ورق استحکام بالا ، دارای خواص شکل پذیری و جوش پذیری خوب

  • خانه / ورق استحکام بالا ، دارای خواص شکل پذیری و جوش پذیری خوب

ورق استحکام بالا ، دارای خواص شکل پذیری و جوش پذیری خوب

ورق استحکام بالا

ورق استحکام بالا شکل پذیری و جوش پذیری خوبی دارد . از فولاد کربنی مقاوم تر است. این ورق در مواردی که هزینه ی کم و استحکام بالا نیاز باشد مورد استفاده قرار می گیرد . این ورق ها باید با ضخامت دقیق تولید شوند. از ورق های استحکام بالا در بالابر ها و جروثقیل ها استفاده می کنند.

ورق استحکام بالا

ورق استحکام بالا دارای گریدها و ضخامت های متفاوت است . این محصول در طی فرایند ترمومکانیکال تولید می گردد . این محصول در طی این فرایند از حرارت به همراه تغییر شکل پلاستیک برای مستحکم کردن ورق، ایجاد و حفظ خواص فیزیکی برجسته استفاده می شود . ورق استحکام بالا دارای قابلیت جوش پذیری عالی، ضربه پذیری، چقرمگی بالا، شکل پذیری بسیار خوب است و این ورق ها معمولا با صافی سطح بالایی تولید می‌شوند.

ورق های استحکام بالا در مواردی که وزن کم و استحکام بالا مورد نیاز است کاربرد دارد . که باعث سبک سازی تجهیزات در کشتی سازی، ریلی، جرثقیل سازی، پل سازی، ماشین سازی و… می شود. یکی از پرکاربردترین گریدهای فولاد آلفورم، گرید 700 با استحکام تسلیم MPa700 (حداقل دو برابر St52 و سه برابر St37) می­ باشد.

ورق‌های آلیاژی قسمت عمده‌ ای از آهن‌آلات را شامل می‌ گردد . این ورق‌ها در مرحله‌ی ساخت ، بر اساس نیاز و مصارف متعدد ، با فلزهای گوناگونی ترکیب می‌ گردند و در شکل‌های متعددی به بازار عرضه می‌شوند.

ورق استحکام بالا

ورق آلیاژی چیست؟

آلیاژ به معنای «ترکیب کردن» است؛ ترکیب یک فلز با حداقل یک فلز یا نافلز دیگر، منجر به تولید یک محصول آلیاژی می‌شود. ورق‌های آلیاژی هم به همین شکل هستند .

ورق استحکام بالا

بسیاری از ورق‌های آلیاژی از فولاد، کربن و آهن ساخته می‌شوند . البته محصولات آلیاژی دیگری هم وجود دارند که هیچ‌کدام از این سه فلز مهم در آن‌ها به کار نرفته‌ است ؛ مثلاً طلا و نقره که محصولات آلیاژی محسوب می‌شوند و بدون فولاد یا آهن به بازار عرضه می‌شوند.

ورق استحکام بالا

چرا محصولات فلزی به صورت آلیاژی تولید می‌شوند؟

بسیاری از محصولات فلزی که اطراف شما هستند، از یک فلز یا عنصر خالص ایجاد نشده‌اند. 90 درصد از آهن‌آلات اطراف ما، از ترکیب چند عنصر و به صورت آلیاژی تولید شده‌اند.

ورق استحکام بالا

فلزات خالص، نقطه‌ی‌ ذوب بالایی دارند و به همین دلیل، انعطاف و نرمی آن‌ها بسیار زیاد است. به عنوان نمونه، طلای خالص، بسیار نرم و منعطف است؛ سازندگان طلا نمی‌توانند طلای خالص را شکل دهند و گردن‌بندها، گوشواره‌ها یا النگوهای طلای موجود در بازار را تولید کنند.

به همین دلیل، طلا با چندین عنصر یا فلز دیگر ترکیب می‌شود تا سختی آن افزایش پیدا کند.

ورق استحکام بالا

ترکیب فلزهای متعدد با فولاد و تولید ورق‌های آلیاژی فولادی، باعث افزایش سختی ورق، کم‌شدن نقطه‌ی‌ ذوب و افزایش مقاومت‌ کششی می‌شود؛ به همین دلیل است که ورق‌های آلیاژی از محبوبیت خاصی برخوردار هستند.

ورق ‌های آلیاژی چه انواعی دارند؟

ورق‌های آلیاژی به دو شکل کلی نورد سرد و نورد گرم تولید می‌شوند. محصولات نورد گرم با عنوان «ورق‌های سیاه» و محصولات نورد سرد با عنوان‌های «ورق سرد» یا «ورق روغنی» به بازار عرضه می‌شوند.

ورق استحکام بالا آلیاژی، علاوه بر نحوه‌ی ساخت، بر اساس شکل ظاهری و نحوه‌ی ارائه هم به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند

  • ورقه‌های کویل (رول فرم)
  • ورقه‌های بریده‌شده (شیت فرم)

ورق استحکام بالا آلیاژی بر اساس عناصر به‌کاررفته در آن‌ها نیز به دسته‌بندی‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند که هرکدام، کاربرد و ویژگی‌های خاص خود را دارد.

ورق‌های آلیاژی فولادی

از آنجایی که عنصر غالب این نوع ورق آلیاژی آهن است ، به نام «ورق‌های آلیاژی فولادی» شناخته می‌شود.ورق‌‌های فولادی موجود در بازار، معمولاً از دو عنصر اصلی آهن و کربن تولید می‌شوند. البته این نکته هم بسیار مهم است که بر اساس نیازهای متعدد تولیدکنندگان، ورق‌های آلیاژی فولادی با عناصر متعددی ترکیب می‌شوند و در شکل‌های گوناگونی به بازار عرضه می‌شوند.

ورق استحکام بالا ،ورق آلیاژی ولداکس (WELDOX)

ورق استحکام بالا آلیاژی ولداکس (WELDOX) از دسته ورق های آلیاژی استحکام بالا می باشد که دارای کاربردهایی در صنعت می باشد. قدرت بالای ورق ولداکس در مقایسه با سایر انواع فولادها باعث می شود تا حفظ استحکام مواد اولیه کمتر امکان پذیر گردد. در نتیجه محصول سبک تری تولید خواهید نمود که همواره مورد نظر مشتریان بوده است. استحکام بالا، مقاومت در برابر ضربه بسیار عالی و امکان شکل دهی سرد ورق ولداکس موجب خواهد شد تا ساخت محصولات فولادی سبک تر، مستحکم تر و با دوام تر، با هزینه مناسب و برخورداری از ایمنی، بیش از پیش جذابیت یابد.

ولداکس 420D

C%Si%Mn%P%S%
0.160.51.70.0350.03
Mo%Ni%V%Nb%Ti%
0.20.30.120.050.05

ولداکس 460D

C%Si%Mn%P%S%
0.160.61.70.0350.03
Mo%Ni%V%Nb%Ti%
0.20.450.120.050.05

کاربرد ورق ولداکس

 از این ورق برای ساختارهای فولادی جوشکاری مورد استفاده در ساختارهای مکانیکی، ساختارهای کارگاهی و کارهای فولادی سازه ­ای را دارد . مانند ماشین آلات در مهندسی سازه ­ای، کارخانجات حمل و نقل، بالابرها، جرثقیل ­ها، دریچه ­های سد، پل­ ها و چارچوب­ ها به کار برده می­ شود.

ورق استحکام بالا ، ورق آلیاژی دومکس (DOMEX600)

ورق استحکام بالا آلیاژی دومکس 600 از جمله ورق های آلیاژی استحکام بالا است. فولاد دومکس دارای مقادیر بسیار کمی منگنز و کربن می باشد . با اضافه کردن مقادیری از تیتانیوم، وانادیم و نایوبیوم، مقاومت بسیار بالایی به دست می آورد.

C%Si%Mn%P%S%
0.120.51.90.0250.015
Mo%Al%V%Nb%Ti%
0.50.0150.20.090.22
ورق استحکام بالا

کاربرد ورق دومکس

ورق دومکس در صنعت جهت ساخت قطعات با استحکام بالا از جمله ساخت بوم جرثقیل و… استفاده می شود.

ورق استحکام بالا

ورق استحکام بالا ، ورق آلیاژی آلفورم (ALFORM)

ورق استحکام بالا آلیاژی آلفورم Alform ، از دسته ورق های کم آلیاژ استحکام بالا بوده که درگریدها و ضخامت های گوناگونی تولید می شود. فولاد آلفورم دارای قابلیت جوش پذیری عالی، چقرمگی بالا و شکل پذیری بسیار خوبی در مقایسه با فولادهای کوئنچ تمپر می باشد. همچنین، سطح بدون عیب آلفورم، این فولاد را (بر خلاف فولادهای استحکام بالای تولید شده توسط روش کوئنچ تمپر) بی نیاز از ترمیم سطحی و رنگ آمیزی پس از تولید می­ کند. استحکام گریدهای مختلف فولاد آلفورم از 180 تا 1100 مگاپاسکال می ­باشد.

ورق استحکام بالا

آلفورم 500

C%Si%Mn%P%S%
0.120.51.70.0250.015
Mo%Al%V%Nb%Ti%
0.20.0150.20.090.15
ورق استحکام بالا

آلفورم 600

C%Si%Mn%P%S%
0.120.51.90.0250.015
Mo%Al%V%Nb%Ti%
0.50.0150.20.090.22

کاربرد ورق استحکام بالا الفورم

صنایع فولاد، سیمان، معدن، کشتی سازی،  ساخت ریل ، جرثقیل ، پل ، ماشین سازی و …

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید . همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button