لوله گوشتدار ، خواص و کاربردها

  • خانه / لوله گوشتدار ، خواص و کاربردها

لوله گوشتدار ، خواص و کاربردها

لوله گوشتدار از جمله لوله های فولادی پرکاربرد می‌باشد . به دلیل ضخامت زیاد گوشت آن به لوله گوشتدار یا ضخیم بار معروف می‌باشد. لوله‌های فولادی به دو نوع  بدون درز (Seamless) و درزدار (Welded) تقسیم می‌شوند. لوله‌‌ گوشتدار به لوله‌هایی گفته می‌شود که نسبت قطر به ضخامت دیواره‌ ی آن کمتر از ۲۰ باشد .

بزرگترین تفاوت میان لوله‌ ی فولادی گوشتدار و لوله‌ ی فولادی نازک، ضخامت دیواره‌ی لوله است.لوله‌های فولادی لوله‌هایی بلند و تو خالی هستند که عمدتاً برای انتقال محصولات از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر استفاده می‌شوند. از آنجایی که دو نوع لوله‌ی گوشتدار درزدار و بدون درز وجود دارد، این لوله‌ها عمدتاً با روش‌های متمایزی تولید می‌شوند.

نحوه ساخت و تولید این نوع محصول

برای ساخت لوله‌های گوشتدار که در خانواده لوله های بدون درز قرار می‌گیرد ، ابتدا باید مقاطع استوانه‌ای فولادی تولید شود. مقاطع استوانه ‌ای با نورد چهار پهلو یا شمشه‌ های فولادی بوجود می‌آید . خود این مقاطع به روش ریخته ‌گری پیوسته از مذاب فولاد با ترکیب شیمیایی مشخص در چند مرحله نورد بوجود می‌ آیند.

لوله گوشتدار

در روش‌های تولید هر دو نوع لوله ، فولاد خام در ابتدا درون یک شکل ابتدایی با قابلیت کارپذیری بیشتر ریخته می‌شود (بیلت داغ یا نوار مسطح) . سپس به وسیله‌ ی کشیدن بیلت فولادی داغ درون یک لوله به صورت یک لوله‌ی بدون درز یا با فشار آوردن به لبه‌ های نوار فولادی مسطح به همدیگر و درزگیری آن‌ها با یک جوش یک لوله‌ ی بدون درز ایجاد می‌شود. 

لوله گوشتدار

روش های تولید

از روش‌های تولید لوله گوشتدار بدون درز می‌توان به روش آسیاب ماندرل (Mandrel) ، روش مانسمان(Mannesmann)  و روش اکستروژن اشاره کرد . در فرایند آسیاب ماندرل ، یک بیلت فولادی مدور استفاده می‌شود. بیلت درون یک یک کوره‌ی دوار شارژ می‌شود.

لوله گوشتدار

بعد از این فرایند ، بیلت از کوره خارج می شود . یک سوراخ کوچک در انتهای آن ایجاد می‌شود. این تورفتگی به عنوان نقطه‌ی شروع به منظور کمک به فرایند سنبه‌ کاری چرخشی (rotary piercing) کمک می‌کند .

دیگر فرایند تولید لوله‌ ی گوشتد‌ار بدون درز روش مانسمان (Mannesmann) است که تاحدی مشابه روش ماندرل با یک تفاوت عمده در نورد است. روش دیگر اکستروژن است . در آن لوله‌ها با استفاده از یک ماندرل که به بلوک ساختگی وصل اکسترود شوند.

روش تولید به کمک فرایندهای جوشکاری

از روش‌های تولید لوله‌ ی گوشتدار درزدار می‌توان به فرایندهای جوشکاری مقاومتی الکتریکی (ERW)، جوشکاری قوس غوطه‌ ور شده (SAW) و جوشکاری جرقه‌ای اشاره کرد. 

لوله گوشتدار

در فرایند جوشکاری مقاومت الکتریکی ، لوله به وسیله‌ی تغییرشکل سرد یک ورقه ‌ی مسطح فولادی درون یک شکل استوانه‌ ای تولید می‌شود . سپس جریان بین دو لبه ‌ی استوانه‌ ی فولادی ادامه می یابد . این کار به منظور گرم کردن فولاد تا یک نقطه ‌ای که در آن لبه‌ها به طرف یکدیگر فشار داده شود انجام می گیرد . تا یک پیوند بدون استفاده از مواد پرکننده‌ ی جوشکاری را ایجاد کنند ، گرم می‌شود.

این روش به دو صورت جوشکاری با فرکانس بالا و جوشکاری مدور انجام می‌شود . فرایند بعدی تولید لوله‌ ی گوشتدار درزدار ، جوشکاری قوس غوطه ‌ور شده (SAW) است . که شامل یک قوس بین الکترود و قطعه کار است . دو نوع مختلف از این روش وجود دارد که عبارتند از جوشکاری قوس غوطه‌ ور شده طولی (LSAW)  و جوشکاری قوس غوطه‌ ور شده‌ی مارپیچ .

لوله گوشتدار

در جوشکاری فلش الکتریکی ، یک ورقه ‌ی فولادی به صورت یک شکل استوانه‌ای درمی‌آید . لبه‌ها تا زمانی که نیمه مذاب شوند گرم می شوند . سپس به طرف یکدیگر فشار داده می شود . تا وقتی که فولاد مذاب از اتصال خارج شود. 

لوله گوشتدار

روش تولید لوله‌های گوشتدار مشابه لوله مانیسمان از مقاطع استوانه‌ای می‌باشد . در این روش لوله به شکل مستقیم و بدون اتصال دهی از میله‌های فولادی تولید می‌شود .

تنظیم قطر خارجی لوله 

میله‌های فولادی با جنس مورد نظر که معمولا استاندارد ST37 می‌باشد . در کوره‌های مخصوصی در دمای بالا پیش گرم می‌شوند . تا فرم پذیری آن‌ها افزایش پیدا کند . سپس میله در حالی که با سرعت زیاد می‌چرخد به یک سنبه با نوک تیز برخورد می‌کند و به آن فشار وارد می‌کند.

لوله گوشتدار

آرام آرام در طول میله یک سوراخ با قطر مشخصی ایجاد می‌شود . پس از آن یک سنبه یا ماندرل نگه دارنده وارد لوله می‌شود . همزمان به کمک غلطک‌های مخصوصی ضخامت و قطر خارجی لوله تنظیم می‌شود.

لوله گوشتدار

ماندرل نگه دارنده مانع از ایجاد تغییر در ابعاد قطر داخلی می‌شود. از اعوجاج و تابیدگی لوله هم محافظت می‌کنند. لوله برای اینکه کاملا صاف تولید شود در تولید مراحل تولید تحت یک نیروی کششی هم قرار دارد.

ابعاد لوله گوشتدار

لوله گوشتدار با کدی که معرف ضخامت آن می‌باشد شناخته می‌شود . مثلا لوله گوشتدار ۲۰ ضخامت ۲۰ میلی متری این لوله ‌ها را نشان می‌دهد . همچنین برای مثال به صورت ۴۰*۹۰ نیز شناخته می‌شوند که معرف قطر داخلی و خارجی آن‌ها می‌باشد.

ضخامت لوله گوشتدار چقدر است؟

ضخامت لوله گوشتدار معمولا از ۲۰ میلیمتر به بالا می‌باشد . معمولاً ضخامت های ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۳۸، ۴۰ و۷۰ میلی متر پرکاربردتر هستند . قطر خارجی لوله گوشتدار تا ۲۲۰ میلیمتر و قطر داخلی آن تا ۸۰ میلی متر هم می‌تواند باشد.

لوله گوشتدار

به واسطه خواص و استحکام لوله گوشتدار برای ساخت سیستم های هیدرولیکی، به عنوان لوله‌های فشار قوی و در برخی کاربردهای سازه ای که نیازمند استحکام بالاست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خریدوفروش لوله گوشتدار

خریدوفروش لوله گوشتدار به صورت شاخه‌ی ۶ متری و بر حسب کیلوگرم انجام می‌شود . قیمت لوله گوشتدار به ضخامت ، قطر داخلی و خارجی آن بستگی دارد.

لوله گوشتدار

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button