میلگرد حرارتی ، انواع و کاربردها

  • خانه / میلگرد حرارتی ، انواع و کاربردها

میلگرد حرارتی ، انواع و کاربردها

میلگرد حرارتی از پرکاربردترین مصالح در ساخت و ساز های ، سازه های بتنی است. استفاده از این نوع میلگرد به عنوان راه حلی رایج و پر طرفدار برای رفع ترک بتن به حساب می آید. همان طور که می دانید، استفاده از میلگرد برای مقاوم سازی سازه های بتنی بسیار مرسوم است. اما با وجود محیط قلیایی و مرطوب بتن ، تماس این دو مورد از مصالح به خودی خود باعث خوردگی میلگرد و ترک بتن و در نتیجه فروریختن بنا شود.

از این رو، برای جلوگیری از این رخداد، از میلگردهای حرارتی و انواع آن به جای نوع معمولی این نوع مصالح استفاده می شود. در نتیجه میلگرد حرارتی و انواع آن برای جلوگیری از ترک و فرسایش بافت بتن، معمولا به صورت مش در سطوح بتنی که وسعت بالایی دارند مورد استفاده می گیرند.

میلگرد حرارتی

میلگرد حرارتی و انواع آن ( که در زبان انگلیسی با نام Thermal reinforcement steel bar شناخته می شوند) نوعی از میلگرد که با حرارت و تنش به وجود آمده در بافت بتن مقابله کرده و طبق گفته های پیشینمان، از ترک خوردن و فروپاشی بتن به خوبی جلوگیری می کند. پس حالا به خوبی می دانیم که علت نام گذاری میلگرد حرارتی و انواع آن چیست.

این نوع از میلگرد همچنین به نام آرماتور حرارتی نیز شناخته میشود. و معمولا به صورت مش و در سایز ۴ و ۵ و ۶ تولید می شود. سایز ۸ آن نیز در بازار موجود است که کاربرد کمتری نسبت به سایزهای دیگر دارد. همان طور که گفتیم نقش این مصالح در سازه های بتنی، مقاومت در برابر انبساط بتن است. بگذارید نقش میلگرد حرارتی و انواع آن را به این صورت، واضح تر توضیح دهیم:

انبساط و انقباض بتن در همان ساعت های ابتدایی بتن ریزی، به علت مرطوب بودن بافت بتن در آن حالت و در کل ویژگی خاص بتن، امری طبیعی و معمول محسوب می شود که می تواند باعث بروز ترک های طولی و عرضی شود. این اتفاقات شاید در سازه های کوچک آنقدر هم دردسرساز نباشد. اما در سطوح بتنی با وسعت بالا، تعداد بالای ترک ها و عمق زیادشان می تواند نفوذ رطوبت به بافت بتن را افزایش دهد. در نتیجه به  پوسیدگی و زنگ زدگی میلگردهای معمولی منجر شود. پس همان طور که گفتیم، استفاده از میلگردهای حرارتی و انواع آن در این بناهای بتنی وسیع، با خنثی کردن این تنش ها، راه حلی رایج و پرکاربرد برای بالا بردن مقاومت و استحکام سازه است.

میلگرد حرارتی

کاربردها

کاربرد و نقش اساسی میلگرد حرارتی و انواع آن طبق توضیحات قبلی در هنگام جمع شدگی بتن مشخص می شود. پس بتن های مسح شده به این نوع از میلگرد از خاصیت جمع شوندگی و کشسانی برخوردار است. با در نظر داشتن این موارد بعضی از کاربردهای پر اهمیت میلگرد حرارتی و انواع آن به شرح زیر است:

  • مقابله با تاثیرات تغییرات دمایی در بتن
  • جلوگیری از ایجادترک های عمیق در سطح بتن
  • کاهش خاصیت کشسانی و جمع شوندگی بتن
  • بالا بردن ضریب امنیت ساختمان و بنا
  • جلوگیری از تخریب و فرسایش بتن در زمان آتش سوزی
  • ایفای نقش مهم باربری در ساختمان از طریق یکپارچه سازی بافت سقف سازه در برابر نیروهای وارده
  • افزایش مقاومت سازه در هنگام وقوع حوادثی چون زلزله
  • قابلیت استفاده از میلگرد های حرارتی و انواع آن در سقف و فونداسیون

انواع پر مصرف میلگرد حرارتی

میلگردهای حرارتی نیز مانند سایز مصالح در انواع و سایزهای مختلفی تولید می شوند. توصیه می شود که از میلگردهای حرارتی ساده به جای نوع آجدار آن استفاده شود. درمیان سایزهای نامبرده در میلگردهای حرارتی، سایز ۴ به علت مقاومت بالاتر آن پرطرفدارترین آرماتور حرارتی است.

میلگرد حرارتی

روش مصرف این محصول

با توجه به قوانین سازمان نظام مهندسی، جوشکاری میلگردهای حرارتی نصب میلگرد حرارتی در ستون‌ها، سقف‌ها و فونداسیون، به علت احتمال بالای احتمال شکست نقطه جوش، ممنوع است.

در نتیجه برای استفاده از این محصول، طبق استاندارد ACI 360 R 10  باید آن با سیم مفتول بسته شود. روش مرسوم برای اجرای میلگردهای حرارتی و انواع آن در پروژه، گره ای ضربدری توسط سیم های مفتولی است. در این روش، میلگردهای حرارتی به شکل چپ و راست و به حالت حرف T در زبان انگلیسی بر روی سقف قرار می‌گیرند.

بستن آنها با مفتول به این صورت است که در ابتدا میلگرد حرارتی را به ‌صورت عمودی در کنار میلگردهای دیگر قرار می دهند، سیم مفتول را  به‌صورت ضربدری از زیر آن عبور داده و آن را روی میلگرد می آورند. سپس همین روند را در سمت مقابل نیز اجرایی کرده و دو سر مفتول را در مرکز میلگردها، با کمک انبر، به یکدیگر می بندند.  

  • برای افزیش مقاومت و استحکام سازه، این نوع از میلگردها را با مفتول ها دوبل و تا حداکثر فاصله ی ۵۰ سانتی متر با میلگرد حرارتی بعدی، استفاده کنید.
  • همچنین قابل ذکر است که بهترین محل قرارگیری میلگرد حرارتی و انواع آن، در یک سوم بالای ضخامت بتنی می باشد.

یکی از اساسی ترین و چالش برانگیزهایی که برای مهندسان و کارفرمایان در رابطه با اجرای این  نوع از مصالح پیش می آید این است که : آیا استفاده از میلگرد حرارتی در ساخت و ساز ضرورت دارد یا خیر؟ 

در جواب به سوال باید به این مورد اشاره کنیم که نظرات متفاوتی در مورد این مسئله وجود دارد. بعضی از مهندسان استفاده از آن را اجباری دانسته ولی بعضی این امر را صرفا روشی اختیاری جهت بالا بردن استحکام ساختمان می دانند.

جمع بندی

همان طور که گفتیم، میلگرد حرارتی از مصالح پیشنهاد شده برای بالا بردن استحکام سازه های بتنی است. این محصول با مقاومت در برابر خاصیت کشسانی بتن، از انبساط و انقباض آن جلوگیری می کند. در نتیجه از ترک های عمیق در سطح سازه جلوگیری می کند.

بیشترین کاربرد این مصالح به صورت مش و در سقف ساختمان هاست. که با کمک سیم مفتول ها به صورت ضربدری و با فاصله ی حداکثر ۵۰ سانتی متر از یکدیگر، به دیگر میلگردها متصل می شوند.

همان طور که پیش تر اشاره کردیم، در ضروری بودن یا غیر ضروری بودن استفاده از آن در ساختمان ها میان مهندسان اختلاف نظرهایی وجود دارد گه توصیه می شود با توجه به پروژه و شرایط موجود بهترین تصمیم را اتخاذ کنیم.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button