کاربرد فولاد در خودروسازی
کاربرد فولاد در خودروسازی ، آهن آلات و فولاد در صنعت حمل و نقل جایگاه ویژه ای دارد . همچنین انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد. جالب است بدانید حدودا ۱۶ درصد از آهن آلات برای تولید حمل و نقل استفاده می شود اما در بین انواع وسایل نقلیه ، پرمصرف ترین برای استفاده از فولاد در زمینه خودروسازی می باشد.
در مجموع، توزیع فولاد موجود در خودرو به شرح زیر است:
- ۳۴% برای ساخت بدنه اتومبیل
- ۲۳% برای ساخت قطار، که برای ساخت بلوک موتور از آهن و چدن همچنین برای چرخ دندهها که که در برابر سایش مقاوم باشند از فولاد کربن استفاده می شود.
- ۱۲% از تسمه فولادی با استحکام بالا در سیستم تعلیق استفاده میشود.
- استفاده های دیگر مثلا برای ساخت چرخ ها، مخزن سوخت، سیستم فرمان، لاستیک ها و غیره
کاربرد فولاد در خودروسازی تولید و خودرو و نوع کیفیت بدنه ی خودرو به میزان بسیار زیادی به عرضه فولاد بستگی خواهد داشت . به علت توانایی در برابر تحمل فشار شدید در جاده ها، افزایش وزن و قدرت برای تولید بدنه های اتوبوس معمولا از فولاد با کیفیت بالا استفاده می شود. در ساخت قاب دوچرخه از فولاد استفاده می شود به همین علت استحکام و ایمنی این وسیله ی دوست دار محیط زیست را افزایش می دهد.
کاربرد فولاد در خودروسازی ، علت استفاده از فلزات برای ساخت بدنه خودرو
کاربرد فولاد در خودروسازی ، امروزه سرمایه گذاری کارخانه های بزرگ فولادی در زمینه ی تولید فولادهایی با استحکام بالا می باشد . تا فولاد بتواند جایگاه خود را به عنوان ماده انتخابی برای صنعت خودروسازی حفظ کند.فولادهای مورد استفاد در زمینه ی خودروسازی حداقل ۶۰% از وسایل نقلیه را تشکیل داده که از حداقل مقاومت کششی ۵۰۰ تا ۸۰۰ مگا پاسکال برخوردار است.
فولادهای امروزه در مقایسه با فولادهای قدیمی به کار رفته در ساختار بدنه، باعث سبک تر شدن که مصرف سوخت را کاهش میدهد همچنین بهینه تر شدن جهت افزایش ایمنی به کار گرفته می شود. محصولات فولادی پیشرفته ، گریدهای جدیدی داشته که سبب استحکام بالا همچنین در مقایسه با فولاد معمولی وزن خودرو ۲۵% تا ۳۹% کاهش می یابد.
استفاده از آلومینیوم در خودروسازی
همانگونه که گفتیم در خودروسازی، فولاد نقش بسیار گسترده ای دارد که به دلیل وجود دلایلی چون سبک تر شدن خودرو، نگرانی بابت پایداری فولاد در بلند مدت استفاده از فولاد به مرور زمان کاهش می یابد.به همین علت استفاده از آلومینیوم و کامپوزیت های پلاستیکی و مواد سبک تر دیگر درخودروها افزایش یافته است. البته برای ساخت اتومبیل مواد سبکتری وجود دارد که جایگزین فولاد شود که این مواد شامل: کامپوزیت های پلیمری، فولاد منیزیم، فیبر کربن می باشد.
که استفاده ی گسترده از این موارد ذکر شده از از پتانسیل کاهش وزن بیش از ۶۰ درصد قطعات برخودار میباشد البته برای ساخت خودرو جایگزین این مواد به جای فولاد امکانپذیر نیست.استفاده از فولاد برای ساخت خودرو در مقایسه با آلومینیوم و مواد سبک تر از جمله کامپوزیت های پلاستیکی و منگنز به صرفه تر میباشد چون جایگزین موارد ذکر شده به جای فولاد بسیار گران تر است.
محصولات فولادی در صنعت خودروسازی
کاربرد فولاد در خودروسازی ، در صنعت خودروسازی از محصولات فولادی چون
- ورق گالوانیزه
- فولاد ضدزنگ
- ورق روغنی
- ورق ASTM A36
- نوع ورق C1010
- ورق کربن متوسط
- ورق فولادی TRIP
- نوع ورق فولادی DP
- لوله فولادی بدون درز
می باشد که در ادامه درباره هریک به طور مختصر شرح می دهیم.
ورق گالوانیزه
از ورق گالوانیزه در ساخت بدنه خودرو به علت مقاومت خوبی که در برابر خوردگی، مقاومت در برابر نمک های موجود در آب، انعطاف پذیری بالا، یکدستی در ظاهر استفاده می شود.
فولاد ضد زنگ
از پرکاربردترین آلیاژهای فولادی، آلیاژ ۳۰۴ و آلیاژ فولاد ضد زنگ می باشد که در صنعت خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.
ورق روغنی
برای ساخت خودرو یکی از پرکاربردترین مواد اولیه ورق روغنی می باشد. تولید ورق روغنی (ورق سرد) تحت فرآیند نورد سرد انجام می شود. برای ساخت ورق گالوانیزه از این محصول استفاده می شود. این محصول جوش پذیری مناسبی دارد همچنین دارای ویژگیهای سطحی میباشد که برای فرآیند پوشش دهی و رنگ آمیزی مناسب می باشد.
ورق ASTM A36
این محصول به روش نورد گرم میباشد که برای ساخت بدنه خودرو استفاده می شود.
ورق C1010
این محصول به دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید شده و برای جوشکاری مناسب میباشد همچنین برای ساخت اجزایی از بدنه خودرو از این ورق استفاده می شود.
ورق کربن متوسط
این محصول از قابلیت هایی چون فورج، ماشین کاری، کشش سرد و عملیات حرارتی مطلوبی برخوردار میباشد.
ورق فولادی TRIP
در حالت عادی، ساختار فیزیکی فولاد از فازهای فریت و پرلیت تشکیل شده است.می توان از تبدیل بخشی از فاز آستنیت پایدار در دمای بالا به فریت با استفاده از تغییر عناصر موجود در ترکیب شیمیایی فولاد و سیکل عملیاتی حرارتی ممانعت کرد. در واقع میتوان به این فاز پایدار در دمای محیط، فاز آستنیت باقی مانده گفت.
ساختار فولادهای TRIP شامل فاز آستنیت باقیمانده و پایدار در دمای محیط می باشد. ساختار این نوع فولادها به علت داشتن فاز آستنیت باقیمانده، دارای ویژگیهای منحصر به فردی می باشند.از جمله ی این ویژگی ها شکلپذیری، ازدیاد طول و مقاومت به ضربه بالا می باشد.
ورق فولادی DP
این ورق فولادی به علت ترکیب شیمیایی و عملیات حرارتی خاصی که دارد باعث میشود در دمای محیط ساختاری تشکیل شده از فازهای فریت و مارتنزیت پایدار داشته باشند. استفاده از مارتنزیت به علت فلز بسیار سخت و مستحکمی که دارد مزیت های مهمی ایجاد می کند. که این مزیت ها شامل: مقاومت به خستگی ، استحکام و سختی بسیار بالا. برای ساخت محصولات فولادی که از این آلیاژ استفاده شده از بهترین و نوین ترین موادی میباشد که در ساخت بدنه خودرو مورد استفاده قرار گرفته است.
لوله فولادی بدون درز
برای ساخت لوله های بدون درز از طیف گسترده ای فولادهای ضدزنگ استفاده می شود. از این لوله ها برای سیستم های اگزوز، سنسور لوله، لوله تهویه مطبوع، کولر گازی خنک کننده و غیره استفاده می شود.
آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .