میلگرد A4 (آج ۵۰۰ ) چه کاربردهایی دارد ؟

  • خانه / میلگرد A4 (آج ۵۰۰ ) چه کاربردهایی دارد ؟

میلگرد A4 (آج ۵۰۰ ) چه کاربردهایی دارد ؟

میلگرد A4 ، انواع استانداردهای میلگرد

  • نوع میلگرد A1 یا میلگرد ساده: میلگرد A1 که همان میلگرد صاف بوده دارای مقاومت تسلیم (تنش تسلیم) ۲۴۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و مقاومت کششی (تنش گسیختگی) ۳۶۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.
  • میلگرد نوع A2 یا میلگرد آج دار ۳۴۰: میلگرد A2 از نوع آجدار بوده که دارای مقاومت تسلیم ۳۴۰۰ و مقاومت کششی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.
  • نوع میلگرد نوع A3 یا میلگرد آج دار ۴۰۰: میلگرد A3 نیز از نوع آجدار با مقاومت تسلیم ۴۰۰۰ و مقاومت کششی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.
  • میلگرد نوعA4 یا میلگرد آج دار ۵۰۰: میلگرد دیگری نیز وجود دارد که به آن میلگرد A4 یا آج ۵۰۰ می گویند.
میلگرد A4

خصوصیات میلگردهای A4

تولید میلگرد A4، نتیجه ی پیشرفت تکنولوژی نورد از لحاظ کنترل درجه حرارت و سرعت سرد کردن می باشد . که امکان تولید شمش هایی با کربن پایین را فراهم می کند.این میلگرد دارای مقاومت کششی ۶۵۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع، قابلیت جوش پذیری و مشخصات مکانیکی مطلوبی چون شکل پذیری مناسب می باشد. میلگردهای نوع a4 با علامت تور Φ نشان داده شده و در رده میلگردهای سخت قرار می گیرند. شکل ظاهری این میلگردها دارای آج های دوکی شکل است، به همین خاطر به میلگردهای مرکب نیز معروف می باشند.

میلگرد A4

کاربردهای میلگرد A4

اصولاً میلگردهای آجدار دارای درصد کربن بیشتری در ساختار ترکیبات شیمیایی خود هستند. درصد کربن در ساختار این میلگردها، بامیزان شکنندگی و سختی میلگرد رابطه ی مستقیم دارد. از طرف دیگر مقاومت و استحکام بالا در این دسته از میلگردها، طراحی و اجرای پروژه ها را ساده تر کرده و از اتلاف منابع، هزینه، وقت و انرژی جلوگیری می کند.

میلگردهای A4 در طراحی و ساخت انواع سازه های ساختمانی بتن آرمه به غیر از دیوارهای برشی ویژه و قاب های خمشی ویژه مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین استفاده از این میلگردها در بتن مسلح، اقتصادی تر و بهینه تر بوده و آسیب کمتری به محیط زیست می رساند.

میلگرد A4

استاندارد میلگرد A4

در سال ۲۰۰۳ همزمان با افزایش نگرانی ها در مورد طراحی سازه های مقاوم در برابر زلزله و لزوم استفاده از میلگرد گرید ۵۰۰ در بتن مسلح، مراجع صاحب صلاحیت در صنعت ساختمان و مسکن، تحقیقاتی در این زمینه انجام دادند که بر اساس آن دست اندرکاران صنعت ساختمان را از خصوصیات این مصالح و عملکرد خوب آن آگاه می کند. در ایران نیز اداره کل استاندارد ملی از تیرماه سال ۱۳۹۲، پس از بررسی ها و تجدیدنظر در استاندارد قبلی خود، استفاده از میلگرد ۵۰۰s و ۵۲۰s را مجاز اعلام کرده است.

میلگرد A4

شکل ظاهری میلگردهای A4

آج عرضی در دو طرف آج طولی به صورت های مارپیچ و یا هفت هشت قرار می گیرند. شکل ظاهری میلگردهای A-IV بر طبق استاندارد ملی ایران به شماره ۳۱۳۲، داری آج های مرکب می باشد .

میلگرد A4

ضوابط استفاده از میلگردهای A4 

ضوابط استفاده از میلگردهای A4 بر طبق استاندارد ملی ایران به شماره ۳۱۳۲ برای سازه های فقط ساختمانی بتن آرمه، به جز دیوار برشی و قاب های خمشی به شرح زیر می باشد:
۱)روش تولید میلگردهای A-IV، تکنولوژی ترمکس می باشد.

۲) میلگرد آج ۵۰۰ یا میلگرد آج ۵۲۰، استانداردهای تعیین شده در جدول بالا را داشته باشند.
۳) میزان کربن موجود در شمش فولادی جهت تولید میلگردهای آ-۴، بایستی حداکثر ۵ باشد و نباید از شمش با کربن بالا استفاده کرد.
۴) گواهی استاندارد سازمان ملی بایستی برای میلگردهای آج ۵۰۰ و آج ۵۲۰ تولید شده، دریافت و علامت آن بر روی میلگرد حک شود.
۵) میزان خمش و شکل پذیری میلگردهای A4 بایستی مشابه میلگردهای نوع A3 باشد، به طوری در طولی معادل ۵ برابر قطر میلگرد، حداقل ۱۶ درصد افزایش طول نسبی داشته باشد.

میلگرد A4

مزایای استفاده از میلگردهای A4

مزایای استفاده از میلگردهای A4 مزایای استفاده از میلگردهای A4 به شرح زیر می باشد:

  • کاهش حجم میلگردها در اعضای بتنی متراکم
  • کاهش سطح مقطع و مقدار میلگردهای مصرفی در بتن
  • جاگیری راحت و مناسب بتن در بین میلگردها 
  • افزایش مقاومت و دوام اعضای سازه ای در برابر خوردگی
  • کاهش آسیب های زیست محیطی به علت استفاده بهینه از مصالح
  • صرفه جویی در هزینه های اجرایی
  • افزایش سرعت آرماتور بندی و بتن ریزی و در نتیجه افزایش سرعت ساخت سازه 
  • مناسب برای استفاده در اعضا با مقاومت فشاری بیشتر

فرآیند تولید میلگرد A4

میلگرد A4 به روش ترمکس تولید می‌شود که باید شمش های فولادی را با کربن پایین تا ۰.۵ را ساخت. پس بایستی درجه حرارت و سرعت کاهش دما به‌صورت دقیق کنترل شود.

میلگرد A4

میلگردهای نوع A4 یا ۵۰۰ از نوع میلگردهایی است که بر روی آن خطوط مرکب نقش بسته است. از نظر سختی این نوع میلگرد بالاترین درجه دارد. این میلگرد دارای مقاومت کششی ۶۵۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع، قابلیت جوش پذیری و مشخصات مکانیکی مطلوبی چون شکل پذیری مناسب می باشد.

میلگرد A4

از مزیت های آن کاهش حجم میلگردها در اعضای بتنی متراکم و سطح مقطع و مقدار میلگردهای مصرفی در بتن، جاگیری راحت و مناسب بتن در بین میلگردها و افزایش مقاومت و دوام اعضای سازه ای در برابر خوردگی می باشد.کاربردهای میلگردهای A4 در طراحی و ساخت انواع سازه های ساختمانی بتن آرمه به غیر از دیوارهای برشی ویژه و قاب های خمشی ویژه مورد استفاده قرار می گیرد.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button