ورق رنگی ، ویژگی ها و کاربردها

  • خانه / ورق رنگی ، ویژگی ها و کاربردها

ورق رنگی ، ویژگی ها و کاربردها

ورق رنگی یکی از پرمصرف ترین محصولات فولادی می‌باشد که در دسته ورق های سرد قرار دارد. ورق ها به دو نوع کلی ورق گرم و سرد تقسیم می‌شوند، ورق گرم با اسم ورق سیاه و ورق سرد با نام ورق روغنی شناخته می‌شود. برای تولید ورق سرد از ورق‌های گرم با ضخامت بالا می‌توان استفاده کرد.

تولید ورق رنگی

شمشه‌های فولادی با آنالیز مشخص پیش گرم می‌شوند و با چند سری غلطک نورد سطح مقطعشان کوچک و طولشان زیاد می‌شود . بعد از اسید شویی ورق‌ها برای کاهش ضخامت بیشتر تحت نورد سرد قرار می‌گیرند. برای ساخت نوع خاصی از ورق مثل ورق رنگی، ورق‌های روغنی ابتدا گالوانیزه می‌ شوند.

ورق رنگی

این کار به کمک غوطه ‌وری ورق در حمام مذاب روی انجام می‌شود. این‌ کار جهت حفاظت ورق در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی انجام می‌شود. پس از پوشش‌دهی روی با ضخامت مورد نظر ورق‌ها به بخش آماده سازی برای رنگ ‌آمیزی انتقال پیدا می‌کنند.

ورق رنگی

سطح ورق را پولیش می‌‌زنند تا عاری از هرگونه چربی و آلودگی شود . سپس ورق ها وارد بخش برس کاری می‌شوند . در اینجا با برس فلزی پستی بلندی‌های ریزی روی سطح ورق ایجاد می‌شود . تا چسبند گی رنگ به سطح به بهترین شکل اتفاق بیفتد.

در پایان ورق یک بار دیگر با فشار آب شست و شو و با هوای گرم کاملا خشک می‌شود . رنگ آمیزی ورق‌ها به صورت کوره‌ای یا الکترواستاتیک انجام می‌شود.جنس رنگ‌های مورد استفاده برای رنگ آمیزی ورق، پلیستر، اپوکسی یا پلی اورتا می‌باشد. در صنعت استفاده از روش کوره‌ای برای رنگ زدن ورق‌ها معمول‌ تر است. معمولا با استفاده از غلطک های مخصوص رنگ روی ورق آغشته می‌شود سپس وارد کوره می گردد تا بپزد و به بهترین نحو به سطح ورق بچسبد. 

ورق رنگی

مراحل رنگ ورق‌های رنگی گالوانیزه

برای رنگ کردن ورق گالوانیزه بهتر است موارد زیر را رعایت کنیم .

فلز را با آب صابون داغ بشوییم. 

بعد از شستن کامل فلز، بگذاریم چند ساعت کاملاً خشک شود.

فلز را با محلول ضعیف آب و آمونیاک بشوییم و بگذاریم خشک شود.

هر دسته یا اتصالات دیگر را از روی فلز جدا کنیم.

سطح فلز را کاملاً ماسه پاشی کنیم.

ورق رنگی

رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنیم. بسته به نوع رنگی که انتخاب می‌شود، فرآیندهای آماده‌سازی متفاوت می‌باشد. نکته مهم این است که از رنگ‌های بر پایه آلکید یا روغن استفاده نکنیم. 

ورق رنگی

در این مرحله فرایند رنگ‌آمیزی انجام می‌شود. اکنون که سطح آماده شده است، می‌توان فرآیند رنگ‌ دهی را شروع کنیم. بطور کلی، این فرآیند خیلی ساده است، زیرا سطح فولاد گالوانیزه صاف و سازگار است. 

ورق رنگی

بگذاریم رنگ طبق دستورالعمل خشک شود. سطح آن را با دقت بررسی کنیم تا مطمئن شویم که کاملاً با رنگ پوشانده شده است.

ورق رنگی

انواع استاندارد و کاربرد ورق رنگی

ورق رنگی تقریبا در ۱۶ رنگ تولید و راهی بازار می‌شوند. این ورق ها ظاهری زیبا و مقاومت به خوردگی بالایی دارند به همین دلیل برای ساخت سقف‌های کاذب، شیروانی، کابینت، بدنه یخچال و فریز، بدنه‌ی رایانه، آبگرمکن، اجاق گاز و … استفاده می شوند.

ورق رنگی

جهت سهولت خرید و فروش ورق رنگی، رنگ مربوط به این کدها را با کدی به نام کد RAL کدگذاری می‌ کنند. رنگ‌های پرتغالی ۱۰۲۸، سفید یخچالی ۹۰۱۶ ، قرمز ۳۰۰۰، نارنجی ۲۰۰۳، آبی ۵۰۱۵ ، سفالی ۸۰۰۴، صورتی ۴۰۰۳، بنفش ۴۰۰۵، قرمز گوجه ای ۳۰۲۰ و کرم۹۰۰۱ از رنگ‌های پرطرفدار در بازار خرید و فروش آهن آلات هستند.

ورق رنگی در ضخامت‌های مختلف از ۰/۱۵ تا ۱ میلی‌متر و در دو عرض ۱۰۰ سانتی متر و ۱۲۵ سانتی متر تولید می‌شود. حین خرید ورق رنگی به ضخامت مورد نیاز و کد رنگ مورد نظر باید توجه کرد. 

ورق رنگی

کاربردهای ورق‌های رنگی

ورق‌‌های رنگی به  دلیل مقاومت به خوردگی بالا به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند .

  • صنعت حمل و نقل
  • صنایع فلزی
  • صنایع ساختمانی
  • ساخت لوازم خانگی

ورق‌های رنگی به شکل‌های مختلفی در بازار وجود دارند از قبیل کرکره‌ای، سینوسی و شیروانی وغیره که با توجه به کاربردهای مختلفی که دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ورق رنگی

بررسی فنی ورق رنگی

ورق رنگی همان ورق گالوانیزه شده است که روی آن پوشش رنگی داده شده است. از آنجایی که مراحل تولید این ورق‌ها بیشتر می‌باشد، بنابراین قیمت ورق‌های رنگی نسبت به ورق‌های گالوانیزه گران ‌تر بوده و مقاومت به خوردگی دوچندان از خود نشان می‌دهند. این ورق‌ها جز ورق‌های سرد دسته بندی می‌شوند.

ورق رنگی

رنگ کردن فولاد گالوانیزه شده کار دشواری است زیرا این ورق‌ها با یک لایه روغن که منجر به مقاومت در برابر خوردگی می‌شود، پوشیده شده اند.علاوه بر این، عنصر روی، در پوشش گالوانیزه با رنگ واکنش نشان می‌دهد وباعث لایه برداری رنگ می ‌شود. بنابراین، مهم است که هنگام رنگ آمیزی این ورق ها، روش صحیح دنبال شود. شاید به نظر برسد رنگ‌های آلکید و حاوی روغن می‌توانند به آنها بچسبند اما لایه روغنی سرانجام منجر به ریختن رنگ می‌شود.

برخی از افراد از رنگ لاتکس آکریلیک استفاده می‌کنند، که به طور خاص برای فلز گالوانیزه طراحی نشده است. رنگ‌هایی که برای سطوح گالوانیزه ساخته شده اند، به کارهای آماده سازی کمتری احتیاج دارند و بهتر از سایر رنگ‌ها به این ورق خواهند چسبید. رنگ کردن ورق‌های گالوانیزه باعث دوام و عمر بیشتر ورق می‌شود. این ورق‌ها معمولا به عنوان پوشش سقف، شیروانی و در سوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق‌های رنگی معمولا در ضخامت‌های پایین عرضه می‌شوند.

ورق رنگی

به طور کلی، فولاد گالوانیزه مقاومت بی‌نظیر در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهد. شایان ذکر است که استفاده از روکش محافظ مانند رنگ روی فولاد گالوانیزه مشکلات ناشی از خوردگی روکش محافظ روی را کاهش می‌دهد.

آزمون‌ها

آزمون های خاص که با توجه به کاربرد محصول انجام می‌شود :

  • آزمون مقاومت در برابر سایش
  • تست های آزمایشی
  • آزمون پایداری
  • مقاومت در برابر حلال ها 
  • مقاومت در برابر اسیدها و پایه ها


آزمون‌های شبیه سازی

  • مه نمک ( NaCl  اسپری ، آب و نمک)
  • مه نمک استیک (برای ورق های آلومینیومی)
  •  Hygrostat
  • (QUV)مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button