کاربرد ناودانی در صنعت ساختمان سازی

  • خانه / کاربرد ناودانی در صنعت ساختمان سازی

کاربرد ناودانی در صنعت ساختمان سازی

کاربرد ناودانی در صنعت ساختمان سازی ؛ این روزها، مقاطع فولادی، از جمله مصالح اصلی و لوازم ضروری برای ساخت سازه‌های مختلف محسوب می‌شوند. از جمله مهم‌ترین مقاطع فولادی که تنوع و کاربرد گسترده‌ای در این صنعت دارد، ناودانی ساختمان است. البته احتمالا نام آن را زیاد شنیده باشید و توجه کنید که برای انتخاب و استفاده از ناودانی، حتما باید تخصص کافی داشته باشید. از این رو ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که ناودانی چیست، انواع آن کدامند و در ساختمان‌سازی چه کاربردهایی دارد؟

کاربرد ناودانی

ناودانی

ناودانی را می‌توان پروفیلی دانست که در ساخت قاب‌ها و فونداسیون های سازه کاربرد فراوانی دارد. در واقع استفاده از ناودانی در اوایل قرن ۲۰ شروع شد. در طول جنگ جهانی دوم، ناودانی مهمترین بخش فولادی در ساخت و ساز بود. پس از جنگ جهانی دوم، کارخانه‌های فولاد گسترش یافتند و در نتیجه تولید فولاد، نبشی و ناودانی افزایش یافت. با افزایش روزافزون کابرد سازه های فولادی در ساختمان‌ها، تقاضا برای مقاطع فولادی بالا رفت و به همین دلیل سازندگان به تولید ناودان ساختمان پرداختند. ناودانی از نظر هندسی U شکل بوده و زوایای داخلی آن گرد است. سطح مقطع ناودانی از یک جانِ افقی شکل و دو بال عمودی شکل تشکیل می‌شود. ناودانی در جنس‌های مختلفی مثل ناودانی گالوانیزه، آلومینیوم و فولاد زنگ‌نزن یا استیل ساخته می‌شود.

البته گاهی مواد دیگری مثل فولاد کربنی، پلیمرها و آلومینیوم نیز در ساخت آن به کار می‌روند. نوع آلومینیومی آن از نظر وزنی سبک‌تر است و قابلیت شکل‌پذیری و استحکام بالاتری دارد. UPE و UPN دو استاندارد برای ناودانی ساختمان محسوب می‌شوند. تفاوت این دو، در بال‌های به کار رفته در هر کدام از آنهاست. استاندارد UPE دارای بال‌های موازی با ناودانی C است، در حالی که استاندارد UPN دارای بال‌های مخروطی شکل است و برای ناودانی U استفاده می‌شود. البته استاندارد هر کشور با کشور دیگر فرق دارد و در ایران این استانداردها کاربرد دارد. مثلا استاندارد فرانسوی NFA 45-255 و استاندارد DIN EN ISO 12944-3، به ناودانی استیل اشاره دارند. بنابراین با توجه به استانداردهای مختلف این محصول، قیمت‌های متفاوتی را برای آن در بازار در نظر می‌گیرند. به طور کلی ویژگی‌های انواع ناودانی به شرح زیر است:

  • مقاومت در برابر تنش فولاد
  • اشغال فضای کمتر
  • سرعت نصب بالا
  • مقاومت در برابر ضربه
  • بهره‌وری بالاتر

انواع ناودانی

ناودان ساختمان را می‌توان در دو گروه کلی تقسیم کرد؛ گروه اول از نظر فرآیند تولید و گروه دوم از نظر ظاهری. در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم.

انواع ناودانی بر اساس فرآیند تولید

ناودانی نورد شده

این ناودانی، به وسیله مواد خام گرم شده و با عبور از غلتک‌های نورد، ساخته می‌شود. ابعاد غلتک‌ها در سایز نهایی این نوع ناودانی تاثیر دارد.

ناودانی پرسی

همانطور که از نامش پیداست، این ناودانی با پرس کردن ورق‌هایی به طول ۶ متر ساخته می‌شود. ناودانی پرسی را می‌توان بر اساس سفارش مشتری تغییر سایز داد. با توجه به ورق فولادی قیمت مناسب، ناودانی پرسی را می‌توان در صنایع مختلف استفاده کرد. این مدل به دلیل ظاهری که دارد، برای ایجاد لبه ‌های صاف در ساختمان‌سازی به کار می‌رود.

انواع ناودانی بر اساس شکل ظاهری

ناودانی ساده

ناودانی‌ های ساده در صنایع ساختمانی و صنعتی کاربرد دارند. سایز انواع ناودانی ساده از ۸ تا ۱۶ متغیر است و ارتفاع آنها می‌تواند بین ۳۰ میلی‌متر تا ۴۰۰ میلی‌متر باشد. البته در این مدل باز هم سایز و ارتفاع می‌تواند بر اساس نیاز مشتری سفارشی‌سازی شود. از ناودانی ساده در پایه و قاب تجهیزات صنعتی، چهارچوب و انواع پنجره ساختمان استفاده می‌کنند.

ناودانی مشبک

برای ساخت ناودانی مشبک، باید به فکر خرید ورق گالوانیزه بود. زیرا فرآیند تولید این کالا، سوراخ‌هایی را روی ورق گالوانیزه ایجاد می‌کنند تا با استفاده از سوراخ‌ها بتوان پیچ و مهره‌ها را باز و بسته کرد. ناودانی های مشبک، جهت تولید قفسه‌های فلزی به کار می‌روند.

ناودانی سنگین

سبک و سنگین بودن، براساس جدول وزن ناودانی سنجیده می‌شود. به طور کلی به ناودان هم وزن با جدول اشتال، ناودانی سنگین می‌گویند. بقیه انواع این محصول، از وزن کمتری برخوردار بوده و با نام ناودانی شیک شناخته می‌شود. همچنین دقت کنید که تفاوت وزن، به تفاوت قیمت این دو کالا نیز منجر می‌گردد.

کاربرد ناودانی

کاربرد ناودانی در ساخت ساختمان

ناودانی به طور گسترده در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شود. همانطور که اشاره کردیم، انواع ناودانی از بازار آهن قابل تهیه است و هر کدام را می‌توان در بخشی از ساختمان به کار برد. به طور کلی ناودانی ها از نظر ظاهری و کاربرد، در دو نوع U و C قرار می‌گیرند. ساختار منحصر به‌فرد هرکدام موجب شده تا در پروژه‌های ساختمانی، برای قاب و پایه به کار روند. اکثرا ناودانی در قسمت‌هایی از سازه که بار زیادی را تحمل نمی‌کنند، استفاده می‌شود. البته مهندس ساختمان باید اطلاعات خوبی درباره استفاده از ناودانی داشته باشد و بتواند هر مدل را در جای مناسب خود قرار دهد.

ناودانی ها به صورت تکی یا جفتی در صنایع استفاده می‌شوند. به طور مثال، در ساختار خرپا به صورت جفت، و در تیرها به صورت تکی به کار می‌روند. در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت از ناودانی در بخش‌هایی مانند ساخت تیر، ستون و خرپا برای فونداسیون ساختمان، قاب و کرکره استفاده می‌کنند. همچنین ناودانی در نمای ساختمان کاربردهای زیادی دارد و ناودانی های آلومینیومی اساس نما را تشکیل می‌دهند.

کاربرد ناودانی

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

دسترسی سریع به محصولات

میلگرد استیل | لوله استیل | استیل ضد زنگ | ورق نسوز | استیل ۳۰۴

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button