ورق فولادی ST52 از پرکاربردترین ورق‌های فولادی

  • خانه / ورق فولادی ST52 از پرکاربردترین ورق‌های فولادی

ورق فولادی ST52 از پرکاربردترین ورق‌های فولادی

ورق ST52

ورق ST52 یکی از پرکاربردترین انواع ورق‌های فولادی است. آیا می‌دانید «فولاد» چیست؟ فولاد یکی از مشتقات آهن است. یعنی از آهن ساخته می‌شود. آهن از سنگ آهن استخراج می‌گردد. با افزودن عناصر فلزی یا نافلزی به آهن، می‌توان فولاد را به وجود آورد.

ورق فولادی ST52

به چنین ترکیباتی «آلیاژ» می‌گویند . در آلیاژها عناصر متعدد فلزی با هم و یا عناصر فلزی و نافلزی، عناصر تشکیل دهنده‌ی ترکیب آلیاژها هستند. این عناصر را می‌توان با درصد متغیری در آلیاژ به کار برد. مثالی می‌زنیم تا این امر واضح‌تر باشد.

ورق فولادی ST52

در ترکیبات آلیاژ فولاد عناصر گوناگونی مثل آهن، کربن و عناصر دیگری مانند نیکل و کبالت و … وجود دارد. حالا با افزودن یا کاستن از این عناصر به آلیاژ فولاد، می‌توانیم خواص مختلفی از آن را به دست بیاوریم.

ورق فولادی ST52

به عنوان مثال اگر به آلیاژ فولاد، درصدی از عنصر کروم اضافه کنیم، خاصیت خوردگی فولاد کم‌تر شده و به آلیاژ جدیدی که نامش «فولاد ضد زنگ» است، دست پیدا خواهیم نمود. یا اگر به آلیاژ فولاد، درصدی از عنصر کربن اضافه کنیم، به آلیاژ جدیدی که نامش «فولاد مستحکم» است، می‌رسیم.

ورق فولادی ST52

حالا که مفهوم آلیاژ را متوجه شدید، به ورق st52 برمی‌گردیم. گفتیم که این ورق از جنس فولاد هست. در حقیقت آلیاژی از فولاد است که محکم بوده و خاصیت ضد خمش و پیچش دارد. هم‌چنین خاصیت ارتجاعی بالایی نسبت به سایر ورق‌های فولادی در آن دیده می‌شود.

ورق فولادی ST52

ترکیبات ورق ST52

ترکیباتی که در این ورق دیده می‌شوند، عبارتند از:

  • ۲ درصد عنصر کربن
  • ۵۵ درصد عنصر سیلیسیم
  • ۶ درصد عنصر منگنز

توجه کنید که خواصی که از این ورق بیان شد، بیش‌تر به دلیل وجود عنصر منگنز در ترکیبات این آلیاژ است.

ورق فولادی ST52

فرآیند تولید این محصول

ورق ST52 در اثر فرآیند نورد گرم به وجود می‌آید. حال ببینیم که نورد گرم دقیقاً چه عملیاتی است؟ نورد عملیات فرم دهی و تغییر ضخامت فلزات است. در این عملیات، دو عدد غلطک داریم که وزن بسیار زیادی دارند. این غلطک‌ها به شکل‌های مختلفی تنظیم می‌شوند و فلز را در بین آن‌ها قرار می‌دهند. غلطک‌های سنگین وزن، می‌چرخند و به فلز نیروی فشار زیادی وارد می‌کنند، این نیرو سبب می‌شود فلز تغییر ضخامت دهد.

ورق فولادی ST52

زمانی که فلز به ضخامت دلخواه رسید، عملیات نورد پایان می‌یابد. آن‌چه بیان شد تعریف عملیات نورد بود، حالا باید بدانیم نورد گرم چیست؟ نورد می‌تواند به اشکال و شرایط گوناگونی صورت بگیرد. به عنوان مثال دمای فلزی که قرار است بین غلطک‌ها برود، می‌تواند گرم یا سرد باشد. در این حالت ما با نورد گرم و نورد سرد روبه‌رو هستیم.

مراحل تست محصول

ورق ST52 نیز پس از تولید، مانند هر محصول دیگری وارد فاز تست و آزمایش می‌شود. در این فاز انواع و اقسام تست‌ها روی ورق انجام می‌شود تا کیفیت آن به دست آید. یکی از تست‌های جامعی که می‌تواند معایبی مثل پوسته پوسته شدن ورق، خلل، کج و معوجی در سطح، انقباض و موارد مشابه را نشان دهد، تستی است که با دستگاه التراسونیک انجام می‌شود. در ادامه می‌خواهیم ببینیم با این دستگاه، چه تستی انجام می‌شود.

ورق فولادی ST52

دستگاه التراسونیک، برای انجام آزمایش و اندازه گیری، از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌کند. در این دستگاه امکان تولید پالس الکتریکی با ولتاژ بالا وجود دارد. این بخش دستگاه گیرنده نام دارد. زمانی که گیرنده پالس الکتریکی با ولتاژ بالا را ایجاد کرد، به واحد مبدل ارسال می‌شود. همان‌طور که از نام این واحد پیداست، کارش تبدیل است. پس در مبدل انرژی پالس الکتریکی با ولتاژ بالا دریافت شده و آن را به انرژی صوتی با فرکانس بالا تبدیل می‌کند.

ورق فولادی ST52

انرژی صوتی وارد شده به محصول مورد تست قرار می گیرد و از طریق مواد به صورت امواج منتشر می‌گردد. اگر در سطح ورق، ناپیوستگی، شکاف و هر عیب دیگری وجود داشته باشد، بخشی از انرژی منعکس می‌شود. مجدداً این انرژی منعکس شده توسط مبدل به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شود. این سیگنال از طریق صفحه نمایش قابل مشاهده است. از این سیگنال می‌توان وضعیت کیفیت ورق را آنالیز نمود.

ورق ST52 را بر اساس کیفیت گرید بندی کرده و با شماره‌های یک، دو و سه نشان می‌دهند. انتهای نام ورق هم حرف N انگلیسی نوشته می‌شود که نشان‌گر استاندارد و نرمال بودن ورق خواهد بود.

ورق فولادی ST52

وزن ورق

واضح است که ضخامت ورق هرچه بالاتر رود، به معنای استفاده‌ی بیش‌تر از فلز در ساخت آن ورق است و این امر سبب افزایش وزن و نیز افزایش قیمت ورق خواهد شد. استفاده از ورق نیز بر حسب وزن است. یعنی مهندسین پروژه‌ی عمرانی با یک‌سری محاسبات، باید بدانند چه ورقی برای کاربرد مورد نظر، مناسب است.

ورق فولادی ST52

برخی موارد به دلیل جلوگیری از افزایش وزن سازه، ترجیح داده می‌شود که از انواع سبک این ورق‌ها استفاده شود و برخی جاها به علت نیاز به کارایی خاص، نوع سنگین‌تر این ورق‌ها به کار برده می‌شود.

نوع و تعداد فرآیندهای انجام شده

این امری طبیعی است که ورق‌ها با جنس مرغوب‌تر یا محصولاتی که فرآیندهای بیش‌تری جهت افزایش کیفیت و مرغوبیت روی آن ها انجام شده ، قیمت بالاتری داشته باشند .

خواص مکانیکی ورق فولادی ST52

این ورق خواص مکانیکی خیلی خوبی دارد.

  • ابعاد در شرایط جوی مختلف ثابت است. این یعنی ضریب انبساط پایین است. پس به کار گیری آن، با تغییرات دمایی خسارت و آسیبی وارد نمی‌کند.
  • سختی ورق بالا است و استحکام خوبی دارد.
  • در آلیاژ این ورق، مقادیری کربن وجود دارد که به آن خاصیت جوشکاری می‌دهد.
  • وزن این ورق سبک است. بنابراین در مواردی که کاهش وزن سازه مد نظر باشد، بهتر است از آن استفاده شود.
  • به دلیل وجود داشتن منگنز در ترکیبات این آلیاژ، نسبت به خمش و پیچش مقاومت خوبی دارد.
ضخامت میلی متر ۱۰۰ – ۳
نقطه تسلیم۳۱۵-۳۵۵ نیوتون بر میلی‌متر مربع
استحکام کششی۴۹۰ – ۶۳۰ نیوتون بر میلی‌متر مربع
کشیدگیبیش‌تر از ۲۲ درصد
ورق فولادی ST52

مشخصات فنی فولاد st52

برخی از مشخصات فیزیکی به شرح زیر می باشد

  • چگالی = ۷.۸۵ گرم بر سانتی متر مکعب
  • نقطه ذوب = ۱۴۲۰ الی ۱۴۶۰ درجه سانتی گراد
  • ضریب الاستیسیته = ۲۱۰ نیوتون بر میلی‌متر مربع
  • شروع سخت شدن = ۸۶۰ الی ۸۹۰ درجه سانتی گراد
  • دمای بازگشت = ۸۶۰ الی ۸۹۰ درجه سانتی گراد
  • فرجینگ = ۸۵۰ الی ۱۰۵۰ درجه سانتی گراد

چگالی ورق فولادی ST52

نام دیگر چگالی، جرم حجمی است. به این معنا که هر واحد حجم در هر کالا ، چه مقدار جرم دارد. پس وقتی از چگالی ورق st52 صحبت می‌کنیم، در حقیقت داریم عددی را بیان می‌کنیم که نشان می‌دهد هر واحد از حجم این ورق (طول * عرض * ضخامت)، چقدر جرم دارد. چگالی ورق st52 برابر با ۷.۸۵ است.

*واحد چگالی، گرم بر سانتی‌متر مکعب خواهد بود.

آنالیز ورق فولادی ST52

مطمئناً این را می‌دانید که هر ماده‌ای بر اساس عناصری که آن را ساخته‌اند، خواص و ماهیتی دارد. در ابتدای این مطلب نیز بیان شد که خواصی که این ورق دارد، از ماهیت و خواص عناصر تشکیل دهنده‌ی آن نشأت گرفته است. .

ورق فولادی ST52

ترکیبات شیمیایی این محصول

فسفر ۰.۰۴۵ درصد

گوگرد ۰.۰۴۵ درصد

افزایش خاصیت شکنندگی و تردی

سیلیسیوم ۰.۵۵ درصد

استحکام بیش‌تر

سختی بیش‌تر

افزایش مقاومت سایشی

کاهش شکل پذیری

کربن ۰.۲۴ درصد

منگنز ۱.۶ درصد

ورق فولادی ST52

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظرات اخیر

  • نبشی و ناودانی - کامیار استیل

    • 15 فروردین 1402 @ 2:54 ب.ظ
    • پاسخ

    […] نهایی که شمش‌های مذاب شده هستند به صورت رول صاف یا یک ورق فولادی خارج می‌شوند. در ادامه این رول با عبور از میان […]

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button