ناودانی فولادی ، خواص و کاربردها

  • خانه / ناودانی فولادی ، خواص و کاربردها

ناودانی فولادی ، خواص و کاربردها

ناودانی فولادی ، ناودانی ها به علت شکل هندسی مناسب، یکی از پروفیل‌های معروف و پرکاربرد در صنعت و ساختمان به‌حساب می‌آیند. در این مطلب سعی شده است که هرآنچه لازم است در مورد ناودانی‌ها بدانید در اختیارتان قرار داده شود . نمونه‌هایی از کاربرد این محصول را بیان می‌نماییم. ناودانی فولادی، یک پروفیل باز است . که تصویر مقطع آن حرف U لاتین است. این پروفیل از یک سطح افقی که آن را جان و دو سطح عمودی که بال نامیده می‌شوند تشکیل شده است.

ناودانـی‌ها به دلیل شکل ظاهری مناسب، در پروژه‌های ساختمانی کاربردهای فراوانی دارد. انواع و اقسام ناودانی‌ها را می‌توان ازلحاظ روش تولید و شکل نهایی آن‌ها موردبررسی قرارداد. در استاندارد تدوینی توسط سازمان استاندارد ملی ایران، تنها خصوصیات و ضوابط مربوط به ناودانی‌های نورد گرم آورده شده است. سایر استانداردها نظیر استانداردها اروپایی و روسی هم می‌توانند اطلاعات خوبی به ما در این زمینه بدهند.

ناودانی فولادی ، انواع ناودانی ازلحاظ فرآیند تولید

ناودانـی‌ها را ازلحاظ فرآیند تولید به دودسته‌ی کلی می‌توان تقسیم کرد که به شرح زیر است:

ناودانی نوردی

همانطورکه می‌دانید شمش خام حرارت دیده، با گذشتن از میان غلتک‌هایی که به نورد معروف هستند عبور داده می شوند. نهایتا به شکل ناودانـی در می‌آید. بسته به سایز نوردها، ناودانی‌ها هم با همان سایز از خط تولید خارج می گردند. به این نوع ناودانـی فابریک هم می‌گویند. این نوع از ناودانـی‌ها، درصورتی‌که تمام ضوابط تعریف‌شده در استاندارد ۱-۴۴۷۷ در فرآیند ساختشان رعایت شده باشد، مورد تائید اداره استاندارد ملی ایران است و می‌تواند علامت استاندارد دریافت کنند.

ناودانی فولادی

ناودانی پرسی

ناودانی‌های پرسی از پرس کردن ورق‌هایی که به طول ۶ متر ( یا در اندازه‌های دیگر به سفارش مشتری) برش خورده می‌شوند، تولید می‌شوند. از این نوع ناودانـی با توجه به نوع ورقی که از آن تهیه گردیده برای کاربردهای مختلف بهره می‌برند. حتی نوعی از ناودانی‌های پرسی فقط به جهت موارد ظاهری و برای ساخت لبه‌هایی که نیاز به صاف بودن دارند، در ساختمان‌ها و مواردی ازاین‌دست استفاده می‌شوند.

ناودانی فولادی

ناودانی فولادی ، انواع ناودانی ازنظر شکل ظاهری

ناودانی مشبک

ناودانی‌های مشبک را معمولاً از ورق گالوانیزه تولید می‌کنند. این ورق‌ها قبلاً از روش گالوانیزه گرم یا سرد تولید شده‌اند. همچنین همان‌طور که از نامش پیداست، سوراخ‌هایی در این ورق‌ها ایجاد می‌شود. که شکل شبکه‌ای به خود بگیرد . تا در آینده از این سوراخ‌ها برای موارد لازم مثل جانمایی پیچ و مهره استفاده کرد. به‌طور مثال از این نوع ناودانی در ساخت قفسه‌های فلزی استفاده می‌شود.

ناودانی ساده

ناودانی ساده را از ورق ساده تولید می‌کنند که این ورق می‌تواند ورق معمولی و یا گالوانیزه باشد. در ساخت این نوع هم ‌بسته به نوع کاربرد، از ورق‌های مختلف می‌توان استفاده کرد .موارد کاربرد استفاده از این نوع در پایه و قاب دستگاه‌های صنعتی، اتاق کامیون، چهارچوب‌ها و … است.

ناودانی فولادی ، استانداردهای ناودانی

همان‌طور که گفتیم استاندارد مرجع تدوین‌شده توسط سازمان استاندارد ملی فقط در رابطه با ناودانی‌های نورد گرم ارائه‌شده است.در این استاندارد اشاره‌ای به سایر ناودانـی‌ها نشده است و به باور کارشناسان سایر ناودانـی‌ها به علت عدم حساسیت و اهمیت، نیازی به استاندارد جامع ندارند.دیگر استانداردهایی که وجود دارد مربوط به ابعاد ناودانی می‌شود.

دو استاندارد برای بال‌های موازی و مخروطی وجود دارد که به شرح زیر است:

UPE

این نوع ناودانی که به مدل C معروف است، بال‌هایی موازی دارد. به صورتی که اگر از مقطع به ناودانی نگاه کنیم، دو بال آن به‌صورت دو خط موازی روبروی هم قرار دارند.

UNP

به این ناودانـی مدل U می‌گویند و دارای بال‌های مخروطی شکل است که باهم موازی نیستند.

برخی استانداردهای معتبر که در کشورهای دیگر برای ناودانـی وجود دارد که در استاندارد ۱-۴۴۷۷ هم آن‌ها را به‌عنوان منبع معرفی نموده است عبارت‌اند از:

  • DIN 1026-1
  • DIN EN 10279
  • GOST 8240
ناودانی فولادی

اندازه‌گذاری ناودانی‌ها

ملاک نام‌گذاری برای ناودانی‌ها ارتفاع بال‌های آن است و این عدد به سانتی‌متر بیان می‌شود. یعنی اگر ارتفاع بال‌های یک ناودانی ۸ سانتی‌متر باشد، آن را به ناودانـی ۸ می‌شناسند.این محصول در شاخه‌های ۶ و ۱۲ متری قابل‌عرضه در بازار است .

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظرات اخیر

  • نبشی و ناودانی - کامیار استیل

    • 15 فروردین 1402 @ 2:58 ب.ظ
    • پاسخ

    […] تفاوت نبشی و ناودانی چیست و چگونه می‌توان آن‌ها را از یکدیگر متمایز کرد؟ اگر کسی با این دو پروفیل آشنایی نداشته باشد، در مواجه با آن‌ها ممکن است دچار اشتباه شود. بنابراین شناخت فرق نبشی و ناودانی و این‌که این تفاوت‌ها از چه چیزی ناشی می‌شوند، گام مهمی در خرید نبشی و ناودانی به شمار می‌رود. […]

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button