خواص ورق آلیاژی ck45 و کاربردها

  • خانه / خواص ورق آلیاژی ck45 و کاربردها

خواص ورق آلیاژی ck45 و کاربردها

خواص ورق آلیاژی ck45 ، Ck45 یک فولاد آلیاژی می باشد که جزء دسته آلیاژ های کربن متوسط قرار می گیرد . نام این آلیاژ طبق استانداردهای مختلف مطابق با جدول زیر می باشد .

RavneAISIENDINMat.No
Ck451045C45ECk451.1191

ترکیب شیمیایی ورق آلیاژی ck45

ترکیب شیمیایی ورق آلیاژی ck45 مطابق با جدول زیر می باشد

*Mo*Cr*NiP(MAX)S(MAX)MnSiC
0.10.20.20.0350.030.5-0.80.1-0.40.42-0.5

جمع مقادیر عناصر ستاره دار(*) نباید بیشتر از ۰٫۶۳ شود. چون مقدار کروم ورق ck45 پایین می باشد، مقاومت به خوردگی ندارد.

خواص مکانیکی ورق آلیاژی ck45

خواص مکانیکی این ورق طبق جدول زیر بیان شده است

انرژی ضربه(J)سختی(برینل)تنش تسلیم(MPa)استحکام کششی(MPa)درصد ازدیاد طول%هدایت حرارتی(WM.K)چگالی(kgcm3(
25160-190305-640610-7704-179.5177

چون سختی ورق ck45 بالاست و مقاومت سایشی خوبی دارد به آن ها ورق ضدسایش نیز می گویند.

خواص ترمودینامیکی

  • میزان حرارت دهی ورق CK45: 680 تا ۷۱۰ درجه سانتی گراد
  • دمای آهنگری ورق CK45: 850 تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد و تحت فرآیند چکش کاری
  • دمای سخت شدن ورق CK45: 820 تا ۸۵۵ درجه سانتی گراد؛ این فرآیند باید تحت هوا یا روغن انجام شود. قبل از آغاز عملیات خنک سازی ورق فولادی باید اطمینان حاصل کنید که حرارت به طور کامل از فولاد خارج شده است.
  • عملیات خستگی ورق CK45: ورق فولادی در این حالت در دمای ۵۵۰ تا ۶۶۰ حرارت داده می شود. همانطور که میزان سختی و سایر موارد مهم تغییر می کند، دما نیز در این شرایط تنظیم می شود. تیمار حرارتی ورق CK45 به عوامل مختلفی نظیر سرعت حرارت، سرعت خنک سازی، زمان غوطه وری در آب یا روغن بستگی دارد؛ تحت این شرایط، ورق هایی با سایز و شکل متنوع تولید می شوند .

عملیات حرارتی که جهت افزایش مزایای ورق آلیاژی ck45 انجام می گردد :

Forging (آهنگری)

Forging (آهنگری): دما بین ۸۵۰ تا ۱۲۵۰ درجه سانتی گراد است. در کوره گرم شده و نگه داشته می شود تا دما یکنواخت شود و برای سرد شدن نیز در کوره می ماند تا خنک شود.

Annealing (آنیل کردن)

Annealing (آنیل کردن): دما بین ۶۵۰ تا ۸۵۰ درجه سانتی گراد است و مانند فورجینگ در کوره گرم می شود و بعد از یکنواخت شدن دما نیز در کوره خنک می شود.

Normalizing (نرمال کردن)

Normalizing (نرمال کردن): دما بین ۸۴۰ تا ۹۲۰ درجه سانتی گراد است. ورق برای یک مدتی در این دما نگه داشته می شود سپس ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب خیسانده شده و در نهایت در هوای آزاد خنک می شود.

Tempering (تمپر یا بازپخت)

Tempering (تمپر یا بازپخت): دما بین ۴۰۰ تا ۶۵۰ درجه سانتی گراد است. به ازاء هر ۲۵ میلیمتر به مدت ۱ ساعت در آب نگه داشته می شود و سپس در هوای آزاد خنک می شود.

Hardening (سخت کردن)

Hardening (سخت کردن): دما بین ۸۲۰ تا ۸۶۰ درجه سانتی گراد است. به ازاء هر ۲۵ میلیمتر به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب نگه داشته شده و سپس در آب یا آب نمک کوئینچ می شود. برای سخت کردن ورق های ck45 از روش های القایی یا شعله مستقیم استفاده می شود.

Stress-Relieving (تنش زدایی)

Stress-Relieving (تنش زدایی): دما بین ۵۵۰ تا ۶۶۰ درجه سانتی گراد است. سپس به ازاء هر ۲۵ میلیمتر به مدت ۱ ساعت در آب نگه داشته شده و سپس در هوای آزاد خنک می شود.ماشین کاری این ورق ها در شرایط نرمال و نورد گرم بسیار آسان است و با انواع ابزارهای فرز، برش، حفاری، تراشکاری، سوراخکاری و اره شکل داده می شوند.

جوشکاری ورق آلیاژی ck45

جوشکاری ورق های ضدسایش چندان ساده نیست و باید شرایط خاصی رعایت کنیم.  مثلا تا دمایی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد پیشگرم می شود و دما را در حین جوشکاری ثابت نگه می داریم .

سپس با الکترودهای هیدروژن پایین فرآیند جوشکاری را انجام می دهیم و بعد در شن و ماسه یا خاکستر به آرامی خنک شده در نهایت برای حذف تنش های ایجاد شده در جوشکاری آن را در دمایی بین ۵۵۰ تا ۶۶۰ درجه سانتی گراد تنش زدایی می کنیم.

دمای کاری ورق های ضدسایش بین منفی ۲۵ تا ۴۸۰ درجه سانتی گراد می باشد یعنی می تواند در دماهای بسیار بالا یا بسیار پایین کار کند.

کاربرد و خواص ورق آلیاژی ck45 ورق های ضدسایش

کاربرد ورق های ضدسایش بسیار گسترده است و از آن ها در ساخت قطعات مهندسی متنوعی استفاده می شود. قطعاتی که تحت تنش و سایش بالا بوده و ابعاد و شکل پیچیده ای دارند و نیاز است که استحکام و سختی بالایی داشته باشند مورد مصرف قرار می گیرد .

  • قطعات ماشین آلات سنگین مخصوصا ماشین آلات کشاورزی مانند میل لنگ
  • چرخ دنده
  • ساخت چاقو و چکش
  • مخازن تحت فشار
  • ساخت ابزار
  • خودرو سازی

چقرمگی این ورق بالاست و چون قیمت ورق آلیاژی ck45 بسیار مناسب است پر استفاده ترین ورق در خودروسازی ورق ضدسایش می باشد که در ساخت میل لنگ، میله های متصل کننده، شفت، بوش، سگدست، چرخدنده و… خودرو ها از آنها استفاده می شود.

در ایران این ورق هابه صورت مطلوب تولید می شود ، فولادکاران با افتخار در خدمت شما ست . ورق های وارداتی از کشورهایی مانند اوکراین، کره، آلمان و روسیه وارد می شوند. این ورق ها معمولا در ضخامت های بین ۳ تا ۵ میلیمتر و ابعاد ۲۰۰۰×۶۰۰۰ میلیمتر یا ۱۵۰۰×۶۰۰۰ میلیمتر تولید می شوند.

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button