ورق آلوزینک (aluzinc) ویژگی ها و کاربردها

  • خانه / ورق آلوزینک (aluzinc) ویژگی ها و کاربردها

ورق آلوزینک (aluzinc) ویژگی ها و کاربردها

ورق آلوزینک که با نام های تجاری Zincalume  , Aluzinc ,Galvalume شناخته شده است. آلوزینک یک فلز گالوانیزه نورد شده مرکب است . از آلیاژهای ۵۵% آلومینیوم ، ۴۳٫۴% روی Zn و ۱٫۶% سیلیکون می باشد . در ساندویچ پانل ها، ساندویچ پانل های دیواری و ساندویچ پانل های سقفی استفاده می شود.

ورق آلوزینک

ورق‌ های آلوزینک در رنگ‌ های متنوعی موجود است . معمولا پوششی از نوع سوپر پلی استر کوره‌ای به ضخامت ۲۵ میکرون در قسمت بیرون و ۷ میکرون رنگ پرایمر کوره‌ای از داخل در محل اتصال ورق با فوم جهت چسبند گی بهتر دارد.

ورق آلوزینک

ویژگی های ورق آلوزینک

آلوزینک یک فلز با انعطاف و قابلیت بالای جوشکاری است . فولاد گالوانیزه آلوزینک در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت طولانی مدتی دراکثر شرایط جوی را داراست. این قابلیت به دلیل حفاظت این ورق توسط پوششی است که ترکیبی از روی و آلومینیوم است.

ورق آلوزینک

میزان زنگ زدگی با توجه به شرایط محیط، متفاوت است . مکانیزم حفاظتی فولاد آلوزینک و فولاد گالوانیزه گرم به گونه ای است که پوشش گالوانیزه گرم در ابتدا در برابر زنگ زدگی مقاوم تر است . اما پوشش روی به تدریج سست شده و اثر محافظتی آن از بین می رود.

ورق آلوزینک

ضخامت ورق‌ های آلوزینک معمولا ۰.۵ میلی‌متر است . این ضخامت بستگی به نوع استفاده ساندویچ پانل‌ها و سفارشات متغییر می باشد . البته زمانی که شرایط محیط شامل رطوبت بالا باشد از ورق گالوانیزه با پوشش روی استفاده می شود . اما با وجود مزایای این ورق، گاهی از این جنس ورق نیز استفاده می گردد.

ورق آلوزینک

تفاوت ورق آلوزینک با ورق گالوانیزه

برای ساخت هر نوع ورق نیاز به انجام نورد پرفشار در دمای بالا یا دمای پایین است . معمولا ورق گرم پایه ساخت ورق‌های سرد می‌باشد . جهت ساخت ورق گرم یا ورق سیاه، شمشه های فولادی در دمای بالا در کوره پیش گرم می‌شوند سپس در چندین مرحله تحت فشار غلطک های نورد سطح مقطعشان کوچک و طولشان زیاد می‌شود به این ترتیب ورق سیاه تولید می‌شود.

ورق آلوزینک

در مراحل بعدی با اسیدشویی و نورد سرد ورق گرم (ورق سیاه)، ورق سرد (ورق روغنی) حاصل می‌شود. ورق آلوزینک (Aluzinc) که در دسته ورق‌های سرد قرار دارد . با یک لایه محافظ پوشش داده شده است.

در واقع این نوع ورق نوع خاصی از ورق گالوانیزه می‌باشد که در ترکیب پوشش آن علاوه بر روی مقادیر قابل ملاحظه ای آلومینیوم هم موجود می‌باشد. ۵۵ درصد پوشش این نوع ورق از فلز روی و ۴۴ درصد آلومینیوم و نزدیک به ۲ درصد سیلیسیم تشکیل شده است. این نوع ورق مقاومت بالایی به خوردگی دارد به طوری که در محیط‌های با اسیدیته بالا هم تا قدری قابل استفاده می‌باشند.

ورق آلوزینک

این ورق قابلیت انعطاف و شکل پذیری مناسبی دارد و معمولا به شکل ساندویچ پانل مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مزیت های ورق آلوزینک نسبت ورق گالوانیزه پایداری ظاهری بسیار بالای آن است و در مواردی که در نمای ساختمان‌ها از آن استفاده می‌شود تا مدت زمان بسیار زیادی براقیت و زیبایی ظاهریشان را از دست نمی‌دهند.

ورق آلوزینک

روش تولید ورق آلوزینک مشابه ورق گالوانیزه به صورت غوطه وری (hot dip) انجام می‌شود. ورق های فولادی از یک طرف وارد حمام داغی از آلیاژ آلومینیوم، روی و سیلیسیم می‌شوند و از سمت دیگر مخزن مذاب داغ خارج می‌شود، حین خروج توسط هوا جت ضخامت لایه محافظ به مقدار مشخص می‌ر‌سد و سپس خنک می‌شود تا لایه به طور کامل به سطح ورق بچسبد.

ورق آلوزینک

ابعاد و کاربرد ورق آلوزینک

با توجه خواص فیزیکی، مکانیکی و  ویژگی‌های ظاهری، ورق آلوزینک در ساخت سایه بان، کانتینر، روکش دیوار، سقف شیروانی، درب گاراژ، دیگ‌های بخار و …کاربرد دارد. ورق آلوزینک در استفاده از بعضی محیط‌ها محدودیت دارد و ممکن است با مواد موجود در محیط اطرافش واکنش انجام دهد و باعث تولید مواد ناسازگار و خطرناک شود، همچنین آلوزینک در تماس با مس یا سرب دچار خوردگی شدید می‌شود.

ورق آلوزینک

ورق‌های آلوزینک در محیط‌های قلیایی قابلیت استفاده ندارد می‌تواند منجر به تولید گاز آمونیاک شود. این ورق به صورت رول تولید می‌شود و بر حسب وزن به فروش می‌رسد. ضخامت ورق آلوزینک از ۰/۵ میلی‌متر تا ۲/۵ میلی‌متر می‌باشد. همچنین عرض ورق آلوزینک ۱۰۰ تا ۱۲۵ سانتی متر می‌باشد.

مزایای استفاده از آلوزینک 

حفظ و ثابت بودن ظاهر آلوزینک باعث حفظ براقی و مقاومت طولانی در مقابل خوردگی در شرایط آب و هوایی مخصوصا مرطوب می‌شودمزیت دیگر ورق آلوزینک شکل پذیری و قابلیت انعطاف بالای آن می‌باشد.

ورق آلوزینک

محدودیت های آلوزینک چیست؟

  • آلوزینک در بعضی محیط ها و در ارتباط با بعضی مواد ناسازگار است.
  • توصیه می شود ورق آلوزینک در تماس مستقیم با مس یا سرب استفاده نشود زیرا باعث خوردگی آن ها می شود.
  • استفاده از آلوزینک در محیط های بسیار مرطوب مانند بنادر ساحلی نیز توصیه نمی شود.چون در محیط های با رطوبت بالا نیز این ورق ها خیلی زود دچار زنگ زدگی و خوردگی می شوند.
  • استفاده از ورق آلوزینک در محیط های قلیایی نیز توصیه نمی شود زیرا روی پوشش تأثیر می گذارند.
  • توصیه می کنیم به هیچ وجه از ورق آلوزینک در ساختمان نگهداری حیوانات اهلی استفاده نگردد زیرا بر اثر تماس مستقیم با فضولات دامی ، گاز آمونیاک تولید می شود.

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید 

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button