ورق گالوانیزه ، خواص و کاربرد ها

  • خانه / ورق گالوانیزه ، خواص و کاربرد ها

ورق گالوانیزه ، خواص و کاربرد ها

ورق گالوانیزه به ورق فولادی گالوانیزه شده توسط فلز روی گفته می‌شود . یکی از روش‌های محافظت از خوردگی گالوانیک است . توسط پوشاندن فلز مادر با لایه‌ای از فلز محافظ که معمولاً فلز روی می باشد انجام می‌شود.

ورق گالوانیزه

خواص و ترکیب شیمیایی

ورق ها از نظر نحوه ساخت به دو دسته فولاد سرد و فولاد گرم تقسیم می‌شوند.ورق گالوانیزه در دسته ورق‌های سرد قرار می‌گیرد. روند تولید ورق گالوانیزه، دردمای پایین و تحت فشار بالا می‌باشد.

ورق گالوانیزه

متریال ورق گالوانیزه، فولاد ST37 می باشد. فولاد ST37 دارای عناصر کربن ، سیلیس، منگنز و مقادیر کمی وانادیم می باشد . که یک لایه محافظ از فلز روی (Zn)، سطح ورق را پوشانده است. که هر یک از این شاخص ها روی قیمت ورق گالوانیزه تاثیر دارد.

این لایه محافظ موجب افزایش مقاومت ورق در برابر خوردگی و یا زنگ زدگی می شود. در نتیجه استفاده از ورق گالوانیزه در هوای آزاد و یا محیط هایی که در معرض رطوبت می باشد، مناسب است. علت استفاده از فلز روی، خواص ذاتی این عنصر و همچنین پتانسیل الکتریکی بالای آن می‌باشد.

ورق گالوانیزه

خواص مکانیکی 

ورق های گالوانیزه با توجه به استاندارد های متفاوت دارای خواص مکانیکی متفاوتی نیز می باشند. گرید DX51D دارای خواص نیمه کششی می باشد. گرید DX53D دارای خصوصیات ضد پیری می‌باشد و برای صنایعی که دارای کشش بسیار می باشد، استفاده می‌شود.

ورق گالوانیزه

ملزومات تولید ورق گالوانیزه

 برای تولید ورق گالوانیزه روش‌های متعددی وجود دارد . پرکاربردترین و مقرون به صرفه‌ ترین آن‌ها روش غوطه وری می‌باشد. یکی از مزیت‌های نورد در دمای پایین ریزساختار شدن ورق است که باعث استحکام بیشتر آن می‌شود . همچنین در دمای پایین میزان اکسیداسیون سطحی ورق و آلودگی‌های سطحی آن کاهش می‌یابد.

ورق گالوانیزه

همچنین روان‌کاری و روغن کاری حین نورد در دمای پایین امکان پذیر است. پس از تولید ورق فولادی با ضخامت مورد نظر معمولا یک مرحله نهایی اسیدشویی برای حذف آلودگی‌ها انجام می‌شود . با استفاده از روش غوطه وری فلز روی را روی سطح ورق پوشش می‌دهند. سپس سطح رویین بوجود می‌آید. 

روند تولید ورق گالوانیزه

برای تولید ورق گالوانیزه ، فولاد ST37 در دمای بالا نورد می شود . سپس به دلیل حذف آلودگی و اکسداسیونی که بر روی ورق اتفاق افتاده است ، مرحله اسید شویی انجام می گیرد. در مرحله بعدی نورد سرد در دمای پایین انجام می گیرد تا به ضخامت مورد نظر خود برسد.

ورق گالوانیزه

انجام نورد سرد دارای مزیت های بسیاری می باشد . مهمترین آن، ریزساختار شدن ورق می باشد. ریز ساختار شدن ورق گالوانیزه موجب می شود تا استحکام ورق افزایش پیدا کند. ورق فولادی وارد حمام مذاب روی می‌شود . نهایتا از سمت دیگر حمام در حالی که پوششی از روی بر آن ایجاد شده خارج می‌شود.

همزمان با خروج ورق ضخامت این لایه با یک دستگاه هواجت کنترل می‌شود و سپس مرحله خنک کاری ورق انجام می‌شود و ساختار ریزدانه‌ ی روی که به گل گالوانیزه معروف است روی آن شکل می‌گیرد. اندازه‌ی دانه ها بستگی به سرعت خنک کاری ورق دارد.بعد از تولید ورق با ضخامت نهایی، غوطه ورسازی در حمام مذاب فلز روی ، نهایتا ورق دارای پوششی از روی می شود. بعد از خروج از حمام مذاب روی و فرآیند کنترلی هواجت، مرحله خنک کاری ورق را انجام می‌گردد.

در این مرحله باید دقت داشت تا ورق کاملا خشک شود و سپس رول شدن ورق انجام گیرد. زیرا خیس بودن ورق، موجب ایجاد خط بر روی ورق می شود. یکی از کاربرد های این ورق در جوشکاری می باشد . زیرا سطح آن را فلز روی پوشانده است. فلز روی دارای نقطه ذوب پایین می باشد . فلز نرم به حساب می آید . در نتیجه در جوشکاری به الکترود می چسبد و آلیاژ روی- مس را تشکیل می‌دهد. هرچه میزان روی بالا تر باشد، واکنش فوق قوی‌تر صورت می گیرد.

انواع پرداخت و کیفیت سطوح

استانداردهای اروپایی برای فولادهای گالوانیزه غوطه وری داغ، کیفیت سطح و پرداخت پوشش را به طور جداگانه مشخص و تعیین می کنند.

NA : گل نرمال (Spangle ) حاصل مستقیم خط تولید (بدون فرآیند اضافه) کیفیت سطح نرمال و برای سطوح غیر نمایان
MA : گل ریز شده (Minimized spangle ) حاصل مستقیم خط تولید بدون فرایند اضافه می باشد .
MB : گل ریز شده ، سطح بهبود یافته ، مناسب برای سطوح نمایان
MC : گل ریز شده ، کیفیت سطح عالی، مناسب برای سطوح نمایان با رنگ آمیزی ویژه

کاربرد ها

برای ساخت لوله بخاری، کانال کولر، کابینت آشپزخانه و شیروانی منازل که عمدتا در معرض رطوبت شدید هستند از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود که مقاومت به خوردگی خوبی دارند.

این ورق در صنایعی که عمدتا نیازبه مقاومت در مقابله با رطوبت و اکسیداسیون متصور است بیشتر مورد بهره برداری و مصرف قرار می گیرد . در بعضی صنایع برای افزایش مقاومت پس از استفاده ، سطح مورد نظر را با پوششی از رنگ هم می پوشانند تا مقاومت بیشتر و عمر بالاتری داشته باشد .

عوامل موثر در قیمت ورق گالوانیزه

 قیمت این ورق با توجه به ضخامت و عرض آن‌ها تعیین می‌شود و معمولا قیمت ورق گالوانیزه نازک‌ تر به دلیل فرآیند ساخت سخت ‌تر کمی بیشتر از ورق‌های ضخیم است.

این محصول عمدتا از ضخامت ۰٫۱۸ میلی متر تا ضخامت ۶ میلی متر تولید می شود. عرض آن نیز به صورت ۱۰۰۰ و یا ۱۲۵۰ می باشد. محصول تولید شده به صورت رول است . که  به صورت معمول وزن هر رول بین ۵ تا ۷ تن می باشد از کارخانه تولید اولیه خارج می شود . وقبل از ورود به بازار مصرف در کارخانه های برش یا در کارگاهها ی مصرف به اندازه مطلوب برش می خورد .

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button