ورق صنعتی ، انواع و کاربردها

  • خانه / ورق صنعتی ، انواع و کاربردها

ورق صنعتی ، انواع و کاربردها

ورق صنعتی ، ورق‌ها یکی از مواد اولیه‌ی اصلی و پایه در صنایع تولیدی مختلف، مانند ساختمان‌سازی، تولیدات لوازم خانگی و … هستند. ورق صنعتی، همان‌طور که از نامش پیداست، در صنعت کاربرد دارد و به همین دلیل آن را از فلز می‌سازند. برای آشنایی هرچه بهتر با ورق صنعتی، انواع و کاربرد آن، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ورق صنعتی

ورق صنعتی، همان ورق‌ فولادی است که در صنعت و ساختمان‌سازی به کار گرفته می‌شود. ورق‌های صنعتی از برش تختال و اسلب تولید می‌شوند و دارای کیفیت بالایی هستند.

ورق صنعتی

روش‌های ساخت ورق صنعتی

ورق‌های صنعتی نورد سرد بر اساس آلیاژ، به انواع ST12، ST13 و ST14 تقسیم می‌شود. روش‌های ساخت این ورق به دو صورت است:

  • نورد سرد
  • نورد گرم
ورق صنعتی

عملیات نورد سرد ورق صنعتی چگونه است؟

ورق نورد سرد به «ورق روغنی» مشهور است. ورق روغنی به این علت که دارای آلیاژ خاصی هست، انعطاف‌پذیری زیادی دارد؛ زیرا در فولاد آن از کربن استفاده شده و به همین خاطر برای ساخت لوازم خانگی و  خودروسازی از آن استفاده می‌شود.

ورق صنعتی

نورد سرد صنعتی در واقع کاهش ضخامت ورق است تا جایی که بتوان در فعالیت‌های تولید لوازم خانگی از آن‌ها استفاده کرد. معمولاً برای نوردکاری، ورق روغنی یا گالوانیزه را به چند قفسه‌ی نورد رفت و برگشتی و یا سلسله‌ای می‌فرستند. هر قفسه‌ی نورد، یک چارچوب فولادی دارد که یاتاقان‌های غلتک‌ها در آن قرار گرفته‌اند تا بتواند نیروی واردشده به یاتاقان‌ها و نیروی نورد را تحمل کند.

برای کاهش نیرو، افزایش دقت انجام نورد ورق صنعتی و همچنین جهت دست‌یابی به ضخامت و نازکی مد نظر، ورق‌ها را از قفسه‌ی چهارغلتکی عبور می‌دهند. در این قفسه، غلتک‌های اصلی به همراه غلتک‌های پشتیبان قرار می‌گیرند.

ورق صنعتی

غلتک‌هایی که به طور مستقیم با ورق در تماس هستند، دارای قطر کمتر و غلتک‌های پشتیبان، دارای قطر بیشتری هستند. از ویژگی‌های ورق صنعتی نورد سرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سطحی صاف و صیقلی
  • قابلیت و توانایی رنگ‌کاری
  • خمش و بُرش مناسب
  • ابعاد محدود نسبت به ورق گرم

از آنجایی که ورق صنعتی طی نورد سرد تولید می‌شود، از قیمت بالاتری نسبت به ورق صنعتی گرم برخوردرا است.

انواع ورق صنعتی نورد سرد

انواع ورق صنعتی نورد سرد، یا بر اساس آلیاژ موجود در آن و یا بر اساس فعالیت‌های ثانویه مانند رنگ‌کردن، دسته‌بندی می‌شوند. از جمله مهم‌ترین ورق‌های صنعتی نورد سرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورق روغنی: یکی از ورق‌های نورد سرد است که در برابر زنگ‌زدی مقاوم است.
  • ورق گالوانیزه: پایه‌ی تولید ورق گالوانیزه، ورق سرد است که طی فرآیند گالوانیزاسیون، پوشش‌دهی می‌شود که به آن «ورق روی‌اندود» نیز می‌‌گویند. گالوانیزاسیون، باعث می‌شود که ورق در برابر خوردگی، مقاوم شود.
  • ورق گالوانیزه رنگی: ورق رنگی از ورق گالوانیزه ساخته و تولید می‌شود. رنگ‌کردن ورق گالوانیزه، علاوه بر زیبایی، باعث جلوگیری و مقاومت هر چه بیشتر این ورق در برابر خوردگی، زنگ زدگی و … می‌شود. معمولاً از ورق رنگی برای ساخت یخچال، پوشش‌دهی سقف و … استفاده می‌شود.
ورق صنعتی

عملیات نورد گرم ورق صنعتی چگونه است؟

نورد گرم، فرآیندی است که طی آن شمش فولادی در کوره ریخته شده و بعد از خروج از این کوره، یک پوسته‌ی اُکسیدی روی آن تشکیل می‌شود. به منظور رفع این لایه‌ی اُکسیدی، آن را وارد مرحله‌ی پوسته‌شویی می‌کنند.

پس از انجام این روش، فولاد وارد نورد خشن می‌شود؛ به این معنا که چندبار از بین غلتک‌ها عبور کرده تا به ابعاد مورد نظر برسد؛ سپس آن را روی غلتک‌های نورد گرم قرار می‌دهند که سبب کاهش تدریجی دمای فولاد می‌شود. در مرحله‌ی بعد، فولاد وارد فاز آخر نوردگرم شده و به سمت قفسه‌های نورد نهایی ارسال می‌شود. طی این مراحل، فولاد می‌بایست از 5 الی 7 قفسه عبور کند تا به ضخامت 1.8 تا 3 میلی‌متر برسد.

ورق نورد گرم که به ورق سیاه نیز شُهرت دارد، تنها ورقی است که طی نورد گرم تولید شده و از این جهت به آن «ورق سیاه» می‌گویند.

انوع ورق صنعتی نورد گرم

ورق سیاه، یکی از ورق‌های تولید‌شده توسط نورد گرم است که بر اساس آلیاژ، از  ST32 تا ST52 تقسیم‌بندی می‌شود و هر کدام دارای ویژگی‌های خاصی هستند. برای مثال، ورق ST32 نرم‌تر است اما ST52 سخت است؛ البته این دلیل بر این نیست که ورق‌ ST32 مقاوم نباشد. صرفا به علت مقاومت و سختی ورق ST52، از آن بیشتر در ساخت‌وساز استفاده می‌شود.

ورق گرم صنعتی، معمولاً هم در ساخت‌و‌ساز و هم در صنایع تولیدی به کار برده می‌شوند. برای مثال، این ورق در صنعت پتروشیمی، سدسازی، تانکر‌سازی، صنعت ساختمان و سازه‌های فلزی کاربرد دارد.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button