پروفیل مبلی ، ویژگی ها و کاربردها

  • خانه / پروفیل مبلی ، ویژگی ها و کاربردها

پروفیل مبلی ، ویژگی ها و کاربردها

پروفیل مبلی در صنعت جایگاه ویژه ای دارد. با توجه به تنوع کاربرد پروفیل های فولادی گاهی نیاز به خواص مکانیکی و فیزیکی مشخصی می باشد .فرم پذیری مطلوب پروفیل مبلی یکی از این خواص می باشد. بدلیل وزن پروفیل مبلی و ضخامت پایین آن به این محصول پروفیل سبک نیز گفته شود . قیمت پروفیل مبلی بر اساس قیمت ورق روغنی تعیین می گردد.

پروفیل مبلی

البته تاثیر قیمت واحد وزنی، نرخ دلار، اجرت خدمات پروفیل مبلی از جمله خم، سوراخکاری، آبکاری و جوشکاری آن را نباید از نظر دور داشت. در مواردی که پروفیل مبلیِ وارداتی مد نظر باشد، هزینه های گمرکی نیز در قیمت پروفیل سبک تاثیر گذار هستند. اما خوشبختانه امروزه در کشور ما کارخانجات زیادی اقدام به تولید این محصول فولادی نموده اند.

اگرچه کاربردهای این محصول دامنه ی نامحدودی در صنعت دارد چون از این محصول در ساخت مبلمان و تزئینات منزل نظیر نرده ی پله ها دلیل نامگذاری این محصول به پروفیل مبلی می باشد .

پروفیل مبلی چیست؟

وجه تمایز پروفیل های گوناگون فولادی دقیقا سطح مقطع آن می باشد، اشکالی همچون مربع، مستطیل، دایره، بیضی، سه گوش، چهارگوش و یا ترکیبی می توانند در پروفایل های فولادی وجود داشته باشند.

شکل هندسی سطح مقطع محصول گاهی باز مانند پروفیل زد می باشد . پروفیل ها علاوه بر داشتن تنوع در سطح مقطع، می توانند ضخامت های مختلفی داشته باشند. اصولا در حالت تولید پروفیل به روش شکل دهی سرد از ورق فولادی استفاده می شود. ورق های فولادی انواع مختلف و ضخامت های متنوعی دارند. ضخامت هر پروفیل دقیقا همان ضخامت ورق خام آهنی مورد استفاده است.

این محصول ، محصولی فولادی است . که از ورق سرد با ضخامت 0.7 الی 1.5 میلی متر تولید می گردد و می تواند سطح مقطع سه گوش، چهارگوش، دایره ای و یا ترکیبی داشته باشد. رایج ترین پروفیل های مبلی ، قوطی پروفیل مبلی با سطح مقطع مربع و یا قوطی سبک با سطح مقطع مستطیل شکل می باشد. 

پروفیل مبلی

پروفیل مبلی با سطح مقطع دایره ای شکل در دسته ی لوله ی مبلی قرار می گیرد که به تفصیل به آن خواهیم پرداخت. در عین حال دیگر مشخصات ظاهری لوله مبلی به غیر از سطح مقطع آن با پروفیل مبلی یکسان می باشد.

پروفیل مبلی

گرید های فولاد ورق روغنی عبارتند از St12 و St 14 . این گریدها که ورق های کششی و کشش عمیق می باشند، به راحتی شکل دهی می گردد. چنین خاصیتی در دو مرحله از کار تاثیر به سزایی دارد

  • شکل دهی ورق و تولید قوطی پروفیل مبلی
  • شکلی دهی خم کاری قوطی پروفیل مبلی برای رسیدن به محصول نهایی
پروفیل مبلی

مشخصات پروفیل مبلی

الف) مشخصات ظاهری:

این محصول ظاهری یکدست، دقت ابعادی بالا و غالبا درخشنده دارد. درز جوش این محصول بسیار با کیفیت می باشد. دلیل آن استفاده از روش جوشکاری فرکانس بالا High Frequency Welding در تولید این محصول است.

ب) مشخصات شیمیایی :

قابلیت آبکاری، رنگ شوندگی با کیفیت بالا و قابلیت جوشکاری این نوع پروفیل بسیار مطلوب صنعتگران می باشد.

پروفیل مبلی

پ) مشخصات فیزیکی:

مهممترین شاخصه ی فیزیکی این محصول وزن پروفیل مبلی می باشد. اساسا محصولی که از ورق ضخامت پایین در دامنه ای بین 0.7 تا 1.5 میلیمتر ساخته شده است، نمی تواند در مقابل دیگر محصولات فولادی وزن زیادی داشته باشد. از این رو به پروفیل مبلی، پروفیل سبک نیز می گویند. 

پروفیل مبلی

همانند بیشتر پروفیل ها، از پروفیل مبلی شاخه ی 6 متری تولید می گردد. وزن شاخه شش متری بستگی به ابعاد و همچنین ضخامت ورق سرد به کار رفته در آن دارد. 

پروفیل مبلی

خط تولید پروفیل مبلی

اصولا برای تولید پروفیل ها از چند روش استفاده می گردد. نحوه ساخت و تولید برخی پروفیل ها همانند میلگرد و تیرآهن ، نورد گرم؛ تولید برخی پروفیل ها همچون ستونی صنعتی از طریق شکل دهی سرد و دسته ای پروفیل ها همانند تیرورق از روش جوشکاری تولید می شوند. این محصول از طریق شکل دهی سرد تولید می شود.

بخش نواربری ورق : کلاف ورق روغنی به صورت اتوماتیک به عرض مورد نیاز بریده می شود.

واحد کلاف جمع کن : ورق نواربری شده مجددا به صورت رول در می آید.

واحد شکل دهی : ابتدا عبور از دو غلتک با نیروی بسیار زیاد برای صاف کردن ورق و گرفتن کلیه اعوجاج ها صورت می گیرد و سپس قرار گرفتن در مسیر مجموعه ای از قالب ها که به تدریج نوارهای ورق روغنی را به شکل مورد نیاز در می آورند. در واحد های شکل دهی معمولا ورق ابتدا به صورت لوله در می آید و پس از آن به شکل های مستطیل و یا مربع فرم دهی می شود.

بخش جوشکاری : درز ایجاد شده در پروفیل با روش جوشکاری فرکانس بالا جوش داده می شود.

واحد خنک کاری : قسمت جوش داده شده برای داشت خواص مکانیکی مناسب می بایست با سرعت متوسطی سرد شوند تا بیش از حد نرم و یا ترد نشوند.

واحد برش : شاخه های شش متری پروفیل تولید شده برش داده و بسته بندی می گردند.

پروفیل مبلی

کاربرد پروفیل مبلی

از قوطی این محصول استفاده های زیادی در صنعت صورت می گیرد. در اینجا به چند کاربرد عمده ی آن اشاره می کنیم:

  1.  تولید مبلمان اداری و خانگی
  2.  تولید فروفوژه
  3.  ساخت تجهیزات صنایع هوایی
  4.  اتومبیل سازی
  5.  تجهیزات و مبلمان شهری
  6.  استفاده در صنعت تولید دوچرخه
  7.  ساخت تابلو در فعالیت های تبلیغاتی

 آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button