کاربرد لوله مانیسمان و خصوصیات این محصول

  • خانه / کاربرد لوله مانیسمان و خصوصیات این محصول

کاربرد لوله مانیسمان و خصوصیات این محصول

کاربرد لوله مانیسمان

لوله مانیسمان، لوله‌ای است که به‌صورت یک تکه و بدون درز تولید می‌شود. برای ساخت این لوله از شمش استفاده می‌گردد. به این‌گونه که شمش را حرارت داده و سپس به کمک یک سمبه ماتریسی آن را شکل داده و از قالب مخصوص عبور می‌دهند.

پس از شکل‌دهی برای اینکه به اندازه مورد نیاز برسد آن را به کمک غلتک‌های مخصوص ساخت لوله مانیسمان تحت نورد و کشش قرار می‌دهند. در ادامه این مقاله به موارد استفاده لوله مانیسمان و اهمیت آن اشاره شده است.

کاربرد لوله مانیسمان

چرا به این محصول بدون درز تولید می شود

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره شد این لوله به‌صورت یک تکه تولید شده و فاقد هرگونه درزی است. اهمیت این نکته زمانی مشخص می‌شود که شما بخواهید از یک لوله با استحکام بالا بهره ببرید. مانیسمان در ابعاد و قطرهای کوچک نیز قابل تولید است. البته به دلیل اینکه تولید با قطر بالا به‌صرفه نیست معمولاً در قطرهای بالا تولید نمی‌شوند؛ و قطر نهایی این محصول نهایتاً می‌تواند در حدود ۲۴ اینچ باشد.

کاربرد لوله مانیسمان

ضخامت لوله مانیسمان با توجه به فشار و نوع سیال مشخص می‌شود که در صنایع آن را با نام “schedule ” یا همان «رده» می‌شناسند. طبق جدول تنظیم شده هرچه رده لوله بالاتر باشد درنتیجه ضخامت آن نیز بیشتر خواهد بود. برای مثال مانیسمان ده اینچی دارای ضخامتی در حدود ۲۷٫۹ میلی‌متر بوده و مانیسمانی که در رده ۸۰ تولید می‌شود دارای ضخامتی حدود ۱٫۱۵ میلی‌متری خواهد بود.

کاربرد لوله مانیسمان

همین‌طور که اشاره شد هرچه رده بالاتر برود این عدد نیز بزرگ‌تر خواهد شد. این نوع لوله هم در ایران تولید می‌شود و هم به‌صورت وارداتی داخل کشور موجود است. در حالت کلی برای ساخت اتصالات بدون درز روش‌های متفاوتی وجود دارد.

کاربرد لوله مانیسمان

کاربرد لوله مانیسمان ، معرفی انواع این محصول

این لوله‌ها در اندازه‌های ۱٫۲ اینچ تا ۱۲۰ اینچی می‌توانند در صنایع نفت، گاز، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در اتصالات مورد استفاده قرار بگیرند.

دسته بندی این محصول

به‌طور کلی می‌توان دسته‌بندی زیر را برای لوله مانیسمان ارائه کرد

  1. کنترل‌کننده‌های سطح: مثل لول گیج‌ها، لول ترنسمیترها و لول سوئیچ‌ها
  2. شیرهای کنترلی: انواع شیرهای کنترلی مثل فشاری، گیت، بال ولو، چک ولو، ترموستاتیک و پنوماتیک ها
  3. تله‌های بخاری: انواع تله بخار مثل تله‌های ترمودینامیکی، تله‌های فری فلوت، تله‌های ترموستاتیکی، فلوتری و …
  4. ابزار دقیق‌ها و ابزار نمایشگر: مثل ابزار دقیق اندازه‌گیری سطح سیال، فشار سیستم، دمای سیستم و …
کاربرد لوله مانیسمان

آشنایی با مانیسمان آلیاژی و کاربرد آن

استانداردهای متنوعی در ساخت لوله های مانیسمان آلیاژی رعایت می گردد.

البته لوله های مانیسمان آلیاژی نیز شناسنامه دارند و از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار هستند. کشورهای زیادی اقدام به تولید لوله های مانیسمان آلیاژی با کیفیت می کنند از جمله چین، روسیه، آلمان، اوکراین، اسپانیا، ایتالیا و آرژانتین.

کاربرد لوله مانیسمان

آشنایی با لوله های مانیسمان آلیاژی

یکی از انواع مانیسمان آلیاژی ST52  است که ST در این لوله ها استاندارد آن ها را نشان می دهد. ST52 در بین لوله های مانیسمان آلیاژی بعنوان بهترین آن شناخته شده است که از کیفیت بالایی نیز برخوردار است.

نوع CK از این لوله های آلیاژی نیز که روسیه و کشورهای اروپایی سازنده آن هستند همراه با شناسنامه های معتبر به بازار مصرف عرضه می گردد.

خصوصیات انواع لوله آلیاژی را بدانیم

A335 تا P11  یک لوله آلیاژی و میلی متری ضخیم است که از خصوصیات آن این است که دماهای بالا را تحمل می کند و مقاومت دمایی در درجه حرارت های ۴۰۰ تا ۴۷۰ دارد. در بین لوله های آلیاژِ و میلی متری ضخیم در نوع A335 تا P22 مقاومت دمایی بالاتر رفته و پایداری آن در دماهای ۴۸۰ تا ۵۵۰ نیز چشم گیر است.

بیشترین مقاومت در برابر حرارت را لوله های آلیاژ و میلی متری که دارای استانداردهای A335 تا P92 هستند از خود نشان می دهند. این محصولات می توانند درجه حرارت ۵۶۰ درجه را نیز تحمل کنند.

خصوصیات لوله های آتشخوار ST35.8 چیست؟

لوله های آتشخوار ST35.8 درجه حرارت ۴۵۰ درجه را نیز تحمل می کنند و مقاومت آن ها در برابر فشار مایع به اندازه ۳۲ اتمسفر مشخص شده است. برای داشتن چنین مقاومتی این لوله های آتشخوار باید استاندارد DIN2448  داشته باشند و قطر آن ها ۶۴ باشد.

این میزان تحمل در آن دسته از لوله آلیاژ و میلی متری که دارای ضخامت کمتری هستند فشار ۸۰ اتمسفر می باشد. در صورت نیاز به عملیات جوشکاری روی این لوله ها، این عمل روی آن ها انجام می شود و به مدت ۱۵ دقیقه تحت درجه حرارت های ۵۲۰ تا ۶۰۰ قرار می گیرند و بدین گونه استانداردهای لازم را کسب می کنند.

مهم ترین کاربرد لوله مانیسمان لوله آلیاژی و میلی متری ضخیم چیست؟

برای ساخت دیگ های بخار (که از آن ها به عنوان یک مبدل حرارتی که منبع هایی هستند که تحت فشار قرار می گیرند استفاده می کنند)، از لوله آلیاژ و میلی متری ضخیم استفاده می کنند. در واقع مهم ترین کاربرد این لوله ها همین ساخت دیگ های بخار است. هرجا که نیاز به ساخت منابعی بود که بتوانند تحت فشار و حرارت قرار بگیرند از این لوله های آلیاژِی استفاده می کنند.

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید . همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button