ورق A516 (مخزنی و آتشخوار) ، ویژگی ها و کاربردها

  • خانه / ورق A516 (مخزنی و آتشخوار) ، ویژگی ها و کاربردها

ورق A516 (مخزنی و آتشخوار) ، ویژگی ها و کاربردها

ورق A516 

ورق A516 (مخزنی و آتشخوار) یکی از انواع پرکاربرد در گروه ورق‌های گرم می‌باشد ، به طور کلی از جمله مقاطع پرکاربرد فولادیست که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.این محصولات دارای سطحی صاف با ضخامت کم می‌باشد که از روش نورد کاری تولید شده است . نورد یک فرآیند تحت فشار است که در چند سری انجام می‌شود .

ورق A516

نورد به طور کلی در دو حالت سرد و گرم انجام می‌شود.در حالت نورد گرم به دلیل اینکه دمای کاری بالاتر است. شکل پذیری تختال فولادی آسان ‌تر می‌شود.برای نوردکاری در دماهای پایین به دلیل پایین بودن قابلیت شکل پذیری نیاز به استفاده از روانکار اجتناب ناپذیر می‌باشد . اما خواص مکانیکی محصول بدست آمده بهتر خواهد بود و علت این امر متفاوت بودن ریز ساختار فولاد در دو حالت کار گرم و کار سرد می‌باشد.

ورق A516

فولاد با آنالیز مورد نظر در کوره های مخصوص تولید می‌شود به صورت تختال ریخته‌گری می‌شوند و تختال فولادی برای ساخت انواع محصولات نوردکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد . در روش ساخت ورق های نورد گرم تختال ها در دمای حدود ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد پیش گرم می‌شوند و وارد خط نورد که متشکل از چندین سری غلطک پرفشار است می‌شوند، تا به ضخامت مورد نظر برسند.

ورق A516

تفاوت گریدهای مختلف A516

ورق A516 در گریدهای ۵۵، ۶۰، ۶۵، ۷۰ تولید می‌شود .با نام های استاندارد A516 Gr 55، A516 Gr 60، A516 Gr 65 و A516 Gr 70 نیز شناخته می‌شوند. در بازار آهن آلات ایران گرید ۶۰ و ۷۰ ورق A516 پرفروش‌تر هستند. گرید ۶۰ این نوع ورق به طور متوسط ۰/۲۴ درصد کربن دارد و این مقدار برای گرید ۷۰ به طور متوسط ۰/۲۹ درصد می‌باشد.

ورق A516

همچنین این دو نوع گرید مقادیر منگنزشان هم با هم متفاوت است و برای گرید ۷۰ بیشتر می‌باشد. این دو گرید از لحاظ خواص استحکامی و خمشی کم با یکدیگر فرق دارند و گرید ۷۰ خواص مناسب تری از خود نشان می‌دهد.

ورق A516

ابعاد ورق A516

ورق A516 در ضخامت های ۴ تا ۱۲۰ میلی‌متر تولید می‌شود و معمولا به شکل شیت های برش خورده خرید و فروش می‌شوند.عرض این شیت های برش خورده معمولا از ۱۱۰۰ تا ۲۴۰۰۰ میلی‌متر می‌باشد و طول آن‌ها در بازه‌ی ۲۵۰۰ تا ۲۴۰۰۰ میلی‌متر می‌باشد.البته ورق قابل تکه کردن به ابعاد مورد نظر مشتری هم می‌باشد.

ورق A516

خواص این محصول

همچنین ورق A516 قابلیت جوشکاری مناسب و چقرمگی بالایی دارد. مفهوم چقرمگی بیان کننده میزان انرژی است که ماده قبل از شکست می‌تواند جذب کند.در واقع مواد چقرمه قبل از شکست و فروپاشی تغییر شکل زیادی می‌دهند.

ورق A516

به واسطه خواص ورق A516  کاربرد ویژه این ورق در ساخت مخازن بویلر و حرارتی است که بیشتر در صنعت نفت و گاز کاربرد دارند.

ورق A516

ورق فولاد (A516(SA516 که با نام PVQ516 نیز شناخته می‌شود یک فولاد کربنی با ویژگی‌هایی برای بکارگیری در صفحات مخزن فشار و ارائه‌ی خدمت در دماهای متوسط یا پایین است. ورق فولادی A516 عمدتاً برای مخازن تحت فشار جوش داده شده جایی که چقرمگی شکاف اهمیت دارد بکارگرفته می‌شود.

ورق A516

جوشکاری این محصول

روش GMAW

جوشکاری که در ورق فولاد A516 رده‌ی ۷۰ انجام می‌شود عبارت است از جوشکاری قوس فلز گازی (GMAW) یا جوشکاری گاز خنثی فلزی (MIG) و این روش‌ها یکی از فرایندهایی است که به طور گسترده‌ای در صنعت استفاده می‌شوند.

ورق A516

 فرایند GMAW بیشترین محبوبیت را در میان انواع مختلف روش‌های جوشکاری دارد زیرا از طریق آن جوش‌های اقتصادی و با کیفیت بالا می‌تواند بدست آید. نرخ‌های رسوب‌گذاری نسبتاً بزرگ از طریق فرایند GMAW قابل دستیابی است. بزرگترین مزیت جوشکاری قوس فلز گازی این است که جوش‌های با کیفیت بالا بسیار سریع‌تر از جوشکاری TIG یا SMAW ایجاد می‌شود.

ورق A516
عملیات حرارتی PWHT

عملیات حرارتی بعد از جوشکاری (PWHT) یک فرایند کاهش دهنده‌ی تنش‌های باقی‌مانده و افزایش دهنده‌ی خواص ماده‌ بعد از فرایند جوشکاری است. این فرایند به عوامل متعددی همچون جنس ماده، ضخامت ماده، دمای PWHT، زمان غوطه ‌وری و نرخ سرد و گرم کردن بستگی دارد.

 پس‌گرمایش عمدتاً به منظور جلوگیری از ترک‌ خوردگی ناشی از هیدروژن (HIC) که به عنوان ترک ‌خوردگی سرد و ترک ‌خوردگی به کمک هیدروژن (HAC) نیز شناخته می‌شود، استفاده می‌شود. به منظور اتفاق افتادن HIC، سه چیز باید مدنظر قرار گرفته باشد: ۱) یک ریزساختار حساس (عمدتاً به علت مقادیر بالای کربن)، ۲) سطح آستانه‌ی هیدروژن، ۳) سطوح بالارفته‌ی تنش (داخلی یا خارجی)

اگر یکی از سه مورد بالا حذف شود، ترک‌خوردگی ناشی از هیدروژن اتفاق نخواهد افتاد. پس‌گرمایش به هیدروژن اجازه می‌دهد تا از منطقه‌ی جوش و HAZ به بیرون نفوذ کند. بنابراین، میزان هیدروژن قابل نفوذ به زیر سطح بحرانی کاهش پیدا می‌کند. دمای جوش تا قبل از پس‌گرمایش نباید تا دمای محیط سرد شود. HIC زمانی اتفاق می‌افتد که دما به زیر ℃۹۳ افت پیدا کند.

قبل از این اتفاق قطعه باید تا یک دمای خاصی گرم شده و به مدت زمان مشخصی در این دما نگه داشته شود. این زمان بستگی به نوع ماده و ضخامت قطعه دارد. این زمان این امکان را فراهم می‌آورد تا هیدروژن به بیرون از منطقه‌ی جوش نفوذ کرده و از ترک‌خوردگی سرد به محض رسیدن به دمای اتاق جلوگیری کند.   

ترکیب شیمیایی این محصول

ترکیب شیمیایی رده‌های مختلف ورق فولادی A516 در جدول زیر آورده شده است:

 رده‌ی ۵۵ (%)رده‌ی ۶۰ (%)رده‌ی ۶۵ (%)رده‌ی ۷۰ (%)
کربن۰/۱۸ تا ۰/۲۶۰/۲۱ تا ۰/۲۷۰/۲۴ تا ۰/۲۹۰/۲۷ تا ۰/۳۱
منگنز۰/۶ تا ۱/۲۰/۶ تا ۱/۲۰/۸۵ تا ۱/۲۰/۸۵ تا ۱/۲
فسفر۰/۰۲۵۰/۰۲۵۰/۰۲۵۰/۰۲۵
سولفور۰/۰۲۵۰/۰۲۵۰/۰۲۵۰/۰۲۵
سیلیسیم۰/۱۵ تا ۰/۴۰/۱۵ تا۰/۴۰/۱۵ تا ۰/۴۰/۱۵ تا ۰/۴

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button