نبشی و ناودانی ، انواع و کاربردها

  • خانه / نبشی و ناودانی ، انواع و کاربردها

نبشی و ناودانی ، انواع و کاربردها

نبشی و ناودانی ؛ به پروفیل های ال شکل نبشی و به پروفیلهای U شکل ناودانی می گویند در ابتدا کاملا به صورت تصادفی ایجاد شدند.که از لحاظ شکل ظاهری و کاربرد در صنعت تفاوت‌های زیادی دارند.نبشی یکی از مهم‌ترین مقاطعی است که درساختمان سازی و صنعت ساخت وساز استفاده می شود .دارای کاربرد گسترده‌ای در قاب‌ها و سازه‌های فلزی می‌باشد.

نبشی و ناودانی

با توجه به طرح ارایه شده توسط مهندسین، نبشی‌ ها را بصورت شاخه و خرد شده به کار می‌برند. برای اتصالات ساده در سازه از نبشی استفاده می کنند .انواع اتصال ساده عبارتند از: اتصال نبشی جان، اتصال با نبشی نشیمنی، اتصال نیم گیردار، اتصال گیردار و….

نبشی و ناودانی

ناودانی پروفیلی است با مقطع فولادی که از نورد بیلت هایی از جنس فولاد کربنی ساخته شده است . شکل سطح مقطع آن از یک جان افقی و و دو بال عمودی به شکل حرف U انگلیسی تشکیل شده است.در زوایه های داخلی مقطع انحنای گردی دارد.این پروفیل در گروه پروفیل های باز قرار می گیرد.از این پروفیل در مصارف صنعتی و ساختمانی بسیار استفاده می شود.

مراحل تولید نبشی و ناودانی

۱- در مرحله ساخت از ورق توسط پرس تولید می شود.(نبشی فلزی پرسی)

۲- از ابتدا ی فرآیند تولید نبشی فلزی می باشد. (نبشی فابریک)

نبشی و ناودانی

نبشی پرسی چیست ؟

این نوع نبشی را از یک ورق با طول ۶ متر که از وسط عرض ورق خم شده است می سازند وبه آن شکل می دهند . این بدین معنی است که ماهیت اولیه این نوع نبشی از ورق فولادی است.

نبشی و ناودانی

نبشی فابریک چیست ؟

این نوع نبشی ازهمان ابتدای فرآیند تولید به شکل نبشی از خط تولید خارج می گردد .از لحاظ شکل ظاهری نیز نبشی ها را طبقه بندی می کنند که بر اساس این دسته بندی نبشی های را به دو نوع نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی تقسیم می کنند که از ظاهرشان می توان متوجه تفاوت بین آنها شد.

نبشی و ناودانی

نبشی ها از نظر ظاهر به دودسته تقسیم می شوند

نبشی با بال مساوی و نبشی با بال نامساوی

در نبشی با بال مساوی هردو بال نبشی باهم مساوی هستند و در نبشی با بال نامساوی یک بال از دیگری بلندتر می باشد و بسته به نوع نبشی فلزی کاربرد آن متفاوت است.

اتصال خورجینی

یکی از کاربردهای نبشی فلزی درمحکم کاری اتصالات فلزی می باشد.

راهنمای خرید نبشی

اصطلاحات مربوط به نبشی و مطالبی که قبل از خرید نبشی فلزی باید بدانیم

نبشی نرمال

از لحاظ طول نبشی ها از ۶ متر تا ۱۲ متر می باشند. محصول مورد نظر شما اگر طولی بین ۶ تا ۱۲ متر طول داشته باشد، در دسته نبش نرمال قرار می‌گیرد .

نبشی و ناودانی

گوشت نبشی

نبشی فلزی ابعاد مقطعی مختلفی دارند که ضخامت این نوع مقطع فولادی در بازار گوشت نام دارد.

نبشی فلزی سنگین و سبک

اگر نبشی فلزی ما ضخامتی کمتر از حد استاندارد را داشته باشد نبشی سبک و اگر این ضخامت از حد نرمال بیشتر باشد به این نوع نبشی ، نبشی سنگین گفته می شود .

نبشی فلزی کوتاه و بلند

نبشی با طول ۶ متر را نبشی کوتاه و نبشی فلزی با طول ۱۲ متر را بلند می نامند .

لقمه

در بعضعی از مواقع نیاز هست که ما نبشی را در اندازه های کوچک تر برش بزنیم این برش های کوچک از نبشی را لقمه می نامند.

نبشی کشی در ساختمان

وال پست

به منظور جلوگیری از تخریب دیوارها به هنگام وزش باد شدید و وقوع لرزش زلزله از «وال پست» استفاده می‌شود که نیروی وارده را از دیوارها به فریم و از آن به زمین منتقل می‌شود.از اساسی ترین ملزومات سازه های وال پستی نبشی فلزی می باشد و در این سازه ها از ناودانی ها و قوطی ها نیز استفاده می گردد.

نبشی و ناودانی

آیین نامه ۲۸۰۰ و مقررات ملی ساختمان

آیین نامه ۲۸۰۰ برای دیوارهایی با طول بیشتر از ۶ متر، اجرای وال پست را الزامی کرده در صورتی که سازمان نظام مهندسی اجرای آن را برای دیوارهایی با طول بیشتر از ۴ متر الزامی کرده است.

مزایای نبشی

استحکام عالی سازه ها

نبشی ها ، از ستون ها و تیرها پشتیبانی ساختاری می کنند و استحکام و پایداری بیشتری میبخشد. آنها همچنین پشتیبانی عمودی و افقی برای ساختمانها ، از جمله برج ها به وجود می آورند.

تقویت لبه ها و گوشه ها

نبشی فلزی به ساختار کمک می کند تا در فرم بماند وگوشه ها و لبه های تیزسازه تقویت شده با نبشی می توانند دوام بیشتری داشته و در برابر خوردگی مقاومت کنند.از محصولات نبشی با سایز ۵تا ۲۰ سانتی متر برای اتصال پل ها به ستون ها، تیرآهن ها به بیم های باربر ، ستون ها به صفحات در فونداسیون استفاده می گردد.

خرپا

نبشی در استحکام برای ساختمان خرپا مورد استفاده قرار می گیرد.

آسانسور

در سازه های مربوط به آسانسور مورد استفاده قرار می گیرد.

دکل انتقال نیرو

به کمک پیچیدگی هندسی و ساخت سازه های مشبک و ایجاد مقاومت بالا با استفاده از نبشی های فلزی در سازه های انتقال نیرو در دکل های انتقال نیرو نبشی نقش سازنده ای دارد.با حجم انتقال انرژی در عصر حاضر و نیاز به سازه های انتقال نیرو در مسافت های طولانی ، ایجاد و ساخت سازه های مقاوم با طول عمر زیاد مطلوب خواهد بود .

ارتفاع این برج‌ها می‌تواند بسته به کاربرد آن‌ها متفاوت باشد، ارتفاع‌های ۱۲ تا ۳۰ متر بیشتر رایج است. بدنه‌ی اصلی برج، به صورت هرمِ ناقص، با توجه به ارتفاع، ۶، ۸، ۱۲، ۱۴ و ۱۶ وجهی ساخته می‌شود و به ترتیب قطر بدنه از بالا به پایین تغیر می‌نماید. پوشش بدنه گالوانیزه است.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button