لوله مانیسمان چیست و چگونه تولید می شود ؟

  • خانه / لوله مانیسمان چیست و چگونه تولید می شود ؟

لوله مانیسمان چیست و چگونه تولید می شود ؟

لوله مانیسمان

در میان لوله های موجود در بازار لوله بدون درز یا لوله مانیسمان اهمیت بسیاری دارد. این نوع لوله روش ساخت ویژه خود را دارد و به دلیل نداشتن درز در صنایع حساس کاربرد فراوانی دارد .

لوله مانیسمان

لوله های بدون درز (مانیسمان) چیست؟

 در صنعت از انواع مختلف لوله ها استفاده می شود. لوله های فولادی، لوله استنلس استیل، لوله آلیاژ، لوله های بویلر از انواع مختلف لوله ها هستند. مانیسمان ، که به آن لولۀ بدون درز (Seamless Pipe) هم گفته می شود . لوله ای است که به دلیل روش خاص ساخت و طراحی آن، بدنه ای یک دست دارد.

لوله مانیسمان

این لوله فاقد درز است و روی آن هیچ جوش کاری صورت نگرفته است. همین مسئله موجب می شود که نسبت به سایر انواع لوله محکم تر باشد. لوله مانیسمان روش ساخت مخصوصی دارد و قیمت آن نسبت به سایر انواع لوله ها بیشتر است.

لوله مانیسمان

بدون درز بودن لوله مانیسمان موجب شده که این نوع لوله در صنایع پتروشیمی کارکرد بیشتری داشته باشد . چرا که به خوبی می تواند فشار و دما را تحمل کند و در برابر اسیدها و مواد سمی مقاوم تر است. کاربرد لوله مانیسمان در صنعت نفت و گاز نیز به وفور می باشد.

لوله مانیسمان

 علت نامگذاری

لوله بدون درز را به نام سازندۀ آلمانی آن لوله یعنی مانیسمان Mannesmann می شناسند. این شرکت آلمانی اولین بار این نوع لوله را در ایران تولید کرد و این نام در ایران به عنوان یک اصطلاح بازاری کاربرد دارد.

لوله مانیسمان

روش ساخت لوله مانیسمان

روش سنبه کاری چرخشی (Rotary Tube Piercing)

 در این روش شمش را حرارت میدهند تا گرم شود. سپس به کمک یک سنبه (Mandrel) داخل آن ها را خالی میکنند. پس از رفع نواقص، لوله های تولید شده را به اندازه دلخواه برش می زنند . بیلت را به کمک کشش و نورد تولید می کنند . لوله هایی که با این روش تولید میشوند ضخیم و بلند هستند.

لوله مانیسمان
مراحل تولید شمش به روش سنبه کاری چرخشی
  1. ابتدا شمش های فولادی را برش میزنند.
  2. سپس شمشها را داخل کوره های قوسی شکل حرارت می دهند.
  3. سطح شمش ها را گرد می کنند. برای اینکار از دستگاه الانگیتور (Elongator) استفاده می شود.
  4. شمش ها را به کمک لخ پرس سوراخ می کنند.
  5. به کمک سنبه لوله ها را شکل می دهند و در صورتی که لوله تاب برداشته باشد آن را صاف می کنند. سپس سنبه را از آن جدا می کنند.
  6. با کمک روش کشش طول لوله ها را تنظیم کرده و سپس آن را سرد می کنند (سردکاری).
  7. لوله ها را برش می دهند.
  8. لوله های تولید شده با تست هیدرواستاتیک امتحان می شوند.
  9. ابتدا و انتهای لوله را فرم می دهند.
  10.  روی لوله ها را با پوششی از روغن می پوشانند. به این فرایند پالیش کردن می گویند . لوله های آماده را بسته بندی و به بازار می برند.
لوله مانیسمان

در این روش تولیدی، از روش سنبه کاری چرخشی استفاده می شود. همچنین در حین کار یک ماندارین داخلی سوراخ را گسترش می دهد و قطر لوله در مرکز بیلت ها کنترل می شود. ماندرل در طول لوله کاملاً ثابت است یا حالت شناور دارد.

لوله مانیسمان

روش تنظیم ضخامت لوله

ضخامت لوله مانیسمان در حال تولید با کمک روش نورد کردن کاهش داده می شود. این کار به دو شیوه انجام می شود. در روش اول از ماندرل داخلی و در روش دوم از غلتک پیلگر در کنار ماندرل داخلی استفاده می شود. به این فرایند نورد کردن می گویند.

نورد کردن به کمک غلتک پیلگر (Pilger Mill)

این روش نورد کردن به این صورت است که غلتک پیلگر در کنار ماندرل داخلی هر دو با هم ضخامت لوله را تنظیم می کنند. لوله ای که ماندرل در داخل آن قرار دارد را روی صفحه ای قرار خواهند داد که یک حرکت رفت و برگشت غلتک را در آن حرکت می دهد. این نوع از غلتک ها شکل خاصی دارند و به طور مداوم در حرکتند. با عقب رفتن غلتک ها لوله ها در مسیر به جلو حرکت می کنند و می چرخند و سپس غلطک باز می گردد، تکرار این کار قطر لوله را کاهش می دهد.

لوله مانیسمان

 ریخته گری به کمک نیروی گریز از مرکز (Centrifugal Casting) 

این روش تولید به این صورت است که مواد مذاب را داخل قالب های استوانه ای شکل می ریزند و سپس آن را با سرعت بسیار زیاد به چرخش در می آورند. این روش معمولا برای تولید لوله های کوتاه و ضخیم کاربرد دارد.

ریخته گری پاششی (Spray casting)

یکی از روشهای تولید لوله های بدون درز روش ریختگری پاششی است. به طور کلی از این روش بسیار کم استفاده می شود. برای تولید لوله در این روش، مواد مذاب را داخل محفظه ای می ریزند. داخل محفظه را از گاز نیتروژن پر می کنند. سپس در حالیکه لوله می چرخد، یک نازل نیتروژن را روی میله می پاشد. قطر داخلی لولۀ تولیدی با قطر این میله برابر است. مواد مذاب به داخل پاشیده می شود . با کنترل مقدار آن میتوان ضخامت لوله را تنظیم کرد.

حداکثر قطر لوله مانیسمان موجود در بازار ۲۴ اینچ است. البته این نوع لوله قطرهای بالاتری نیز دارد که همۀ آنها استانداردهای بین المللی را نیز دریافت کرده اند و برای امور فنی مناسب اند اما ساخت لوله های بدون درز در اندازه های بزرگ بسیار مشکل و پر هزینه است. با رشد تکنولوژی این کار نیز ساده تر انجام می گردد ،

ویژگی لوله مانیسمان

این لوله درز ندارد. یعنی درزی را که در لوله های دیگر جوش داده می شود در لوله مانیسمان وجود ندارد . همین مسئله موجب بالا رفتن میزان استحکام لوله ها میشود. به طور معمول لولۀ مانیسمان با قطرهای کم ساخته می شود . زیرا ساخت این نوع لوله با قطر زیاد سخت و هزینه بر است.

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید . همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button