ورق استیل در ساختمان بویلر

  • خانه / ورق استیل در ساختمان بویلر

ورق استیل در ساختمان بویلر

ورق استیل در ساختمان بویلر ، ورق استیل به خاطر عملکرد موفقیت آمیز در شرایط کاری و محیط های گوناگون، در طول زمان بر محبوبیت شان افزوده شده است. بویلرهای ساخته شده از استنلس استیل ثابت کرده اند که در پروژه ها و تاسیسات نوین نیز قابل اعتمادند. اگر مایلید که بدانید چرا استنلس استیل در صنایع حرارتی دارای محبوبیت است .همچنین مورد توجه ویژه می باشد . مقاله حاضر مطالبی را برایتان گردآوری کرده که نشان می دهد چرا بویلرهای ساخته شده از ورق استیل، تجاری سازی شده اند.

ورق استیل در ساختمان بویلر

بویلر چیست ؟

بویلر مجموعه‌ای از لوله‌ها ی که در آن به آب و یا سایر سیالات گرما القا می‌شود . در نهایت بخار یا بخار آب تولید می‌شود. این فرایند نیاز به انرژی و حرارت دارد که این حرارت می‌تواند از طریق احتراق سوخت‌ها، انرژی برق و یا انرژی هسته‌ای تامین شود. همچنین بویلر یکی از اجزای اصلی نیروگاه بخار است . در کنار توربین پمپ و سایر توربوماشین‌ها، نقش اساسی را برای تولید توان در نیروگاه ایفا می‌کند.

ورق استیل در ساختمان بویلر

یکی از اجزایی بویلر، «مخزن زیر آب» (Blowdown Tank) است. شیر این مخزن، توسط اپراتور بویلر باز می‌شود و مقداری از آب پر از املاح از انتهای بویلر تخلیه می‌شود. در واقع هدف از اینکار این است که درصد املاح موجود در آب درون بویلر به اندازه‌ای که بویلر بر اساس آن طراحی گردیده تنظیم شود . تا وقتی تبخیر آب صورت می‌گیرد این املاح در بویلر ته نشین و باعث خرابی قسمت‌های مختلف آن نشود. در نهایت مقدار آب کاهش یافته توسط مخزن زیر آب، توسط آب ورودی که املاح کمتری دارد، تامین می‌گردد.

ورق استیل در ساختمان بویلر

تعداد زیادی از کنترل‌ کننده‌ها در مسیر جریان دیگ بخار حضور دارند . وظیفه آنها نمایش جریان آب و بخار و همچنین جریان سوخت و درصد ترکیب شیمیایی سوخت و هوا را بر عهده دارند. قابل توجه که سیستم آب تغذیه از دو منبع تشکیل گردیده است. این دو منبع، آب را به سمت دیگ بخار هدایت می‌کنند تا به بخار تبدیل شود.

ورق استیل در ساختمان بویلر

مزیت ورق استیل در ساختمان بویلر

۱-مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون

استنلس استیل ها خانواده بزرگی از آلیاژها هستند که با ویژگی های مختلف و متنوع بسیاری از محیط ها و سیستم ها سازگار هستند. یکی از عمده ترین پارامترها در رابطه با بکارگیری استنلس ها در مبدل های حرارتی مربوط به عناصر آلیاژی موجود در این فولادهاست. در یک مبدل حرارتی تولیدی از ورق استیل نقش عنصر کروم موجود در این فولادها بسیار ویژه و اساسی می باشد.

ورق استیل در ساختمان بویلر

این عنصر در ورق استیل خاصیت ضد خورندگی ایجاد می کند. البته کیفیت و عملکرد آن وابسته به نوع گرید مصرف گردیده است. زیرا مقادیر عنصر کروم و دیگر عناصر آلیاژی موجود در ترکیب شیمیایی فولادهای زنگ نزن با یکدیگر متفاوت می باشد. به علت نیاز به مقاومت در برابر خوردگی در مبدل های حرارتی نوع استنلس استیل بکار رفته متفاوت است. به عنوان مثال شرکت پاترسون که در زمینه ساخت بویلر فعالیت دارد در تولیدات خود از ورق استیل ۳۱۶ و ورق استیل ۳۰۴ استفاده می کند.

ورق استیل در ساختمان بویلر

زیرا در محیط های کلریدی در برابر خوردگی های حفره ای و شکافی مقاوم اند. البته مقاومت به خوردگی ورق استیل 316 در مواجه با کلریدها به دلیل دارا بودن عنصر مولیبدن در ترکیب شیمیایی خود درمقایسه ورق استیل 304 به مراتب بیشتر است. استنلس استیل در سیستم های آبی نیز حداقل آلودگی را دارد. به منظور پیشگیری از ایجاد خوردگی توسط اکسیژن با هر فلز آهنی، اکسیژن موجود در آب شیرین (تازه) می بایست کاهش یابد. همچنین استنلس استیل ها می توانند در مقابل خوردگی ناشی از میعانات و بخارات گازی نیز مقاومت می کنند.

ورق استیل در ساختمان بویلر

۲-خواص مکانیکی

ورق استیل می تواند تحت برشکاری، جوشکاری، خمکاری، فرم دهی، ماشین کاری، مونتاژ و دیگر فرآیندهای ساخت قرار گیرد. این ویژگی ها این امکان را فراهم می کند که از ورق استیل در ساخت و طراحی مدل های متنوعی از مبدل های حرارتی استفاده شود. همچنین استنلس استیل ها استحکام بالایی دارند و با بکارگیری ورق استیل در ساخت مبدل ها ضخامت دیواره ها کاهش می باید.

ورق استیل در ساختمان بویلر

۳- محدوده دمایی کاری

استنلس استیل هم در دمای جوش و هم در دمای زیر صفر قابلیت کاربرد دارند. ورق استیل آستنیتی میتواند در دماهای برودتی یا زیر صفر نیز استحکام عالی داشته باشد زیرا حاوی میزان بالایی از کروم و نیکل و مقادیر پایینی از کربن می باشد. دیگر خانواده های آلیاژی همچون فولادهای فریتی، مارتنزیتی و رسوب سختی جهت بکارگیری در دماهای پایین و برودتی مناسب نیستند . با بررسی ها و آزمایشات مشخص گردید که چقرمگی این فولادها در دمای زیر صفر به شدت افت می کند.

گریدهای آستنیتی در دمای جوش نیز دارای استحکام و دوام بالایی هستند و این امر به خاطر مقادیر بالایی از کروم است که از پوسته پوسته شدن سطح جلوگیری می کند.تمام مواد و آلیاژهایی که در تولید مبدل های حرارتی بسته به شرایط کاربرد و شرایط مورد استفاده قرار می گیرند دارای محدودیت هایی هستند. درک و شناخت این محدودیت ها به طراحان و سازندگان کمک و راهنمایی خواهد کرد که در انتخاب متریال جهت ساخت مبدل های حرارتی درست تصمیم گیری نمایند.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظرات اخیر

  • فولادگستران شرق

    • 5 اردیبهشت 1402 @ 4:51 ب.ظ
    • پاسخ

    باتشکرازتیم مجرب و پشتیبانی خوب همچنین ارسال باربموقع

    • یحیی صالحی

      • 6 اردیبهشت 1402 @ 12:45 ق.ظ
      • پاسخ

      سلام
      از حسن نظر شما صنعتگر گرامی سپاسگزاریم .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button