ورق استیل ۳۱۶

ورق استیل ۳۱۶

<آرتا استیل>_ورق استیل ۳۱۶ دومین استیل رایج ازفولاد های زنگ نزن میباشد.خواص مکانیکی و فیزیکی آن همانند استیل ۳۰۴ است و از مواد مشابهی تشکیل شده استتفاوت اصلی این دوآلیاژاین میباشد  که ورق استیل ۳۱۶ دارای ۲ تا۳ درصد عنصر مولیبدن است که باعث بهبود خواص مکانیکی و استحکام دربرابر رطوبت می شود و همچنین مقاومت به خوردگی آن را نسبت به استیل ۳۰۴  افزایش می دهد.(آلیاژ۳۱۶دارای حداقل ۱۸ درصد کروم ۸ الی ۱۰ درصد نیکل

استیل ضد زنگ ۳۱۶  به عبارتی دیگرآلیاژ( ۱٫۴۴۴) در بسیاری از کارهای صنعتی استفاده می شود که شامل مخازن نگهداری مواد خورنده واسیدی وحاوی کراید و محیط های حاوی نمک زیاد مانند مناطق ساحلی  آب دریا که در آن الیاژ۳۱۶ از خود واکنش نشان نداده ومورد استفاده قرار میگیرد، آلیاژ۳۱۶ همچنین در ساخت وسایل پزشکی جراحی، تجهیزات آزمایشگاهی، صنایع نفت وپالایشگاه، پتروشیمی صنایع نساجی و… کاربرد دارد.

درزیرلیستی از مشخصات  آلیاژ استیل ۳۱۶ نظیر ترکیبات شیمیایی وخواص مکانیکی و فیزیکی و… را مشاهده میکنید.

جدول: ترکیب شیمیایی استیل ۳۱۶ ،۳۱۶L،۳۱۶H

Fe N(max%) Ni(%) Mo(%) Cr(%) S(max%) P(max%) Si(max%) Mn(max%) C(max%)
balance ۰٫۱ ۱۰-۱۴ ۲-۳ ۱۶-۱۸ ۰٫۰۳ ۰٫۰۴۵ ۰٫۷۵ ۲٫۰ ۰٫۰۸
balance ۰٫۱ ۱۰-۱۴ ۲-۳ ۱۶-۱۸ ۰٫۰۳ ۰٫۰۴۵ ۰٫۷۵ ۲٫۰ ۰٫۰۳
balance ۱۰-۱۴ ۲-۳ ۱۶-۱۸ ۰٫۰۳ ۰٫۰۴۵ ۰٫۷۵ ۲٫۰ ۰٫۱

 

مقاومت در برابر خوردگی ۳۱۶

به طور کل استیل ۳۱۶ در محیط های جوی و کلریدی دارای مقاومت بیشتری نسبت به ورق استیل ۳۰۴ است این استیل در برابر اسید سولفوریک، هیدروکلریک، استیک، فرمیک و تارتاریک مقاومت خوبی از خود نشان داده است. همچنین در برابر آب آشامیدنی با حدود ۱۰۰۰ میلی گرم کلرید در دمای محیط مقاوم محسوب میشود، استیل ۳۱۶ در استانداردها به عنوان گرید دریایی نیز شناخته می شود.استیل ۳۱۶ همچنین به آلیاژ ضد اسید نیز معروف میباشد.

گرید ۳۱۶ در برابر اسید سولفوریک، هیدروکلریک، استیک، فرمیک و تارتاریک و محیط های کلریدی مقاومت به خوردگی خوبی از خود نشان می دهد و به عنوان استیل ضد اسید شناخته می شود.  کاربردهای فولاد استنلس استیل ۳۱۶ در ساخت قطعات و دستگاه های مورد استفاده در صنایع نساجی، صنایع نفت و پالایشگاه ها می باشد مقاومت به خوردگی و خواص مکانیکی بهتری نسبت به استنلس استیل ۳۰۴ را دارا می باشد.

خواص مکانیکی آلیاژ۳۱۶

سختی راکول= ۷۹ HRA

سختی برینل= ۱۴۶ HB

سختی ویکر=۱۵۲ HV

مدول الاستیسیته = ۱۶۴ گیگاپاسکال

کاربرد ورق استیل ۳۱۶

از جمله کاربردهای فراروان این ورق می توان به مواردی همچون استفاده در تجهیزات آماده سازی مواد غذایی به ویژه در محیط های کلرایدی, نیمکت و تجهیزات آزمایشگاهی, پنل معماری ساحلی، نرده ها, اتصالات قایق, ظروف شیمیایی از جمله در حمل و نقل, مبدل های حرارتی, صفحه های بافته شده یا جوش داده شده برای معادن و فیلتراسیون آب, اتصال دهنده ها, فنرها و… اشاره کرد.

خواص مکانیکی استیل ۳۱۶

     

حداکثر سختی(HB) حداقل ازدیاد طول (درصد) حداقل استحکام تسلیم

(MPa)

حداقل استحکام کششی

(MPa)

Grade
۲۱۷ ۴۰ ۲۰۵ ۵۱۵ ۳۱۶
۲۱۷ ۴۰ ۱۷۰ ۴۸۵ ۳۱۶L
۲۱۷ ۴۰ ۲۰۵ ۵۱۵ ۳۱۶H

جوشکاری

ورق استیل ۳۱۶l قابلیت جوش پذیری فوق العاده با تمام روش های استاندارد ، هم با فلز پرکننده و هم بدون فلز پرکننده را داراست.. بدلیل میزان نیکل بالای استیل ۳۱۶ و به منظور جلوگیری از ترک گرم و تشکیل فاز فریت، سرعت قوس جوش می بایست کم باشد. جهت جوشکاری استیل ۳۱۶ و  ۳۱۶L معمولا از فیلر ۳۱۶L استفاده می شود.

“شما میتوانید کلیه ورقهای با گرید ۳۱۶ و L316  را ازکارشناسان فروشگاه آرتا استیل درخواست نمایید، در این مجموعه ورق استیل ۳۱۶ از ضخامت ۰/۵میل تا ضخامت ۵۰ میل  درابعاد مختلف موجود میباشد، شما میتوانید با مراجعه با قسمت بالا یا پایین صفحه با مادر ارتباط باشید. ویا باارسال اطلاعات خود کارشناسان ما دراسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.”

 

 

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button