ورق استیل در صنعت لبنیات

  • خانه / ورق استیل در صنعت لبنیات

ورق استیل در صنعت لبنیات

ورق استیل در صنعت لبنیات ، استفاده از محصولات آلیاژ استنلس استیل در صنعت غذا و دارو بسیار رایج و مهم است. این مساله بدلیل خاصیت ضد خوردگی و پاک بودن استیل می باشد.وقتی صحبت از ایمنی مواد غذایی می شود، بهداشتی بودن ابزار و تجهیزاتی که در تهیه غذا مورد استفاده قرار می گیرند حیاتی است. این امر به ویژه در صنایع لبنی اهمیت دارد. ورق استیل (استنلس استیل) یکی از عمده ترین موادی هستند که در ساخت تجهیزات مرتبط با لبنیات مورد استفاده قرار می گیرند.

ورق استیل در صنعت لبنیات

گروهی از این فولادها جهت بکارگیری در ساخت تجهیزات نگهداری از لبنیات و گروهی هم به منظور تولید ابزار و ماشین آلات مرتبط با تولید مواد لبنی استتفاده می شوند. در صنایع لبنی، صافی سطح فولاد زنگ نزن مانع از جمع شدن روغن و قندهای طبیعی در محصول می گردد. این امر منجر به تمیزی و افزایش کیفیت محصول نهایی می شود. این نکته را نیز باید خاطر نشان کرد که استنلس استیل هیچ ماده شیمیایی را آزاد نمی نماید .

ورق استیل در صنعت لبنیات

همچنین در مقابل خوردگی بسیار مقاوم است . تجهیزات تولیدی از این فولادها حتی بدون نیاز به پوششی از رنگ نیز محصول دارای عمر طولانی خواهدبود.کارایی بالا، قابلیت مصرف و قابلیت اطمینان به این فولادها، آن ها را در تولید محصولات بهداشتی پیشرو تر نموده است . استنلس استیل در صنایع داروسازی نیز دارای محبوبیت ویژه ای است.

ورق استیل در صنعت لبنیات

چرا لایه کروم در عملیات حرارتی پاک می شود؟

در این عملیات دمای فولاد ضد زنگ به حدود ۸۵۰-۵۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. کروم و کربن با یکدیگر وارد واکنش می‌شود و کاربایدکروم (Chromium Carbide) تولید می‌گردد که در امتداد مرز دانه‌ها رسوب می‌کند. به همین دلیل کروم موجود در منطقه اطراف مرزدانه (ناحیه مرزی) تخلیه می‌شود.

ورق استیل در صنعت لبنیات

ناحیه مرزی که کروم آن تخلیه گردیده (فقیر نسبت به کروم ) نسبت به سایر مناطق سالم سطح فلز که کروم آن مناطق تخلیه نشده‌اند در برابر خوردگی مقاومت کمتری دارد.فولاد ضد زنگی را که در ساختار بلوری آن کار باید کروم به وجود آمده باشد “حساس شده (Sensitized ) می‌نامند. فولاد‌های حساس نسبت به خوردگی مرزدانه‌ای یا فساد جوش بیشتر مستعد می‌شوند.

ورق استیل در صنعت لبنیات

انواع فولاد استنلس استیل

نوع فولاد ضد زنگ  استنلس استیل   Ferritic 400
فولاد ضدزنگ  استنلس استیل    Austenitic-Ferritic Duplex
نوع فولاد ضد زنگ  استنلس استیل   Austenitic 300
فولاد ضد زنگ استنلس استیلMartensitic

ورق استیل در صنعت لبنیات

دلایل استفاده از ورق استیل در صنعت لبنیات

ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا فولادهای ضد زنگ برای ساخت تجهیزات صنایع غذایی و لبنیات مناسب می باشد. شاید این سوال پیش بیاید که آیا آلومینیوم گزینه مناسب و قابل دسترسی تری نیست؟ آلومینیوم نیز خواص مناسبی دارد، اما به طور کلی ویژگی های فولاد زنگ نزن از سایر موارد در دسترس مناسب تر می باشد.

عمده ترین مشخصه های فوق العاده فولادهای زنگ نزن که منجر به کاربرد آن ها در ساخت تجهیزات لبنی شده عبارتنداز:
عدم واکنش با مواد غذایی و عدم جذب باکتری
قابل تمیز و ضد عفونی شدن بدون تغییر در ظاهر یا تازگی غذا یا محصولات لبنی
مقاوت در برابر خوردگی که منجر به دوام بالا و عمر بیشتر تجهیزات می شود
این ویژگی ها، همراه با سهولت تهیه استنلس استیل ها، این فولادها را تبدیل به بهترین گزینه ممکن برای تضمین تولید، انتقال و ذخیره غذا و محصولات لبنی کرده است.

ورق استیل در صنعت لبنیات

کاربرد ورق استیل در صنعت لبنیات و تجهیزات مرتبط با صنایع لبنی

کاربردهای فولاد ضد زنگ متنوع بوده و طیف گستردهای از کارکردهای مرتبط با لبنیات را به خود اختصاص می دهند. استنلس استیل ها هم در ساخت تجهیزات حمل و نگهداری لبنیات و هم در ابزار و دستگاه هایی که در خط تولید این گروه از مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند، کاربرد دارند.

در اینجا به برخی از تجهیزاتی که فولاد زنگ نزن در ساخت آنها استفاده شده است اشاره می شود:

مخازن شیر

این مخازن یکی از مهمترین بخشهای تجهیزات لبنی می باشد. مخزن شیر ساخته شده از جنس استنلس استیل تا زمانی که به مقصد برسد و به یک تانکر جهت تخلیه متصل شود، شیر را خنک نگه می دارد.

ورق استیل در صنعت لبنیات

مخازن حمل کننده لبنیات

مخازن حمل کننده لبنیات تانکرهای عایقی هستند که از استنلس استیل ساخته شده اند. استفاده از این مخازن تازگی و بهداشت ماده لبنی را تا زمان تحویل تضمین خواهد کرد.

وات ها (vat) و چرن (churn)

وات و چرن از جمله تجهیزاتی هستند که در ساخت لبنیات مورد استفاده قرار می گیرند. از وات ها برای پاستوریزه کردن محصولات لبنی استفاده می گردد. چرن نیز دستگاهی است که برای ساخت پنیر، کره و سایر محصولات لبنی استفاده می شود.

مخازن ذخیره سازی لبنیات

یک ظرف بزرگ فولاد ضد زنگ بزرگ به خوبی عایق شده و وظایف متعددی را انجام می دهد. هنگامی که محصول ساخته شد، در یک مخزن فولاد ضد زنگ تا زمان توزیع ذخیره می گردد.
با توجه به موارد فوق ثابت شده است که استنلس استیل بهترین ماده برای اطمینان از سلامت و بهداشت محصولات لبنی می باشد.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید.

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button