ستونی صنعتی ، انواع و کاربرد ها

  • خانه / ستونی صنعتی ، انواع و کاربرد ها

ستونی صنعتی ، انواع و کاربرد ها

ستونی صنعتی از ورق های سیاه ضخامت بالا تولید می گردد. در پروژ های صنعتی نظیر ساخت انواع ماشین آلات، ستون ساختمان، ساخت پل و … این محصول کاربرد ویژه ای دارد. وزن قوطی ستونی بنابر ابعاد و ضخامت ورق سیاه به کار گرفته در فرآیند تولید متغییر است. ستونی صنعتی به دلیل تولید در ابعاد بزرگ و کاربرد در کارهای سنگین به پروفیل سنگین نیز معروف می باشد.  

ستونی صنعتی

پروفیل های صنعتی در سازه های فلزی بزرگ، تابلوهای تبلیغاتی عظیم، ساخت تجهیزات صنعتی و ساخت خرپا عظیم کاربرد دارد. در هنگام ساخت ساختمان در کارخانه ها و کارگاه های تولید در قسمت های مختلف نیاز به ستون ها و باکس های فلزی دارند. این باکس همان ستونی صنعتی می باشد. قیمت روز ستونی صنعتی طبق قیمت روز ورق سیاه متغییر است.

ستونی صنعتی

پروفیل صنعتی

شروع این بحث را با پاسخ به سوال پروفیل صنعتی چیست، آغاز می ‌کنیم. این نوع پروفیل، وزن و ضخامت بالایی دارد و از ورق سیاه برای تولید آن استفاده می ‌شود. به دلیل وزن زیاد، به این نوع پروفیل، پروفیل سنگین هم می ‌گویند. موارد کاربرد این پروفیل شامل ساخت پل‌ ها، صنایع  نظامی، ساخت تجهیزات برای صنایع مختلف، تابلوهای تبلیغاتی و غیره می‌باشد. مهم‌ ترین و عمده‌ ترین مکانی که می ‌توان این نوع پروفیل را مشاهده کرد، صنعت ساختمان است.

ستونی صنعتی

این نوع پروفیل بر اساس شکل در گروه پروفیل ‌هایی قرار می‌گیرد که سطح مقطع آنها بسته است، زیرا معمولا سطح مقطع آنها به شکل مربع و یا مستطیل می ‌باشد. همان طوری که گفتیم در تولید قوطی ستونی، از ورق سیاه استفاده می ‌شود و به همین دلیل قیمت ورق سیاه تاثیر زیادی بر روی قیمت پروفیل صنعتی دارد. وزن کم، استقامت، دوام بالا و دچار نشدن به فرسایش از جمله خصوصیات این نوع پروفیل به شمار می ‌رود.

ستونی صنعتی یا پروفیل صنعتی چیست؟

ستونی صنعتی از نظر شکل ظاهری همانند ستونی ساختمانی با ابعاد بالاتر از12 سانتی متر و ضخامت بالاتر از 6 میلیمتر می باشد. این محصول توان باربری و استحکام بالایی دارد بنابراین در طراحی های غول آسا مد نظر قرار میگیرد. این محصول شکل مقطع چهارگوش دارد و در یک سازه و یا ساختمان همانند ستون با توان باربری بالا عمل می کند.

ستونی صنعتی

ستونی صنعتی در فرآیندی اتصال به دلیل ضخامت بالا حجم فلز جوش weld deposit آن بیشتر شده و کیفیت اتصال بهتر میشود. همچنین به دلیل اینکه پروفیل صنعتی از جنس فولاد ساختمانی است قابلیت سوراخکاری برای اتصال پیچ و مهره را دارد.

ستونی صنعتی

یکی از قابلیت مهم ستونی صنعتی بکارگیری آن در CFT (پروفیل توخالی پر شده با بتن می باشد). ترکیب بتن با مقاطع فولادی از مزیت های مهم به شمار می آید چرا که مقاومت بتن در برابر نیروهای فشاری در کنار مقاومت فولاد در برابر نیرو کششی قرار میگیرد و کامپوزیتی تولید میکند که بسیار در استحکام سازه تولید شده اثر بخش خواهد بود.

وزن قوطی صنعتی

عامل بسیار مهمی که باعث بالا رفتن و یا پایین رفتن وزن در این پروفیل می ‌شود، وزن ورق سیاه است. در تولید این نوع قوطی از ورق سیاه استفاده می‌ شود، به همین دلیل وزن این نوع ورق تاثیر زیادی بر روی قیمت قوطی دارد. توصیه مهمی که متخصصان در مورد وزن و هزینه تمام شده خرید قوطی می ‌دهند آن است که هیچگاه نباید کیفیت را فدای قیمت کرد. و همیشه کیفیت و مرغوبیت یک کالا باید در درجه اول قرار داشته باشد.

ستونی صنعتی

مشخصات مکانیکی ستونی صنعتی

ردیفکلاس فولادSteel Dedignationگرید معادلGradeاستحکام کششN/mm2تنش تسلیمN/mm2درصد ازدیاد طولElongation%
1S235JRH1.0039360 – 51023524
2S275J0H1.0149410 – 56027520
3S275J2H1.0138410 – 56027520
4S355J2H1.0547470 – 63035520
5S355J2H1.0576470 – 63035520

خط تولید ستونی صنعتی

ستونی صنعتی از ورق سیاه تولید میگردد. قالب گیری و فرم دهی ورق سیاه در چندین مرحله انجام میشود، در این بخش سعی در این است که دو لبه ورق را به یکدیگر نزدیک و محل اطلاق را جوش دهند. پس از عبور ورق از این مرحله، درز قوطی به صورت یک خط مستقیم مشخص میگردد.عملیات جوشکاری در تولید قوطی صنعتی به صورت اتوماتیک توسط جوش القایی یا جوش کاری مقاومتی در این بخش تولید، انجام می شود.

ستونی صنعتی

پس از مرحله جوشکاری عملیات خنک کاری با مواد شیمیایی محلول در آب صورت می گیرد . سپس سایزینک نهایی، برش محصول و بسته بندی انجام می شود.بنا به دلایلی تولید ستونی صنعتی از دیگر پروفیل های فولادی زمان و هزینه بیشتر صرف میکند. چرا که ابعاد بزرگ و ضخامت بالا در این محصول تاثیر به سزائی در فرایند تولید ستونی صنعتی خواهد داشت. در استاندارد ISO EN 10219.1کلیه الزامات مربوط به کیفیت تولید و تحویل ستونی صنعتی آمده است.

کاربرد ستونی صنعتی

  • ساخت پروژه های عظیم مانند ساخت پل، برج های فلزی، تاسیسات صنعتی در کارخانه های بزرگ
  • ساخت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی
  • در صنایع نظامی
  • عمران و ساختمان سازی
  • صنایع خودروسازی و حمل و نقل عمومی مانند اتاق انواع خودروهای سنگین

آرتا استیل تهران متخصص واردات و توزیع انواع ورق های آلیاژی، استنلس استیل و فولاد ضد زنگ، میلگردهای استنلس استیل، لوله و پروفیل و ورقهای فنری، آمادگی خود را جهت همکاری و تأمین کلیه مقاطع فولادی و استنلس استیل به صنعتگران محترم اعلام می دارد. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button