ورق آلیاژی ck45 ، خواص و کاربردها

  • خانه / ورق آلیاژی ck45 ، خواص و کاربردها

ورق آلیاژی ck45 ، خواص و کاربردها

ورق آلیاژی ck45 از انواع ورق آلیاژی و مقاوم در برابر سایش می باشند .  دارای سختی ۱۶۰ الی ۱۹۰ برینل می باشد. در صنعت منظور از آلیاژ فولاد ترکیبی از فولاد و کربن به همراه سایر عناصر برای افزایش سختی و دیگر مشخصات فولاد می باشد. ورق های آلیاژی نیز به دسته ای از ورق ها که با افزودن عناصری به آن ها خواص شیمیایی و فیزیکی متفاوتی یافته اند اطلاق می گردد. ترکیب این عناصر به فولاد سبب مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر دمای بالا، سخت شدگی و چقرمگی می شود . در برخی موارد نیز جهت حصول برخی خواص در ورق های فولادی باید بر روی آن ها عملیات حرارتی صورت گیرد .

ورق آلیاژی ck45

از این ورق ها عموما در صنایع ساخت ابزار؛ صنایع هواپیمایی، صنعت قطعه سازی؛ راه سازی؛ پل سازی, شهرسازی و به طور کلی در مکان هایی که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی می باشد استفاده می گردد. فولاد Ck45 (شاکله اصلی ورق) از دسته فولاد های متوسط کربن است که دارای ترکیب شیمیایی ۰٫۳۵% کربن، ۰٫۲۵% سیلیسیوم و ۰٫۶۵% منگنز می باشد. ورق آلیاژی ck45 ورق در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم نیست که علت آن عدم وجود عنصر کروم است. ورق آلیاژی ck45 را می توان یکی از پراستفاده ترین ورق های آلیاژی در صنایع ماشین سازی دانست که با در نظرگرفتن قیمت مناسب آن در صنایع مختلف دیگری نیز کاربردهای فراوانی دارد . در حال حاضر واردات ورق ۱٫۱۱۹۱ یا همان ck45 از کشورهای اوکراین و کره جنوبی در ضخامت های ۳ الی ۵۰ میلی متر وارد می شود.

ورق آلیاژی ck45

ورق ck45 را در استاندارد SAE با نام ۱۰۴۵ نام گذاری کرده اند . دمای فورجینگ ورق ck45 بین ۸۵۰ تا ۱۰۵۰ درجه سانتی گراد است و دمای تمپر یا بازپخت آن ۵۵۰ تا ۶۶۰ درجه سانتی گراد است.تولید کنندگان کشورعزیزمان توام تولید این نوع ورق رادارند . این تولید کنندگان بخشی از نیاز داخلی را با تولید خود تامین می نمایند . برای سخت کردن سطح این فولاد، از روش‌های القایی یا شعله ای استفاده می‌شود. این فولاد به دلیل نداشتن عناصر آلیاژی مناسب،  به فرایند ازت دهی واکنش نشان نمی دهد .

مشخصات فیزیکی و مکانیکی ورق Ck45

  • دانسیته: ۸۵/۷ کیلوگرم بر سانتی متر مکعب
  • هدایت حرارتی: ۹/۵۱ وات بر متر – کلوین
  • ضریب انبساط حرارتی: ۲/۱۱ میکرومتر بر متر در درجه سلسیوس
سختیانرژی ضربهافزایش طولاستحکام کششیدمای آنیلتنش تسلیم
۲۰۷HB25J4-17%610-770MPa650-700305-640MPa

خواص ترمودینامیکی

  • دمای حرارت دهی ورق CK45: 680 تا ۷۱۰ درجه سانتی گراد
  • دمای آهنگری ورق CK45: 850 تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد و تحت فرآیند چکش کاری
  • دمای سخت شدن ورق CK45: 820 تا ۸۵۵ درجه سانتی گراد؛ این فرآیند باید تحت هوا یا روغن انجام شود. قبل از آغاز عملیات خنک سازی ورق فولادی باید اطمینان حاصل کنید که حرارت به طور کامل از فولاد خارج شده است.
  • عملیات خستگی ورق CK45: ورق فولادی در این حالت در دمای ۵۵۰ تا ۶۶۰ حرارت داده می شود. همانطور که میزان سختی و سایر موارد مهم تغییر می کند، دما نیز در این شرایط تنظیم می شود. تیمار حرارتی ورق CK45 به عوامل مختلفی نظیر سرعت حرارت، سرعت خنک سازی، زمان غوطه وری در آب یا روغن بستگی دارد؛ تحت این شرایط، ورق هایی با سایز و شکل متنوع تولید می شوند .
ورق آلیاژی ck45

ترکیبات شیمیایی ورق آلیاژی ck45

در ترکیبات شیمیایی ورق ck45 عناصر کربن، سیلیسیوم، منگنز، فسفر، گوگرد، کروم، مولیبدن و نیکل به رفته اند . همانطور که از جدول زیر پیداست در این فولاد منگنز با %۰٫۸-۰٫۵ دارای بیشترین سهم و گوگرد با %۰٫۰۳ دارای کمترین سهم از ترکیب شیمیایی این فولاد می باشند .

C%Si%Mn%P%
0.42 – ۰٫۵۰٫۴۰٫۵ – ۰٫۸۰٫۰۳۵
S%Cr%Mo%Ni%
0.030.40.10.4

ورق آلیاژی ck45 را با فولاد هایی نظیر Mo40 ، St52 و Ck60 مقایسه می کنند.

کاربرد ورق ۱۱۹۱

ورق ck45 به علت پایین بودن میزان کروم موجود در آن به نسبت سایر ورق های ضد سایش از آن در ساخت ماشین آلات و ابزارهایی که مقاومت کمتری نسبت به سایش دارند استفاده می شود. این ورق برای ماشین آلات سنگین و همچنین ماشین آلات کشاورزی کاربرد دارد.

ماشینکاری

ورقck45  در حالت نرمال و همچنین شرایط نورد گرم از خواص ماشینکاری مطلوبی برخوردار است . در نتیجه دستگاه، فرایندهایی مانند فرز، برش، حفاری، تراشکاری، سوراخکاری و اره  بر روی این ورق با استفاده از ابزار و سرعت مناسب قابل انجام است.

جوشکاری

هر نوع فولاد دربرابر جوشکاری رفتارخاص از خود نشان می دهد که آلیاژ مذکور، از این قاعده مستثنا نیست . برخی از نکات مربوط به جوشکاری فولاد CK45 به صورت زیر است . در صورتی که از روش درست استفاده شود، این ورق به راحتی قابل جوشکاری است. جوشکاری این ورق فولادی در شرایط سخت شده، تمپر شده توصیه نمی شود .  به طور کلی الکترودهایی با میزان هیدروژن پایین برای جوشکاری  فولاد CK45 ترجیح داده می شود . برای جوشکاری ورق آلیاژی ck45 باید ابتدا آن را تا دما ۲۰۰-۳۰۰ درجه سانتیگراد پیش گرم شود. در هنگام جوشکاری در دمای پیش گرم نگه داری شود. بعد از اتمام فرایند جوشکاری، به وسیله ماسه یا خاکستر به آرامی خنک شود. تنش ‌زدایی در دمای ۵۵۰ – ۶۶۰ درجه سانتیگراد انجام شود.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button