میلگرد استیل ۳۱۶ ویژگیها و کاربردهای آن

  • خانه / میلگرد استیل ۳۱۶ ویژگیها و کاربردهای آن

میلگرد استیل ۳۱۶ ویژگیها و کاربردهای آن

میلگرد استیل ۳۱۶ یا فولاد زنگ نزن ۳۱۶ در استاندارد DIN آلمان معروف به فولاد ۱٫۴۴۰۱ است . در انگلیسی به نام Rod Steel و یا Rod Stainless Steel نامیده می‌شود . وجود عنصری چون کروم ، نیکل و مولیبدن در میلگرد استنلس استیل ۳۱۶ سبب افزایش استحکام در برابر دمای بالا می باشد . مقاومت به خوردگی بیشتر در مقایسه با استیل ۳۰۴ و بهبود خواص مکانیکی آن شده است.

میلگرد استیل ۳۱۶

گرید ضد زنگ غذایی یا گرید دریایی از نام‌های دیگر این استیل می‌باشد. این فولاد ضد زنگ آستنیتی در برابر خوردگی توسط مواد شیمیایی، اسیدها و شرایط دریایی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد از این رو مورد توجه صنایع مختلفی قرار دارد. از این میلگرد در ساخت قطعات و دستگاه های صنایع نساجی، صنایع نفت و پالایشگاه ها استفاده می‌شود.

میلگرد استیل ۳۱۶

معرفی میلگرد استیل ۳۱۶

میلگرد استیل ۳۱۶ در میان فروشندگان به دلیل خواص غیر مغناطیسی ، با نام استیل نگیر ۳۱۶ نیز خوانده می‌شود . برای تشخیص نگیر و بگیر بودن استیل از آهنربا استفاده می‌کنند. همچنین میلگرد استیل ۳۱۶ علاوه بر مقاومت در برابر زنگ‌زدگی، خاصیت ضد اسید هم دارد.

میلگرد استیل ۳۱۶

دمای فورجینگ یا همان دمای آهنگری استیل ۳۱۶ در حدود ۹۰۰ الی ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد بوده و به همین دلیل تحت عملیات آنیل قرار نمی‌گیرد و فاقد دمای آنیل کاری می‌باشد. این فولاد دارای دو گرید ۳۱۶ و ۳۱۶L می‌باشد که این دو گرید به راحتی مورد شکل دهی و فرم دهی قرار می‌گیرند. گفتنی است میلگرد استیل ۳۱۶L بخاطر وجود میزان کمتری از کربن هنگام جوشکاری از مقاومت بهتری برخوردار است.

میلگرد استیل ۳۱۶

از نظر ظاهری میلگرد استیل ۳۱۶ شبیه به میلگرد استیل ۳۰۴ بوده اما ترکیبات شیمیایی آن‌ها با یکدیگر متقاوت است. حضور آلیاژ مولیبدن باعث مقاومت بیشتر استیل ۳۱۶ در برابر خوردگی در محیط نمکی یا کلریدی شده که استیل ۳۰۴ این ویژگی را ندارد . همچنین استیل ۳۱۶ به دلیل وجود نیکل بیشتر و مولیبدن، قیمت بالاتری دارد به همین دلیل میلگرد استیل ۳۰۴ با توجه به قیمت پایین‌تر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است.

میلگرد استیل ۳۱۶

میلگرد استیل ۳۱۶ در مقایسه با ۳۰۴ مقاومت به خوردگی بیشتر، خواص مکانیکی و استحکام بهتری در برابر حرارت در دماهای بالا دارد.

خواص مکانیکی فولاد ۱٫۴۴۰۱

این فولاد دارای سختی ۷۹ راکول، ۱۵۲ ویکرز و ۱۴۶ برینل می‌باشد. همچنین مدول الاستیسیته یا مدول یانگ آن معادل ۲۰۰ الی ۲۱۰ گیگاپاسکال و مقاومت کششی تسلیم آن برابر ۵۸۰ مگاپاسکال است. وجود ۲ الی ۲٫۵ مولیبدن در گرید ۳۱۶ منجر به مقاومت به خوردگی بهتری نسبت به استیل ۳۰۴ مخصوصاً در محیط‎‌‌های کلریدی می‌‎شود.

خواص فیزیکی گرید ۳۱۶

یکی از مهم‌ترین خواص فیزیکی مواد چگالی آن‌ها می‌باشد که در اینجا چگالی گرید ۳۱۶ در دمای اتاق برابر با (g/cc) ۸ است.

میلگرد استیل ۳۱۶

مقاومت در برابر خوردگی

میلگرد استیل ۳۱۶ در شرایط جوی و محیط‌های کلریدی مقاومت بیشتری در مقایسه با میلگرد استیل ۳۰۴ از خود نشان می‌دهد . همین موضوع باعث افزایش قیمت آن شده است. استیل ۳۱۶ در مواجه با هیدروکلریک اسید، سولفوریک اسید، فرمیک اسید و … مقاومت خوبی دارد.

میلگرد استیل ۳۱۶

از این استیل به عنوان گرید دریایی در استانداردها یاد می‌شود. اما باید توجه داشت که در آب‌های گرم دریا به دلیل ایجاد یک لایه خوردگی به رنگ قهوه‌ای در سطح  استیل ۳۱۶ نباید از آن استفاده شود.

مقاومت در برابر حرارت

میلگرد زنگ نزن ۳۱۶ به صورت یکنواخت، می‌تواند حرارتی تا حدود ۹۲۵ درجه سانتی گراد و به صورت متناوب و بدون اکسید شدن دمای حدود ۸۷۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند. اگر مقاومت در برابر خوردگی آب مهم است، استفاده مداوم از ورق استیل ۳۱۶ در محدوده دمایی ۴۲۵-۸۶۰ درجه سانتیگراد توصیه نمی‌گردد.گرید ۳۱۶L در برابر رسوب کاربید مقاومت بیشتری داشته و در دماهای بالاتر کاربرد دارد. در شرایطی با فشار بالا از گرید ۳۱۶H به دلیل استحکام آن استفاده می‌شود .

کاربرد میلگرد استیل ۳۱۶

 از میلگرد استیل ۳۱۶ به دلیل قابلیت بازیافت، مقاومت در برابر خوردگی بالا، در مواقعی که فولاد در معرض خوردگی‌های شیمیایی و محیط‌های کلریدی قرار می‌ گیرد استفاده می‌شود. همچنین این میلگرد در صنایع تجهیزات دارویی، تولیدات غذایی، تجهیزات شیمیایی، پروژه‌های دریایی، مبدل‌های حرارتی، قطعات کوره و دریچه و پمپ ها کاربرد دارد.

استیل ۳۱۶ در صنایع غذایی و در قسمت‌هایی که مستعد خورندگی هستند، استفاده می‌شود زیرا قرارگیری در مجاورت گوشت، نمک و اسیدهای مختلف باعث می‌شود تا احتمال خورندگی افزایش پیدا کند.

میلگرد استیل ۳۱۶ علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی دارای قابلیت برش، ماشینکاری، جوشکاری و فرم دهی بالایی می‌باشد.

آنالیز استنلس استیل ۳۱۶

همانگونه که می دانیم در ترکیب آلیاژ استنلس استیل ۳۱۶ شامل شیمیایی %۰٫۰۷ کربن، %۱ سیلیسیوم، %۲ منگنز، %۰٫۰۴۵ فسفر، %۰٫۰۱۵ گوگرد، %۱۸/۵-۱۶/۵ کروم، %۲/۵-۲ مولیبدن و %۱۳-۱۰ نیکل است. از ترکیب عناصر آلیاژ میلگرد ۳۱۶ مشاهده می‌شود که کروم بیشترین و گوگرد کمترین میزان را تشکیل می‌دهند.

اگر قصد خرید ورق استیل یا خرید میلگرد استیل برای موارد مصرف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button