ورق استیل409 در ترموستات خودرو

  • خانه / ورق استیل409 در ترموستات خودرو

ورق استیل409 در ترموستات خودرو

ورق استیل 409 در ترموستات خودرو ، اگر چه این ورق استیل بگیر ابتدا جهت بکارگیری در ساخت سیستم اگزوز خودرو توسعه یافت اما ویژگی های مطلوب این گرید سبب افزایش بکارگیری آن در تولید دیگر قطعات صنعتی شد.

ورق استیل409 در ترموستات خودرو

ورق استیل 409

این محصول یک فولاد زنگ نزن (استنلس استیل) فریتی می باشد که برای بکارگیری در سیستم اگزوز خودرو توسعه یافته است. شکل پذیری خوب، قابلیت جوش پذیری و مقاومت به خوردگی این فولاد منجر به بکارگیری آن در دیگر شاخه های صنعتی نیز شده است.. این گرید نیز همچون دیگر استنلس استیل های فریتی دارای خاصیت مغناطیسی است. ورق استیل 409 دارای 11 درصد کروم در ترکیب شیمایی خود می باشد.

ورق استیل409 در ترموستات خودرو

به همین دلیل مقاومت به خوردگی بهتری نسبت به فولاد کربنی دارد و توانسته جایگزین بسیار مناسبی برای این فولادها به ویژه در محیط هایی که مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون نیاز است، باشد. کروم موجود در ترکیب این فولاد در مقایسه با بسیاری دیگر از استنلس استیل ها بسیار پایین است. به همین دلیل در مقایسه با دیگر فولادهای زنگ نزن مقاومت کمتری در برابر خوردگی از خود نشان می دهد. به عنوان مثال گرید 409 مقاومت به خوردگی کمتری در مقایسه با ورق استیل 430 (حاوی 16 الی 18 درصد کروم) دارد. کمتر بودن میزان کروم در ترکیب ورق استیل 409 کاهش قیمت را نیز به همراه داشته است.

ورق استیل409 در ترموستات خودرو

مقاومت به خوردگی ورق استیل 409

رفتار مقاومت به خوردگی ورق استیل 409 مشابه با استنلس استیل مارتنزیتی 410 می باشد. همانطور که پیش تر نیز اشاره شد گرید 409 مقاومت به خوردگی بالاتری نسبت به فولادکربنی دارد. این فولاد از آنجایی که کروم بسیار پایینی دارد نسبت به بسیاری از فولادهای زنگ نزن همچون ورق استیل 430 مقاومت ضعیفتری در مقایل خوردگی دارد. ورق استیل 409 در برابر سولفات، گازهای اتمسفر و گازهای خروجی از گزوز مقاوم بوده و به طور کلی بیشتر در شرایطی که نیاز به مقاومت به خوردگی پایین و ملایمی باشد استفاده می شود.

ورق استیل409 در ترموستات خودرو

تهیه ورق استیل 409

امروزه جایگاه استنلس استیل ها در صنعت بسیار ویژه و استراتژیک می باشد . در بسیاری از واحدهای صنعتی جهت دستیابی به اهداف خود به این فولادها نیازمند هستند. از طرفی این فولادها در کشور نیز تولید نمی شود. در این بین مجموعه بازرگانی فلزپایا توانسته با واردات انواع ورق های استنلس استیل از برترین کمپانی های تولید فولاد در دنیا و عرضه در میان صنعتگران توانسته گامی مهم در جهت پشتیبانی و تامین مواد مورد نیاز کارخانجات صنعتی بردارد. همچنین این شرکت با راه اندازی وب سایت فروشگاهی در زمینه فروش ورق استیل، دسترسی فعالان صنعتی به این آلیاژها را سهولت بخشیده است.

ورق استیل409 در ترموستات خودرو

ترموستات خودرو یک جزء کلیدی در سیستم خنک کننده موتور خودرو محسوب می شود. این قسمت از خودرو درجه حرارت موتور اتومبیل را تنظیم می کند. در واقع هر موتور ماشینی که با مایع خنک می شود یک دستگاه کوچک به نام ترموستات دارد که بین موتور و رادیاتور قرار می گیرد. معمولا انواع گوناگونی از فلزات و آلیاژها در ساخت و تولید ترموستات استفاده می شود. نمونه از این آلیاژها ورق استیل 409 می باشد.

ورق استیل409 در ترموستات خودرو

اگر چه این ورق استیل بگیر (منظور فولاد زنگ نزن فریتی 409 که دارای خواص مغناطیسی است) ابتدا جهت بکارگیری در ساخت سیستم اگزوز خودرو توسعه یافت اما ویژگی های مطلوب این گرید همچون مقاومت به خوردگی، مقاومت در برابر حرارت، شکل پذیری، جوش پذیری مناسب و….. سبب افزایش بکارگیری آن در تولید دیگر قطعات صنعتی شد. نمونه ای از این کاربردها می توان به کاربرد در ساخت ترموستات خودرو، فیلتر سوخت، تجهیزات کشاورزی، ترانسفورماتور و….. اشاره کرد.

ورق استیل409 در ترموستات خودرو

از آنجایی که قیمت ورق استیل بگیر همچون گرید 409 در مقایسه با بسیاری دیگر از استنلس استیل هایی که حاوی مقادیر بالایی از کروم و نیکل هستند کمتر است. بکارگیری این آلیاژ در عین برآورده ساختن خواص مورد نظر، صرفه اقتصادی را نیز به همراه دارد. در ادامه با دلایل این انتخاب و نحوه عملکرد این قسمت از خودرو آشنا بیشتر می شویم. 

علت استفاده از ورق استیل409 در ترموستات خودرو

قبل از اینکه به دلایل انتخاب ورق استیل409 در ترموستات خودرو بپردازیم باید به این پرسش پاسخ دهیم که چرا انتخاب آلیاژ در ساخت ترموستات مهم است؟ در پاسخ به این سوال می بایست شرایط کاری این قسمت از خودرو را تشریح کرد. همانطورکه در قسمت قبل نیز اشاره شد ترموستات یکی از اجزای مهم در سیستم خنک کننده خودرو است که وظیفه ی اصلی آن تنظیم گردش خنک کننده ی موتور از رادیاتور برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور است. از این رو این قسمت با مایع خنک کننده و آب مقطر درگیر می باشد.

ورق استیل409 در ترموستات خودرو

بنابراین به نوعی ترموستات خودرو در معرض خوردگی می باشد. به همین دلیل از فولادهای ضد زنگ همچون گرید فریتی 409 برای ساخت این قسمت از خودرو استفاده می شود. این ورق استیل بگیر با وجود اینکه کروم پایینی دارد مقاومت خوبی در برابر خوردگی و اکسیداسیون در بسیاری از محیط ها از خود نشان می دهد. همچنین با توجه به اینکه قیمت ورق استیل بگیر در مقایسه با بسیاری از فولادهای آستنیتی پایین تر است انتخاب استنلس استیل 409 از نظر اقتصادی نیز به صرفه می باشد. زیرا این گرید فاقد نیکل بوده و کروم بسیار پایینی دارد. این نکته را نیز باید اشاره کرد که ساخت ترموستات از استنلس استیل ها از سال 1979 آغاز شده است.  

ورق استیل409 در ترموستات خودرو

نحوه کار ترموستات ماشین

زمانی که موتور خودرو سرد است ترموستات مطابق وظیفه خود مسیر ورود آب به رادیاتور را می بندد و آب موجود در سیستم خنک کاری تنها در اطراف سیلندر به چرخش در می آید؛ این چرخه تا زمانی که موتور گرم شود ادامه دارد و آب برای خنک کاری وارد رادیاتور نمی شود.

ورق استیل409 در ترموستات خودرو

پس از اینکه موتور خودرو به دمای تعریف شده (عموما C ° 75-83) رسید عملکرد ترموستات وارد فاز جدیدی می شود. برای حفظ دمای موجود، ترموستات با باز کردن مسیر ورود آب به رادیاتور فرایند خنک سازی مایع توسط این قطعه را آغاز می کند. ترموستات خودرو به طور منظم و به منظور ثابت نگه داشتن دمای بهنیه موتور خودرو این عمل را به صورت یک سیکل انجام می دهد.

ورق استیل409 در ترموستات خودرو

به طور کلی می توان بیان نمود که کاربرد ترموستات خودرو این است که کمک می کند تا موتور خودرو در اسرع وقت به دمای مطلوب تعیین شده برسد و گرم شود. این باور که گمان کنیم ترموستات سبب خنک شدن موتور می شود، باور اشتباهی است. در واقع یکی از قابلیت های سیستم خنک کننده برای انتقال حرارت، باز شدن کامل ترموستات است.

ورق استیل409 در ترموستات خودرو

ورق استیل409 در ترموستات خودرو ، انواع ترموستات خودرو

ترموستات ها انواع مختلفی دارند که برخی از آن عبارتند از:

•    ترموستات الكترونيكي

ترموستات الکترونیکی، قطع و وصل جریان الکتریکی را با انتقال فرمانی که از سنسور دمایی دریافت می کند به یک رله مینیاتوری، توسط جریان الکترونیکی انجام می دهد.

•    ترموستات الكترومكانيكی

ترموستات الکترومکانیکی، مدار الکتریکی را با استفاده از فرمان حسگر حرارتی توسط يكسری رابط مكانيكی به ميكروسوئيچ قطع و وصل می کند.

تاثیر عملکرد ترموستات بر بازده موتور خودرو

اگر موتور خودرو در دمای پایین تری باشد، این سرد شدن موتور باعث بالا رفتن غلظت روغن می شود. در این صورت روانکاری قطعات دچار مشکل می شود. همچنین سرد بودن موتور باعث فرسوده شدن بیشتر آن می شود. اگر دمای موتور بیش از حد بالا برود نیز این گرما سبب رقیق شدن بیش از حد روغن می شود. رقیق شدن بیش از حد روغن سبب می شود که خاصیت روان کنندگی آن از بین برود.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل ، لوله استیل ، ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید.

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button