میلگرد CK45 ، خواص و کاربردها

  • خانه / میلگرد CK45 ، خواص و کاربردها

میلگرد CK45 ، خواص و کاربردها

میلگرد CK45 میلگردیست آلیاژی که آلیاژ آن به جای میلگرد فولادی معمول (ST37) از مقدار درصد کربن بالاتری برخوردار می باشد . کربن اضافه موجب افزایش استحکام و سختی آن شده و همچنین قابلیت ماشین کاری و کشش بالایی را ایجاد می کند .

قابلیت ماشین کاری و کشش بالا میلگرد CK45 را تبدیل به یکی از پر مصرف ترین میلگردهای موجود در بازار کرده است. با توجه به خواص مکانیکی و متالوژی خوب میلگرد CK45 ، قیمت نسبتاً مناسبی دارد بیشتر مورد توجه می باشد.

فرآیند تولید میلگرد CK45

میلگرد فوق  جزو فولادهای متوسط کربن می باشد که در دمای ۶۵۰-۷۰۰ درجه سانتی گراد پخته (آنیل) می شود .سپس در دمای ۹۰۰-۱۱۵۰ درجه فرآیند آهنگری (فورچینگ) بر روی آن انجام می شود .

پس از عملیات نرمال سازی ، عملیات سختی در دمای ۸۲۰-۸۶۰ درجه توسط روغن و یا آب کوئنج (سریع سرد شدن) خنک می شود.این میلگرد در دسته بندی فولادهای آلیاژی قابل حرارتی است که دارای ۰٫۴۵% کربن می باشد و علت نام گذاری این محصول می باشد .

انواع میلگرد CK45 و کاربردهای آن

می توان از نظر مقاومت در برابر ضربه ، اصطکاک و استحکام به چند دسته تقسیم بندی شوند .

مهم ترین و پرمصرف ترین آن ها با نام های ۱۰۶۰ ، V945 و C60 می باشد .

این میلگردها به علت کربن بیشتر ، مقاومت و سختی بالایی که به نسبت میلگردهای فولادی (ST37) دارد از کاربرد بیشتری در صنایع برخوردارند . 

مهمترین مصارف میلگرد CK45

  • مکانیکی
  • پیچ و مهره
  • کشتی سازی
  • ساخت تجهیزات الکتریکی
  • ساخت وسایل و تجهیزات نظامی
  • شفت ، چرخ دنده ، یاتاقان و غلطکهای صنعتی
  • ساخت قطعات خودرو (مانند بوش ، میل لنگ و …)
  • ساخت قطعه و اجزای ماشین آلات با مقاومت تنش متوسط

کاربرد میلگرد CK45 در مکانیکی

به کمک میلگرد های آلیاژی می توان قطعات مکانیکی مورد نیاز را فرآوری کرد و از منظر قابلیت استحکام و ضد سایش بودن قطعه خروجی مقبولیت بالایی را خواهد داشت .

پیچ و مهره

یکی دیگر از محصولات خروجی این نوع میلگرد که بصورت تولید انبوه تولید می گردد پیچ و مهره می باشد که در مصارف عموم و خاص مورد استفاده قرار می گیرد .

کشتی سازی

صنعت کشتی هم یکی از مشتریان بلقوه صنعت فولاد می باشد در ساخت بخشهای مختلف و ایجاد استحکام در تولید از این نوع میلیگرد استفاده می گردد .

ساخت تجهیزات الکتریکی

در ساخت تجهیزات الکترونیکی بدلیل مقاومت در برابر سایش و همچنین نیاز به محورها که مقاومت بالایی در برابر سایش ناشی از چرخش و اصطحکاک به وجود آمده ازاین چرخش وجود دارد از محصول میلگرد CK45 استفاده می گردد .با قرار گرفتن در محور محصولات گردنده و مقاومت بالای سایشی رضایتمندی را به همراه خواهد داشت .

ساخت وسایل و تجهیزات نظامی

یکی دیگر از کاربردهای میلگرد CK45 در ساخت تجهیزات نظامی می باشد و همانگونه که گفته شد بدلیل مقاومت بالای سایشی و ابزار پذیری استفاده فراوانی در ساخت تجهیزات نظامی می گردد .

شفت ، چرخ دنده ، یاتاقان و غلطکهای صنعتی

یکی دیگر از کاربردهای میلگرد CK45 در ساخت شفت ، چرخ دنده ، یاتاقان و غلطکهای صنعتی می باشد وصنعت گران هم با توجه به مقاومت به سایش و پایداری فرسایشی بالا ار این گزینه استفاده می نمایند .

ساخت قطعات خودرو (مانند بوش ، میل لنگ و …)

میل لنگ از قطعات اصلی موتور است که نیروی حرکتی بسیاری از قطعات دیگر موتور را تأمین می کند.این قطعه از طریق شاتون به پیستون متصل شده و نیروی خطی پیستون را به نیروی چرخشی تبدیل می کند .

ساخت قطعه و اجزای ماشین آلات با مقاومت تنش متوسط

اگر قطعه ای تحت بارگذاری تکرار شونده ارتعاشی قرار دارد ممکن است طراحی آن به گونه ای باشد که باعث تشدید گردیده یا رزونانس رخ دهد و در نهایت قطعه وامانده گردد.این امر باعث وسواس در انتخاب می گردد و جنس مواد اولیه بسیارمهم می باشد .

متالوروژی

درصنعت متالوروژی هم مانند سایر صنایع بدلیل ویژگی های خاص ازمیلگرد CK45 استفاده می گردد .همچنین به علت مقاومت کشش بالایی که دارد جزو پرکاربردترین میلگردهای کششی در بازار می باشد . و همیشه جزء انتخابهای اصلی می باشد .

مشخصات ترکیب شیمیایی میلگرد کششی CK45

جدول مشخصات ترکیب شیمیایی میلگرد کششی CK45

کربنفسفرگوگردمنگنزکرومسیلیسیممولیبدننیکل
۰٫۴۵۰٫۰۳۵۰٫۰۳۵ – ۰٫۰۲۰٫۸ – ۰٫۵۰٫۴۰٫۴۰٫۱۰٫۴

با توجه به کم بودن مقدار کروم ، فولاد ساده CK45 در مقابل خوردگی و زنگ زدگی مقاوم نمی باشد اما به دلیل مقاومت برابر سایش و ضربه برای تولید ابزارهای خاک ورز بکار می رود .به دلیل مقدار کربن استفاده شده در میل کششی CK45 برای جوشکاری مناسب نمی باشد اما می توان با حرارت دادن قبل و بعد از عملیات شرایط را برای این کار فراهم و مهیا نمود.

مشخصات فیزیکی میلگرد کششی CK45

  • قطر از سایز ۲۰۰ – ۸ میلیمتر موجود است.
  • حداقل تنش تسلیمی ۳۵ نیوتن بر میلی متر مربع می باشد.
  • حداقل مقاومت کششی برابر ۶۱۰ نیوتن بر میلی متر مربع است.

فرم قطر میلگرد CK45 به اشکال گوناگون و اغلب به صورت گرد ، شش گوش ، ۴ پهلو و تسمه می باشد.ولی عمد تا شبیه به میلگرد ساده می باشند . و به همین دلیل نام میلگرد بر روی آن گذاشته شده است و همچنین به دلیل آلیاژبه کار رفته درآن به میلگرد ck45 شهرت پیدا کرده است .

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل تهران که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button