ورق گالوانیزه فولاد مبارکه

  • خانه / ورق گالوانیزه فولاد مبارکه

ورق گالوانیزه فولاد مبارکه

ورق گالوانیزه فولاد مبارکه ؛ ورق گالوانیزه، ورقی است که با فرآیند گالوانیزه کردن از آن محافظت می گردد. این فرآیند به ورق فلزی پایداری بیشتری در برابر خوردگی، زنگ زدگی و سایر شرایط آب و هوایی می‌بخشد.

بعضی از مزایا ورق گالوانیزه عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر خوردگی: چون این نوع ورق با لایه‌ای از روی به پایین گالوانیزه شده است، مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارد.
  • قابلیت انعطاف پذیری بالا: ورق گالوانیزه قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد که به آن اجازه می‌دهد تا در برابر فشار و تنش های مکانیکی مقاومت کند.
  • تحمل بالای در برابر شرایط آب و هوایی غیرمساعد: ورق گالوانیزه با توجه به مقاومت‌اش در برابر خوردگی و زنگ زدگی، قابلیت تحمل شرایط آب و هوایی غیر مساعد را دارد.
  • قابلیت استفاده در بسترهای مختلف: این نوع ورق به دلیل قابلیت انعطاف پذیری و مقاومت بالا در برابر خوردگی، در بسترهای مختلفی مانند ساخت و ساز، صنعت، ابزارآلات کشاورزی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • قابلیت بازیافت: ورق گالوانیزه از جمله مصنوعاتی است که بازیافت آن بسیار آسان است. این امر به دلیل عدم تأثیر زیاد بر خواص ویژه‌ای که این نوع ورق دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است.
ورق گالوانیزه فولاد مبارکه

انواع این محصول بر اساس ظاهر

ورق‌های گالوانیزه به دو نوع ظاهر مختلف تولید می‌شوند:

  1. ورق‌های گالوانیزه صاف: این نوع ورق گالوانیزه به صورت یکنواخت و صاف تولید می‌شود. این نوع ورق‌ها برای مصارف ساختمانی، خودروسازی، ساخت قطعات الکتریکی و … استفاده می‌شوند.
  2. ورق‌های گالوانیزه مشبک: این نوع ورق گالوانیزه دارای سوراخ‌های مشبک در سطح آن است که بسته به نیاز مشتری در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف تولید می‌شود. این نوع ورق‌ها برای استفاده در صنایع فضای باز، ساخت تابلوهای تبلیغاتی و … کاربرد دارند.

در این دانشنامه نحوه تولید ورق گالوانیزه در کارخانه فولاد مبارکه را بررسی میکنیم. در ابتدا با بخش های از خط تولید ورق گالوانیزه فولاد مبارکه آشنا خواهیم شد.

بخش های مختلف خط تولید ورق گالوانیزه فولاد مبارکه

کوره

در خط تولید کننده ورق آهن ابتدا به کوره وارد می شوند، سپس عملیات لازم روی آن ها اعمال شده و وارد حوزه های مذاب روی خواهند شد.

مشعل ها

156 عدد مشعل در خط گالوانیزه مجتمع فولاد مبارکه تعبیه شده است. این مشعل ها در دو طرف خط گالوانیزه قرار دارند.

هم دمایی

در مرحله هم دمایی، دمای ورق ها از طریق گرمکن ها حفظ می‌شود. این حفظ دما جهت آنیل شدن آهن است.

سرمایش

پس از مرحله آنی شدن، دمای آهن به 500 درجه سانتیگراد یا کمتر کاهش می یابد.

هموژنیزه

در مرحله هموژنیزه دمای کوره باید ثابت نگه داشته شود. این عمل جهت همگن شدن دما در ورق ها صورت می گیرد.

داکت اسنوت

داکت اسنوت از طریق انجام ایزوله اتمسفری کوره به مواد مذاب وارد می شود. گازهای هیدروژن و نیتروژن با ضرایب مشخصی در داکت اسنوت وجود دارند. ترکیب گازها در داخل داکت اسنوت به صورت صفر درصد هیدروژن و 100 درصد نیتروژن یا 20 درصد هیدروژن و 80 درصد نیتروژن است.

ورق گالوانیزه فولاد مبارکه

غلتک ها و اجزا ایجاد کشش در تولید ورق گالوانیزه

غلتک های موجود در خط تولید ورق گالوانیزه جهت تنظیم کشش ورق ها به کار برده می شوند. در بخش های مختلف، با توجه به نیازهای موجود از غلتک های مختلفی استفاده شده است که در ادامه آنها را تشریح می کنیم:

حوضچه های مذاب

دمای مورد نیاز حوضچه های مذاب از طریق دو عدد الکترود به روش القای حرارت تامین می شود. مذاب روی و ترکیبات آن در حوضچه های مذاب قرار دارند.

جت های هوا

ضخامت ورق های گالوانیزه از طریق جت های هوا تنظیم می شود. مواد اضافی در خط تولید ورق های گالوانیزه پس از خروج از حوضچه های مذاب از طریق جت های هوا جدا خواهند شد.

بخش کروماته کردن

کروماته کردن با هدف جلوگیری از خوردگی پوشش ورق های گالوانیزه انجام می شود.

اندازه گیری ضخامت ورق ها

تولید کننده ورق آهن برای اندازه گیری ضخامت ورق های گالوانیزه از حسگر مادون صوت استفاده می شود. ضخامت ورق های گالوانیزه بعد از خنک کاری اندازه گیری شده و نتایج به دست آمده به اتاق کنترل گزارش می‌شود.

ورق گالوانیزه فولاد مبارکه

محدودیتها در خط تولید این محصول

کوره

در کوره های مجتمع فولاد مبارکه، سیستم دمایی بر اساس ضخامت مواد تنظیم می شود. محدودیت های موجود در سیستم دمایی کوره، پایین آمدن سرعت خط تولید ورق های گالوانیزه را به دنبال خواهد داشت.

DQ

در این مرحله ورق ها تا دمای 780 درجه سانتیگراد جهت آنیل شدن گرم می‌شوند. با اعمال این میزان حرارت روی ورقه ها، تحمل کشش آن ها بیشتر خواهد شد. در صنعت قطعه سازی از ورق های منعطف استفاده می شود.

CQ

در این روش، خواص مکانیکی آهن نسبت به روش های قبلی سخت تر است، چراکه ورق ها تحت حرارت 730 درجه سانتیگراد قرار می گیرند. در صورتی که سطح ورق ها خراب یا کثیف باشد، سرعت خط تولید ورق های گالوانیزه بسیار پایین می آید.

مشعل ها

از آنجا که محدودیت های موجود در کوره ها، روی سرعت خط تولید تاثیر زیادی می‌گذارد، بهتر است ظرفیت کوره ها جهت وارد کردن حرارت به ورق گالوانیزه بالا باشد. در مواقعی که ورق های گالوانیزه ضخیم باشند، محدودیت های موجود در ظرفیت کوره ها روی سرعت خط تولید تاثیر چشمگیری خواهد گذاشت.

محدودیت در کشش

جهت تنظیم میزان کشش ورق ها از دو عدد غلتک در خروجی و بعد از جت استفاده می شود. در صورت بالا بودن دمای کوره و پایین بودن مقاومت کششی ممکن است ورق های گالوانیزه از هم گسسته شوند. غلتک های داخل حوضچه باعث می شوند که کشش و انعطاف پذیری ورق افزایش پیدا کند. این روند سبب می شود که کیفیت سطح پوشش ورق گالولنیزه ارتقاء یابد. برای جلوگیری از پاره شدن ورق های گالوانیزه میتوان از غلتک hot bridle در خروجی کوره استفاده کرد.

شرایط کاری جت

پارامترهای مهمی در محدوده کاری جت تاثیر می گذارند، از جمله این پارامترها می‌توان به فاصله نازل تا ورق فشار هوا در قسمت های پشتی نازل و دهانه نازل اشاره کرد.

علت کجی ورقه ها هنگام خروج از مواد مذاب

کج شدن ورقه ها هنگام خروج از مواد مذاب و تاثیرگذاری جت‌های هوا روی آن ها باعث می‌شود که ناهمواری های زیادی روی سطح این ورقه ها پدیدار شود. این مسئله به علت پایین بودن ظرفیت کشش ورق ها به وجود می آید. با استفاده از دستگاه ها و تجهیزات مدرن می توان ظرفیت کششی ورق ها را در خط تولید ورق گالوانیزه را بالا برد. کارشناسان ابتدا بر این باور بودند که پاره شدن ورقه ها به علت نحوه قرار گیری نادرست غلتک ها اتفاق می‌افتد، اما بعدها ثابت شد که این فرض اشتباه بوده و لازم است هنگام تولید ورق های گالوانیزه، استاندارد های دیگری را نیز پیاده سازی کرد.

روی مصرفی در فرایند گالوانیزه کردن

بر اساس آمارهای جهانی مصرف روی در فرآیند گالوانیزه کردن 731.9 میلیون تن در سال است. تا سال 2003 صنعت گالوانیزه در 61 کشور جهان رواج یافت. تعداد خطوط گالوانیزه در این سال حدوداً 362 خط بوده و در سال 2006 به 492 خط گالوانیزه افزایش پیدا کرد.

ورق گالوانیزه فولاد مبارکه

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button