پروفیل گالوانیزه چیست؟ روش های تولید و کاربردها

  • خانه / پروفیل گالوانیزه چیست؟ روش های تولید و کاربردها

پروفیل گالوانیزه چیست؟ روش های تولید و کاربردها

پروفیل گالوانیزه به مقطع فلزی گفته می شود که از آن در صنایعی مانند ساخت و ساز و خودروسازی بهره می گیرند . به فرآیندی که در آن از یک پوشش فلزی مانند روی برای محافظت از پروفیل های فولادی استفاده می شود، گالوانیزاسیون گفته نام دارد. این عمل به جهت جلوگیری از زنگ زدگی بر روی فلزات اعمال می گردد.

پروفیل گالوانیزه

از این مقاطع گالوانیزه در حمل و نقل های عمومی، ایستگاه های اتوبوس، فرودگاه ها، سیستم های آب آشامیدنی، کارگاه ها، ساختمان ها، گلخانه ها، خطوط انتقال ارتباطات، بزرگراه ها و غیره استفاده می شود. در واقع، یکی از با دوام ترین و اقتصادی ترین محصولات مورد استفاده در فضاهای باز در برابر خوردگی، محصولات گالوانیزه هستند.

پروفیل گالوانیزه

تاریخچه پروفیل گالوانیزه

گالوانیزه کردن قطعات فولادی به حدود ۳۰۰ سال قبل بر می گردد . درحالی که فرآیند گالوانیزه گرم از ۱۵۰ سال گذشته تا کنون شناخته شده است. در سال ۱۸۵۰ در بریتانیا اولین کارخانه تولید پروفیل گالوانیزه تاسیس گردید و چند سال بعد با گسترده شدن این تکنولوژی کارخانه های دیگری در سراسر جهان شکل گرفت.

پروفیل گالوانیزه

انواع پروفیل گالوانیزه

برای ساخت پروفیل های گالوانیزه، از ماشین آلات تمام اتوماتیک استفاده می شود. انواع پروفیل های گالوانیزه شامل موارد زیر است:

پروفیل گالوانیزه  U48 ، پروفیل گالوانیزه  C50 ، پروفیل گالوانیزه  C100 ، پروفیل گالوانیزه  F47 ، پروفیل گالوانیزه  U100 ، پروفیل گالوانیزه  L25 ، پروفیل گالوانیزه  UH36 ، پروفیل گالوانیزه  U70 ، پروفیل گالوانیزه  C70

پروفیل گالوانیزه

تولید پروفیل گالوانیزه و روش های آن

آماده سازی سطح مهمترین مرحله برای پوشش فولاد است. در بیشتر مواردی که روکش پروفیل های فولادی قبل از عمر مفید خود خراب می گردند به دلیل آماده سازی نادرست سطح است. روی به سادگی با فولاد ناخالص واکنش نشان نمی دهد به همین علت هرگونه خرابی یا نقصی بلافاصله پس از خروج فولاد از حمام روی آشکار می شود و می توان اصلاحات لازم را انجام داد.

آماده نمودن سطح شامل

چربی زدایی

 محلول قلیایی داغ، حمام اسیدی یا حمام تمیز کننده بیولوژیکی، آلودگی های آلی مانند خاک، خطوط رنگ، چربی و روغن را از سطح فلز حذف می کند. اپوکسی، وینیل، آسفالت یا سرباره جوشکاری با چربی زدایی قابل برداشتن نیستند و باید قبل از گالوانیزه کردن با ماسه زنی، سندبلاست یا سایر وسایل مکانیکی برداشته شوند.

اسیدیته

محلول رقیق اسید سولفوریک گرم شده یا اسید کلریدریک، اکسید آهن (زنگ زدگی) را از سطح فولاد حذف می کند.

شار

 مرحله نهایی آماده سازی سطح، استفاده از محلول روی کلرید آمونیوم است. این محلول اکسیدهای باقی مانده را از بین می برد و یک لایه محافظ روی فولاد تشکیل می دهد.

پروفیل گالوانیزه

روش های تولید

پروفیل های گالوانیزه با استفاده از سه روش زیر می توان تولید کرد. این روش ها عبارت است از:

فولاد پیش گالوانیزه ، فولاد گالوانیزه به شیوه گرم ، فولاد الکترو گالوانیزه

در ادامه به بررسی هریک از این روش ها می پردازیم.

فولاد پیش گالوانیزه

به فولادی که در قالب ورق گالوانیزه می باشد فولاد پیش گالوانیزه یا آسیاب گالوانیزه می گویند . این روش به گالوانیزه گرم شباهت دارد، با این تفاوت که در همان مرحله اول، تولید می شود. با این روش می توان کویل های ورق فولادی را به سرعت در مقیاس بزرگ و با پوشش یکپارچه تری نسبت به روش سنتی گرم گالوانیزه کرد.

فولاد گالوانیزه به شیوه گرم

گالوانیزه گرم رایج ترین روش گالوانیزاسیون است و کاربرد گسترده ای در صنعت ساخت و ساز دارد. در این فرآیند مقطع فلزی مورد نظر را در حمام روی قرار می دهند و به دمای حداقل ۸۱۵ درجه فارنهایت (۴۳۵ درجه سانتی گراد) می رسانند.در زمانی که مقطع در حمام روی قرار دارد، روی موجود در حمام با فلز آهن واکنش می دهد و یک سری لایه های آلیاژ بین فلز روی و آهن تشکیل می دهد.

پروفیل گالوانیزه

هنگامی که قطعه به دمای حمام می رسد، پوشش کامل می گردد . اجسام به آرامی از حمام گالوانیزه خارج و روی اضافی با تخلیه یا سانتریفیوژ حذف می شود. یکی از مزایای بهره گیری از این روش پوشش تمام قسمت مقطع فلزی مثل جوش ها، لبه ها و غیره با روی است. این مقطع تولیدی را می توان در همه شرایط آب و هوایی استفاده کرد.

مزایای فولاد گالوانیزه گرم

گالوانیزه گرم برای ایجاد مقاومت در برابر خوردگی فولاد بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد. با این حال، استفاده از فولاد گالوانیزه به روش گرم به طور مداوم در حال تغییر است. از مزیت های این روش می توان به دوام، طول عمر، در دسترس بودن، تطبیق پذیری، پایداری و زیبایی اشاره کرد.

مزایای پروفیل گالوانیزه

مقاوم در برابر خوردگی

فولاد یکی از مصالح ساختمانی کارآمد و مفید است با این حال، برای پروژه هایی که در معرض محیط های نامناسب قرار می گیرند، عایق بندی آن برای محافظت در برابر خوردگی بسیار مهم می باشد. برای اینکه پروژه های عمرانی بزرگ ۵۰ تا ۱۰۰ سال عمر کنند، نیاز به حفاظت طولانی مدت در برابر خوردگی دارند.

پروفیل گالوانیزه

طول عمر

فولاد گالوانیزه گرم در برخی از نامناسب ترین محیط ها قابل استفاده است و نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد. پروفیل گالوانیزه، به میزان ۱/۳۰ فولاد بدون روکش، در محیط یکسان دچار خوردگی می شود. براساس مطالعات و بررسی های در این روش پروفیل های گالوانیزه بیش از ۷۰ سال، حتی در محیط های صنعتی که احتمال خوردگی و زنگ زدگی بالاست، عمر می کنند . با قرار گیری در معرض آب، بیش از ۲۰ سال دوام دارند. علاوه بر شرایط محیطی، از گالوانیزه گرم معمولا برای حفظ فولاد در خاک و بتن و آب استفاده می شود.

در دسترس بودن

فولاد گالوانیزه گرم به راحتی در دسترس است و طیف وسیعی از اشکال و اندازه های گوناگونی را می توان با این روش تولید کرد. فولاد گالوانیزه گرم از دو جزء اصلی روی و فولاد تولید می گردد . در واقع سنگ آهن چهارمین و روی بیست و چهارمین عنصر فراوان در پوسته زمین می باشند. فولاد و روی علاوه بر فراوانی ، بدون از دست دادن درصدی از خواص شیمیایی و فیزیکی قابل بازیافت هستند. این بدان معناست که می توان از آن ها به عنوان روی و فولاد (یا فولاد گالوانیزه) بارها و بارها استفاده کرد.

فولاد الکترو گالوانیزه (گالوانیزه به روش سرد)

در این روش، با استفاده از الکترولیت شیمیایی، یک لایه نازک روی بر فولاد می پاشند . مانند روش گرم ، بعد از آماده کردن سطح مقطع آن را در حمام آبکاری روی قرار می دهند. معمولا این روش برای گالوانیزه کردن سیم ها و ورق های فولادی کاربرد دارد.

درآخر، ضخامت و ظاهر روکش پروفیل ها با دقت بررسی می شوند. میزان کیفیت روکش ها را می توان از طریق بررسی مستقیم آن انجام داد . زیرا روی با فولاد ناخالص واکنش نشان نمی دهد و با آزمایشات فیزیکی ساده ضخامت، یکنواختی، چسبندگی و ظاهر محصول را ارزیابی می کنند.

کاربرد فولاد گالوانیزه

از فلزات گالوانیزه در اکثر صنایع استفاده می شود.

صنعت خودرو : تا دهه ۱۹۸۰ از این پروفیل فقط در مدل های لوکس استفاده می شد . اما امروزه در بدنه همه خودرو ها فلز گالوانیزه به کار می رود .

صنعت ساختمان: به علت دوام و زیبایی فولاد گالوانیزه، استفاده از آن برای ساختمان های مسکونی و تجاری، از محبوبیت بسیاری برخوردار است . درخشش آن باعث به کار گرفتن در معماری سازه های مدرن می شود. همچنین در ساخت نرده، ناودان، ریل، لوله، تیرها، بالکن، راه پله، نردبان، راهروها و موارد دیگر کاربردی است.

صنعت مخابرات: تعمیر و نگهداری خطوط مخابرات کار آسانی نیست، به همین منظور استفاده از فولاد گالوانیزه از محبوبیت بسیاری در این صنعت برخوردار است. از فولاد گالوانیزه می توان در سیم کشی تلفن و جعبه تجهیزات استفاده کرد که خطر آسیب و نیاز به تعمیر و نگهداری را به طور کلی کاهش می دهد.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button