ورق استیل دوپلکس

ورق استیل دوپلکس

ورق استیل دوپلکس به شدت در برابر خوردگی مقاوم است و به عنوان یک آلیاژ با مقاومت بالا عمل می کند. میکرو ساختار های استیل دوپلکس تشکیل شده از هر دو فاز آستنیت و فریت بوده و در نتیجه ویژگی های اصلی استیل آستنیتی و استیل فریتی را در خود دارد.این ترکیب شدن ویژگی های دو نوع ورق استیل خیلی جالب می شود وقتی که ویژگی های این استیل ها را با هم مقایسه کنیم.

ورق استیل دوپلکس

مثلا استیل دوپلکس در اکثر موارد سختی بسیار بالاتری نسبت به ورق استیل فریتی دارد. مقاومت استیل دوپلکس در بعضی موارد می تواند دو برابر میزان مقاومت ورق استیل آستنیتی باشد.در حالی که استیل دوپلکس در برابر ترک خوردگی ناشی از تنش مقاوم است، به اندازه ورق استیل فریتی در برابر این تنش مقاوم نیست. اگرچه که مقاومت در برابر خوردگی ضعیف ترین نوع ورق استیل دوپلکس از متداول ترین انواع استیل یعنی گرید ۳۰۴ و ۳۱۶ بیشتر می باشد.

ورق استیل دوپلکس

این نشان می دهد که این استیل علاوه بر امتیازاتی که دارد در برخی موارد می تواند از استیل های دیگر ضعیف تر هم باشد.همچنین ورق استیل دوپلکس دارای ویژگی های مغناطیسی است، یک ویژگی مهم که با استفاده از آن می توان به راحتی تفاوت آن را با ورق استیل آستنیتی تشخیص داد.

نامگذاری آلیاژ دوپلکس از کجا آمده است؟

با توجه به مقاومت در برابر خوردگی فوق العاده و مقاومت بسیار بالا، پر مصرف ترین نوع استیل دوپلکس ۲۲۰۵ است. این نامگذاری به این خاطر است که در این ترکیب ۲۲ درصد نیکل و ۵ درصد کروم وجود دارد. این آلیاژ در استاندارد های مختلف با نام های دیگری هم خوانده می شود.

ورق استیل دوپلکس

UR52N یک گرید استیل سوپر دوپلکس است که دارای مقاومت در برابر خوردگی بسیار بالا بوده و همچنین مقاومت فوق العاده بالایی دارد. تفاوت عمده ای که این گرید با گرید ۲۲۰۵ دارد این است که این استیل حاوی مقداری مس اضافه هم هست که همین مقاومت فوق العاده ای به این گرید در برابر کلرید های گرم و اسید های کاهنده قوی مانند سولفوریک اسید می دهد.

ورق استیل دوپلکس

استیل های دوپلکس زیاد دیگری هم وجود دارند که اکثر آنها توسط تولید کنندگان خاص به صورت اختصاصی تولید شده و تقویت می شوند. این گرید ها عموما در معرض استفاده عموم قرار نمی گیرند و صرفا برای استفاده های خاص همان شرکت ها تولید می شوند.

مقاومت در برابر خوردگی ورق استیل دوپلکس

از ویژگی های بسیار مهم و قابل توجه دیگر ورق استیل دوپلکس این است که به شدت در برابر خوردگی مقاوم است. این استیل همچنین مقاومت بسیار بالایی نسبت به خوردگی بین دانه ای دارد. حتی در محیط های کلرید و سولفید، استیل دوپلکس مقاومت فوق العاده ای در برابر ترک خوردگی ناشی از تنش از خودش نشان می دهد. نکته جالب توجه دیگر این است که گرید های سوپر دوپلکس در برابر خوردگی حتی قوی تر هم هستند.

ورق استیل دوپلکس

تولید ورق استیل دوپلکس

تولید استیل دوپلکس باید صرفا توسط تجهیزاتی انجام شود که مربوط به ورق استیل اند نه مواد و فلزات دیگر. سطح ابزار آلات باید به خوبی قبل از شروع کار تمیز و پاکسازی شده باشد و تجهیزات باید کاملا بررسی شوند که هیچ گونه آلودگی روی سطح آن ها باقی نمانده باشد.

ورق استیل دوپلکس

این موارد احتیاطی حتما باید رعایت شوند چرا که ممکن است محصول نهایی دچار آلودگی توسط فلز پوسیده موجود روی ابزار آلات شود و محصول نهایی دیگر کیفیت و کارایی را که در شروع کار مد نظر بوده را نداشته باشد. در مورد آلودگی سطح ابزار آلات باید دقت خیلی زیادی صورت گیرد چرا که حتی در برخی موارد این آلودگی می تواند باعث تغییر رنگ سطح استیل بشود.

ماشین کاری

با این که استیل دوپلکس قابلیت ماشین کاری شدن دارد اما مقاومت بالای آن این کار را کمی سخت می‌کند. برای مثال سرعت ماشین کاری ورق استیل ۳۰۴ بیست درصد بیشتر از استیل دوپلکس ۲۲۰۵ است.ماشین کاری می تواند با پیروی از قوانین زیر سریعتر انجام شود:

لبه های برش باید تیز نگه داشته شوند. لبه های کند باعث کند شدن سرعت کار و سخت تر شدن آن می شوند.برش ها باید سبک باشند اما به اندازه کافی عمیق تا با سوار شدن بر روی سطح قطعه از سخت شدن کار جلوگیری شود.

ورق استیل دوپلکس

جوشکاری

ورق استیل دوپلکس از قابلیت جوشکاری بسیار خوب و مناسبی برخوردار است. همه روش ها و متد های استاندارد جوشکاری را می تواند روی این فلز فوق العاده کاربردی به کار گرفت و استفاده کرد.جوشکاری استیل دوپلکس به سادگی استیل آستنیتی نیست اما انبساط حرارتی کم در گرید های دوپلکس از تغییر شکل، اعوجاج و تنش های پس از جوشکاری تا حد بسیار زیادی می کاهد. اما برای استفاده از مواد پر کننده متخصصان توصیه می کنند که برای انجام جوشکاری بر روی گرید ۲۲۰۵ از ماده پر کننده با گرید ۲۲۰۹ استفاده شود.

ورق استیل دوپلکس

موارد استفاده ورق استیل دوپلکس

استیل دوپلکس عموما در مواردی که در زیر بیان می شود استفاده می شود. مطمئنا این ها همه موارد استفاده از این استیل نیستند و اشاره به همه موارد استفاده ورق استیل دوپلکس در مجال این مقاله نیست.
●پردازش، حمل و نقل و ذخیره سازی مواد شیمیایی
●سکو های اکتشاف نفت و گاز و سکو های دریایی
●پالایش نفت و گاز
●تاسیسات دریایی
●تجهیزات کنترل آلودگی
●تولید کاغذ و خمیر کاغذ
●کارخانه های فرآوری شیمیایی
ورق استیل دوپلکس گرید ۲۲۰۵ معمولا در اشکال اتصالات و فلنج ها، لوله، صفحه، تیوب، میله و ورق ارائه می شود.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button