میلگرد ساده A1 (داکتیل) ، انواع و کاربردهای آن

  • خانه / میلگرد ساده A1 (داکتیل) ، انواع و کاربردهای آن

میلگرد ساده A1 (داکتیل) ، انواع و کاربردهای آن

میلگرد ساده A1 ، از پرکاربردترین قطعات فولادی در صنعت ساختمان سازی میلگردها می باشند. میلگردها در دو نوع ساده و آجدار در استانداردهای A1، A2، A3 و A4 به منظور افزایش مقاومت کششی بتن در اسکلت های بتنی کاربرد دارند.میلگرد یکی از مقاطع فولادی خیلی مهم در ساخت و ساز است و در سه نوع (میلگرد آجدار، میلگرد ساده و میلگرد کلاف) وجود دارد که از بین این سه نوع، میلگرد آجدار خواهان زیادی نسبت به دو نوع دیگر خود دارد و همچنین قیمت میلگرد آجدار روزانه توسط افراد زیادی چک می شود.

میلگرد ساده A1

شناخت انواع میلگرد و کاربرد آن و علامت اختصاری میلگرد و جدول وزن و اشتال میلگرد کمک زیادی در هنگام خرید می کند و موضوع مهمتر این که میلگرد توسط کارخانه های مختلفی تولید می شود که از مهمترین این کارخانه ها می توان به میلگرد کارخانه ذوب آهن، میلگرد ظفر بناب، میلگرد شاهین بناب، میلگرد گلستان، میلگرد میانه، میلگرد فایکو و میلگرد زاگرس اشاره کرد. باید به این نکته خیلی بسیار مهم نیز توجه کرد که بتوانیم میلگرد اصل را از تقلبی تشخیص دهیم .

میلگرد ساده A1

میلگرد

در ساختمان سازی از مقاطع فلزی بسیاری استفاده می شود، یکی از این مصالح فلزی میلگردها می باشند. در حال حاضر میلگردهای مختلفی طبق استانداردهای گوناگون تولید می گردد . یکی از انواع میلگرد موجود در بازار، میلگرد ساده A1 نام دارد. در واقع میلگردها به دو نوع ساده و آجدار در بازار موجود هستند. در این مطلب به شرح کاملی از مشخصات میلگرد ساده و ویژگی‌ های آن می پردازیم.

میلگرد ساده A1

میلگرد ساده A1 (داکتیل)

میلگرد داکتیل، همان میلگرد A1 می‌ باشد که به میلگرد نرم و میلگرد ساده شناخته می‌شود. میلگردهای داکتیل، بدون آج هستند و هیچ گونه آجی روی سطح آن‌ها قرار نمی‌گیرد. این مقطع فولادی، جوش پذیری و انعطاف پذیر گسترده‌ای دارد؛ ولی میلگرد داکتیل، در مقایسه با میلگردهای آج دار، از استحکام کمی برخوردار است. برطبق آئین نامه آن ها F240 یا رده مقاومتی ۲۴۰ است .

تشخیص میلگرد A1 به دلیل داشتن سطحی صاف و بدون آج بسیار ساده است. از ویژگی های محصول در استاندارد A1 می توان به نرم و انعطاف پذیر بودن آن نام برد. همچنین جوشکاری روی آن امکان پذیر می باشد.اطلاع داشتن از انواع میلگرد و شناخت آن ها در افرادی که در زمینه خرید و فروش میلگرد فعالیت دارند، ضروری و مهم است و در صورت عدم شناخت کافی، ممکن است موجب اتلاف وقت و هزینه گردد.

میلگرد ساده A1

انواع میلگرد طبق استاندارد تولید

میلگردها، طبق استاندارد تولید، به ۴ دسته تقسیم بندی می‌شود.

  • میلگرد S240
  • نوع میلگرد S340
  • میلگرد S400
  • میلگرد S500

مشخصات میلگرد ساده A1

همانگونه که می دانید، طبقه بندی میلگردها به طور کلی در دو نوع زیر است که هریک دارای خصوصیات مختلفی می باشند.

  • میلگرد آجدار
  • میلگرد ساده

مهمترین موضوع برای انتخاب محصول مناسب، در نظر گرفتن مشخصات فنی و ویژگی‌ های هریک از میلگردها است. میلگرد ساده به علت دارا بودن مواردی از جمله تغییر شکل نسبی پلاستیکی تا ۲۵ درصد، تنش گسیختگی ۳۶۰ کیلوگرم بر سانتی‌ متر مربع و تنش جاری ۲۴۰ کیلوگرم بر سانتی‌ متر مربع، به عنوان میلگرد خام (میلگرد نرم) نیز شناخته شده است.

میلگرد ساده A1

میلگرد داکتیل (ساده) حاوی ۲۴ درصد کربن و ۶۰ درصد سیلیسیم است. به همین دلیل مقاومت کششی آن نسبت به میلگردهای آجدار کمتر است و قابلیت جوش پذیری بالایی دارد.  میلگرد ساده از مصالح مهمی بوده که در پروژه‌ های ساختمانی کاربرد گسترده‌ ای دارد. در واقع هر یک از میلگردهای ساده دارای شناسنامه می باشند که ویژگی‌ های محصول در آن یادداشت شده است.

برای انجام عملیات جوشکاری بر روی میلگرد ساده، شرایط پیش گرم براساس استاندارد ISIRI 3131 رعایت می شود. همچنین میلگردهای ساده از قطر ۶ تا ۲۰۰ میلیمتر تولید می گردد.

میلگرد ساده A1

قابلیت فرم پذیری

اندازه فرم پذیری میلگرد ساده، براساس جنس فولاد مورد استفاده برای تولید آن مشخص می شود. خواص فرم پذیری میلگرد ساده را میتوان باتوجه به مقاومت کششی و تسلیم آن به دست آورد.مقاومت کششی به بیشترین تنش کششی می گویند که جسم قبل از شکستن می تواند تحمل کند. میزان مقاومت کششی میلگرد را می توان با انجام عملیاتی چون عملیات سردکاری، عملیات حرارتی و عملیات آلیاژکاری، افزایش داد.

برای افزایش و کاهش قابلیت فرم پذیری در میلگرد ساده می توان مقدار کربن مورد استفاده در آن را مشخص کرد. به طوری که هرچه مقدار کربن مورد استفاده کمتر باشد قابلیت فرم پذیری افزایش پیدا می کند.میلگردهای ساده به علت قابلیت فرم پذیری بالایی که دارد، عملیات خم کاری بر روی آن ها به آسانی انجام می شود به همین جهت در صنعت کاربرد گسترده‌ای دارد.

میلگرد ساده A1

مشخصات وزنی میلگرد ساده

در واقع وزن میلگردهای ساده بر اساس کیلوگرم و به ازای یک متر طول محاسبه می شود. برای به دست آوردن وزن شاخه‌ ای میلگردهای نرمال، برای شاخه‌ های استاندارد از ضرب وزن میلگرد در ۱۲ و برای میلگردهای ساده از ضرب وزن میلگرد در ۹ به دست می آید.

از پارامترهای زیر برای محاسبه وزن میلگرد استفاده می شود.

  • پارامتر G ،

بیانگر وزن میلگرد در طول یک متر می باشد.

  • پارامتر W

بیانگر گشتاور مقاومت میلگرد بوده و از آن برای تخمین مقاومت میلگرد استفاده می شود.

  • پارامتر Flache

نمایانگر سطح میلگرد در طول یک متر بر حسب سانتی متر مربع می باشد.

کاربردهای میلگرد ساده A1 (داکتیل)

  • نوع میلگرد ساده برای ایجاد مقاومت ساختمان و افزایش استحکام آن مورد استفاده قرار می گیرد.
  • میلگرد داکتیل A1 از ایجاد ترک روی بخش های مختلف ساختمان جلوگیری می کند.
  • میلگرد A1 از ایجاد تنش‌های احتمالی در بخش های مختلف ساختمان جلوگیری می کند و آن را به حداقل می رساند.
  • برای ساخت بلوک های بتنی از میلگرد ساده استفاده می شود.
  • میلگرد A1 برای انجام عملیات جوشکاری و آهنگری بسیار مناسب است و به عنوان یک میلگرد داکتیل شناخته شده است.

کاربرد میلگرد ساده در بتن

از میلگرد ساده داکتیل در بتن، می توان به شکل زیر استفاده کرد:

خرک: عموماً خرک‌ها در کف و فونداسیون در بتن قرار می‌گیرد. در این روش، میلگرد به شکل دو شبکه متوالی در فاصله‌های مشخص از هم هستند.

خاموت: خاموت جهت ایجاد قدرت تحمل نیروی برشی، جلوگیری از ایجاد احتمالی ترک و بیرون زدگی آرماتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد راستا: میلگرد راستا جهت افزایش مقاومت کششی بتن در بتن قرار می‌گیرد.

سنجاقی: میلگردهای سنجاقی، برای وصل کردن میلگرد طولی و خاموت ها و مقاومت برشی خاموت ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ادکا: ادکا ها، لنگرهای منفی تکیه گاه تیر را تحمل می‌نماید.

رکابی: وظیفه میلگردهای رکابی این است که در بتن ریزی، میلگردهای طولی و عمودی را در یک راستا نگه می‌ دارد.

میلگرد ساده A1

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button