میلگردهای استیل ، خواص و کاربردهای آن

  • خانه / میلگردهای استیل ، خواص و کاربردهای آن

میلگردهای استیل ، خواص و کاربردهای آن

میلگردهای استیل از جمله میلگردهای پرکاربرد در صنعت است. میلگرد های استیل به دو دسته بگیر و نگیر تقسیم می شوند. استیل های سری ۳۰۰ نگیر و استیل های سری ۴۰۰ بگیر هستند . استیل ۴۰۵۷ و ۴ph-17 هم از دسته استیل های بگیر می باشد.

میلگردهای استیل

میلگردهای استیل ۳۰۴ رایج ترین نوع استیل است که هم در دسته ی بگیر هم در دسته ی نگیر قرار دارد که آنالیز آن بگیر یا نگیر بودن آن را معین میکند. برای تشخیص میلگرد بگیر از نگیر میتوان از یک آهنربا استفاده کرد. میلگرد استیل در ابعاد ۳ میلی متر تا ۵۰۰ میلی متر ارائه می گردد.

میلگردهای استیل

نام و جدول آنالیز انواع میلگردهای استیل

نام میلگردهای استیلC%Si%Mn%Cr%Mo%Ni%Nb%
3040.071217 – ۱۹۸ – ۱۰٫۵
۳۰۹۰٫۲۱٫۵ – ۲٫۵۲۱۹ – ۲۱۱۱ – ۱۳
۳۱۰۰٫۱۱٫۵۲۲۴ – ۲۶۱۹ – ۲۲
۳۱۶۰٫۰۷۱۲۱۶٫۵ – ۱۸٫۵۲ – ۲٫۵۱۰ – ۱۳
۳۲۱۰٫۰۸۱۲۱۷ – ۱۹۹ – ۱۲
۴۱۰۰٫۰۵ – ۰٫۱۵۱۱٫۵۱۱٫۵ – ۱۳٫۵۰٫۷۵
۴۲۰۰٫۱۶ – ۰٫۲۵۱۱٫۵۱۲ – ۱۴
۴۳۰۰٫۰۸۱۱۱۶ – ۱۸
۴۰۵۷۰٫۱۲ – ۰٫۲۲۱۱٫۵۱۵ – ۱۷۱٫۵ – ۲٫۵
۴ph-170.070.71.515 – ۱۷۰٫۶۳ – ۵۰٫۴۵
میلگردهای استیل

میلگرد استیل ۳۰۴

میلگرد استیل ۳۰۴ یا فولاد زنگ نزن ۳۰۴ که در استاندارد DIN آلمان با نام فولاد ۱٫۴۳۰۱ معروف است . از دسته فولادهای آلیاژی استنلس استیل بوده که با مشخصه X5CrNi18-10 نیز در میان فولادها معروف می باشد.

میلگردهای استیل

نوع دیگری با نام فولاد زنگ نزن یا ضد زنگ ۳۰۴L موجود می باشد . این نوع در استاندارد DIN با نام فولاد ۱٫۴۳۰۷ شناخته می شود. اما استیل ۳۰۴ دارای کاربرد بیشتری نسبت به ۳۰۴L می باشد. همچنین این فولاد با نام استیل نگیر ۳۰۴ در میان فروشندگان فولاد صدا زده می شود که در واقع نگیر به این معناست که گرید ۳۰۴ دارای خواص غیرمغناطیسی به علت دارا بودن ساختار آستنیتی می باشد. میلگرد استیل ۳۰۴ دارای دمای فورجینگ ۱۲۰۰-۹۰۰ درجه سانتیگراد بوده و این فولاد شامل عملیات آنیل کاری نمی شود.

میلگردهای استیل

دارای قابلیت ماشین کاری خوبیست و همچنین مقاومت به خوردگی خوبی به خصوص در محیط های حاوی کلرید از خود نشان می دهد. گرید ۳۰۴ دارای خواص کششی خوبی می باشد. پایین بودن استحکام تسلیم و قابلیت تغییر طول زیاد این اجازه را به آنها می دهد که قابلیت شکل پذیری در اشکال پیچیده را داشته باشند. میلگرد ۳۰۴ را می توان یکی از پرکابردترین استیل ها در صنعت دانست که به شکل های میلگرد، لوله و ورق تولید می گردد .

خواص مکانیکی میلگردهای استیل ۳۰۴

میلگرد استیل ۳۰۴ دارای سختی برینل ۱۲۳HB، سختی راکول ۷۰ و سختی ویکرز ۱۲۹ می باشد و همچنین مقاومت کششی آن ۵۰۰ الی ۷۰۰ مگاپاسکال می باشد.

میلگردهای استیل

خواص فیزیکی میلگردهای استیل ۳۰۴

از شاخص ترین خواص فیزیکی مواد چگالی آنها می باشد که چگالی این استیل برابر با g/cc ۸ می باشد.

میلگردهای استیل

کاربرد میلگردهای استیل ۳۰۴ 

از کاربردهای فراوان استیل ۳۰۴ در صنعت می توان به استفاده از آنها در تجهیزات صنایع غذایی، تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی، ماشین آلات صنعتی و… اشاره کرد.

میلگردهای استیل ۳۱۶

میلگرد استیل ۳۱۶ یا فولاد زنگ نزن ۳۱۶ که در استاندارد DIN آلمان با نام فولاد ۱٫۴۴۰۱ معروف است، از دسته فولادهای آلیاژی استنلس استیل بوده که با مشخصه X5CrNiMo17-12-2 در میان فولادها معروف می باشد.

این فولاد در میان فروشندگان فولاد به نام استیل نگیر ۳۱۶ نیز صدا زده می شود که اصطلاح نگیر به این معنا بوده که گرید ۳۱۶ دارای خواص غیر مغناطیسی می باشد. دمای فورجینگ یا همان دمای آهنگری استیل ۳۱۶ در حدود ۹۰۰ الی ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد بوده و این فولاد به این دلیل که تحت عملیات آنیل قرار نمی گیرد، فاقد دمای آنیل کاری می باشد.

میلگردهای استیل

این فولاد دارای خواص مکانیکی بهتر، مقاومت به خوردگی بیشتر و همچنین استحکام در مقابل حرارت در دماهای بالا نسبت به استیل ۳۰۴ می باشد. از کاربردهای میلگرد فولادی ۳۱۶ می توان به استفاده از آنها در ساخت قطعات و دستگاه های مورد استفاده در صنایع نساجی، صنایع نفت و پالایشگاه ها اشاره کرد. از خواص این فولاد می توان به قابلیت های جوشکاری، برش کاری، فرم دهی و شکل دهی خوب آن شاره کرد.

این فولاد دارای دو گرید ۳۱۶ و ۳۱۶L می باشد که این دو گرید به راحتی مورد شکل دهی و فرم دهی قرار می گیرند. میلگرد ۳۱۶ را شاید بتوان یکی از پرکاربردترین استیل ها در صنایع مختلف دانست که به صورت میلگرد، لوله و ورق تولید می شود.

خواص مکانیکی میلگرد استیل فولادی ۱٫۴۴۰۱

این فولاد دارای سختی ۷۹ راکول، ۱۵۲ ویکرز و ۱۴۶ برینل می باشد. همچنین مدول الاستیسیته یا مدول یانگ آن معادل ۲۰۰ الی ۲۱۰ گیگاپاسکال و مقاومت کششی تسلیم آن برابر ۵۸۰ مگاپاسکال می باشد. مولیبدن موجود در گرید ۳۱۶ به میزان ۲ الی ۲٫۵ درصد منجر به مقاومت به خوردگی بهتری نسبت به استیل ۳۰۴ مخصوصاً در محیط‎های کلریدی می‎شود.

خواص فیزیکی میلگرد استیل گرید ۳۱۶

یکی از مهم ترین خواص فیزیکی مواد چگالی آن ها می باشد که در اینجا چگالی گرید ۳۱۶ در دمای اتاق برابر با g/cc ۸ می باشد.

کاربرد میلگرد استیل ۳۱۶

کاربردهای فولاد ضد زنگ ۳۱۶ در ساخت قطعات و دستگاه های مورد استفاده در صنایع نساجی، صنایع نفت و پالایشگاه ها می باشد. از میلگرد استیل ۳۱۶ به دلیل داشتن قابلیت مقاومت در برابر خوردگی بالا، در مواقعی که فولاد در معرض خوردگی های شیمیایی قرار می گیرد استفاده می شود.

میلگردهای استیل ۳۲۱

میلگرد استیل ۳۲۱ یا فولاد ضد زنگ ۳۲۱ که در استاندارد DIN آلمان با نام فولاد ۱٫۴۵۴۱ معروف است، از دسته فولادهای آلیاژی استنلس استیل بوده که با مشخصه X6CrNiTi18-10 در میان فولادها معروف می باشد. همچنین استنلس استیل ۳۲۱ با نام فولاد نگیر ۳۲۱ در میان فروشندگان فولاد نام برده می شود که این نام به علت دارا بودن ساختار آستنیتی بوده و به این معناست که استیل ۳۲۱ دارای خواص غیر مغناطیسی می باشد.

 دمای فورجینگ یا همان دمای آهنگری فولاد ضد زنگ ۳۲۱ در حدود ۹۰۰ الی ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد بوده و این فولاد به این دلیل که تحت عملیات آنیل قرار نمی گیرد، فاقد دمای آنیل کاری می باشد. گرید ۳۲۱ یک فولاد زنگ نزن آستنیتی پایدار با تیتانیوم می باشد که دارای مقاومت به خوردگی خوبی بوده و در برابر اکسیداسیون در شرایط کاری تا حدود دمای ۹۰۰ درجه سانتی گراد مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

خواص مکانیکی استیل ۳۲۱

این فولاد دارای سختی ۹۵ راکول (HR) و ۲۱۷ برینل (HB) می باشد. همچنین مقاومت کششی تسلیم آن معادل ۵۱۵ مگاپاسکال و مدول الاستیسیته آن برابر ۱۹۳ گیگاپاسکال می باشد.

میلگردهای استیل

کاربرد میلگرد استیل ۳۲۱

“میلگرد استیل ۳۲۱” در ساخت دستگاه ها و وسایل مورد استفاده در صنایع غذایی و شیمیایی کاربرد دارد، همچنین این فولاد به دلیل نسوز بودن آن در محیط هایی استفاده می شود که دارای دمای بالایی هستند.

میلگردهای استیل

میلگردهای استیل ۴۱۰

میلگرد استیل ۴۱۰ یا فولاد ضد زنگ ۴۱۰ که در استاندارد DIN آلمان با نام فولاد ۱٫۴۰۰۶ در میان فولادها معروف است، از دسته فولادهای زنگ نزن یا به عبارتی استنلس استیل (Stainless steel) بوده که با مشخصه X12Cr13 در میان فولادها معروف می باشد.

میلگردهای استیل

همچنین این فولاد با نام استیل بگیر ۴۱۰ نیز در میان فروشندگان فولاد شناخته می شود که این عبارت به این معناست که این آلیاژ دارای خواص مغناطیسی بوده و جذب آهن ربا می شود. استیل ۴۱۰ در برابر گرما و حرارت بسیار مقاوم بوده و در دماهای بالای ۶۵۰ درجه مقاومت خوبی را از خود نشان می دهد.

میلگردهای استیل

دمای آهنگری یا دمای فورجینگ میلگرد استیل ۴۱۰ در حدود ۱۱۰۰-۸۰۰ درجه سانتیگراد و دمای آنیل کاری آن چیزی بین ۷۵۰ الی ۸۰۰ درجه سانتیگراد می باشد. مقاومت به خوردگی، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر حرارت و گرما را می توان بخشی از ویژگی های این فولاد نسوز و ضد زنگ دانست. این فولاد در دو نوع میلگرد و ورق قابل تهیه می باشد.

خواص مکانیکی گرید ۴۱۰

استیل گرید ۴۱۰ دارای سختی ۴۴۶ ویکرز و ۴۵ راکول می باشد . مقاومت کششی این فولاد معادل ۱۵۲۵ مگاپاسکال می باشد.

میلگردهای استیل

کاربرد میلگرد استیل ۴۱۰

از فولاد ضد زنگ ۴۱۰ هنگامی که استحکام، چقرمگی، مقاومت به سایش و مقاومت به خوردگی به صورت همزمان نیاز باشد، استفاده می شود. مانند ابزارهای مورد استفاده در صنایع حرارتی، غذایی و بهداشتی و همچنین ساخت قاشق و چنگال و چاقو کاربرد دارد. همچنین از دیگر کاربردهای آن می توان استفاده از آنها در لوله های تاسیسات دیگ های بخار و مبدل های حرارتی، پره  توربین های گازی و بخاری و … را نام برد.

میلگردهای استیل

میلگردهای استیل ۴۲۰

میلگرد استیل ۴۲۰ یا همان فولاد ضد زنگ ۴۲۰ که در استاندارد DIN با نام فولاد ۱٫۴۰۲۱ شناخته می شود از دسته فولادهای آلیاژی استنلس استیل بوده که با مشخصه X20Cr13 در میان فولادها شناخته می شود. این فولاد همچنین با نام استیل بگیر ۴۲۰ نیز در میان فولاد فروشان نام برده می شود که این نام برگرفته از خاصیت مغناطیسی گرید ۴۲۰ بوده که باعث جذب آن به آهنربا می شود.

میلگرد استیل ۴۲۰ یک فولاد زنگ نزن سخت شونده تا عمق که در تمام شرایط، مغناطیسی می باشد(زنگ نزن بگیر). مقاومت به خوردگی این فولاد در مقایسه با فولادهای زنگ نزن آستنیتی پایین تر است، اما خواص مکانیکی بالاتری دارد. از فولاد ضد زنگ ۴۲۰ زمانی که استحکام، چقرمگی، مقاومت به سایش و مقاومت به خوردگی به صورت همزمان نیاز باشد، استفاده می شود. این استیل به دو صورت میلگرد و ورق قابل ارائه می باشد.

خواص مکانیکی میلگردهای استیل گرید ۴۲۰

سختی برینل: ۲۳۰HB ، مدول الاستیسیته: ۲۰۰ گیگاپاسکال ، مقاومت کششی: ۹۵۰-۷۰۰ مگاپاسکال

کاربرد میلگرد استیل ۴۲۰

صنعت خودرو، تجهیزات هیدرولیک، صنعت پتروشیمی، صنایع غذایی و آشامیدنی، مهندسی مکانیک

میلگردهای استیل ۴۳۰

میلگرد استیل ۴۳۰ که در استاندارد DIN با نام فولاد ۱٫۴۰۱۶ نیز شناخته می شود از سری فولادهای زنگ نزن یا استنلس استیل بوده که در میان فولادها با مشخصه X6Cr17 معروف می باشد. همچنین این فولاد با نام استیل بگیر ۴۳۰ در میان فولاد فروشان معروف می باشد که این نام برگرفته از دارابودن خاصیت مغناطیسی گرید ۴۳۰ می باشد. میلگرد استیل ۴۳۰ دارای %۱۶ – ۱۸ کروم می باشد. دمای آهنگری این فولاد در حدود ۱۰۵۰-۷۵۰ درجه سانتیگراد و دمای آنیل کاری آن نیز در حدود ۸۵۰-۷۵۰ درجه سانتیگراد می باشد.

خواص مکانیکی میلگردهای استیل ۴۲۰

دول الاستیسیته: ۲۰۰ گیگاپاسکال ، مقاومت کششی: ۶۰۰-۴۵۰ مگاپاسکال

کاربرد میلگردهای استیل ۴۳۰

فولاد ضد زنگ ۴۳۰ در آرماتورها، اتصالات ساختمان، کارد و چنگال با مقاومت خوردگی زیاد و… کاربرد فراوان دارد.

میلگردهای استیل۴۰۵۷

میلگرد استیل ۴۰۵۷ یا فولاد زنگ نزن ۴۰۵۷ از دسته فولادهای آلیاژی استنلس استیل بوده که با مشخصه X17CrNi16-2 در میان فولادها معروف می باشد.  میلگرد استیل ۴۰۵۷ مشابه فولاد ۴۲۰ بوده با این تفاوت که وجود نیکل باعث افزایش چقرمگی آن شده است. از فولاد ۴۰۵۷ هنگامیکه  استحکام، چقرمگی، مقاومت به سایش و مقاومت به خوردگی به صورت همزمان نیاز باشد استفاده می شود.

کاربرد میلگردهای استیل ۴۰۵۷

یکی از کاربردهای عمده استنلس استیل ۴۰۵۷ در ساخت قالب و ساخت ظروف شیشه و سرامیک می باشد.

میلگرد استیل نسوز ۳۰۹

استیل نسوز ۳۰۹ از دسته فولاد های نسوز یا استنلس استیل که در استاندارد DIN آلمان با نام فولاد نسوز ۱٫۴۸۲۸ شناخته می شود، با مشخصه X15CrNiSi-20-12 در میان فولادها شناخته می شود. همچنین این فولاد با نام فولاد نگیر ۳۰۹ در میان فروشندگان فولاد نام برده می شود که نام برگرفته از نداشتن خاصیت مغناطیسی این فولاد می باشد. این فولاد دارای ترکیب شیمیایی %۰٫۲ کربن، %۲ سیلیسیوم، %۲ منگنز، %۲۰ کروم و %۱۲ نیکل می باشد.

میلگردهای استیل

فولاد ۳۰۹ دارای دمای فورجینگ ۸۰۰ الی ۱۱۵۰ درجه سانتیگراد و فاقد دمای آنیل کاری می باشد. گرید ۳۰۹ در برابر گرید ۳۰۴ از استحکام و مقاومت به خوردگی بالاتری برخوردار می باشد ولی مشابه ۳۰۴ دارای قابلیت ماشینکاری خوبی می باشد. از دیگر خواص آلیاژ ۳۰۹ می توان به قابلیت رول یا کشیده شدن آن اشاره کرد.

میلگردهای استیل

خواص مکانیکی میلگردهای استیل ۳۰۹

مقاومت کششی: ۶۲۰ مگاپاسکال ، مدول الاستیسیته یا مدول یانگ: ۲۰۰ گیگاپاسکال ، سختی برینل: ۱۴۷ HB ، سختی راکول: ۸۵ HRA ، سختی ویکرز: ۱۶۹ HV

میلگردهای استیل

کاربرد میلگرد استیل ۳۰۹

از کاربرد های میلگرد استیل ۳۰۹ می توان به گرم‌ کننده‌های هواپیما، لوازم عملیات حرارتی، پوشش‌های محفظه تابکاری، قطعات کوره، سینی‌های عملیات حرارتی، داخل اجاق‌ها، قطعات تلمبه و… اشاره کرد.

میلگرد استیل نسوز ۳۱۰

استیل نسوز ۳۱۰ از دسته فولاد های نسوز یا استنلس استیل است که در استاندارد DIN آلمان با نام فولاد ۱٫۴۸۴۱ شناخته می شود دارای مشخصه X15CrNiSi25-20 در میان فولادها می باشد. همچنین این فولاد با نام فولاد نگیر ۳۱۰ در میان فروشندگان فولاد نام برده می شود. نگیر به این معناست که گرید ۳۱۰ دارای قابلیت مغناطیسی نبوده و جذب آهنربا نمی شود. میلگرد استیل نسوز ۳۱۰ به علت دارا بودن کرم و نیکل بالا، دارای مقاومت به خوردگی بسیار بالا حتی در دماهای بالا می باشد. 

خواص مکانیکی میلگردهای استیل ۴۲۰

مقاومت کششی: ۵۲۰ مگاپاسکال ، مدول الاستیسیته یا مدول یانگ: ۲۰۰ گیگاپاسکال ، سختی ویکرز: ۲۲۵ HV

کاربرد استیل نسوز ۳۱۰

از کاربردهای فولاد نسوز ۳۱۰ می توان به استفاده از آنها در مخازن تحت فشار و دمای بالا، ظروف حمل مواد شیمیایی، قطعات در معرض خوردگی در دمای بالا نظیر پاتیل های حمام نمک و… اشاره کرد.

میلگردهای استیل ۴PH-17

استیل ۴PH-17 از دسته استنلس استیل است که در استاندارد DIN آلمان با نام فولاد ۱٫۴۵۴۲ نیز شناخته می شود، در میان فولادها با مشخصه X5CrNiCuNb16-4 معروف می باشد. در صنایع مختلف، به فولاد ها و قطعاتی نیاز می باشد که مقاومت بالایی در دماهای بالا از خود نشان دهند، که بر اساس همین نیاز بود که استیل ۱۷-۴ph تولید شد. تولید این استیل به صورت سیم جوش و میلگرد می باشد. این فولاد شامل ترکیب شیمیایی %۰٫۰۷ کربن، %۰٫۷ سیلیسیوم، %۱٫۵ منگنز، %۰٫۰۴ فسفر، %۱۵-۱۷ کروم، %۰٫۶ مولیبدن، %۳-۵ نیکل و %۳-۵ مس می باشد.

خواص مکانیکی میلگردهای استیل ۴PH-17

مقاومت کششی: ۱۰۷۰ مگاپاسکال ، سختی برینل: ۳۶۰ HB

کاربرد میلگرد استیل۴PH-17

این فولاد در پیچ و چرخ دهنده ها، قالب های پلاستیک، شفت های پمپی با سختی بالا، تجهیزات مهندسی کاربرد دارد.

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظرات اخیر

  • رضا مردی

    با سلام و تشکر از مقاله ی عالی شما

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button