ورق استیل ۳۱۰ چه ویژگی هایی دارد

  • خانه / ورق استیل ۳۱۰ چه ویژگی هایی دارد

ورق استیل ۳۱۰ چه ویژگی هایی دارد

ورق استیل ۳۱۰ ، استیل ۳۱۰ آلیاژی آستنیتی از فولاد زنگ نزن با مقدار کربن متوسط است که از آن برای کاربردهایی که نیازمند مقاومت خوردگی در دمای بالا است، استفاده می شود (کروم و نیکل بالا در استیل ۳۱۰ آن را برای استفاده در بیشتر محیط های کاری دما بالا مقاوم می کند) از این رو به این آلیاژ استیل نسوز نیز گفته می شود.

ورق استیل ۳۱۰

استیل ۳۱۰ مانند سایر استیل های آستنیتی می تواند در دماهای پایین و زیر صفر نیز استحکام خود را حفظ کند. این آلیاژ تا دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد در مقابل اکسیداسیون مقاومت می کند. به طور کلی استیل های ۳۱۰/۳۱۰s به دلیل داشتن مقدار کروم بالا و نیکل متوسط در برابر اکسیداسیون، سولفیداسیون و کربوره شدن مقاومت بالایی دارند .

کاربردهای استیل ۳۱۰

از استیل های ۳۱۰/۳۱۰s برای ساخت قطعات کوره (مشعل، محفظه احتراق، دریچه، فن و بستر احیا)، تجهیزات ذوب و ریخته گری مداوم فولاد، تجهیزات عملیات حرارتی (پوشش و محفظه آنیل)، تسمه نقاله، تجهیزات تولید سیمان، تجهیزات تولید برق، تجهیزات پالایش نفت، دیگ بخار و تجهیزات برودتی استفاده می شود.

استیل ۳۱۰ برای سرویس دهی در محیط های خورنده مرطوب طراحی نشده ­است. کربن بالایی که به منظور بهبود خواص خزشی در این آلیاژ وجود دارد مقاومت خوردگی در آب را دچار مشکل می کند برای همین از گرید کم کربن آن در محیط های مرطوب استفاده می شود.

خواص فیزیکی

اگر استیل ۳۱۰ به مدت طولانی در دمای بالا یا محدوده دمایی بین ۵۵۰ تا ۸۰۰ درجه سانتیگراد کار کند به دلیل درصد کربن بالایی که دارد مستعد به خوردگی بین دانه ای می شود. با این حال چون مقدار کروم استیل ۳۱۰/۳۱۰s بالاست نسبت به بیشتر آلیاژهای نسوز در برابر خوردگی مقاوم تر هستند .

اگرچه به علت مقدار کروم و نیکل بالا، مقاومت خوردگی این آلیاژها نسبت به استیل ۳۰۴ بالاتر است اما چون حاوی مولیبدن نیستند در برابر خوردگی حفره ای ضعیف اند. در محیط های حاوی کلرید و در دماهای بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد استیل های ۳۱۰/۳۱۰s ممکن است دچار ترک خوردگی ناشی از تنش (SCC) شوند.

عملیات حرارتی

مانند سایر استیل های آستنیتی، استیل ۳۱۰ نیز نمی تواند با عملیات حرارتی سخت شود و برای سخت کاری این آلیاژ باید از کار سرد استفاده کرد. بعد از کار سرد قطعه باید آنیل کامل شود.

شکل دهی گرم استیل ۳۱۰ به گونه ایست که ابتدا قطعه تا دمایی بین ۹۵۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد به طور یکنواخت گرم می شود، پس از آن در دمایی بین ۱۰۰۰ تا ۱۱۵۰ درجه سانتیگراد آنیل شده و سپس به سرعت کوئینچ می شود.

استیل ۳۱۰ کاملا داکتیل، منعطف و شکل پذیر است و مشابه استیل ۳۱۶ شکل دهی می شود. این نکته حائز اهمیت است که قطعاتی که باید به مدت طولانی در دمای بالا کار کنند نباید با کار سرد شکل دهی شوند.

ماشینکاری

آهنگری استیل های ۳۱۰/۳۱۰s در محدوده دمایی ۹۷۵ تا ۱۱۷۵ درجه سانتیگراد انجام می شود. ماشینکاری این آلیاژها مشابه استیل ۳۰۴ است و چون هنگام ماشینکاری و کار سرد این آلیاژ سخت می شود باید با سرعت کم، ابزار تیز و روغن کاری این کار را انجام دهیم تا با مشکل مواجه نشویم.

جوشکاری

استیل های ۳۱۰/۳۱۰s می توانند با تمامی روش های استاندارد جوشکاری شوند و از گاز آرگون به عنوان گاز محافظ در جوشکاری استفاده می شود. برای جوشکاری نیازی به پیشگرم و یا عملیات حرارتی ثانویه ندارند. اما برای افزایش مقاومت خوردگی این آلیاژها در محیط های مایع، قطعات باید پس از جوشکاری آنیل شوند.

آنیل استیل ۳۱۰ در محدوده دمایی ۱۰۴۰ تا ۱۰۶۵ درجه سانتیگراد انجام و پس از هم دما شدن کل قطعه، به سرعت در آب کوئینچ می شود تا مقاومت خوردگی آن به حداکثر میزان ممکن برسد.

ورق استیل ۳۱۰

ورق استیل ۳۱۰، با ترکیبی از خواص دما بالا، شکل پذیری خوب و قابلیت جوشکاری، برای شرایط دما بالا طراحی شده اند. این آلیاژ در مقابل سرویس مداوم در دماهای بالاتر از ۱۱۵۰ درجه سانتی گراد موجب کاهش گازهای گوگرد می شود. همچنین برای سرویس های متناوب تا دماهای بالاتر از ۱۰۴۰ درجه کاربرد دارد.

مثل بقیه گریدهای آستنیتی این آلیاژ، از چقرمگی عالی برخوردار است، حتی پایین تر از دماهای برودت، اگرچه در چنین محیط هایی از گریدهای دیگر استفاده می شود.

ورق استیل ۳۱۰S دارای حداکثر کربن ۰٫۰۳ درصد است، که گاهی برای محیط های خورنده ویژه، به خصوص محصولات اوره استفاده می شود.

ترکیب شیمیایی ورق استیل ۳۱۰

S310%310% 
0.080.25کربن
۲٫۰۰۲٫۰۰منگنز
۰٫۰۴۵۰٫۰۴۵فسفر
۰٫۰۳۰۰٫۰۳۰گوگرد
۱٫۵۰٫۷۵سیلیسیم
۲۶٫۰-۲۴٫۰۲۶٫۰-۲۴٫۰کروم
۲۲٫۰-۱۹٫۰۲۲٫۰-۱۹٫۰نیکل

خواص مکانیکی ورق استیل ۳۱۰

 خواص مکانیکی ورق استیل ۳۱۰ در دمای اتاق در جدول زیر ارائه شده است.

سختی برینلE % in 50.8mm0.2% YS (Mpa)UTS(MPa) 
21740205515310
21740205515310S

خواص مکانیکی استیل ۳۱۰

مقاومت کششی: ۵۲۰ مگاپاسکال

مدول الاستیسیته یا مدول یانگ: ۲۰۰ گیگاپاسکال

سختی ویکرز: ۲۲۵ HV

کاربردهای ورق استیل ۳۱۰

ساخت قطعات کوره، تولید انواع لوله، مبدل های حرارتی، قطعات نفت سوز، سبدهای حرارتی، انواع الکترود و فیلرها.

اگر قصد خرید ورق استیل برای موارد مصرف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

صفحه فیسبوک | صفحه اینستاگرام | لینکدین | مای‌اسپیس | پینترست | یوتیوب | ویکی‌پدیا |

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button