میلگرد استیل ۴۲۰ چه ویژگیهایی دارد وموارد مصرف آن کدامند؟

  • خانه / میلگرد استیل ۴۲۰ چه ویژگیهایی دارد وموارد مصرف آن کدامند؟

میلگرد استیل ۴۲۰ چه ویژگیهایی دارد وموارد مصرف آن کدامند؟

میلگرد استیل ۴۲۰ یا همان فولاد ضد زنگ ۴۲۰ در استاندارد DIN با نام فولاد ۱٫۴۰۲۱ شهرت دارد . این نوع میلگرد از دسته فولادهای آلیاژی استنلس استیل بوده که با مشخصه X20Cr13 در میان فولادها شناخته می‌شود.

میلگرد استیل ۴۲۰

فولاد نسوز ۴۲۰ از عناصری چون کروم، کربن، گوگرد، سیلیسیوم، منگنز و فسفر تشکیل و میزان کروم در این استیل حداقل ۱۲ درصد بوده و از بیشترین میزان سختی معادل ۵۰HRC برخوردار است. از این میلگرد در مکان‌هایی که امکان اصطحکاک و سایش وجود دارد استفاده می‌شود. از مهمترین ویژگی‌های میلگرد استیل ۴۲۰ می‌توان به قابلیت سخت کاری از طریق عملیات حرارتی اشاره نمود.

معرفی فولاد استیل ۴۲۰

استیل  ۴۲۰ یک نوع استیل با کربن بلاست که حداقل محتوای کروم آن ۱۲٪ است. مانند هراستنلس استیل دیگر ، استیل ۴۲۰ نیز می تواند از طریق عملیات حرارتی سخت شود. در صورت جلا دادن ، مقاومت در برابر خوردگی و فلز ، شکل پذیری خوبی در آن ایجاد می شود و مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد.

میلگرد استیل ۴۲۰

فولاد استیل ۴۲۰ یک آلیاژ مارتنزیتی است که استقامت در مقابل فرسودگی آن شبیه فولاد زنگ نزن ۴۱۰ است . اختلاف این دو در میزان کربن موجود در آنها می باشد. به صورتی که به دلیل نیاز به خواص سختی استیل ۴۲۰ ضروری است میزان کربن آن در قیاس با ۴۱۰بیشتر باشد.

همچنین فولاد استیل ۴۲۰ می تواند بیش از ۰.۵ ٪ شامل مولیبدن باشد. این گرید در هر دو وضعیت بازپخت و سخت کاری مغناطیسی می باشد و استقامت در مقابل فرسودگی فقط در وضعیت سخت کاری و تنش گیری مقدور است.

آنالیز استیل ۴۲۰

آنالیز استیل ۴۲۰ به شرح زیر است:

تلفیق شیمیایی ورق استیل ۴۲۰  حاوی ۰.۱۶ الی ۰.۲۵ کربن ، ۱ درصد سیلیسیوم، ۱.۵ درصد منگنز، ۰.۰۴ درصد فسفر، ۰.۱۵ درصد گوگرد و ۱۲ الی ۱۴ درصد کروم می باشد همانگونه که مشخص است میزان کروم  از همه عناصر بیشتر بوده و فسفر نیز کمترین مقدار از تلفیق شیمیایی این استیل را دربر دارد.

میلگرد استیل ۴۲۰

سختی استیل۴۲۰

کلیه فولاد های زنگ نزن مارتنزیتی به علت مقدار کربن موجود در آن دارای سختی بسیاری است. ساخت این گرید ها به صورتی است که به اعمال سخت کاری و گرمایشی احتیاج دارند این وضعیت با از بین رفتن استقامت در گرمای زیاد و پایین آمدن منعطف پذیری در دمای منفی می باشد برای اینکه این محصول به بیشترین بخش سختی خود برسد به گرما احتیاج دارد که با شروع آنیل نمودن سختی استیل ۴۲۰ هم امتداد می یابد.

میلگرد استیل ۴۲۰

میلگرد بگیر ۴۲۰

این فولاد همچنین با نام میلگرد استیل بگیر ۴۲۰ در میان فروشندگان شهرت دارد و در دسته استنلس استیل های مغناطیسی قرار می‌گیرد. در کل استیل‌های سری ۴۰۰ توسط آهنربا جذب می‌شوند و به همین دلیل به نام بگیر نام‌گذاری شده‌اند و برای تشخیص آن‌ها از استیل نگیر از آهنربا استفاده می‌شود. ۴۲۰ یک فولاد زنگ نزن سخت شونده تا عمق که در تمام شرایط، مغناطیسی می‌باشد.

مقاومت به خوردگی این فولاد در مقایسه با فولادهای زنگ نزن آستنیتی پایین تر است، اما خواص مکانیکی بالاتری دارد. از فولاد ضد زنگ ۴۲۰ زمانی که استحکام، چقرمگی، مقاومت به سایش و مقاومت به خوردگی به صورت همزمان نیاز باشد، استفاده می‌شود. در کارگاه‌های ریختگری کشور میلگرد استیل ۴۲۰ توسط دو روش ریختگری گریز از مرکز یا ریختگری سانتریفیوژ، ریختگری ساده یا از کست (as cast) تولید می‌گردد.

استیل ۴۲۰ در حالت سختکاری شده و هنگامی که سطح صاف و پولیش خورده‌ای داشته باشد مقاومت به خوردگی بالایی دارد. همچنین در حالت آنیل شده از شکل‌پذیری خوبی برخوردار است. استحکام فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی مانند میلگرد استیل ۴۲۰ در دماهای بالا کاهش پیدا می‌کند و در دماهای پایین، شکل‌پذیری آن‌ها محدود شده و به اصطلاح شکننده می‌شوند.

میلگرد استیل ۴۲۰

خواص مکانیکی استیل گرید ۴۲۰

مدول الاستیسیته: ۲۰۰ گیگاپاسکال

مقاومت کششی: ۹۵۰-۷۰۰ مگاپاسکال

میلگرد استیل ۴۲۰
جوشکاری

میلگرد استیل ۴۲۰ دارای قابلیت جوشکاری است اما باید توسط مواد جوشکاری شبیه به خود مانند الکترودهایی با پوشش استیل ۴۲۰ جوشکاری شود. همچنین ماشینکاری فولاد ۴۲۰ از فولاد آستنیتی ساده تر است. عملیات حرارتی این میلگرد استیل از ۷۰۰ درجه سانتی گراد نباید بیشتر باشد و در محدوده‌ی حرارتی ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد باید شکل گرفته و سپس به آرامی خنک شود.

مقاومت در برابر خوردگی

در شرایط مختلف مقاومت در برابر خوردگی میلگرد استیل ۴۲۰ متفاوت است:

 شرایط آنیل

 در این شرایط مقاومت در برابر زنگ‌زدگی کاهش پیدا می‌کند.

میلگرد استیل ۴۲۰
 شرایط سخت کاری شده

میلگرد استیل ۴۲۰ در برابر مواد غذایی، هوای مرطوب، اسید ملایم و آب مقاومت به خوردگی مناسبی دارد.

گفتنی است اگر سطح صاف‌تر و پولیش خورده شده باشد مقاومت به خوردگی افزایش خواهد یافت. همچنین مقاومت میلگرد استیل ۴۲۰ در مقایسه با میلگرد ۴۱۰، استیل فریتی ۴۳۰ و سایر استیل‌های سری ۳۰۰ کمتر است .

کاربرد این محصول

میلگرد استیل ۴۲۰کاربرد بسیاری در صنایع مختلف دارد که عبارتند از:

  • تجهیزات هیدرولیک
  • اجزای پمپ و شیرآلات
  • اسپیندل
  • شفت
  • بلت
  • صنایع غذایی و آشامیدنی
  • صنعت خودرو
  • اتصالات
  • صنعت پتروشیمی
  • محرک ها
  • میله های پیستون
  • مهندسی مکانیک

یکی از مهمترین کاربردهای استیل ۴۲۰ در صنایع غذایی است که برای برشکاری مواد سخت و همچنین تولید کفگیر، قاشق و چنگال استفاده می‌شود.

آنالیز این محصول

استیل ۴۲۰ از عناصری همچون کربن، سیلیسیوم، منگنز، فسفر، گوگرد و کروم تشکیل شده است . میزان کروم موجود در این آلیاژ نسبت سایر عناصر تشکیل دهنده آن بیشتر می باشد .

اگر قصد خرید ورق استیل یا خرید میلگرد استیل برای موارد مصرف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button