لوله گالوانیزه صنعتی ، خواص و کاربردها

  • خانه / لوله گالوانیزه صنعتی ، خواص و کاربردها

لوله گالوانیزه صنعتی ، خواص و کاربردها

لوله گالوانیزه صنعتی ، تفاوت مهم این محصول با سایر لوله ها این است که در ساخت آن از ورق گالوانیزه استفاده شده است. ورق گالوانیزه ورق فولادی ست که پوششی از فلز روی (زینک) به عنوان محافظ روی آن قرار گرفته است نقش فلز روی این است که از زنگ زدگی فولاد زیرین جلوگیری می کند. لوله صنعتی به ندرت برای انتقال آب به کار برده می شود و بیشتر برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. 

در این مقاله می خواهیم در مورد مشخصات این محصول ، موارد مصرف و عوامل تاثیر گذار در قیمت این محصول صحبت کنیم. این محصول که با استفاده از ورق گالوانیزه تولید میگردد، از نقطه نظر تولید با لوله مبلی، لوله تست آب و لوله صنعتی مشابهت دارد. تفاوت مهم لوله گالوانیزه صنعتی با دیگر لوله ها، استفاده از ورق گالوانیزه برای تولید این لوله می باشد. کاربردهای لوله گالوانیزه صنعتی به ندرت برای انتقال آب و بیشتر برای ساخت و ساز می باشد. وزن لوله گالوانیزه صنعتی با توجه به ضخامت آن متغییر می باشد و قیمت لوله گالوانیزه صنعتی می تواند در هزینه های نهایی یک پروژه ی صنعتی تاثیر به سزایی داشته باشد.

لوله گالوانیزه صنعتی

چند نکته مهم در مورد این محصول

  • لوله گالوانیزه صنعتی لوله درز دار به حساب می آید.
  • تولید لوله گالوانیزه صنعتی مستقیما از ورق گالوانیزه صورت می گیرد.
  • درز لوله گالوانیزه صنعتی مورد تست خاصی قرار نمی گیرد و به صورت چشمی تایید می گردد.
  • لوله گالوانیزه صنعتی قابلیت خم کاری، رزوه و حدیده کاری، برش و اتصال به صورت جوشی دارد.
  • از لوله ی گالوانیزه صنعتی برای انتقال آب استفاده نمی شود. 
لوله گالوانیزه صنعتی

تاریخچه لوله های گالوانیزه صنعتی

در خصوص تاریخچه ی این محصول ، می بایست تاریخچه ی کلی لوله را مد نظر قرار داد. فلسفه ی تولید لوله به دست انسان ، انتقال آب بوده است. اما استفاده های بیشتر ساختمانی و کشاورزی از این لوله می تواند به عنوان تفاوت بارزی برای لوله گالوانیزه صنعتی با دیگر لوله ها در نظر گرفته شود. 

در ابتدای کار هر گونه مقطع استوانه ای شکل Steel cylindrical section که از جنس فولاد تولید می شد به نحوی برای انتقال آب و یا دیگر سیالات به کار می رفت. اما با گذشت زمان و نیاز طراحان به پروفایل هایی با مقطع دایره ای شکل، تولید این نوع مقاطع با هدف استفاده در ساخت و ساز نیز در دستور کار قرار گرفت.

لوله گالوانیزه صنعتی

یکی از دلایلی که می توان برای استفاده ی پروفایل های لوله ای شکل در کارهای ساختمانی مد نظر قرار داد، وجود کلیه ی اطلاعات فنی این لوله ها در جدول اشتال می باشد.  جدول اشتال در بر گیرنده اطلاعات فنی در خصوص کلیه محصولات فولادی است که در ساختمان سازی و معماری به کار می رود. اما بحث لوله های گالوانیزه به دلیل پوشش آنها حالت خاص تری پیدا نموده است.

لوله گالوانیزه صنعتی

استفاده از این محصول زمانی مطرح گردید که به لوله آهنی نیاز بود و در عین حال رطوبت باعث خوردگی و تخریب زودهنگام آن میگردید. اگرچه برای جلوگیری از خوردگی فولاد راه های گوناگونی وجود دارد، اما بهترین راه آن با توجه به کاربرد لوله های صنعتی، گالوانیزاسیون آنها بود . با تولید ورق های گالوانیزه، ایده ی تولید این محصول از ورق گالوانیزه به طور مستقیم شکل گرفت . و از آن پس این لوله جایگاه ویژه ای در محصولات فولادی ساختمانی به خود اختصاص داد.

مشخصات فنی لوله گالوانیزه صنعتی

مشخصات شیمیایی لوله گالوانیزه

آنالیز شیمیایی ذوب
ردیفماکزیمم درصد کربنماکزیمم درصد منگنزماکزیمم درصد فسفرماکزیمم درصد گوگرد
CMnPS
10.201.200.0450.045
لوله گالوانیزه صنعتی

مشخصات مکانیکی لوله گالوانیزه

خواص مکانیکی در دمای محیط
ردیفمقاومت کششیاستحکام تسلیمدرصد افزایش طول
N/mm2N/mm2%
 320-46019520

در خصوص مشخصات شیمیایی پوشش گالوانیزه این لوله ها بر اساس استاندارد ASTM F1083  که در خصوص کلیات مربوط به این محصول می باشد، می بایست به استاندارد ASTM A90 مراجعه نمود. این استاندارد با عنوان Weight of coating on Iron and Steel  در بر گیرنده الزامات مربوط به پوشش دهی کلیه آیتم های آهنی و فولادی می باشد.

تولید این محصول

 در این فرآیند ابتدا کلاف ورق گالوانیزه به وسیله دستگاه نوار بری تبدیل به نوارهایی با عرض مورد نیاز تولیداین محصول می گردد. مجددا نوار ورق گالوانیزه به صورت کلاف در می آید تا بتوان از آن در ابتدای خط تولید استفاده نمود. همانند پروفیل های ساختمانی، لوله مبلی و دیگر مقاطع باز قالب هایی به صورت خط تولید در مسیر عبور این نوارها قرار گرفته اند.

لوله گالوانیزه صنعتی

در اثر فشار شکل ورق ابتدا به صورت U و سپس به شکل O در می آید که این مرحله اصلاحا مرحله تغییر فرم U&O گفته می شود.در نهایت پس از مشخص شدن درز جوش لوله ، با عبور از دستگاه اتوماتیک جوش لوله تولید می گردد. عموما بخشی از ورق به صورت کناره جوش از محصول جدا می گردد. با تکمیل فرآیند جوش لوله ها به صورت شاخه های 6 متری بریده می شوند و برای بسته بندی هدایت می گردند.

لوله گالوانیزه صنعتی

کاربرد این محصول

به طور کل دامنه کاربردهای لوله گالوانیزه صنعتی از ساخت و ساز صنعتی گرفته تا  استفاده در آبیاری کشاورزی گسترده شده است. حتی در زمینه ساخت و ساز نیز کاربرد لوله های گالوانیزه صنعتی بیش از لوله های سیاه یا لوله مانیسمان می باشد.

قیمت این محصول نسبت به قیمت لوله گالوانیزه تست آب و مانیسمان به مراتب کمتر است.  همین مساله باعث کاربرد بیشتر لوله های گالوانیزه صنعتی شده است. ضمن اینکه همان مقدار مقاومت به خوردگی که در لوله های گالوانیزه تست آب وجود دارد در این لوله ها مشاهده می گردد. لذا استفاده از لوله ی گالوانیزه صنعتی توجیه اقتصادی پیدا می کند.

لوله گالوانیزه صنعتی

کاربردهای دیگر این محصول

  • ساخت سازه های فلزی مربوط به برق و مخابرات
  • ساخت محافظ کابل های برق
  • سیستم های تهویه
  • فنس

محافظ کابل برق یا کاندوئیت تولید گردیده از یک لوله گالوانیزه صنعتی سایز 1.2 و یا لوله گالوانیزه صعنتی سایز 3.4 . از کاندوئیت ها در سقف های کاذب، فونداسیون های بتنی و یا باغچه ها استفاده می گردد. کاندوئیت ها دارای مقاومت فشاری و کششی هستند . و با قرار گرفتن در بتن دچار لهیدگی نمی شوند. از طرفی گالوانیزه بودن آنها باعث می گردد طول عمر این محافظ ها بیشتر گردد.

لوله گالوانیزه صنعتی

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button