ورق دریایی ، خواص و کاربردها

  • خانه / ورق دریایی ، خواص و کاربردها

ورق دریایی ، خواص و کاربردها

ورق دریایی نوعی از ورق های آلیاژی هستند . که در بدنه، کف کشتی و قایق های زیر دریایی بکار گرفته می شوند.

ورق دریایی

ورق دریایی دارای خاصیت جوش پذیری، استحکام بالا و مقاوم در برابر خوردگی در محیط های شور آب دریا می باشند. این ورق ها از طریق نورد گرم تولید و در سه گروه ورق GL-A، ورق A36 و ورق LR-A تقسیم می شوند.

ورق دریایی

ورق دریایی A36

پرکاربردترین ورق آلیاژ دریایی ورق A36 می باشد که جز ورق های نورد گرم دید و فولادی کم کربن (کمتر از ۰٫۳% وزنی کربن) می باشد. عناصر این نوع ورق شامل نیکل، مولبیدن و وانادیم است که این عناصر موجب افزایش مقاومت در برابر خوردگی و آب شور دریا می شود.

ورق دریایی

ورق A36 در عملیات ماشینکاری، جوش کاری و فرم پذیری به دلیل میزان کم کربن، به راحتی شکل داده می شوند و انعطاف پذیری بالایی دارند .به طور کلی در صنعت کشتی‌سازی امروز، معمولا ساخت و تولید یک سازه با استحکام مناسب و همزمان رعایت وزن کم یک دوراهی به وجود می‌آورد .

ورق دریایی

وزن بیشتر کشتی مصرف سوخت آنرا بالا می‌برد . و هزینه های جانبی یک کشتی را افزایش می‌دهد بنابراین یک کشتی سبک ‌تر درآمد بیشتری را با هزینه‌های عملیاتی کم‌تر فراهم می‌کند در نتیجه انتخاب ماده ای که خواص و استحکام مورد نظر را با حداقل وزن در اختیار دهد بسیار مهم است که باعث شده است ورق A36 در کنار آلومینوم، مس، برنز و برنج یکی از مناسب ترین مواد برای طراحی  بدنه کشتی های مختلف ‌باشد.

ورق A36 در بازار عمدتا در ضخامت های بین ۲ الی ۶ میل و ابعاد استاندارد ۱٫۵*۶ و۲*۶ می باشند . با توجه به ابعاد استاندارد این ورق، شرکت های کشتی و اسکله ساز ورق A36 را به صورت تسمه و ذوزنقه برش میدهند و از آن استفاده می کنند.

ورق دریایی

استحکام تسلیم این ورق حدود ۲۰۰ مگاپاسکال می باشد. برای تولید این نوع ورق از روش کوره الکتریکی یا اکسیژن پایه استفاده میشود. ورق A36 عموما در مناطقی که رطوبت، آب شور و محیط هایی که دارای املاح زیاد هستند مناسب می باشند. این ورق در شرکت های داخلی و خارجی تولید می شود.

ورق دریایی

تولید ورق A36 دریایی

روش اصلی تولید ورق نورد می‌باشد به محصول حاصل از نورد در دمای بالا ورق گرم و به محصول حاصل از فرآیند نورد دما پایین ورق سرد گفته می‌شود. این دو نوع ورق از لحاظ ساختاری و خواص مکانیکی تفاوت های زیادی دارند و به همین جهت در برگیرنده کاربردهای گسترده‌ای هستند.

ورق دریایی

از مزیت های نورد کاری در دمای بالا شکل پذیری راحت تر فولاد می‌باشد که امکان انجام فرآیند بدون استفاده از روانکار را فراهم می‌کند. معمولا نورد کاری سرد باعث ریزدانگی فولاد می‌شود و خواص متفاوتی از ورق گرم پیدا می‌کند.

ورق دریایی

خواص فیزیکی

ورق GL-A دارای استحکام تسلیم∗ ۲۳۵MPa و مقاومت کششی∗ نهایی ۴۰۰MPa-520MPa می باشند.استحکام تسلیم یا تنش تسلیم (Yield stress) در جامدات به میزان تنش مربوط به انتهای بخش خطی منحنی تنش- کرنش در آزمون کشش تک ‌محوره و در سیالات (غیرنیوتنی) به مقدار تنشی که با کاهش آن سیال رفتار شبه جامد (تغییرشکل ناپیوسته) پیدا می‌کند گفته می‌شود.

کشش (Tension) : در علم فیزیک به اندازه ی نیروی کششی اعمال شده به وسیله یک طناب، کابل، زنجیر و موارد مشابه آن‌ها به یک جسم دیگر گفته می‌شود. کشش متضاد فشار است.

خواص شیمیایی

کربنCarbonمنگنزManganeseفسفرPhosphursگوگردSulphurسیلیکونSiliconمسCopper
0.0260.0260.040.050.40.2
ورق دریایی

GL-A

بالاترین کیفیت در بین ورق های دریایی را ورق GL-A دارد. و تنها کاربرد این ورق در صنایع کشتی سازی و زیردریایی سازی می باشد.

مقاومت کششی این ورق بین ۲۰۰ الی ۵۲۰ مگاپاسکال و استحکام تسلیم این ورق حدود ۲۳۵ مگاپاسکال است. از ویژگی های بارز این ورق مقاومت در برابر خودرگی در محیط آب شور می باشد.

LR-A

ورق دریایی LR-A دارای چند دسته LR،  LR AH40،  AH32 و LR AH36 می باشند. ورق دریایی LR-A از خانواده فولادهای نورد گرم است. و ماننده ورق دریایی GL-A دارای مقاومت تسلیم ۲۳۵MPa و مقاومت کششی نهایی ۴۰۰MPa-520MPa می باشند.

این ورق همانند ورق A36 و GL-A مقاومت در برابر خوردگی و توان کششی بالایی دارد. ورق LR-A به دلیل جوش پذیری و برش پذیری مناسب ، هزینه های ساخت را پایین می آورد . در هزینه ها صرفه جویی می شود.

مزایای استفاده از این محصول

  • هزینه های از قبیل جوشکاری و ساخت تا حد مقدور کاهش می یابد.
  • کاهش ضخامت ورق
  • صرفه جویی در وزن ساختار نهایی

ابعاد این نوع محصول

ابعاد استاندارد A36 به صورت ۱٫۵ * ۶ متر  و ۲ * ۶ متر نرمال شده است . شرکت های کشتی و اسکله ساز، با توجه به موارد استفاده، این ورق ها را به صورت تسمه و ذوزنقه برشکاری می کنند.ورق A36 ورق، GL-A و ورق LR-A با کمترین ضخامت؛ ۶ میل و ضخامت های بالاتر موجود است.ورق دریایی Gl-A دارای کیفیتی بهتر در مقایسه با ورق A36 است.

کشورهای ایالات متحده  امریکا، اوکراین و روسیه ورق های A36 و ورق Gl-A را با حساسیت بیشتر (در مقایسه با سایر کشورهای تولید کننده) ارائه می دهند. تعداد دفعات بیشتر ذوب فولاد و انجام تست های مختلف بر روی ورق های A36 و برندهای معادل، از جمله این مزیت هاست.

ورق دریایی

محاسبه وزن ورق دریایی

۱۰۰۰ / ۷٫۸ * طول ورق * عرض ورق * ضخامت ورق = محاسبه وزن ورق دریایی

کاربرد ورق دریایی

در صنایع دریایی و قطعاتی که مستقیما با رطوبت و آب دریا در ارتباط هستند و یا در صنایعی که به طور کلی امکان زنگ زدگی و خوردگی توسط آب دریا وجود دارد استفاده می شوند.این صنایع می توانند شامل؛ ساخت و تعمیر کشتی و زیردریایی، پمپ های حفاری نفتی دریایی، سکوهای نفتی، شناور سازی، اسکله سازی، و موارد مشابه دیگر باشند.

بعضی از موارد استفاده از این ورق در زیر آورده شده است

  • شناوره های چند منظوره (بارج)
  • زیر دریایی
  • سکوی نفتی
  • فانوس های دریایی
  • یدک کش
  • لندینگ گراف
  • لوله های انتقال آب، نفت و گاز از دریا به خشکی

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button