لیستوفر آرماتور ، نحوه تهیه و مزایایی استفاده

  • خانه / لیستوفر آرماتور ، نحوه تهیه و مزایایی استفاده

لیستوفر آرماتور ، نحوه تهیه و مزایایی استفاده

لیستوفر آرماتور ، امروزه صنعت ساخت و ساز پیشرفت بسیاری کرده است. پیرو همین موضوع می توان گفت که یکی از مهمترین وظایف دفتر فنی در پروژه های عمرانی، تهیه جداول لیستوفر و یا همان جداول خم و برش آرماتور می باشد. در صورتی که تمام المان های فلزی در اسکلت ساختمان و حجم بتن مصرفی در فونداسیون و دیوار برشی و سقف ها یا شاخه های آرماتور در فونداسیون را به صورت تک تک محاسبه نمایید، وقت بسیاری از شما خواهد گرفت. از جهتی دیگر محاسبه این عملیات در زمان اجرا برای همه سازندگان ضروری می باشد.

لیستوفر آرماتور

به طور کلی محاسبه این موارد و استفاده از لیستوفر میلگرد یا لیستوفر آرماتور در نقشه ها کمک می کند تا اجراکننده نقشه درک درستی از میزان مصالح مصرفی داشته باشد. پس در واقع می توان گفت به کارگیری جدول لیستوفر که برای محاسبه وزن آرماتور استفاده می شود، اهمیت زیادی در تهیه نقشه ها دارد. در این مطلب قصد داریم به روش تهیه لیستوفر آرماتور بپردازیم.

لیستوفر آرماتور

لیستوفر

می توان لیستوفر (Listofer) را راهنمای کارگاه آرماتوربندی خم و برش آرماتورها دانست. در حقیقت به بیان ساده تر با تهیه لیستوفر می توانیم به تهیه و نصب آرماتورها سرعت ببخشیم.

لیستوفر به انگلیسی

در واقع به لیستوفر (listofer) که برای تهیه و محاسبه میزان میلگرد و مصالح مورد نیاز در پروژه های ساختمانی به کار می رود Bar Bending Schedule یا به اختصار BBC می گویند. یادگیری اصطلاحات و کلمات مربوط به میلگرد، به شما کمک می کند که مراجع آموزشی انگلیسی را به خوبی متوجه شوید. این موضوع به شما در مهارت نقشه خوانی کمک خواهد کرد.

لیستوفر آرماتور

لیستوفر هوشمند

برای محاسبه میزان مصالح مورد نیاز در یک بنا از محیط نرم افزاری و هوشمند سازی شده استفاده کنیم. تا به این ترتیب از پرت میلگرد و هدر رفتن هزینه مصالح جلوگیری کنیم. برنامه ها و آپ های هوشمند به ما این امکان را می دهند که به صورت اتوماتیک میزان میلگرد مصرفی در یک ساختمان را محاسبه کنیم. از دیگر مزایای استفاده از اپلیکشن ها و نرم افزارهای هوشمند به محاسبه سریع وزن آرماتور، امکان مشاهده انواع خم میلگرد، بهره مندی از فرمول های موجود و فضای هوشمند سازی برنامه جهت تسریع در سرعت محاسبه و تهیه لیستوفرهای کارگاهی و در نهایت تسریع در روند انجام متره و برآورد سازه های بتنی اشاره کرد.

امروزه جهت استقامت بیشتر در سقف، آرماتور بندی هایی را انجام می دهند. این امر سبب می شود که از اتفاقات احتمالی مانند ترک سقف جلوگیری شود. وجود بتن به تنهایی در سقف استحکام و مقاومت سقف را کاهش می دهد و در مقابل زلزله مقاومت کمی را از خود نشان می دهد.
لیستوفر آرماتور

نکات مهم در مورد لیستوفر میلگرد یا آرماتور

به طور معمول در زمان برگزاری یک مناقصه، مشاور لیستوفر میلگردها را تهیه و در نقشه ها قرار می دهد. این مسئله باعث می شود که پیمانکار در هنگام پیشنهاد، دیدی کلی تر و جامع تری نسبت به حجم آرماتورهای مصرفی در هر مرحله پیدا کند. بحث لیستوفر تنها به پیشنهاد قیمت ختم نمی شود و موضوع مهم تر این است که زمانی که پیمانکار شروع به کار می کند لازم است که در هر مرحله از کار میلگردهای مورد نیاز را تهیه کند.

می توان گفت که در حقیقت لیستوفر کمک بزرگی به مترور می کند و سرعت کار محاسبات را افزایش می دهد. در حقیقت لیستوفر می تواند یک راهنمای کاملی برای آرماتوربند جهت برش و خم آرماتورها باشد. علاوه بر این، لیستوفر می تواند تا حدود زیادی از پرت و هدر رفتن آرماتورها جلوگیری کند.

لیستوفر آرماتور

آرماتوربندی فونداسیون

در نظر بگیرید که می خواهید آرماتوربندی فونداسیون را انجام دهید. آرماتورها تهیه شده اند و یک آرماتوربند قصد دارد که آرماتوربندی فونداسیون را بدون لیستوفر انجام دهد. در صورتی که نقشه به شخص آرماتوربندی داده شود و او شروع به برش آرماتورها کند، به دلیل عدم دید کامل نسبت به حجم آرماتورهای فونداسیون از گوشه ای از نقشه برش را شروع می کند. این کار باعث بالا رفتن پرت می شود.

لیستوفر آرماتور

لازم است که قبل از شروع به کار لیستوفر تهیه شده باشد تا مشخص شود که در هر قسمت چه تعداد آرماتور با چه طول، سایزی و چه مقدار خم آرماتور لازم است. این مسئله باعث می شود که آرماتوربند متوجه شود که وقتی برش آرماتور را انجام می دهد از باقیمانده برش در چه جایی باید استفاده کند. البته قطعا لازم است که یک نظارت درست و دقیق بر کار آرماتوربند در هنگام استفاده از لیستوفر وجود داشته باشد تا به این ترتیب میزان خطا به حداقل برسد.

تکلیف در صورت عدم وجود لیستوفر در نقشه ها

همواره باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که در صورت عدم وجود  لیستوفر در نقشه ها توسط دفتر فنی تهیه شود. همچنین در هنگام استفاده از لیستوفر موجود در نقشه ها، نمی توان به صورت قطعی به لیستوفرهای نقشه اعتماد کرد. بر همین اساس، لازم است که در هنگام خرید آرماتور، لیستوفر توسط دفتر فنی کنترل شود. و اگر نیاز به اصلاح داشته باشد، اصلاح شود یا از ابتدا توسط دفتر فنی و مهندس مترور پیش از استارت کار تهیه شود.

نرم افزار های تهیه لیستوفر آرماتور 

یکی از ابزارها برای تهیه لیستوفر مترور پلاس می باشد. این ابزار یکی نرم افزار قدرتمند و ساده جهت تولید جداول لیستوفر آرماتور در نرم افزار اکسل می باشد. با استفاده از این نرم افزار می توانید شکل آرماتور مورد نظر خود را از بین شکل های از پیش تعریف شده انتخاب نمود. و پوز، تعداد، قطر و طول اضلاع مختلف آرماتور را وارد نمایید. پس از آن، اطلاعات مربوط به پوز همراه با شکل آرماتور به صورت خودکار به جدول اکسل اضافه می شود. علاوه بر این، می توانید از روش های دیگری مانند استفاده از نرم افزار اکسل و اتوکد نیز به تهیه لیستوفر بپردازید.

لیستوفر آرماتور
سخن پایانی

لیستوفر راهنمای کارگاه آرماتوربندی خم و برش آرماتورها است. در حقیقت با تهیه لیستوفر می توان به تهیه و نصب آرماتورها سرعت داد. تهیه لیستوفر میلگرد باعث می شود از پرت میلگرد و هدر رفتن هزینه مصالح جلوگیری کرد. در زمان برگزاری مناقصه، مشاور لیستوفر میلگردها را تهیه و در نقشه ها قرار می دهد. و به پیمانکار دیدی از حجم آرماتورها می دهد و برای هر قسمت یک ساختمان بهتر است لیستوفر میلگردها تهیه شود. تهیه جدول لیستوفر با استفاده از فرمول هایی که برای هریک اجزای سازه و سایزهای میلگرد تهیه می شود. که به صورت کامل در این مقاله به آن پرداختیم.

لیستوفر آرماتور

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button