ورق ST52 ورق آلیاژی ضد سایش

  • خانه / ورق ST52 ورق آلیاژی ضد سایش

ورق ST52 ورق آلیاژی ضد سایش

ورق ST52 چیست؟

ورق ST52 از دسته ورق های آلیاژی ساختمانی و ضد سایش بوده که به دلیل طیف وسیع کاربردهایی که در صنعت دارد، به عنوان یکی از ورق های زیر بنایی صنعت نامیده می شود. این ورق ساختمانی حاوی 1.6% منگنز می باشد که به دلیل وجود منگنز در آن از خواص مقاومت به خمش و ارتجاعی برخوردار می باشد. همچنین این ورق دارای قابلیت جوشکاری، شکل دهی و ماشین کاری می باشد. مقاومت کششی این ورق ضد سایش بین 490 – 630 نانومتر است. عدد 52 در انتهای نام این فولاد به معنی حداقل استحکام کششی این ورق است.

ورق ST52

ورق st52 نوعی ورق سیاه یا نوردگرم است نورد گرم فرایندی است که در آن فولاد در دمای بالای 1700 درحه فارنهایت معادل 927 درجه سانتیگراد نورد می شود. شکل پذیری این ورق از ورق St37 کمتر است. ورق st52 با نام فولاد 1.0570 نیز شناخته می شود و در دسته فولاد های کم آلیاژ قرار دارد . از این نوع فولاد در مقطع میلگرد نیز موجود است. میلگرد St52 نیز از میلگرد هاییست که با میلگرد Ck45 مقایسه می شود.

ورق ST52

مشخصات فولاد St52

دمای فورجینگ این ورق ضدسایش 850 – 1050 سانتی گراد است (فورجینگ یکی از روش های جوش کاری در فلزات است). این نوع ورق ها عموما قبل از استفاده توسط دستگاه UT تست می شود. این ورق قابلیت جوشکاری به تمام مقاطع فولادی کم کربن از جمله St37، A516، A517 و A283 را دارد. از ویژگی های این فولاد میتوان به مقاومت به پیچش، خمش و تحمل وزن های سنگین مواد اشاره کرد.

ورق ST52

ورق ضدسایش و ساختمانی St52 باکاربرد بالا در کشورمان در حجم بالا تولید و عرضه می گردد. برای تشخیص ورق St52 میتوان به چند آزمایش ساده اشاره کرد :

  1. آزمایش اول تست شیمیایی
  2. دوم تست کشش
  3. آزمایش سوم تست UT (این آزمایش برای تمامی فولاد ها مورد استفاده است.)

ترکیبات شیمیایی ورق St52

در ترکیبات شیمیایی این ورق عناصر کربن، سیلیسیوم، منگنز، فسفر و گوگرد به کار رفته اند که میزان فراوانی آنها به شرح جدول زیر می باشد. همانگونه که در جدول زیر پیداست عنصر منگنز با %1.6 دارای بیشترین فراوانی و عناصر فسفر و گوگرد با فراوانی %0.035 دارای کمترین فراوانی می باشند.

C%Si%Mn%P%S%
0.20.551.60.0350.035
  • مزایای منگنز در ورق ST52
    منگنز باعث می‌شود سرعت خنک شدن بحرانی کاهش یابد؛ همین امر بهبود میزان استحکام و سختی‌پذیری را به دنبال دارد. با افزودن این ماده به هر فولادی خاصیت جوش‌کاری و آهنگری مناسبی در فولاد به وجود می‌آورد. در نتیجه این موضوع عاملی شده تا میزان استحکام ویژه این فولاد بهبود یابد.
  • مزایای استفاده از سیلیسیم در ST52
    استفاده از این ماده در فولاد باعث بهبود استحکام فولاد می‌گردد؛ برای همین میزان سختی فولاد افزایش یافته است. از خواص دیگری که حین استفاده از سیلیسیم به فولاد افزوده می‌شود، مقاومت سایشی می‌باشد. هرچقدر میزان استفاده از این ماده در فولاد افزایش یابد، استحکام‌پذیری و سختی آن فولاد را به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهد ولی مقادیر بالای سیلسیم باعث کاهش انرژی ضربه و شکل‌پذیری می‌گردد.
ورق ST52

اکسیژن زدایی و گوگرد زدایی در این محصول و تاثیر آن بر خواص

به طور پیش فرض میزان مشخصی اکسیژن در فولادها وجود دارد؛ وجود اکسیژن در فولاد باعث تردی می‌شود بنابراین خاصیت شکنندگی در فولاد ایجاد می‌کند؛ برای کاهش اکسیژن در فولادهای از عملیات اکسیژن زدایی استفاده می‌کنند. فولادها پس از اکسیژن زدایی از نظر میزان اکسیژن موجود در آن‌ها در سه دسته‌ کلی قرار می‌گیرند که عبارتند از: فولاد کاملا آرام، فولاد نیمه آرام و فولاد ناآرام.

اکسیژنی که در فولاد کاملا آرام قرار دارد را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند. اکسیژن در فولاد نیمه آرام در حد متوسط است (به عبارتی میزان اکسیژن موجود در فولاد را تا حد متوسط کاهش داده‌اند). اکسیژن موجود در فولاد ناآرام زیاد است (به عبارتی کیفیت فولاد از نظر میزان اکسیژن در سطح متوسط قرار گرفته است). وجود گوگرد نیز مانند اکسیژن خاصیت شکنندگی و تردی را به فولاد افزوده است. به همین خاطر عملیات مختلف گوگرد زدایی انجام می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به افزودن کاربید کلسیم یا سیلیسید کلسیم به آهن مذاب و یا فولاد اشاره کرد.

کاربرد ورق ضدسایش و ساختمانی St52

کاربرد های این محصول بسبار زیاد است. ماده سیلیسیوم موجود در ترکیب شیمیایی این ورق، مقاومت به سایش را در این آن افزایش داده است، به همین علت است که از این ورق برای ساخت ریل ها، جرثقیل، پل ها، شاسی ماشین آلات سنگین، دیواره قطعات صنعتی و موارد مشابه اشاره نمود. قابلیت جوش کاری و شکل دهی این ورق باعث شده تا از آن در صنعت بسیار استفاده گردد.

ورق ST52

 این ورق پرکاربرد در برخی موارد با نام ورق St52-3N عرضه می شود که N به معنی Normalized می باشد. این ورق بعد از عملیات جوشکاری و فرم دهی مقاومت قابل قبولی را در تست ها نشان می دهند. در صنایعی که استاندارد بودن کالا اهمیت داشته باشد از این ورق پرکاربرد استفاده می شود. این ورق را با نام ورق سیاه می شناسند.

ورق ST52

جوشکاری ورق St52

فولاد St52 از قابلیت جوشکاری بسیار خوبی برخوردار است.

مقایسه ورق St52 و St37

اولین تفاوت ورق St52 و ورق St37 در ترکیبات شیمیایی آنهاست که در ورق ST37 میزان 0.3 درصد کروم وجود دارد که این مقدار در St52 صفر است. St37 کمترین میزان عناصر آلیاژی را دارد که نزدیک ترین فولاد به آهن است. هردو در ساختمان سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این فولاد از استحکام بهتری نسبت به St37 برخوردار است.

عدد بعد از ST نشانگر میزان تنش نهایی فولاد بر حسب کیلوگرم بر میلی متر مربع است. ورق های St37 و ST52 از نوع ورق های سیاه هستند.

مقایسه فولاد St52 و Ck45

در اولین نگاه تفاوت در این دو نوع فولاد به وجود کروم، نیکل و مولیبدن موجود در Ck45 و عدم وجود این ترکیبات در St52 محدود می شود. هردو فولاد در ساختمان سازی نیز کاربرد دارند. کربن کم موجود در هر دو فولاد موجب ضعف در برابر خورندگی و زنگ زدگی می شود اما هردو بسیار پرکاربرد و پر مصرف در صنایع ایران هستند. فولاد ST52 در مقاطع میلگرد، ورق و لوله و فولاد Ck45 در مقاطع میلگرد و ورق تولید می شود.

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید . همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button