پروفیل صنعتی ، خواص و کاربردها

  • خانه / پروفیل صنعتی ، خواص و کاربردها

پروفیل صنعتی ، خواص و کاربردها

پروفیل صنعتی مقطعی فولادی می باشد که به دو دسته پروفیل صنعتی و ساختمانی تقسیم می شود. پروفیل های صنعتی در سازه های فلزی بزرگ، پل ها، تابلوهای تبلیغاتی عظیم ، صنایع نظامی، ساخت تجهیزات صنعتی و … کاربرد دارند. اما عمده کاربرد پروفیل های ساختمانی در صنعت ساختمان سازیست. به دلیل اینکه پروفیل های صنعتی دارای مشخصات متفاوتی نسبت به پروفیل های ساختمانی هستند قیمت پروفیل صنعتی نیز با قیمت پروفیل ساختمانی متفاوت است.

پروفیل صنعتی

تاریخچه استفاده از پروفیل صنعتی

تاریخچه ی استفاده از مقاطع ساختمانی توخالی HSS به دلیل شکلی که دارند بسیار قدیمی است. دانستن در مورد ریشه ی این محصولات بسیار جالب به نظر می رسد. تاریخچه استفاده از پروفیل صنعتی به نوعی با تاریخ تکامل و توسعه ی فولاد در ارتباط است. اساسا مفهوم پروفیل صنعتی و ساختمانی به دلیل تغییراتی که در شیوه ی زندگی Lifestyle انسان پدید آمد ، شکل گرفت و توسعه پیدا کرد.

پروفیل صنعتی

زندگی شهر و جلوه های آن که از آن جمله می توان به ساختمان های بلند و آپارتمان نشینی  اشاره نمود همواره در معرض تغییرات و پیشرفت بوده است.از جمله این تغییرات در شیوه ی زندگی انسان به رواج بیشتر آپارتمان نشینی، ساختمان های بزرگ برای فروشگاه های چند منظوره، هتل ها، فرودگاها ها و … می توان اشاره نمود. ابتدا فولاد در فعالیت های صنعتی به کار گرفته شد . پس از آن به فعالیت های ساختمانی راه یافت.اوایل به صورت دوار (لوله صنعتی و ساختمانی) بودند . در گذر زمان مربع و پس از آن مستطیل ساخته شدند.

پروفیل صنعتی

در آغاز کار،  معمولی ترین نوع فولاد ها برای مقاصد ساخت و ساز به کار رفتند و پس از آن فولاد های پیشرفته‌تر به جرگه ی مصالح ساختمانی افزوده شدند. بکارگیری در ساخت و ساز همیشه بهترین آوردگاه تجربه استفاده از مقاطع توخالی بودند. ابتدا نیازهای طراحی شکل می گرفتند و بر اساس آن محصولی مفهومی تولید می گردید. این محصول در کار ساخت و ساز و صنعت به کار می رفت و در صورتیکه نتیجه بخش بود بلافاصله تقاضا برای تولید  آن افزایش می یافت .

پروفیل صنعتی

پروفیل صنعتی

به دلیل تولید این محصول از ورق سیاهِ ضخامت بالا، به این پروفیل سنگین نیز می گویند. وزن پروفیل صنعتی بنابر ابعاد و ضخامت ورق سیاه به کار رفته در تولید پروفیل صنعتی متغیر است. در پروژه های صنعتی که سازه های فلزی کاربرد دارند یکی از کاربردی ترین محصولات همین پروفیل های صنعتی به حساب می آیند.

پروفیل صنعتی

قیمت پروفیل صنعتی پارامتر مهمی در هزینه های نهایی به حساب می آید. بدیهی است قمیت روز پروفیل سنگین، به دلیل نوساناتی که قیمت ورق سیاه دارد، همواره در تغییر می باشد. ستون صنعتی همان پروفیل صنعتی چهارگوش می باشد که ابعادی با دامنه ی 10*10 (سانتیمتر) تا 400 میلی متر را پوشش می دهد.

پروفیل صنعتی

تولید این محصول

تولید این محصول بنا به دلایلی بیش از دیگر پروفیل های فولادی زمان و هزینه صرف می کند. داشتن ابعادی بزرگ و ضخامت بالا در چند مرحله تاثیرات به سزائی در فرآیند تولید پروفیل سنگین خواهد داشت. ابتدا در هنگام برش ورق به عرض مورد نیاز ، پهنای ورقی که می بایست برشکاری شود محاسبه می گردد. پس از آن نیاز به تنظیم و کالیبره کردن خط تولید بوده و این کار برای قالب های پرس سنگین زمان زیادی می طلبد.

مدور کردن ورق به منظور مشخص شدن محل درز جوش مستلزم قالب های بسیار قوی می باشد. که به آرامی استوانه ی مورد نیاز شکل داده شود. پس از آن می بایست بر اساس نیاز، پروفیل با ابعاد مشخص شکل بگیرد. در پایان  عبور محصول نیمه نهایی از قالب های قوی برای ایجاد سایز مورد نیاز و شکل دهی به صورت چهارگوش انجام می گردد.

پروفیل صنعتی

سطح کیفیت پروفیل سنگین تولید شده درجه های مختلفی در این پروفیل ایجاد می کند. عموما پروفیلی صنعتی درجه یک مطلوب طراحان می باشد اما بنا به کاربردهای متفاوت می توان در مواردی از پروفیل ها با کیفیت درجه پایین‌تر نیز استفاده نمود.

کاربردهای این محصول

پروفیل های صنعتی در سازه های فلزی بزرگ ، پل ها، تابلوهای تبلیغاتی عظیم ، صنایع نظامی، ساخت تجهیزات صنعتی و … کاربرد دارند. ساختمان هایی که در کارخانه‌ها و کارگاه های تولیدی برپا می گردند در قسمت های مختلف نیاز به ستون ها و باکس های فلزی دارند.

پروفیل صنعتی

همانند قوطی ستونی که از مشخصات باربری خوبی برخوردار می باشد، ستونی صنعتی نیز در هر کجا که طراحان نیاز به اجزاء با باربری بالا دارند به کار می رود.  از این رو در ساختن خر پاهای عظیم استفاده از پروفیل صنعتی امر بسیار رایجی می باشد.

پروفیل صنعتی یا پروفیل سنگین چیست؟

مقاطع توخالی فولادی انواع بسیار متنوعی دارند. محصولاتی که هر کدام با توجه به شکل و ابعاد مختص خود، کارآیی های ثابتی در صنعت و ساختمان سازی پیدا نموده و تولید کنندگان را ترغیب به تولید انبوه آنها نموده است. پروفیل صنعتی در واقع همان پروفیل ساختمانی Hollow Structural Section با ابعاد بالاتر از 12 سانتی متر و ضخامت های بالاتر از 6 میلی‌متر می باشد.

دلیل استفاده از این محصولات فولادی علاوه بر ابعاد و صخامت زیاد، امکان اتصال آنها در چند روش می باشد. بنابر طراحی انجام شده این مقاطع می توانند از طریق جوشکاری به دیگر اجزا متصل گردند. ضخامت بالا در اینجا حسن بزرگی به حساب می آید. چراکه با داشتن ضخامت بالا حجم فلز جوش  Weld deposit بیشتر شده و کیفیت اتصال بهتر می گردد.

همچنین به دلیل اینکه این محصول از جنس فولاد ساختمانی قابلیت سوراخکاری نیز دارد در برخی موارد برای اتصال آنها از پیچ و مهره استفاده می گردد. نحوه ی اتصال پروفیل های صنعتی به یکدیگر و یا اتصال متعلقات دیگر به پروفیل صنعتی مبحث بسیار مهمی در طراحی سازه ها می باشد.

به دلیل چهارگوش بودن این پروفیل ها در مواردی آنها را باکس Box Section می نامند. یکی از استفاده های ستونی های صنعتی به کارگیری آن در CFT یا پروفیل تو خالی فولادی پرشده با بتن می باشد. ترکیب بتن با فولاد مزیت های فراوانی دارد. مقاومت بتن در برابر نیروهای فشاری، هنگامی که در کنار مقاومت فولاد در برابر نیروهای کششی قرار می گیرد، کامپوزیتی تولید می کند که مزیت های آن مورد نظر طراحان قرار می گیرد. 

آرتا استیل تهران

 آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button