انواع میلگرد از نظر ظاهر و جنس

  • خانه / انواع میلگرد از نظر ظاهر و جنس

انواع میلگرد از نظر ظاهر و جنس

انواع میلگرد ، میلگردها در انواع و اقسام مختلفی هستند که در ادامه به آن ها پرداخته شده است:

میلگردها از نظر ظاهر

میلگردها بر اساس ظاهر به سه دسته تقسیم می شوند:

  • میلگرد ساده
  • نوع میلگرد آجدار
  • میلگرد آجدار پیچیده یا همان کلاف
انواع میلگرد

میلگردها از نظر جنس و نوع

از نظر نوع ، میلگردها به ۶ دسته تقسیم می گردد :

  • اروپایی
  • فولاد کربن
  • پوشش اپوکسی
  • گالوانیزه
  • فایبرگلاس لیمر
  • فولاد ضدزنگ

هر کدام از انواع میلگردها دارای نقاط ضعف و نقاط قوت ویژه خود می باشند. میلگرد نوع اروپایی از ماده ای به نام منگنز ساخته شده است . که در مناطق زلزله خیز و برای سازه های که ساختاری یکپارچه دارند ، مناسب نیست. با این حال، کار با این محصول ساده می باشد.میلگرد نوع اپوکسی را در واقع می توان همان فولاد کربن نامید که با اپوکسی پوشانده‌ شده است.

انواع میلگرد

این محصول در حدود ۷۰ تا ۱۷۰۰ برابر فولاد کربن در مقابل زنگ زدگی مقاوم است. هر نوع آسیب به این محصول، به دلیل پوشش ظریف اپوکسی آن، می تواند میلگرد را با مشکل مواجه کند و مقاومت آن را در برابر زنگ زدگی کاهش دهد.متداول ترین نوع میلگرد، میلگرد فولاد کربن است که آن را نوار سیاه نیز می نامند.

انواع میلگرد

با توجه به اینکه این نوع از میلگرد در برابر رطوبت مقاومت زیادی ندارد، میزان زنگ زدگی در آن بالا می باشد و استفاده از آن در این مناطق مناسب نیست.در مورد میلگرد گالوانیزه می توان گفت که این محصول فقط ۴۰ برابر نسبت به فولاد کربن از مقاومت بیشتری در برابر رطوبت برخوردار است. علاوه بر این، قیمت بیشتری نسبت به میلگرد اپوکسی دارد.

انواع میلگرد

انواع میلگرد ، میلگرد استیل

میلگردهای استیل از آلیاژ سری ۳۰۰ تولید می شود از مزایای میلگرد استیل اکسید نشدن و نداشتن خاصیت مغناطیسی آن است زیرا دارای مقدار زیادی نیکل و کروم می باشد. این نوع از میلگردها دارای دو نوع ضد زنگ و کربن دار است و از کاربردهای آن می توان به ترتیب به استفاده از آن ها در مناطق مرطوب اشاره کرد.

انواع میلگرد

انواع میلگرد ، میلگرد تقویتی

از میلگردهای تقویتی برای تقویت جاهایی که نیاز به مقاومت بیشتر دارد استفاده می شود. بیشترین محل استفاده از آن ها در سقف های تیرچه بلوک، فونداسیون، دیوار برشی است . چرا که این نوع میلگرد با شمش فولادی نورد گرم تولید شده و قابلیت خم شوندگی بالایی دارد تا جایی که تا ۱۸۰ درجه خم می تواند خم شود.

انواع میلگرد

انواع میلگرد ، میلگرد نرمال

میلگرد نرمال معمولا بین ۳ تا ۱۱ متر موجود هستند. تفاوت آن ها با میلگردهای معمولی در گرید یا آنالیز، ترکیبات شیمیایی، میزان مقاومت تسلیم و تنش کشش میلگرد نرمال است. موارد مصرف آن در استفاده برای افزایش تقویت فونداسیون، استفاده در صنایع فنرسازی، افزایش مقاومت بتن و استفاده به عنوان میلگرد حرارتی هستند.

انواع میلگرد

انواع میلگرد ، میلگرد بستر

میلگردهای بستر شامل دو میلگرد موازی هستند که با فاصله ۵.۵، ۱۱ و ۱۵ سانتیمتر از یکدیگر قرار دارند که معمولا طول آن ها حدود ۳ متر است. همچنین یک مفتول به صورت عمودی یا زیگزاک به آن دو جوش داده می شود. برای افزایش مقاومت در برابر تنش های خمشی و برشی از میلگردهای بستر استفاده می شود. علاوه بر این، آرماتور بستر بر باربری عمودی و مایل ستون‌ های ساختمان تاثیر خوبی دارد. از دیگر مزیت های آن می توان به نیاز نداشتن به دوغاب بندی، استحکام در برابر زلزله اشاره کرد.

میلگرد کامپوزیتی (FRP)

یکی از معایب میلگردها خوردگی و ساییدگی میلگردهای فولادی است . پس با پیشرفت تکنولوژی نوعی از میلگردهایی با مواد کامپوزیتی ساخته شد. این میلگردها علاوه بر اینکه دچار خوردگی نمی شوند، مشکلاتی مربوط به انتقال جریان های الکریسته ندارد.

انواع میلگرد

از میلگردهای کامپوزیتی (FRP) برای طراحی و ساخت ساختمان های جدید نیز استفاده می گردد . باعث کاهش قطر و افزایش فاصله میلگردها در اعضای بتن مسلح مانند دال ها، تونل ها، فونداسیون و غیره می شوند. همچنین استفاده از آرماتور FRP جهت افزایش مقاومت سازه در برابر زلزله بهترین گزینه می باشد.

میلگرد کلاف

میلگردهای کلافی در دو نوع ساده و آجدار در دسترس هستند. کلاف های ساده از سایز ۵.۵ تا ۱۰ بسته به سفارش مشتریان تولید می گردد و کلاف های آجدار با میلگردهای A2 و A3 ساخته می شوند. میلگردهای کلافی برای افزایش استحکام سازه‌های بتنی، استحکام دیوارها و ستون‌ های آجری، استحکام بلوک ‌ها و افزایش استحکام اتصالات گازی استفاده می گردد.

میلگرد HSD

میلگردهای HSD نوعی از میلگردهای آجدار است. در فرآیند تولید آن ها تغییراتی را اعمال می کنند تا مقاومت آن ها به شدت بالا رود. این نوع از میلگردها چون از مقدار کربن کم ساخته می شود، همین عامل باعث شده بسیار برای جوشکاری مناسب باشد. همچنین میلگردهای HSD، دارای استحکام کششی بالا و چکش خواری مناسب است.

میلگرد زیگزاگ

میلگردهای زیگزال همان خرپا که از میلگردهای آجدار یا ساده ساخته می شوند . از طریق جوش یا قلاب به یکدیگر وصل می شوند. از این نوع میلگرد در ساخت سقف استفاده می کنند. میلگردهای زیگزاگ بهتر است به روش نورد گرم تولید و در میلگردهای بالایی تیرچه از میلگرد آجدار ۳۴۰ یا بالاتر استفاده شود. هر چه طول تیرچه بالاتر باشد، قطر میلگرد بیشتر می شود.

میلگرد ترانس

میلگردهای ترانس دارای ظاهری متفاوت از میلگردهای دیگر هستند زیرا پس از تولید با عملیات پولیش، سطح آن صاف و صیقلی می شود و دارای مقاومت و سختی بالا هستند.شیوه پولیش زنی این نوع از میلگردها کیفیت میلگردهای ترانس را تعیین کرده و به دو دسته تک پولیش و دو پولیش تقسیم بندی می شوند.

میلگرد حرارتی

از آن جایی که ترک بتن باعث کاهش استحکام سازه می شود، استفاده از میلگردهای حرارتی به منظور جلوگیری از ترک خوردگی بتن از جمله تهمیداتی است که می توان انجام داد. به میلگردهای حرارتی میلگردهای افت حرارت نیز می گویند. عمده استفاده از میلگردهای حرارتی در سقف های تیرچه بلوک، عرشه فولادی و سقف های کرومیت می باشد.

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button