ورق ضد سایش چست و انواع آن کدامند ؟

  • خانه / ورق ضد سایش چست و انواع آن کدامند ؟

ورق ضد سایش چست و انواع آن کدامند ؟

ورق ضد سایش

ورق ضد سایش، ورقی فولادی است که به طور خاص برای عمر طولانی و در شرایط سخت در حالت نورد طراحی و ساخته می شود.

ورق ضد سایش

خواص و کاربردهای این محصول

ورق های ضد سایش به طور خاص برای استفاده و نگهداری طولانی مدت در شرایط سخت توسعه‌ یافته است. ورق های ضدسایش به طور کلی مقاومت خوبی را در برابر لغزش و ضربه زدن و خراش از خود نشان می‌دهند. مقدار بالای کربن موجود در آلیاژ سختی فولاد را افزایش می‌دهد و آن را به یک ماده ایده‌آل برای کاربردهایی تبدیل می‌کند که نیازمند ضربه بالا یا مقاومت به سایش بالا هستند.

ممکن است سختی بالا را با فولاد کربنی بالا به دست آوریم و فولاد مقاومت خوبی در برابر نفوذ داشته باشد. با این حال، سرعت سایش در مقایسه با ورق های آلیاژ حرارتی بیشتر است زیرا فولاد کربن شکننده است، بنابراین ذرات می توانند از سطح به راحتی پاره شوند. در نتیجه فولادهای کربن بالا برای کاربردهای پوششی بالا استفاده نمی شود.

ورق ضد سایش

به پدیده لغزش یک ماده یا یک سطح روی سطحی دیگر که در واقع یک کار مکانیکی محسوب می شود و باعث کنده شدن ذرات موجود در سطح گشته و سایش سطحی را به وجود می آورد، سایش می گویند. سختی ورق موجب ایجاد خواص ضد سایش و استحکام سازه ای می شود. افزایش سختی میزان سایش را کاهش می دهد زیرا مانع از آسیب رساندن مواد ساینده بر سطح می گردد.

ورق هاردوکس با نام های دوروستات و دیلیدور نیز شناخته می شوند.

انواع ورق های ضدسایش

ورق ضد سایش هاردوکس

این نوع محصول با گریدهای سختی ۴۰۰، ۴۵۰ و ۵۰۰ در صنایع داخلی کاربرد فراوانی دارد و از ویژگی‌های ورق‌های ضد سایش هاردوکس می‌توان به ماشین‌کاری، شکل‌دهی و جوشکاری اشاره کرد.

ورق ضد سایش

انواع ورق ضد سایش هاردوکس

ورق هاردوکس 400

ورق هاردوکس ۴۰۰ دارای حدود ۰٫۳ درصد کربن، ۰٫۷ درصد سیلیسیم، ۱٫۶ درصد منگنز، ۰٫۵ الی ۲٫۴ درصد کروم، ۰٫۶ درصد مولیبدن، ۱٫۵ درصد نیکل و مقادیر ناچیزی از عناصر فسفر، گوگرد و بور می باشد. در این ورق کربن، کروم و نیکل با توجه به ضخامت متفاوت است.

ورق هاردوکس 450

محصول ورق هاردوکس ۴۵۰ دارای حدود ۰٫۲۶ درصد کربن، ۰٫۷ درصد سیلیسیم، ۱٫۶ درصد منگنز، ۱٫۴ درصد کروم، ۰٫۶ درصد مولیبدن، ۱٫۵ درصد نیکل و مقادیر ناچیزی از عناصر فسفر، گوگرد و بور می باشد.

ورق هاردوکس ۵۰۰

محصول ورق هاردوکس ۵۰۰ دارای حدود ۰٫۳ درصد کربن، ۰٫۷ درصد سیلیسیم، ۱٫۶ درصد منگنز، ۱٫۵ درصد کروم، ۰٫۶ درصد مولیبدن، ۱٫۵ درصد نیکل و مقادیر ناچیزی از عناصر فسفر، گوگرد و بور می باشد.

ورق ضد سایش ولدوکس

این نوع ورق به دلیل مقاومت و استحکام بالا و جوش‌پذیری خوب در صنعت خودرو بیشترین استفاده را دارد.

ورق ضد سایش کرسابرو

محصول ضد سایش کرسابرو، علاوه بر مقاومت بسیار بالا در برابر سایش، قابلیت جوش‌پذیری بالایی نیز دارد. هنگامی که این نوع ورق، تحت فشار با صخره و سنگ قرار می‌گیرد، قابلیت کششی آن تا ۷۰ برابر افزایش می‌یابد؛ در نتیجه، مقاومت این فولاد در برابر سایش باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

ورق ضد سایش

ورق ضد سایش دورستات

این نوع ورق با گریدهای سختی مختلفی از ۴۰۰ تا ۶۰۰ تولید می‌شود. ترکیب شیمیایی این محصول دورستات، باعث افزایش قابلیت جوشکاری آن نسبت به دیگر ورق‌های ضد سایش شده است؛ به طوری که در ضخامت‌های کمتر حتی نیازی به پیش‌گرمایش قبل از عملیات جوشکاری ندارد.

ورق ضد سایش

همچنین این فولاد به دلیل داشتن کیفیت عالی، جوش‌پذیری مناسبی دارد. سختی و مقاومت بالای این نوع ورق، باعث افزایش عمر قطعات تحت سایش و در نتیجه، کاهش هزینه‌های نگهداری می‌شود.

از جمله کاربردهای ورق ضد سایش دورستات می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • صنایع معدن
  • ماشین‌سازی
  • تولید سیمان
  • ادوات کشاورزی
  • لایروب‌ها
ورق ضد سایش

ورق ضد سایش دیلیدور

ورق ضد سایش دیلیدور با کیفیت بالا و مقاومت بیشتر، مناسب برای استفاده در صنایع فولادسازی، معادن سنگ، فلزات و سیمان است.

مهمترین ویژگی‌های ورق ضد سایش

مهمترین ویژگی‌های ورق ضد سایش، عبارت‌اند از

  • در حالت نورد سرد تولید می‌شود و به همین علت دارای عمر طولانی در شرایط سخت است.
  • مقاومت بالایی به سایش، سختی و ضربه دارد و برای استقامت در شرایط سخت و طولانی تولید می‌شود.
  • خاصیت شکل‌پذیری بالا و قابلیت جوشکاری دارد.
  • از آنجایی که ورق ضد سایش، استحکام بالایی دارد، تغییر شکل موضعی و ساییدگی در آن بسیار کم و به مرور زمان رخ می‌دهد.

کاربرد این محصول

از ورق‌های ضدسایش در معدن‌ها، خصوصاً معادن سنگ، آسیاب‌ها و یا هر فرآیندی که دارای سایش شدید باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از این ورق‎‌ها در زمینه ‎هایی مانند نوار نقاله، حمل مواد و ساخت‌و ‌ساز نیز استفاده می‌شود.

کدام یک از ورق ‎های ضد سایش مناسب تر است؟

اين که چه نوع ورق ضد سايشی، در چه ضخامتی و چه گريدی در صنعت مورد نظر، بازدهی مناسبی را خواهد داشت، تابع عوامل مختلفی است. پاسخ این سوال که ورق ضد سایش قرار است در چه محیطی استفاده شود و آیا در آن محیط موادی مانند روغن، آب، هوا یا هر ماده‌ی دیگری مابین ورق‌ها قرار می‌گیرد یا نه، تاثیر بسیار زیادی در انتخاب نوع محصول مناسب دارد.

به صورت کلی، ورق‌های ضد سایش، در معادن، آسیاب‌ها و بسیاری از فرآیندهای دیگر، کاربرد دارند. این نوع ورق‌ها با توجه به ویژگی‌های متنوعشان، در موارد مختلفی قابل استفاده هستند.

اگر قصد خرید محصولات استیل برای موارد مصرف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button