ورق CK60 ، خواص و کاربردها

  • خانه / ورق CK60 ، خواص و کاربردها

ورق CK60 ، خواص و کاربردها

ورق CK60 ، ورق های آلیاژی و ورق های فولادی و آهنی آلیاژی که با پیشوند CK معرفی می شود در دسته ی ورق های ضد سایش گرید پایین در صنایع مختلف فلزی در جهان شناخته می شود. استاندارد های CK که در حقیقت شناخته شده برای استاندارد های DIN آلمان می باشد، از آلیاژ CK10 آغاز شده و تا آلیاژ CK101 ادامه دارد. در این مطلب به کاربرد و مصارف ورق آهنی فولادی CK60 به اختصار اشاره خواهیم نمود. با آرتا استیل تهران همراه باشید.

ورق CK60

ورق CK60

ورق های فولادی آلیاژی CK60 همچون دیگر ورق های کربن استیل در جهان به روش نورد گرم فولادی تولید می گردند. محصول ورق های CK60 ابتدا از اسلب هایی با همین آلیاژ که ضخامت های بسیار بالاتری دارند، وارد خط نورد گرم شده و با کاهش ضخامت به سایز درخواستی مشتریان رسیده و در نهایت ورق های CK60 استحصال شده به ابعاد درخواستی و ضخامت مطلوب وارد بازار می گردد و مورد مصرف صنعتگران قرار می گیرد.

ورق CK60

ورق های CK60 با توجه به خاصیت ضد سایش بودنی که در خود دارند، می توانند گزینه ی مناسبی برای ساخت کلیه قطعات و کلیه ی سازه هایی که در تماس با سایش بالا هستند، قراربگیرند. نوع ورق CK60 بایست خواص مکانیکی معادل 750MP مقاومت مکانیکی در سازه را برای ضخامت های زیر 5 میلی متر تحمل نماید. ورق فولادی CK60 که برابر استاندارد آلمان 1.1221 نیز شناخته می شود و در دسته فولاد های ضد سایش قرار می گیرد .

فولاد ck60

فولاد ck60 اغلب به صورت تسمه فولادی عرضه می شود و از این فولاد بیشتر در مواردی استفاده می شود که تحمل فشار یا ضربه پذیری بالایی مورد نیاز باشد. میلگرد ck60 در مراحل سخت سازی حرارت داده می شود و سپس با روغن و آب به سرعت خنگ می شود. عنصر سیلیسیوم در کنار عناصر دیگر به خاصیت فنری بودن این فولاد کمک می کند. سختی فولاد ck60 معادل HB 241 (سختی برینل) می باشد.

ورق CK60

فولاد ۱.۱۲۲۱

میلگرد CK60 با شماره متریال 1.1221 یا 1221 نیز شناخته می شود.

فولاد آلیاژی CK60

ترکیبات شیمیایی فولاد ۱۲۲۱

در ترکیب شیمیایی فولاد ۱۱۲۱ عناصر کربن، سیلیسیوم، کروم، فسفر، گوگرد، مولیبدن و نیکل به مقادیر مختلفی که در جدول زیر می بینید به کار رفته اند.

C%Si%Mn%P%
۰.۵۷ – ۰.۶۵۰.۴۰.۶ – ۰.۹۰.۰۳۵
S%Cr%Mo%Ni%
۰.۰۳۵۰.۴۰.۱۰.۴
ورق CK60

استانداردهای دیگر ck60

DINAISIJISMat. No
CK60۱۰۶۰S58C۱.۱۲۲۱
ورق CK60

کاربرد فولاد ۱.۱۲۲۱

میلگرد ck60 در قطعات مهندسی مکانیک، قطعات موتورها-پیچ ها، شفت ها، محور ها، بازوی اکسل ها، قطعات فرران، قطعات دنده ها پین ها ، میل لنگ ها اجزای فرران، چرخ دنده ها، پیسوله ها، رینگ ها، متصل ها، میل لنگ، مهره ها، چرخ های محرک، میل محور و… کاربردهای فراوان دارد. بطور خلاصه از فولاد CK60 در صنایع خودرو، نفت گاز و پتروشیمی، جنگ افزار سازی، معدن، غذایی و دارویی، تجهیزات آزمایشگاه، ساختمان، کشاورزی و غیره استفاده می شود.

ترکیبات شیمیایی ورق CK60

عناصر تشکیل دهنده ی ورق CK60 فولادی عبارتند از:

  • کربن: ۰.۵۷ الی ۰.۶۵ دررصد وزنی
  • کروم: حداکثر ۰.۴ درصد وزنی
  • منگنز: ۰.۰۶ الی ۰.۹ درصد وزنی
  • سیلیسیم: حداکثر ۰.۴ درصد وزنی

و عناصر مخربی که می توانند به بافت این فولاد آسیب برسانند عناصر ( فسفر و گوگرد ) که می بایست در بافت این فولاد کنترل شده تا میزانی بیش از ۰.۰۳۵ درصد را در بافت خود نداتشه باشند.

ورق CK60

ورق های CK60 فولادی متاسفانه در بازار داخل و در کارخانجات داخل ایران تولید نمی شود و ورق های CK60 آهنی می بایست از نوع وارداتی به صورت وارداتی از کشور های شرق آسیا و اروپا وارد کشور شود.ورق CK60 فولادی را می توان از ضخامت های 1 میلی متر الی 100 ملیمتر در بازار ایران تهیه نمایید. این ورق ها با توجه به ابعاد گوناگون و ضخامت های گوناکون مورد درخواست مشتریان می توانند مورد واردات قرار گرفته و برای صنعتگران عزیز تامین گردد.

ورق CK60

کاربرد ورق CK60

لازم به ذکر است این ورق ها صرفا کاربرد صنعتی داشته و برای ساخت بسیاری از قطعات ماشین آلات راه سازی، ماشین آلات کشاورزی، بسیاری از سازه های نظامی، ساخت برخی از قطعات خودرو های رایج تولیدی شرکت های داخلی و در بسیاری از صنایع دیگر مورد مصرف و استفاده قرار می گیرد.

ورق CK60

ورق های CK60 در کل در استراکچر هایی به کار می رود که 2 فولاد روی هم به صورت چرخشی یا کشویی استحکاک ایجاد می نماید، این ورق می تواند در آن شرایط استراکچر از خود مقاومت سختی سطحی و سایشی بالایی نشان دهد. که این آلیاژ را در دسته ی بهترین ضد سایش های سری CK در جهان می شناسند. همچنین این آلیاژ به دلیل مقاومت سایشی بالا، گزینه مناسبی جهت ساخت دیسک های صنعتی و سایشی می باشد .

عنصر اصلی و کلیدی ورق های CK60 کربن آن می باشد که می بایست کمتر از 0.57 نباشد و بیشتر از 0.65 هم نباشد. ورق های CK60 در بافت خود بین 0.57 الی 0.65 درصد عنصر کربن داشته که این کربن در حقیقت نقش سختی بالای این فولاد را در سازه های فلزی بر عهده می گیرد.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button