پروفیل ساختمانی ، خواص و کاربردها

  • خانه / پروفیل ساختمانی ، خواص و کاربردها

پروفیل ساختمانی ، خواص و کاربردها

پروفیل ساختمانی همانطور که از اسمش مشخص است در قسمت های مختلفی از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. نوعی از پروفیل ها برای تولید درب یا پنجره مورد استفاده قرار می گیرند . نوع دیگری از این پروفیل ها برای افزودن استحکام به سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند. برای  تولید هر کدام از این پروفیل ها از ورق های متفاوتی استفاده می شود.

پروفیل ساختمانی

به عنوان مثال پروفیل هایی که قرار است برای ساخت درب و پنجره به کار روند به جهت اینکه در معرض رطوبت بیشتری قرار دارند بایستی برای ساخت آنها از ورق گالوانیزه فولادی (روی اندود) استفاده شود.در این مقاله قصد داریم در مورد نوعی از پروفیل به نام پروفیل ساختمانی، انواع و کاربرد آنها اطلاعاتی مفید در اختیار شما قرار دهیم.

پروفیل ساختمانی

انواع پروفیل ها ساختمانی

این نوع از پروفیل ها به دسته ها و گروه های متفاوتی تقسیم بندی می شوند

پروفیل های باز

علت نامگذاری این پروفیل ها به دلیل شکل ظاهری است که دارند. مقاطع متفاوتی مانند  تیرآهن، تسمه، میلگرد، چهارپهلو، هاش، ناودانی و نبشی در دسته پروفیل های باز قرار می گیرند.

پروفیل ساختمانی

پروفیل های بسته

این نوع از پروفیل ها به دلیل شکل ظاهری به نام بسته معروف هستند. پروفیل UPVC، پروفیل کرکره برقی، پروفیل درب و پنجره و انواع پروفیل لوله و قوطی در زمره ی این نوع از پروفیل به شمار می روند.در قسمت زیر انواع این نوع از پروفیل ها را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

پروفیل ساختمانی

پروفیل به شکل L

این نوع از پروفیل ها به شکل حرف L انگلیسی طراحی و همین دلیل هم با نام پروفیل L شناخته می شود. این نوع مقاطع فولادی را به دلیل داشتن مقاومت بسیار بالا می توان در قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار داد. این تیرآهن ها سه نوع کلی دارند که هر کدام از آنها ویژگی منحصر به فرد و کاربردی خاص دارند.

پروفیل ساختمانی

تیرآهن IPB

این مصالح در سه مدل متفاوت سبک، متوسط و سنگین قابلیت تولید دارند. ویژگی منحصر به فرد این تیرآهن ها نسبت به تیرآهن های دیگر این است که دارای بالی پهن تر هستند. از این نوع مصالح برای استحکام بیشتر ستون سازه ها استفاده می شود همانطور که می دانید تیرآهن یکی از مهمترین قطعات ساختمانی است که در کیفیت سازه شما نقش بسیار مهمی ایفا می نماید.

پروفیل ساختمانی

تیرآهن INP

این نوع تیرآهن یکی از پرکاربردترین تیرآهن های موجود در بازار است که می توان برای افزایش مقاومت و مستحکم نمودن ستون ها از آنها استفاده نمود. بال این نوع از تیرآهن ها به صورت شیب دار طراحی گردیده که با طراحی سایر تیرآهن ها متفاوت بوده و به طبع کاربری آن نیز تغییر می کند.نکته ای که در مورد این نوع مقاطع فولادی بایستی در نظر گرفت این است که از آنها به صورت تکی نمی توان برای ستون استفاده نمود و بایستی به صورت مرکب استفاده شود. همچنین به علت طراحی با شیب بال های این مصالح برای اتصالات پیچی یا پرچی گزینه خوبی نیستند.

تیرآهن IPE

از این مصالح به دلیل اینکه پهنای بال بیشتری دارند برای اتصالات پیچی یا پرچی می توان استفاده نمود.

پروفیل ساختمانی

پروفیل سپریT

این نوع پروفیل ها را میتوان در قسمت های مختلفی از سازه استفاده نمود.این نوع مقاطع برای ساخت سازه های فولادی، خرپا، سقف های شیروانی و همچنین برای ساخت انواع درب و پنجره قابل استفاده می باشد.یکی از ایرادهایی که این نوع از پروفیل ها دارند این است که دارای مقاومت خمشی بسیار پایینی است به همین خاطر افراد ترجیح می دهند از انواع دیگری از پروفیل به جای سپری در سازه ی خود استفاده نمایند.

پروفیل ساختمانی

پروفیل Z

این نوع از پروفیل ها با علامت Z در نقشه های ساختمانی مشخص می شوند. این مقاطع فولادی به دلیل اینکه به شکل حرف Z در انگلیسی هستند با این نام معروف هستند. استفاده از این مصالح فقط به ساختمان سازی محدود نمی شود بلکه در صنایع مختلفی اعم از کشتی سازی مورد استفاده قرار می گیرند.همچنین برای ساخت سقف های شیروانی می توان از این مصالح استفاده نمود.

پروفیل ساختمانی

پروفیل آبرو

همانطور که از اسم این مصالح مشخص است این مقاطع می توانند از نفوذ آب و رطوبت به داخل سازه جلوگیری نمایند.این محصولات معمولا در ساخت سازه هایی به کار می روند که در معرض بارش برف، باران و رطوبت زیاد قرار دارند . بیشتر برای ساخت این مصالح از ورق های گالوانیزه استفاده می کنند . با این روش احتمال خوردگی و پوسیدگی در این نوع پروفیل ها بسیار کم و برای مدت طولانی تری میتوان آنها را مورد استفاده قرار داد.

پروفیل ساختمانی

پروفیل تسمه

عرض این نوع مقطع های فولادی عمدتا کمتر از ۱۶۰ میلی متر است و در نقشه های ساختمانی با علامت اختصاری PL نشان داده می شود.

پروفیل ساختمانی

پروفیل نبشی L

نبشی عمدتا در پروفیل های ساختمانی و صنعتی کاربری دارد. این نوع مقطع جز انواع پروفیل های ساختمانی به شما میرود و ضخامت و اندازه بال  آنها متغیر است که مشتریان براساس سلیقه و دلخواه خود می توانید اندازه دلخواه خود را سفارش دهند.

پروفیل ناودانی

این نوع از پروفیل ها در دو نوع ساده و مشبک قابلیت تولید دارند. جنس این مصالح براساس کاربری که دارند متفاوت است و برای ساخت آنها میتوان از آلومینیوم، استیل، فولاد و یا ورق های گالوانیزه استفاده  کرد. یکی از مهمترین کاربردهای این نوع پروفیل ساخت چارچوب های درب و پنجره است.

میلگرد

از این مصالح در هر نوع ساختمانی استفاده می شود. در واقع ساخت هیچ نوع سازه ای بدون این مقاطع امکان پذیر نیست. این مصالح در دو شکل آجدار و بدون آج قابل تولید هستند. برای ساخت این مقاطع فولادی از موادی مانند خاموت، سنجاقک و رکابی استفاده می شود.این مصالح در ضخامت های مختلفی قابل تولیداند.بسته به مکانی که استفاده می گردد ، ضخامت آنها هم متفاوت است . این مصالح برای اینکه مقاومت سازه را افزایش دهد به همراه بتن استفاده می شوند.

قوطی پروفیل

مصالحی که به شکل مربع یا مستطیل طراحی می شوند قوطی پروفیل گفته می شود که انواع مختلفی دارند. قوطی مبلی، قوطی گالوانیزه و قوطی ستونی از انواع این مقطع فولادی هستند. البته یکی از کاربردهای مهم این مقطع فولادی، مستحکم نمودن ستون ها است که می تواند برای افزایش مقاومت این سازه ها نقش مهمی ایفا نماید.

ویژگی های پروفیل ساختمانی

یکی از مهمترین مسائلی که در صنعت ساختمان سازی از اهمیت زیادی برخوردار است مسئله ی انعطاف و شکل پذیری مصاح ساختمانی است.پروفیل هایی که در ساختمان سازی به کار میروند دارای انعطاف پذیری بسیار بالا هستند و این امر استفاده از آنها را در صنعت ساختمان سازی آسانتر می نماید.البته در کنار این ویژگی، سایر ویژگیهای پروفیل هم دارای اهمیت است که بایستی به آنها توجه کافی داشته باشیم.

قابلیت جوش پذیری بسیار بالا

دقت ابعادی بسیار زیاد

مقاوم در برابر انواع فشارهای احتمالی

دارای ضخامت زیاد که مقاومت پروفیل را در برابر ضربه ها و خوردگی ها افزایش می دهد.

کاربرد پروفیل ساختمانی

پروفیل های ساختمانی کاربردهای فراوانی دارند . هر کدام از آنها بسته به جنس در قسمت های مختلفی از ساختمان به کار می روند. استحکام بخشیدن به قسمت های مختلف ساختمان و سازه های فولادی ، ساخت انواع چارچوب ها برای درب و پنجره ، پوشش دهی و مستحکم سازی سقف سوله ها یا سازه های دیگر ، تولید چارچوب های بزرگ فلزی یا فولادی

 آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button