کاربردهای استیل 321

کاربردهای استیل 321

کاربردهای استیل 321 ، استیل 321 در اصل از آلیاژ ۳۰۴ است. این دو استیل در مقدار بسیار کمی تیتانیوم با یکدیگر تفاوت دارند. جالب است بدانید که تفاوت واقعی آنها میزان کربن است. هرچه میزان کربن بیشتر باشد ، استحکام تسلیم بیشتر خواهد بود. فولاد ضد زنگ 321 به دلیل خواص مکانیکی عالی ، در محیط‌ها با درجه حرارت بالا دارای مزیت است.

کاربردهای استیل 321

در مقایسه با آلیاژ ۳۰۴، گرید321 از شکل پذیری و مقاومت در برابر شکستگی بیشتری برخوردار است. در این مقاله توضیحاتی در مورد مشخصات استیل 321 خدمت شما ارائه می کنیم.گرید 321 و 347 فولاد آستنیتی پایه ۱۸/۸ (گرید ۳۰۴) است که با افزودنی های تیتانیوم (۳۲۱) یا نیوبیوم (۳۴۷) شناخته می‌شود.

کاربردهای استیل 321

این گریدها به دلیل عدم حساسیت در برابر خوردگی بین دانه ای استفاده می‌شوند. گرید ۳۲۱ در مواردی استفاده میشود، که دما تا ۹۰۰ درجه سانتی گراد، استحکام بالا و مقاومت دربرابر خوردگی مورد نیاز باشد.استیل ۳۲۱H گرید اصلاح شده ۳۲۱ است که محتوای کربن بالاتر دارد. این کار برای یهبود استحکام آن در دماهای بالاتر است.

کاربردهای استیل 321

مواد خام

استنلس استیل زمانی شکل می گیرد که مواد خام نیکل، سنگ آهن، کروم، سیلیسیوم، مولیبدن و عناصر دیگر با هم ذوب شوند. این آلیاژ حاوی طیف متنوعی از عناصر شیمیایی اصلی است که وقتی با هم ترکیب می شوند، آلیاژی قدرتمند پدید می آورند.

نسبت های مختلف عناصر تشکیل دهنده ی استنلس استیل یعنی آهن، نیکل، کروم، مولیبدن و کربن تعیین کننده ی نوع استنلس استیل است.

نسبت آهن به عناصر دیگر نشان می دهد که

۱-لایه اکسیدی محافظ کننده محافظت کننده تا چه حد مقاوم است.

۲-فلز (استنلس استیل) در برابر مواد و محیط های خورنده ی خاص تا چه میزان مقاومت دارد.

۳-برخی خواص و ویژگی های مکانیکی دیگر نظیر سختی، نقطه ذوب، ضریب برشی و غیره به چه صورت هستند.


نسبت های متغیر اجزاء استنلس استیل، انواع مختلف آلیاژ استنلس استیل را به وجود می آورد. هر ترکیب ، معرف یک گرید استنلس استیل است، مثلاً  استنلس گرید ۳۱۶ یا استنلس استیل گرید ۴۲۰ و …

ترکیب شیمیایی آلیاژ 321

محدوده ترکیب شیمیایی فولادهای ضد زنگ گرید 321 در جدول زیر آمده است.

کاربردهای ورق استیل 321

مشخصات استیل 321

خواص گرید 321 در جدول زیر آورده شده است.

کاربردهای ورق استیل 321

مقاومت دربرابر خوردگی

رفتار مقاومت در برابر خوردگی گرید 321 مشابه با گرید ۳۰۴ است. البته این گرید مقاومت در برابر خوردگی بین دانه‌ای هم دارد که به دلیل افزودن تیتانیوم برای استحکام، است. گرید 321 در حضور یون کلرید به دلیل داشتن کروم، در برابر خوردگی حفره‌ای و شیاری، مشابه ۳۰۴ یا ۳۰۴L است.

کاربردهای استیل 321

مقاومت در برابر اسیدهای آلی و برخی از اسیدهای معدنی در این گرید بسیار عالی است. با این وجود ، قرار گرفتن دمای بین ۹۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه فارنهایت (۴۸۲ – ۸۱۶ درجه سانتیگراد) به مدت طولانی، مقاومت در برابر خوردگی را کاهش می‌دهد.

کاربردهای استیل 321

شکل پذیری

کشیدگی و شکل پذیری گرید ۳۲۱  بسیار راحت انجام می گردد . با این وجود نسبت به کربن استیل و فولادهای زنگ نزن فریتیک فشارهای بیشتری مورد نیاز است. مانند سایر استنلس استیل آستنیتی ، گرید ۳۲۱ به سرعت سخت می شود و ممکن است بعد از تشکیل به آنیل کردن نیاز داشته باشد. وجود عناصر آلیاژی خاصی می تواند شکل‌پذیری این استیل را نسبت به سایر گریدها مانند ۳۰۱ ، ۳۰۴ و ۳۰۵ دشوارتر کند.

کاربردهای استیل 321

کاربردهای استیل 321

از کاربردهای استیل 321 که به عنوان استیل نسوز شناخته می شود، همانطور که در بالا اشاره شد، در محیط هایی استفاده می شود که دما بسیار بالا است.

  • هوافضا – پیستون موتور
  • فرایندهای شیمیایی
  • اتصالات
  • فرایندهای صنایع غذایی – تجهیزات و انبارها
  • پالایش نفت – خدمات اسید پلی آمونیک
  • ضایعات – اکسید کننده های حرارتی
  • تولید دارو
کاربردهای استیل 321

مشخصات فنی آلیاژ ۳۲۱

مشخصات استیل ۳۲۱ با استانداردهای زیر شناخته می‌شود:

AMS 5510

ASTM A240

کاربردهای استیل 321

فورجینگ آلیاژ ۳۲۱

از خواص استیل ۳۲۱ میتوان به قابلیت فورجینگ خوبی که دارد اشاره کرد. این قطعه فولادی از استحکام بالاتری نسبت به کربن استیل، استیل آلیاژی، و فولادهای ضد زنگ مارتنزیتی برخوردار است. به همین دلیل به فشارهای فورجینگ و یا ضربات چکش بیشتری برای فورجینگ آن لازم است.

کاربردهای استیل 321

عملیات حرارتی

استیل ضد زنگ نوع ۳۲۱ با استفاده از عملیات حرارتی سخت کاری نمی شود ، در حقیقت تنها عملیات حرارتی که روی آن انجام می شود ، آنیل کردن در دمای ۱۹۵۰ درجه سانتیگراد (۱۰۶۵ درجه سانتیگراد) و پس از آن کوئنچ (آبدهی) است. این عملیات حداکثر مقاومت در برابر خوردگی را برای فورجینگ گرید ۳۲۱ ایجاد می کند.

کاربردهای استیل 321

جوشکاری

در مورد جوشکاری استیل ها ، محدودیت گرید ۳۲۱ این است که تیتانیوم آن هنگام استفاده از جوش قوس در دمای بالا، انتقال نمی دهد، بنابراین به عنوان گرید قابل جوشکاری در دماهای بالا توصیه نمی شود. در این حالت استیل ۳۴۷ توصیه میشود. از این رو گرید ۳۴۷ استاندارد مناسب برای جوشکاری به جای استیل ۳۲۱ است.

مانند سایر گریدهای آستنیتی، ۳۲۱ و ۳۴۷ از ویژگی‌های عالی در شکل‌پذیری و جوشکاری برخوردار هستند. گرید ۳۲۱ به خوبی پرداخت نمی شوند، بنابراین برای کاربردهای تزئینی توصیه نمی شود. گرید ۳۲۱ ممکن است توسط عملیات جوشکاری مایع و ذوبی (فیوژن) جوش داده شود.

کاربردهای استیل 321 ، محصولات تولیدی

از کاربردهای استیل 321 می توان به استفاده مقاطع تولیدی حاصل از این استیل شامل موارد زیر است:

  • ورق
  • صفحه
  • میلگرد و شفت
  • لوله و تیوب
  • اتصالات (به عنوان مثال فلنج ، درپوش، کپ ، جوش های سوکت ، زانو ، سه راهی ، کلاه، گیربکس)
  • سیم جوش

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله ، لوله استیل ، پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید.

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button