ورق آتشخوار ، خواص و کاربردها

  • خانه / ورق آتشخوار ، خواص و کاربردها

ورق آتشخوار ، خواص و کاربردها

ورق‌ها لایه‌های فولادی نازکی هستند که معمولاً از تختال و طی فرآیند نورد گرم و سرد تولید می‌شوند. ورق‌ها انواع گوناگونی دارند که مهم‌ترین آن‌ها : ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق رنگی و ورق آتشخوار هستند. یکی از انواع ورق‌ها که همچون لوله‌ها در صنعت، پرکاربرد و پرمصرف است، ورق آتشخوار نام دارد.

ورق آتشخوار

ورق آتشخوار به دلیل این که در دمای بالا همچنان مقاومت خود را حفظ می‌کند، آتشخوار نام دارد. از میان انواع و اقسام ورقی که توسط کارخانه‌های فولاد تولید می‌شود، ورق آتشخوار با توجه به میزان استحکام و مقاومت بالا، بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. از آنجایی که این نوع ورق، توانایی تحمل فشار و گرمای فراوان را دارد، در صنعت پتروشیمی به کار گرفته شده و طرفداران خود را دارد.

ورق آتشخوار

ورق آتشخوار

ورق آتشخوار، نوعی ورق فولادی است که به دوصورت شیت و رول تولید و به بازار عرضه می‌شود. این ورق از آن جهت آتشخوار نامیده می‌شود که در برابر آتش و حرارت، مقاوم است.

ترکیب شیمیایی این ورق، منحصر به فرد و خاص است و به طور کلی به دو دسته‌ تقسیم می‌شود:

  •  ورق آتشخوار با تحمل حرارتی تا 585 درجه‌ی سانتی‌گراد
  • ورق آتشخوار با تحمل حرارتی تا 1250 درجه‌ی سانتی‌گراد

ورق‌های آتشخوار با تحمل حرارت تا 585 درجه‌ی سانتی‌گراد در بازار موجود است. این نوع ورق با گرِیدهای مختلفی تولید می‌شود و میزان تحمل دما ، تست کشش و ضربه‌ی آن‌ها متفاوت است. با افزایش گرید این محصول، ویژگی‌های ذکرشده در آن افزایش می‌یابد.

ورق آتشخوار

ورق A516

این ورق که به دلیل تولید به کمک نورد گرم در دسته ورق های گرم قرار می گیرد از گروه ورق های فولادی ساختمانی می باشد و عمدتاً در دو گرید ۶۰ و ۷۰ به بازار عرضه می شود. کاربرد اصلی این ورق در صنایعی که نیاز به سختی بالایی دارند مثل ساخت مخازن جوشی .

این نوع ورق در ۴ گرید اصلی ۵۵، ۶۰، ۶۵ و ۷۰ تولید و با نام‌های A516 Gr 65 ، A516 Gr 60 ، A516 Gr 55 و A516 Gr 70 تولید و راهی بازار می‌شود. تفاوت این گریدها در درصد ترکیب عناصر سازنده ورق از جمله کربن منگنز ، مولیبدن ، کرم و در موارد خاص نیکل وانادیوم و تنگستن می باشد. 

ورق آتشخوار

گریدهای متفاوت بر اساس استاندارد  DIN آلمان به این به شرح ادامه می باشد .

1-­­­ ورق MN418 به شماره مواد 1.0481

این نوع ورق، دارای ترکیب شیمیایی 17 تا 20 صدم درصد کربن (C)، 90 تا 125 صدم درصد منگنز (MN) بوده و توان تحمل 585 درجه‌ی سانتی‌گراد حرارت را دارد. این ورق می‌تواند با ضخامت خاص خودش تا 20 برابر فشار بیشتر را تحمل کند و مانع خروج فشار متراکم شود.

2- ورق A516-GR70 به شماره مواد 1.9441

این ورق، دارای ترکیب شیمیایی 17 تا 20 صدم درصد کربن (C) و 90 تا 165 صدم درصد منگنز (MN) است. همین ویژگی سبب شده تا توانایی تحمل حرارت تا 530 درجه‌ی سانتی‌گراد افزایش یابد و مانع خروج فشار متراکم شود.

3- ورق A516-GR60 به شماره مواد 1.9417

این نوع از ورق، توانایی تحمل فشار 25 برابر بیشتر از وزن خود را دارد. همچنین، به دلیل مقاومت بالا و این که توسط فرآیند نورد گرم تولید شده، در دسته‌ی ورق‌های ساختمانی قرار می‌گیرد. منظور از ورق ساختمانی این است که کاربرد اصلی آن در ساختمان‌سازی است.

ورق مخزنی

ورق مخزنی از استحکام بالا و طول خوبی برخوردار است. کاربرد این نوع ورق برای ساخت دیواره‌ی مخازن و در صنایع مخزن‌سازی دیگ‌های بخار، کاربرد بسیاری دارد. ورق آتشخوار A516 Gr 60 و ورق A516 Gr 70 بیشترین کاربرد را در صنعت مخزن‌سازی دارد. این نوع ورق با گریدهای دیگری مانند A516 Gr 55 و A516 Gr 65 (مطابق با استاندارد ASTM آمریکا) تولید می‌شود.

ورق آتشخوار

کاربردهای این محصول

کاربردهای این ورق به نوع، جنس و توانایی آن در تحمل وزن بستگی دارد. این نوع ورق در صنایعی همچون: مخازن تحت فشار، اتصالات، مبدل‌های تحت فشار، مخازن کروی و تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر به کار می‌رود. همچنین ، به علت مقاومت بسیار بالا در دمای 1250 درجه‌ی سانتی‌گراد ، از ورق‌های پرمصرف به حساب می‌آید.

ورق آتشخوار

همان طور که گفتیم، این ورق مقاومت بالایی دارد و به همین علت از آن برای جابه‌جایی مایعات و گازهای بسیار گرم استفاده می‌کنند. ورق آتشخوار در صنایعی، چون: نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها بیشترین کاربرد را دارد و هنگام مواجهه با بخار آب، حرارت و فشار بالا مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد.

سخن پایانی

همان طور که قبلاً نیز گفتیم، ورق‌ها انواع مختلفی دارند که بر اساس نوع آلیاژ، کاربردهای گوناگونی در ساختمان‌سازی خواهند داشت. ورق آتشخوار به صورت ساده و مخرنی در بازار موجود است و به طور کلی، در برابر درجه‌ی حرارت تا 1250 سانتی‌گراد، مقاومت زیادی داشته و به همین دلیل در صنایع پتروشیمی نیز استفاده‌ی فراوانی دارد.

ورق آتشخوار

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button