میلگرد بستر ، خواص و کاربردها

  • خانه / میلگرد بستر ، خواص و کاربردها

میلگرد بستر ، خواص و کاربردها

میلگرد بستر علاوه بر مهندسی و اقتصادی بودن سال های طولانی است در سایر کشورها جهت مقاوم سازی و مسلح نمودن دیوارها در برابر زلزله و اتصال آن ها به سازه در برابر نیروهای وارده مورد استفاده قرار می گیرد. میلگرد بستر ابداعی به میزان زیاد ارتقا یافته و از مفتول های کنگره ای تشکیل شده است.

میلگرد بستر
  • از جنس مفتول بوده.
  • به صورت آج دار است.
  • ضخامت 4 میلی متری دارد.
  • ضد زنگ می باشد.
  • ضد فرسایش و بسیار مستحکم است .
میلگرد بستر

نحوه اتصالات نیز به صورت مستقیم و بهینه شده است. این تغییرات در شکل و نحوه اتصالات و کنگره ای شدن و خرپایی بودن محصول باعث مقاومت بیشتر در برابر نیروهای وارده به دیوارمی گردد . درگیری بیشتر محصول با مصالح، بالا بردن مقاومت کششی ملات یا چسب های دیواری نسبت به محصولات مشابه شده است. این تغییرات همچنین باعث دوخت بلاک ها و یکپارچگی دیوار و هنگام وقوع زلزله تلورانس های دیوار گرفته می شود. لازم به ذکر است که استفاده از روش میلگرد بستر کمتر از 0.5 درصد هزینه های ساخت می باشد . در نهایت مقرون به صرفه تر از محصولات مشابه و روش های متداول دیگر خواهد بود.

میلگرد بستر

کاربرد میلگرد بستر چیست؟

برای تولید میلگرد بستر از شیوه جوشکاری مقاومتی کمک می گیرند . در این روش از این محصول برای استحکام و مسلح نمودن سازه ها در برابر زلزله استفاده می گردد . اصولاً سازه هایی که به صورت آجری یا سفالی ایجاد شوند مقاومت لازم در برابر زلزله را ندارد بر همین اساس باید به گونه ای مستحکم گردند. که بتوانند فشارهای وارده از زلزله را تحمل نموده و دچار آسیب‌ های جدی نشوند. میلگرد بستر دقیقاً همان گزینه ای است که می تواند این ویژگی را به ارمغان آورد.

میلگرد بستر

دیوارهای سفالی یا آجری دیوارهای باربر دیوارهای غیر باربر و غیره همگی بستری برای قرار گرفتن میلگرد می باشند . این محصولات بر اساس استانداردهای بین‌ المللی ASTM آمریکا ، در قطر ۴ میلی متر به صورت آج دار با پوشش گالوانیزه، در عرض های ۱۱ و ۵ سانتی متر تولید و روانه بازار می گردند. این میلگردها اصولا در میان دیواره ها تعبیه می شوند.

میلگرد بستر

تاریخچه تولید میلگرد بستر

تاریخچه میلگرد بستر به اروپا اشاره دارد در سال  1813 میلادی این محصول در آمریکا طراحی و برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت محبوبیت و کاربرد محصول مذکور موجب گردید . به سرعت در بازار های فولادی اروپا کانادا و غیره نیز مورد استفاده قرار گیرد در سال 1392 شمسی استفاده از میلگرد بستر به صورت رسمی در آیین نامه ساختمانی تدوین گردید و پس از آن مهندسان با روی گشاده از این محصول استقبال نموده و در سازه ها استفاده کردند.

میلگرد بستر

جزئیات میلگرد تقویتی دیوار

میلگرد بستر دارای مشخصاتی هستند از جمله این که:

  • قطر آن مشخص و سطح آن دارای زائده هایی برای چسبندگی بهتر با اجزای اطراف است.
  • حالتی نردبانی شکل دارد که از طریق جوشکاری مقاومتی ایجاد می گردد
  • در برابر رطوبت مقاومت خوبی را از خود نشان می دهد . چرا که پوشش روی باعث زنگ نزدن بر روی سطح آن می گیرد.
  • دیوارهای سفالی و آجری یا دیوارهای باربر و غیر باربر بهترین مکان برای تعبیه این محصول هستند.
میلگرد بستر

محاسبه میلگرد مورد نیاز ساختمان

حالا سوال اینجاست که چطور تشخیص دهیم برای انواع دیوار ها و مستحکم سازی آنها از چه میزان میلگرد استفاده کنیم؟ در آیین نامه ملی ساختمان دو تکنیک برای محاسبه میزان میلگرد بستر مورد نیاز برای مسلح سازی دیواره ها ارائه گشته که در ادامه به شرح مفصل هر دو خواهیم پرداخت.

  1. شیوه ی اول با بررسی دیوار ها می توان میزان مقطع مورد نظر را تخمین زد.
  2. در شیوه ی دوم بر اساس ارتفاع دیوار یعنی در ازای هر مقدار مشخص ارتفاع، یک شاخه میلگرد مفتولی بستر تعبیه می گردد. (اصولا 40 سانتی متر)

مزیت های استفاده از میلگرد مقاومتی بستر

 شایان ذکر است در مکان‌هایی که جداره ها پیوندی باشند ابتدا بخش مورد نظر با ملات مملوء می شود. از مزایای جذاب میلگرد بستر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیوار های متقاطع به یکدیگر اتصال پیدا می‌کنند.
  • امکان تعبیه به صورت عمودی وجود دارد.
  • به دوغاب بندی نیازی نیست.
  • موجب افزایش چشمگیر مقاومت دیوار می‌شود.
  • در برابر زلزله مستحکم است.
  • مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.
  • مقاومت برشی افزایش می یابد.
  • و…

شکل ظاهری میلگرد بستر

شکل ظاهری میلگرد بستر بسیار ساده و با چشم قابل تشخیص است. این محصول نامبرده حالتی نردبانی شکل دارد . با مفتول تولید می شود . مفتول ها به کمک جوشکاری مقاومتی به یکدیگر وصل می گردند . طول و ضخامت آن نیزبر اساس سیاست فولادساز تعیین می گردد.

مسلح نمودن دیوار؛ استفاده از این روش باعث مسلح نمودن دیوارها در برابر زلزله می شود و صرفا فقط نگه دارنده نمی باشد و نیروهای برشی دیوار را به سازه منتقل نمی کند. همچنین کنگره ای بودن محصول ابداعی سبب مقاومت و درگیری بیشتر و افزایش مقاومت کششی ملات یا چسب های دیواری می گردد.نهایتا سبب یکپارچگی و دوخت اجزا دیوار خواهد شد.

میلگرد بستر

توجیه اقتصادی

هزینه استفاده از این روش نسبت به روش های آیین نامه ای موجود کمتر می باشد. کمتر از نیم درصد هزینه ساخت را شامل می شود حداقل از 70 درصد خسارات مالی به ساختمان و تلفات جانی هنگام وقوع زلزله جلوگیری می نماید.

قابل استفاده در دیوارهای بنایی

از این محصول می توان در انواع دیوارهای بنایی (بلوک های سیمانی، لیکا، هبلکس، سفال، آجر فشاری، بلوک های ACC و ….) در هر دو نوع باربر و غیر باربر جهت مقاوم نمودن دیوارها طبق آیین نامه استفاده نمود.

بهبود رفتار لرزه ای سازه

با توجه به آزمایشات لرزه ای انجام شده استفاده از این روش باعث مقاوم نمودن دیوارها در برابر زلزله می شود و موقع وقوع زلزله دیوار مانند مهاربند عمل خواهد کرد که در نهایت فشار وارده روی تیرها و ستون ها را تا حد زیادی کاهش داده و باعث بهبود ظرفیت لرزه ای کل سازه خواهد شد. ضمنا در این روش دریفت طبقات (جابجایی طبقات نسبت به هم) به دلیل افقی به ستون اثری بر روی دیوار نخواهد گذاشت.

اتصال مستقیم میلگرد بستر

اتصال مستقیم میلگرد بستر در بست و ملات موجب اتصالی امن و مقاومت بیشتر در برابر نیروهای وارده می گردد و هنگام وقوع زلزله باعث جلوگیری از تلورانس های دیوار خواهد شد.

جداسازی کامل سازه ای دیوارها و ستون ها

طبق آیین نامه استفاده از یونولیت جهت جداسازی سازه ای دیوارها از ستون ها الزامی است که سبب کاهش نیروهای داخل صفحه دیوار خواهد شد. در این روش در عین گیردار بودن اتصالها دیگر هیچ گونه تماس مستقیمی بین دیوارها و ستون ها با استفاده از یونولیت وجود ندارد و امکان استفاده از یونولیت حتی درون بست ها و بین میلگرد بستر و ستون نیز مهیا شده است که در نتیجه هنگام وقوع زلزله فشار داخل صفحه بین دیوارها و ستون ها تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

میلگرد بستر

اتصال به بازشوها

با توجه به تغییرات ایجاد شده در نحوه امکان اتصال محصول به بازشوها فراهم شده که ضعف ایجاد شده توسط بازشوها را به حداقل می رساند.

یکنواخت شدن پلاستر دیوار

استفاده از این روش با توجه به مخفی بودن محصول در ملات و رج دیوار اثری روی نازک کاری نمی گذارد و ضخامت پلاستر دیوار را کاهش می دهد.

نحوه اتصال میلگرد بستر

1 – قبل از دیوارچینی باید بست محصول را به صورت افقی به سازه متصل نماییم. نصب بست به اسکلت فلزی توسط تفنگ و میخ مخصوص فلز و یا توسط جوش به صورت حداقل مجموع 4 سانتی متر در چهار طرف بست متصل می شود. جهت اجرای بست در اسکلت بتنی می توان از تفنگ و میخ مخصوص بتن و یا پیچ و رول بولت استفاده نمود. طبق آیین نامه قرار گیری میلگرد بستر هر 50 سانتی متر در نظر گرفته می شود.

2 – سپس هنگام دیوارچینی 20 سانتی متر انتهایی میلگرد بستر 90 درجه خم شده و مستقیما درون بست قرار می گیرد. در نهایت میلگرد بستر درون رج مورد نظر روی بلکها قرار گرفته و حداقل 1.5 سانتی متر ملات روی میلگرد بستر تا روی بست اجرا می گردد.

3 – برای دیوارهای با طول بیشتر از 3.6 متر همپوشانی به طول 25 سانتی متر یا 75 برابر قطر میلگرد اجرا می گردد و توسط مفتول بسته می شود.

4 – جهت نصب در ساختمان های بنایی نیازی به اجرای بست نیست و فقط میلگرد بستر طبق ضوابط بالا درون رج ها قرار می گیرد.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button