ورق ساندویچ پنل ، ویژگی ها و کاربردها

  • خانه / ورق ساندویچ پنل ، ویژگی ها و کاربردها

ورق ساندویچ پنل ، ویژگی ها و کاربردها

ورق ساندویچ پنل یکی از مصالح جدیدی است که در صنعت و ساختمان‌سازی از آن استفاده می‌شود. ساندویچ پنل از دو لایه نازک ورق تشکیل شده است. در وسط آن‌ها یک ماده عایق قرار گرفته است. مواد عایق از جنس پشم سنگ، پشم شیشه، پلی‌استایرن یا پلی‌اورتان می‌باشد.

ورق های نازک در طرفین ساندویچ پنل هم جنس‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد . ورق گالوانیزه، ورق آلوزینک، ورق رنگی، ورق آلومینیومی ساده یا رنگی و کاغذ کرافت از جمله انواع ورق‌های مورد استفاده برای ساخت ساندویچ پنل می‌باشد.لایه‌های خارجی ورق های ساندویچ پنل می‌تواند مجهز به یک لایه پلیمری محافظ باشد. که طول عمر لایه را افزایش می‌دهد. ورق استفاده شده برای ساندویچ پنل هندسه‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد .

ورق ساندویچ پنل

تعدادی از این هندسه‌ها که خرید و فروش آن‌ها در بازار بیشتر انجام می‌شود عبارتنداز: صاف، شیاردار و پیچ مخفی، برای ایجاد هندسه ی مورد نظر روی ورق های ساندویچ پنل از پرسکاری با قالب های مشخصی استفاده می‌شود.

ورق ساندویچ پنل

تولید ورق ساندویچ پنل

برای تولید ساندیچ پنل ورق فلزی با روش معمول ساخته می‌شود. معمولا برای ساخت ورق رنگی، گالوانیزه یا آلوزینک که در دسته‌ ی ورق های سرد با لایه محافظ قرار می‌گیرند از ورق روغنی استفاده می‌شود. ورق روغنی حاصل فرآیند نورد دما پایین ورق سیاه یا ورق داغ می‌باشد.

ورق ساندویچ پنل

برای تولید ورق رنگی از یکی از روش های الکترواستاتیک یا کوره‌ای برای رنگ آمیزی ورق‌ها استفاده می‌شود رنگ های موجود در بازار با کد RAL شناسایی می‌شوند. جهت تولید ورق گالوانیزه یا آلوزینک از روش hot dip یا غوطه‌وری داغ استفاده می‌شود.

ورق ساندویچ پنل

در این روش ورق روغنی وارد حمام مذاب داغی از آنالیز پوشش مورد نظر می‌شود . حین خروج از آن یک لایه فلز محافظ روی آن قرار می‌گیرد. در ورق گالوانیزه فلز محافظ از جنس روی و ورق آلوزینک آلیاژی از آلومینیوم روی و مقدار کمی سیلیسیم است. قیمت ورق گالوانیزه روی قیمت این محصول تاثیر دارد.

ابعاد و کاربرد ورق ساندویچ پنل

 از ویژگی‌های ساندویچ پنل می‌توان به مقرون به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی، عمر بالا، تحمل قابل توجه فشار، چسبندگی مناسب فوم به ورق، مقاومت شیمیایی در برابر مواد خورنده و مواد فعال شیمیایی، وزن سبک، عایق در برابر صدا، رطوبت، گرما و سرما، مقاوم در برابر آتش و … اشاره کرد. ساندویچ پنل از نقطه نظر کاربردی به سه نوع سقفی و دیواری و سردخانه ای تقسیم می‌شوند.

ورق ساندویچ پنل

ضخامت ساندویچ پنل سقفی  بین ۴ الی ۱۰ سانتی‌متر می‌باشد و طول آن‌ها از ۲ تا ۱۲ متر می‌باشد همچنین عرض مفید ساندویچ پنل سقفی تقریبا یک متر است. ابعاد ساندویچ پنل دیواری کمی متفاوت است، ضخامت آن از ۴ تا ۱۵ سانتی‌متر است در  طول ۲ تا ۱۲ متر و عرض مفید تقریبا یک متر است.

ورق ساندویچ پنل

همچنین ضخامت ورق های استفاده شده برای ساخت ساندویچ پنل معمولا بین ۰/۴ تا ۱ میلی‌متر است . این محصول به دلیل خواصش کاربرد خوبی در ساخت سازه‌هایی مثل، انباری، گاراژ، سوله صنعتی، سالن ورزشی، سردخانه‌ها، کانکس های اداری و اقامتی پیدا کرده است. 

ورق ساندویچ پنل

ساندویچ پنل سقفی (roof sandwich panel)

ساندویچ پنل‌های سقفی به صورت های دو طرف ورق، یک رو ورق یک رو فویل، یک رو ورق یک رو نایلون و یک رو ورق یک رو کاغذ تولید می‌شوند.

ورق ساندویچ پنل

عرض استاندارد ساندویچ پنل های سقفی ۱/۰۷ متر می باشد که ۷ سانت آن بصورت اورلپ(همپوشانی با پانل های کناری) و ۱/۰۰ متر مفید کار و طول دلخواه(بنابه سفارش مشتری)می باشد. ورق های این نوع ساندویچ پنل ها بصورت سینوسی(کرکره ای)، شادولاین، طرح ذوزنقه ای و طرح سفال قابل تولید می‌باشد.

ورق ساندویچ پنل

این نوع ساندویچ پنل با پوشش های دو طرف ورق آلوزینگ ، دوطرف ورق آلومینیوم، دوطرف ورق گالوانیزه ، یک رو آلوزینگ و یک رو گالوانیزه ، یک رو ورق آلوزینگ از بیرون و فویل مسلح آلومینیومی از داخل و یا یک رو گالوانیزه از بیرون و یک رو فویل از داخل، یک طرف ورق و یک طرف کاغذ، یک طرف ورق و یک طرف نایلون با فوم تزریقی پلی یورتان سخت(معمولی و ضدحریق) تولید می‌شود .

ورق ساندویچ پنل

کاربرد های ساندویچ پنل سقفی

از این پنل‌ها به عنوان پوشش سقف سوله ساختمان‌های صنعتی ، کانتینر های حمل و نقل ، سرد خانه های ثابت و متحرک ، انبار و سیلوها استفاده می‌شود. ضخامت های مورد استفاده در کاربری‌های مختلف متفاوت است.

به طور مثال جهت پوشش سوله با کاربری پرورش قارچ و انبار خرما، مرغداری‌ها معممولا از پنل با ضخامت ۵سانت استفاده می‌شود.ضخامت‌های ۱۰ الی ۲۰ سانت برای سردخانه‌ها(زیر صفر و بالای صفر)به کار می‌رود.

مزایای پنل سقفی

  • عایق گرما ، سرما ، صوت ، رطوبت
  • مقاومت در برابر باد ، رانش زمین ، زلزله و مواد شیمیایی
  • قیمت پایین و تنوع و رنگ و قابلیت بازیافت
  • سهولت در نصب و راه اندازی
  • وزن کم که باعث کاهش وزن کلی سازه میشود
  • مناسب برای تمامی اقلیم ها
ورق ساندویچ پنل

ساختار و مشخصات فنی ساندویچ پنل سقفی

پنل(ساندوبچ پنل) سقفی از ضخامت ۳ الی ۲۰ سانتی‌متر با فوم تزریقی پلی یورتان سخت (دانسیته های متفاوت) تولید می‌شود. دو ماده پایه ای تشکیل دهنده فوم عایق پلی یورتان، که عبارتند از ایزوسیانات و پلی یول، در دو مخزن جدا نگهداری می شوند.برای عایق کاری، دو ماده با نسبت و فشار مشخص، توسط دستگاه مخصوص، در مکان دلخواه تزریق می شوند. از واکنش دو ماده، فوم عایق پلی یورتان شکل می گیرد و در داخل فضای عایق کاری، منبسط می شود و فضا را کاملا پر می کند.

ورق ساندویچ پنل

از آنجا که تشکیل فوم در محل عایق کاری صورت می گیرد، فوم تمامی سوراخ ها و منافذ را پر کرده و عایق کاملی را بین سطوح ایجاد می کند. فشار پشت دستگاه تزریق و فشار ناشی از انبساط فوم پلی یورتان، باعث نفوذ عایق به تمامی منافذ شده و سطح را کاملا می پوشاند.

این پنل مقاوم در برابر رشد گیاهان و قارچها و دارای ضریب هدایت حرارتی پایین می‌باشد.ضخامت های قابل تولید ساندویچ پانل سقفی غالبا ۳،۴،۵،۶،۸،۱۰،۱۲/۵،۱۵،۲۰ سانت می باشد که هرکدام بر اساس شرایط اقلیمی و نوع کاربرد انتخاب می شوند. این محصول در سایز ۸ سانت به بالا جهت پوشش سردخانه ها به کار می روند.

ورق ساندویچ پنل

ساندویچ پنل دیواری (wall sandwich panel)

ساندویچ پنل دیواری نوعی از مصالح ساختمانی آماده است که از دو لایه ورق که مابین آنها فوم تزریق شده است تشکیل شده است و جهت پوشش دیوار و برای نما به کار میرود و در طرح ها و ابعاد مختلف قابل تولید می باشد. ورق ساندویچ پنل دیواری گالوانیزه،آلوزینک و آلومینیوم می باشد که ورق آلوزینک علاوه بر خواص ضدزنگ آلومینیوم،بدلیل مقاومت بسیار زیاد و خوردگی بسیار پایین و قیمت مقرون به صرفه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و کارایی بیشتری دارد.

ورق ساندویچ پنل

این نوع ساندویچ پنل بیشتر مناسب برای دیوارها و پارتیشن های داخلی در پروژه های مختلف با ضخامت ۴ الی ۶ سانتیمتر می باشد که دارای دو رو ورق آلوزینگ ، دو رو گالوانیزه و یا یک رو آلوزینگ از بیرون و یک رو گالوانیزه از داخل می باشد که با ایجاد شیار روی آنها استحکام فشاری را میتوان تا حد مطلوبی بالا برد .

انواع پنل دیواری

  • دیواری ساده
  • ساندویچ پنل دیواری نر و مادگی
  • دیواری پیچ مخفی
  • ساندویچ پنل دیواری اتاق تمیز
  • ساندویچ پنل دیواری دورو نایلون

ساختار و مشخصات فنی ساندویچ پنل دیواری

همانند تمام ساندویچ پانل ها ساندویچ پنل دیواری نیز از ۳ لایه تشکیل شده است:۱) پوشش روی پنل ، ۲)هسته میانی پنل(فوم از جنس پلی اورتان و پلی استایرن که بهترین نوع فوم در این نوع پنل از جهت استحکام و مقاومت فوم پلی اورتان میباشد) ۳) پوشش پشت پنل

عرض مفید ۱/۱۴ متر و عرض غیر مفید ۱٫۱۶ متر و طول ار ۲ تا ۱۳/۶۰ متر با ضخامت از ۳ سانتیمتر تا ۲۰ سانتیمتر ورق های مصرفی از نوع گالوانیزه وآلومینیوم و آلوزینگ می باشد که بصورت دو رو ورق، یکرو ورق یکرو نایلون، دورو نایلون تولید می شود.

ورق ساندویچ پنل

مزایای ساندویچ پنل‌های دیواری

  • عایق گرما ، سرما ، صوت و رطوبت 
  • مقاومت در برابر باد و رانش و زلزله
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی و زنگ زدگی و حشرات موزی 
  • قیمت پایین و تنوع رنگ
  • قابل بازیافت هستند  و کمترین آسیب را به محیط زیست میزنند.
  • حمل و نقل آسان و سهولت در نصب و راه اندازی و وزن کم که خود باعث کاهش هزینه ها و صرفه جویی در زمان می شود
  • مناسب برای تمام اقلیم ها
  • بهداشتی و قابل شستشو
ورق ساندویچ پنل

ساندویچ پنل سردخانه ای (could sandwich panel)

برای حفاطت از محصولات به شیوه ای بهینه و سالم در دماهای پایین از از سردخانه استفاده می شود. ممکن است در دماهای خیلی پایین مصرف انزژی بالا برود . در این بین استفاده از یک پوشش مناسب برای دیوار و سقف بهترین کار است که استفاده از ساندویچ پنل پلی یورتان ایده ال ترین شیوه است.

ساندویچ پنل سردخانه ای جهت استفاده در سقف یا دیوار سرد خانه استفاده می شود و به دلیل اورلپ آن و نر و مادگی بودن در مقطع عرضی دارای کمترین انتقال حرارت و صوت است که بهترین گزینه برای تولید سردخانه میباشد ساندویچ پنل سرد خانه ای از ترکیب هسته پلی یورتان rigid بین دو لایه فلز است گه پلی یورتان ماده ای سفت است .

پلی یورتان ماده ای سفت و شکننده است و به تنهایی قابلیت استفاده ندارد اما با ساندویچ کردن آن به محصولی می رسیم که دارای خواص مکانیکی بسیار مناسب می باشد. ساندویچ پنل های سردخانه ای بصورت سقفی و دیواری تولید می شوند. ضخامت این ساندویچ پنل ها معمولا از ۸ سانتیمتر شروع شده و در برخی موارد به ۲۰ سانت هم می رساند(یر اساس کاربری و دمای سردخانه).

برای پوشش سقف و بدنه سردخانه از ساندویچ پنل سقفی و دیواری و برای پوشش کف نیز معمولا از ساندویچ پنل دورو نایلون(فوم با پوشش دو طرف نایلون) استفاده می گردد. طول ساندویچ پنل های سردخانه ای بنابه سفارش مشتری قابل تولید می باشد.

کاربرد های ساندویچ پنل سردخانه‌ای

  • جهت ایجاد سرد خانه در ساختمان های صنعتی ، کارخانه جات صنعتی و ساختمان های بزرگ ، سوپرمارکت ها انبار ها و صنایع مربوط
  • دامداری و کشاورزی و فروشگاه های صنایع سرد
  • مواد روزانه مورد مصرف هتل ها ، ورزشگاه ها و… از قبیل سبزیجات انواع میوه ها
  • تولیدی گل و گیاه ، تجهیزات پزشکی ، ازمایشگاه ها، بیمارستان ها

مزایای ساندویچ پنل سردخانه‌ای

  • مقاوم دربرابر انتقال رطوبت
  • استقامت دربرابرحرارت
  • مقاوم در برابر صوت
  • صخامت این ساندویچ پانل بر اساس کاربرد از ۸ – ۲۰ cm است.

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button