استیل نسوز ۳۰۹ چیست ؟ خواص ، انواع و کاربردهای آن

  • خانه / استیل نسوز ۳۰۹ چیست ؟ خواص ، انواع و کاربردهای آن

استیل نسوز ۳۰۹ چیست ؟ خواص ، انواع و کاربردهای آن

استیل نسوز ۳۰۹  فولاد آلیاژی که از ترکیب و افزودن عناصر گوناگون چون منگنز، نیکل، کروم، مولیبدن، وانادیوم، سیلیسیم ، بور ، آلومینیم، کبالت، مس،سریم، نیوبیم، تیتانیوم، تنگستن، قلع، روی، سرب و زیرکونیم به فولاد تشکیل می شود که باعث کاهش وزن ، مقاومت بالا در ویژگی سایش ، دمای بالا و بهبود ویژگی های مکانیکی می‌گردد.

استیل نسوز ۳۰۹

مشخصات فنی استیل نسوز ۳۰۹

استیل نسوز 309 یک فولاد زنگ ‌نزن آستنیتی مقاوم به حرارت است . این فولاد دارای مقاومت به اکسیداسیون و کربوریزاسیون بهبود یافته و استحکام دما بالا در مقایسه با رده‌های استاندارد مشابه ۳۰۴ است .

استیل نسوز ۳۰۹

این رده به طور همزمان دارای مشخصه‌های زیر است: مقاومت به اکسیداسیون خوب تا دمای ℃۱۰۰۰، مقاومت به کربوریزاسیون خوب تا دمای ℃۱۰۰۰، مقاومت خوب به شوک حرارتی و قابلیت جوشکاری خوب.

استیل نسوز ۳۰۹

میلگرد استیل ۳۰۹ نسوز (heat resistant)

میلگردها از جمله تولیدات پر کاربرد درانواع صنایع می‌باشند که در جنس‌ها و سایزهای مختلف تولید می‌شوند. میلگردها از لحاظ جنس به دو دسته ساده کربنی و زنگ نزن (استنلس) تقسیم می‌شوند که نوع استنلس آن با نام استیل هم در بازار شناخته می‌شود.

میلگرد استیل ۳۰۹ مقادیری از کروم و نیکل در ساختارش دارد که موجب ایجاد ویژگی مقاومت به اکسایش و نسوز بودن می گردد.تولید میلگرد استیل ۳۰۹ با روش نورد گرم انجام می‌شود، مذاب مربوط به این نوع فولاد در کوره‌های خلا یا آرگون با اضافه کردن عناصر آلیاژی مورد نظر ایجاد می‌گردد .

استیل نسوز ۳۰۹

مذاب روش ریخته‌گری پیوسته (مداوم) به صورت یکی از مقاطع تختال، شمشال و شمشه از جنس استیل ریخته می‌شود. از نورد شمشال‌های استیل ۳۰۹ نسوز با سطح مقطع مربعی میلگرد ۳۰۹ نسوز تولید می‌شود.

برای بهبود شکل پذیری شمشال‌های استیل ۳۰۹ ابتدا این شمشال‌ها در دمای بالا پیش گرم می‌شوند . در ادامه تحت فشار غلطک‌های گردان نورد قرار می‌گیرند. در این مرحله پس از چند سری نورد پی در پی میلگرد استیل ۳۰۹ با قطر مشخصی تولید می‌شود ، جهت دستیابی به قطرهای کوچک تعداد مراحل نورد بیشتری لازم می‌باشد.

به دلیل حرارت بالای مراحل پیش گرم و نورد، سطح میلگرد دچار اکسیداسیون سطحی می‌شود . هرچند مقدار اکسیداسیون سطحی در فولادهای سری ۳۰۰ به دلیل مقاومت به حرارت کم می‌باشد اما در صورت نیاز جهت حذف اکسیدهای سطحی میلگرد استیل ۳۰۹ نسوز از شات بلاست، اسید شویی، شست و شو با آب و پولیش‌کاری کمک گرفته می‌شود.

استیل نسوز ۳۰۹

روش جدیدتری برای تولید این میلگردها وجود دارد، در این روش تمامی مراحل دما بالا از پیش گرم شمشال‌ها تا خطوط نورد گرم در محفظه‌های خلا یا تحت اتمسفر خنثی انجام می‌شود تا میزان اکسیداسیون سطحی به حداقل برسد.

از کاربردهای این فولاد زنگ ‌نزن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: قطعات کوره، قطعات موتور هواپیما و جت، مبدل‌های حرارتی، قطعات اگزوز اتومبیل و سایر وسایل حمل و نقل با درجه حرارت بالا، محفظه‌های دمای بالا، تسمه نقاله، تجهیزات پالایشگاهی و فرآوری مواد شیمیایی و … . 

استیل نسوز ۳۰۹

خریدوفروش میلگرد استیل نسوز ۳۰۹

استیل ۳۰۹ نسوز در استاندارد آلمانی با کد ۱٫۴۸۲۸ هم شناخته می‌شود. خریدوفروش این میلگرد به صورت شاخه‌های ۶ متری و بر حسب کیلوگرم انجام می‌شود.معمولا قطر این میلگرد بین ۶ تا ۶۰ میلیمتر بیشترین فروش را دارد. عمده محصولات از این جنس موجود در بازار وارداتی بوده و تولید کشورهای تایوان، چین، کره، هند و … می‌باشد.

استیل نسوز ۳۰۹

به دلیل مقادیر کمتر عناصر آلیاژی قیمت میلگرد استیل ۳۰۹ کمی ارزان تر از نوع دیگر میلگرد نسوز یعنی میلگرد استیل ۳۱۰ می‌باشد، همچنین قیمت میلگرد استیل ۳۰۹ نسوز گران تر از بسیاری از میلگردهای معمولی می‌باشد.

ترکیب شیمیایی 

این استیل در استاندارد DIN با کد ۱٫۴۸۲۸ شناخته می‌شود. ترکیب شیمیایی این فولاد آلیاژی در جدول زیر آورده شده است: 

کربنکرومنیکلمنگنزفسفرگوگردسیلیسیم
۰/۲ %۲۲ %-۲۴ %۱۲ %-۱۵ %۲ %۰/۰۴۵ %۰/۰۳ %۰/۷۵ %

مقاومت به خوردگی 


این فولاد زنگ ‌نزن به دلیل درصد بالای کروم در مقایسه با فولاد ۳۰۴، در مقابل خوردگی‌هایی همچون سولفید و کربونیزه شدن در صورتی که در معرض سیکل‌های دمایی متناوب و غلظت بالای مواد خورنده نباشد، مقاوم است.در مواجه با شوک حرارتی و یا سیکل‌های دمایی متناوب، مقاومت به خوردگی دمای بالای استیل نسوز ۳۰۹ کاهش می یابد. از اینرو این فولاد در بسیاری از کاربردهای عملیات حرارتی قابل استفاده نخواهد بود.

این فولاد به دلیل درصد کم نیکل، برای کاربردهای مقاوم به خوردگی که در آن رطوبت یا بخار آب وجود دارد، توصیه نمی‌گردد. درصد بالای کربن استیل نسوز ۳۰۹ که به منظور بهبود خواص خزشی اضافه شده است .اثر مخربی بر مقاومت به خوردگی شیمیایی این فولاد آلیاژی داشته و موجب بروز خوردگی بین دانه‌ای می گردد. میزان درصد بالای کروم در ترکیب این آلیاژ، مقاومت به خوردگی آن را در مقایسه با سایر فولادهای مقاوم به حرارت بیشتر کرده است.

دیگر فرایندهای استیل نسوز ۳۰۹

قابلیت ماشین‌کاری این فولاد آلیاژی مشابه با رده‌ی ۳۰۴ است. فولاد زنگ‌نزن ۳۰۹ می‌تواند با روش‌های جوشکاری مقاومتی یا ذوبی جوشکاری شود. باید توجه کرد که جوشکاری اکسی استیلن برای این آلیاژ درنظرگرفته نمی‌شود.

فرایند کار گرم این فولاد در دمای ℃۱۱۷۷ انجام و با یک گرمایش مجدد در ℃۹۸۲ ادامه می‌یابد. سپس فولاد به سرعت کوئنچ می‌شود. شایان ذکر است فرایند آنیل پس از کار گرم به منظور احیای خاصیت مقاومت به خوردگی آن می‌تواند انجام شود.

فرایند آنیل در محدوده دمایی ℃۱۱۲۱-۱۰۳۸ انجام و محیط کوئنچ آن آب است. این رده از فولاد به عملیات حرارتی واکنش نمی‌دهد. استحکام و سختی این آلیاژ از طریق کار سرد افزایش پیدا می‌کند. 

کاربرد میلگرد استیل نسوز ۳۰۹

عناصر آلیاژی میلگرد استیل ۳۰۹ نیکل و کروم می‌باشد، مقادیر نیکل و کروم این فولاد به ترتیب ۱۲ و ۲۰ درصد می‌باشد، مقادیر کروم و نیکل این آلیاژ اندکی کمتر از استیل ۳۱۰ می‌باشد، به همین دلیل مقاومت حرارتی این میلگرد کمی کمتر ازاستیل ۳۱۰ نسوز می‌باشد و دمای کاری آن مقداری کمتر از این سری و در حدود ۹۰۰ درجه سانتیگراد می‌باشد.

از آن در ساخت اجزای دیگ بخار، اجزای داخلی فر و اجاق گاز، اجزای بویلرهای صنعتی و سایر کاربردهای از این قبیل که نیاز به تحمل حرارتی بالایی دارند.

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button