فولاد آلیاژی VCN100 ، دارای استحکام و چقرمگی بالا

  • خانه / فولاد آلیاژی VCN100 ، دارای استحکام و چقرمگی بالا

فولاد آلیاژی VCN100 ، دارای استحکام و چقرمگی بالا

فولاد آلیاژی VCN100

فولاد VCN100 با مشخصه 34CrNiMo4 از دسته فولادهای آلیاژی عملیات حرارتی پذیر بوده که در استاندارد DIN آلمان به نام فولاد 1.6511 معروف است. این فولاد برای کاربردهایی که به استحکام و چقرمگی بالا نیاز دارند، به ویژه در قطعات با ابعاد بزرگ کاربرد فراوان دارد.

فولاد آلیاژی VCN100

با توجه به مقدار کربنی که در فولاد 6511 وجود دارد، این فولاد قابلیت سخت کاری سطحی به روش القایی را دارا می باشد، همچنین امکان سمانتاسیون و نیتراسیون این فولاد وجود دارد. برای آنیل کاری این فولاد می بایست آن را تا دمای 650 الی 700 درجه سانتیگراد به مدت 2 ساعت گرم کرد و سپس آن را تا دمای 600 درجه سانتیگراد با سرعت 10 الی 20 درجه در ساعت به صورت آهسته در کوره سرد کرد.

فولاد آلیاژی VCN100

این فولاد آلیاژی در ایران و در شهر های اسفراین و اصفهان تولید میشود. Vcn  مخفف واژه vanadium carbide nitride است.

این محصول در مقابل حرارت مقاوم است و سختی این فولاد در استاندارد برینل معادل 248HB می باشد.

فولاد آلیاژی VCN100

این محصول یک فولاد آلیاژی صنعتی و ساختمانی می باشد که در برابر حرارت بالا ، بسیار مقاوم است. فولاد VCN از استحکام و سختی بالایی برخوردار است و دارای قابلیت سختی و سختی پذیری می باشد. فولاد vcn100 از ترکیبات شیمیایی مختلفی مانند نیکل، کروم، مولیبدن، وانادیم، سیلیسیم ، بور و … تشکیل شده است که باعث بهبود ویژگی های مکانیکی این فلز شده است.

از فولاد VCN در صنایع مختلفی مانند موتور های الکتریکی ، تولید قطعات اتومبیل ، ابزار های تراشکاری و … استفاده می شود.

فولاد آلیاژی VCN100

فولاد vcn

فولاد v‌‌c‌‌n، در برابر گرما مقاوم بوده ، بنابراین، در ساخت قطعات و دستگاه‌هایی که در معرض بارهای کششی ، خمشی و پیچشی قرار دارند ، کاربرد دارد . از دیگر ویژگی‌های این فولاد به مقاومت بالا دربرابر شکست می‌توان اشاره کرد .

پر مصرف ترین فولاد آلیاژی VCN در سه دسته عمده تقسیم بندی می گردند .

VCN100 ، VCN150 ، VCN200

فولاد آلیاژی VCN100

در مقایسه با فولاد ۴۱۴۰، این فولاد استحکام و چقرمگی بالاتر، مقاومت به خستگی خیلی خوب، مقاومت به سایش و مقاومت به خوردگی اتمسفری بالاتری دارد.این فولاد آلیاژی یک فولاد ساختاری است که برای ساختار مهندسی جایی که چقرمگی و استحکام بالایی نیاز است، استفاده می‌شود.

فولاد آلیاژی VCN100

این فولاد در ماشین‌آلات سنگین و بزرگ مثل شفت توربین، موتور توربوجت، بست‌ها و میل بادامک‌ها، میل‌لنگ و … به کارگرفته می‌شود.همچنین فولاد آلیاژی VCN 100 می‌تواند برای دماهای عملیاتی بالای ℃۴۰۰ در شفت روتور و تیغه‌ی توربین به کار رود. بعد از فرایند کوئنچ هم‌دما می‌توان از این فولاد در کاربردهایی که استحکام بسیار بالایی نیاز است، استفاده شود.

فولاد آلیاژی VCN100

عملیات حرارتی میلگرد VCN100

در فرایند آنیل کردن این فولاد آلیاژی ابتدا به آرامی دمای فولاد را به محدوده‌ی ℃۸۰۰ تا ℃۸۵۰ رسانده و پس از نگه داشتن آن در یک مدت زمان کوتاه، فولاد را در کوره تا دمای ℃۴۸۰ خنک می‌کنیم. مرحله‌ی بعدی خنک کردن در هوا انجام می‌شود.سختی فولاد VCN100 بعد از فرایند آنیل به مقدار حداکثری ۹۲ برینل می‌رسد . این فولاد آلیاژی سختی در محدوده‌ی HRc 18-20 دارد که در صورت نیاز به سختی بیشتر عملیات سخت‌سازی یا کوئنچ به وسیله‌ی کار سرد در محیط روغن انجام می‌شود.

همچنین با توجه به مقدار کربن فولاد VCN 100 امکان انجام فرایندهای سخت‌کاری سطحی به روش القایی، سمانتاسیون و نیتریداسیون وجود دارد .فرایند بازپخت در این فولاد در محدوده‌ی دمایی ℃۲۰۵ تا ℃۶۴۹ انجام می‌شود به طوری که مقدار سختی بعد از این فرایند در محدوده‌ی HRc 18-25 قرار می‌گیرد. شایان ذکر است که این بازه‌ی دمایی نسبتاً زیاد مربوط به دستیابی به میزان استحکام موردنظر است. 

فولاد آلیاژی VCN100

فرایندها ی دیگر روی میلگرد VCN100

در فرایند فورجینگ، دما باید بین ℃۱۱۵۰ تا ℃۱۲۰۰ باشد . هرچه دمای پایانی فورجینگ کمتر باشد، اندازه دانه ریزتر می‌شود .

فرایند فورجینگ نباید زیر دمای ℃۸۵۰ انجام شود . این فولاد دارای خواص فورجینگ خوبی است . اما زمانی که بعد از فرایند فورجینگ خنک کردن به طرز نادرستی انجام شود، ترک به آسانی اتفاق می‌افتد.

فولاد آلیاژی باید تا آنجایی که ممکن است به آرامی در هوای ملایم یا ماسه بعد از فورج خنک شود. جوشکاری VCN100 همچون VCN200 توسط فرایندهای جوشکاری ذوبی و مقاومتی انجام می‌شود.  

 فولاد vcn150، مقاومت کمتری نسبت به فولاد vcn200 دارد. فولادهای v‌‌c‌‌n، در ساخت قطعات بلند ماشین آلاتی که به استحکام کششی و مقاومت به ضربه بالایی احتیاج دارند؛ در میل لنگ‌ها، صفحه دیسک، محورهای غیرمرکز، میل سوپاپ، قطعات دندانه‌دار و شاسی خودرو نیز استفاده می‌شوند.

فولاد آلیاژی VCN100

ترکیبات شیمیایی فولاد Vcn100

C%Si%Mn%p%
0.32 – 0.40.40.5 – 0.80.035
S%Cr%Mo%Ni%
0.0350.9 – 1.20.15 – 0.30.9 – 1.2

فولاد 1.6511

فولاد Vcn100 با شماره متریال فولاد 1.6511 یا فولاد 6511 نیز شناخته می شود و همچنین در استاندارد ASSAB سوئد با نام 704 شناخته می شود. یکی از معروف ترین استاندارد های فولاد Vcn100 نام B.O.Z.I است.

استانداردهای دیگر فولاد Vcn100

DINAISIASSAB
34CrNiMo49840704
PoldiBohlerMat. No
B.O.Z.IV1651.6511
فولاد آلیاژی VCN100

کاربرد فولاد آلیاژی VCN100

از مهمترین کاربردهای فولاد 1.6511 می توان به استفاده آنها در اجزای تحت تنش بالا مانند قطعات هواپیما، تجهیزات ارابه فرود هواپیما، قطعات مورد استفاده در مهندسی مکانیک و ساخت خودرو مانند شفت انواع پروانه ها، میل های هدایت، میل لنگ و… اشاره کرد. همچنین قطعات فورجی بزرگ مانند شفت ها دیسک ها، محور بازوی اکسل ها، شاتون ها و… از جمله کاربردهای این نوع فولاد می باشد.

اگر قصد خرید محصولات استیل برای موارد مصرف خود را دارید، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button