کوپلر میلگرد و انواع آن

  • خانه / کوپلر میلگرد و انواع آن

کوپلر میلگرد و انواع آن

کوپلر میلگرد ، روش قدیمی وصله میلگرد در سازه های بتنی مشکلات زیادی به همراه داشت. از این اتصال مکانیکی هنگام تولید انواع سازه‌ های بتنی برای میلگردها استفاده شده تا از اورلب و سنگین شدن آرماتوربندی جلوگیری شود. لازم به ذکر است که وصله مکانیکی بهترین نوع اتصال میلگرد است. کوپلینگ در ساختمان سازی کاربرد زیادی دارید .

کوپلر میلگرد

کوپلر میلگرد چیست؟

کوپلر نوعی اتصال مکانیکی است که از آن برای وصله کردن میلگردها هنگام آرماتوربندی و ساخت انواع سازه‌های بتنی برای میلگردها استفاده می‌شود. این نوع اتصال از اورلب (سنگین شدن آرماتوربندی) جلوگیری می‌کند. تولید این سازه در انواع مختلفی می‌ باشد که هر نوع آن برای وصله کردن به روش خاصی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

کوپلر میلگرد

انواع این محصول

انواع کوپلر میلگرد شامل موارد زیر است.

  • نوع کوپلرهای گروتی
  • کوپلرهای جوشی میلگرد
  • نوع کوپلرهای انتهایی
  • کوپلرهای پیچی دو طرفه
  • نوع کوپلرهای استاندارد
  • کوپلرهای تبدیل
  • نوع کوپلرهای پیچی قفل شونده
  • کوپلرهای مخصوص آرماتور فشاری
  • نوع کوپلرهای موقعیت
کوپلر میلگرد

کوپلرهای گروتی

در این روش شیارهای مارپیچی در یک سمت میلگردها ایجاد و سپس در بتن قرار داده می شود. باید سر میلگرد بیرون از بتن باشد. سر دیگر میلگرد باید در درون بتن میلگردهای کوپلر قرار داده شود . با این تفاوت که کاملا در بتن پنهان باشد و بیرون زدگی نداشته باشد.

کوپلر میلگرد

قسمتی از بتن که شیار خورده است باید روی قطعه کوپلر قرار بگیرد و قطعات بتن با فشار روی هم قرار گیرند. از این فرآیند که به آن کوپلرهای گروتی می گویند در ساخت انواع سازه های بتنی، دیوار، تیر و ستون استفاده می شود.

کوپلر میلگرد

کوپلرهای جوشی میلگرد

برای ساخت کوپلرهای جوشی از فولاد نرم استفاده می‌شود. به همین جهت هنگام جوشکاری به گرمایش نیازی نداشته و عملیات جوشکاری به آسانی بر روی آن‌ها صورت می‌گیرد. ساختار کوپلر جوشی میلگرد به صورتی است که میتوان با استفاده از آن آرماتور را به سازه متصل کرد.

کوپلر میلگرد

کوپلرهای انتهایی

به علت وجود قوانین جدید در بتن از میلگردهای بیشتری استفاده شود . همچنین طراحان برای قرار دادن میلگردهای بیشتر از مقاطع کوچک استفاده می‌کنند که باعث شلوغی میلگردها در بتن می‌شود.همچنین به علت وجود خم‌های نود درجه مشکلات بیشتری به وجود می‌آیند بنابراین انجام عملیات بتن ریزی با سختی همراه است. برای رفع این مشکل و کاهش شلوغی میلگردها در بتن، به جای خم کردن آن‌ها از کوپلر انتهایی استفاده می‌شود که سختی بتن ریزی را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهند.

کوپلرهای پیچی دو طرفه

در صورتی برای میلگردها از کوپلرهای پیچی دو طرفه استفاده می شود که امکان چرخاندن در هیچکدام یک از آن ها وجود نداشته باشد. عملکرد و استفاده از این نوع کوپلر به طوری است که میلگردها توسط کوپلر مهار شده و سبب درگیری آن‌ ها با شیارها و وارد شدن میلگردها تا انتهای کوپلر می‌شوند.

کوپلرهای استاندارد

از کوپلر استاندارد در هر قسمتی از سازه می توان استفاده کرد، به شرطی که یکی از میلگردها امکان چرخش داشته باشند. همچنین از این آرماتور به عنوان ماده اولیه برای ساخت کوپلر استاندارد نیز استفاده می‌شود.

کوپلر میلگرد

کوپلرهای تبدیل

از کوپلر تبدیل برای وصله کردن دو میلگرد که دارای قطری متفاوت است استفاده می‌شود. فرآیند این کوپلر به این گونه‌ای است که کوپلر در بین دو میلگرد قرار گرفته و آنها را به یکدیگر متصل می‌کند. البته باید بدانید که هنگام انجام عملیات آرماتوربندی برای کوپلر تبدیل، اول میلگردی که دارای قطر بیشتر است در کوپلر قرار داده می‌شود.

کوپلر میلگرد

کوپلرهای پیچی قفل شونده

از کوپلرهای پیچی برای مقاوم سازی، تعمیر بتن و ادامه دادن میلگردهای انتظار استفاده می‌شوند. این فرآیند سبب یکپارچه شدن میلگردها می‌ گردد. از کاربردهای دیگر این کوپلر می‌توان به استفاده از آن در سازه‌های پیش ساخته، شمع‌ ها، ستون‌ ها و تیرها اشاره کرد.

در واقع از کوپلرهای پیچی برای میلگردهای بالای ۲۰ سانتیمتر استفاده می‌شود. با بکارگیری این میلگردها نیازی به ایجاد شیار در سر میلگرد نیست. همچنین برای استفاده و نصب این محصول به مهارت و تخصص نیازی نمی‌ باشد و انجام این فرآیند تنها با استفاده از یک آچار استاندارد قابل اجرا است.

کوپلرهای مخصوص آرماتور فشاری

این نوع از کوپلر برای میلگردهایی که تحت فشار باری هستند، طراحی و استفاده می‌ شوند. این کوپلر تنها به یک میلگرد امکان اتصال می‌دهد. بنابراین هنگام نصب این محصول تنها به یک شخص نیاز است. طراحی این کوپلر تنها برای سایزهای ۲۰ تا ۵۰ می باشد و کاربرد چندانی برای سایزهای کوچکتر ندارد.

کوپلر میلگرد

کوپلرهای موقعیت

کوپلرهای موقعیت دارای یک مهره قفل کننده و یک قسمت نر و ماده می‌باشند. از این کوپلرها برای آرماتورهایی که حرکت دادن آن ها ممکن نیست، همچنین برای آرماتورهایی که در سازه بتن به صورت مجزا قرار می‌ گیرند، استفاده می‌ شود.

مزایای کوپلر میلگرد

کوپلر میلگرد به علت تنوع بسیار زیادی که دارد، شامل مزایای بی شماری است که این موضوع، استفاده از کوپلر را واجب می کند. مزایای استفاده از کوپلر میلگرد شامل موارد زیر می باشد:

  • کوپلر به علت تنوع بالایی که دارد، از آن در هر قسمت از بتن می توان استفاده کرد.
  • اجرای کوپلر به آسانی انجام می شود.
  • استفاده از کوپلر باعث افزایش اطمینان کار می گردد زیرا اتصالات کوپلر، به جای بتن، فشار وارده را تحمل می کند.
  • بهره گیری از اتصالات سنتی باعث شلوغی میلگرد در محل اتصالات می شود که کوپلر برای برطرف سازی این مشکل، مورد استفاده قرار می گیرد.
  • استفاده از اتصالات مکانیکی کوپلر سبب یکپارچگی در سازه می شود.
  • بهره گیری از اتصالات کوپلر در مقایسه با اتصالات سنتی (اورلب)، انسجام بیشتری دارد.
  • استفاده از این اتصالات باعث کاهش زیاد در ابعاد ستون سازه می شود، به همین جهت استفاده از این اتصالات در مقایسه با اتصالات دیگر، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر می باشد.
  • استفاده از کوپلر باعث می شود که از میلگردهای با سایز بزرگ بتوان در ستون‌ های با ابعاد کوچک استفاده کرد.
  • در روش های سنتی، برای سازه به تعداد زیادی میلگرد نیاز است، اما استفاده از کوپلر، میلگردهای اضافه را حذف کرده و باعث سبک‌تر شدن سازه می شود.
  • استفاده از کوپلر میلگرد باعث افزایش مقاومت در برابر حوادث طبیعی و زلزله می شود.
  • هنگام استفاده از کوپلر میلگرد نسبت به سایر اتصالات میلگرد سرعت کار را افزایش می دهد.
  • برای اجرای کوپلر میلگرد، به نیروی کار کمتری نیاز است که این موضوع باعث کاهش هزینه‌ی دستمزد کارگران می شود.
  • میلگرد کوپلر در مقایسه با سایر اتصالات دیگر، استفاده از تعداد میلگرد را کاهش داده که فرآیند قرار دادن میلگرد در شبکه آسان تر می شود.

کاربردهای کوپلر میلگرد

امروزه کوپلر، کاربرد گسترده‌ ای در زمینه ساختمان سازی دارد. در ادامه درباره کاربرد کوپلر شرح می دهیم.

  • کوپلر در سازه های مرتفع به علت هزینه پایین کاربرد دارد.
  • دیوارهای دیافراگمی ممکن است به ارتفاع ۴۰ متر برسند و نمی توان میلگردی با این طول تهیه کرد، به همین علت از کوپلر برای اتصالات زیرسازی سقف و فونداسیون مناسب است.
  • کوپلر برای ساخت تونل‌ های طولانی و متروها و سدها به کار می رود.
  • از کوپلر برای مراکزی که استحکام بتن اهمیت زیادی دارد استفاده می شود. به عنوان مثال ساخت مناطق حساس چون صنعت نفت و گاز، پتروشیمی، پل‌ها و غیره.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button