فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۵۵ ، خواص و کاربردها

  • خانه / فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۵۵ ، خواص و کاربردها

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۵۵ ، خواص و کاربردها

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۵۵

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۵۵ که با کد T4 هم شناخته می‌شود از جمله فولادهای ابزاری هستند که در خانواده فولادهای ابزار تندبر یا فولاد تندبر (High Speed Steels) قرار دارند.

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۵۵

مقاومت به سایش این فولادها بسیار زیاد می باشد و در دماهای زیاد هم تا حد بسیار مناسبی خواصشان را حفظ می‌کنند . به طور کلی فولادهای ابزار به سه دسته فولاد ابزار سردکار، فولاد گرمکار و فولاد تندبر تقسیم می‌شوند . از بین این فولادها فولاد تندبر بیشترین خواص حفظ سختی در دمای بالا را دارد .

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۵۵

خواص این فولاد به دلیل حضور درصد مشخصی از عناصر آلیاژی تعیین می‌شود. بر اساس نوع ترکیب شیمیایی این فولادها به سه دسته تنگستن دار، مولیبدن دار و کبالت دار تقسیم می‌شوند. دسته تنگستن دار با حرف T نشان داده می‌شود و فولادهای T1 و T4 از معروف ترین فولادهای تندبر تنگستن دار می‌باشد، همچنین گروه فولاد تندبر مولیبدن دار و کبالت دار با حرف M نشان داده می‌شوند و فولاد M35 از معروفترین ین فولادها می‌باشد.

خرید و فروش فولاد ۱٫۳۲۵۵

خرید و فروش فولاد ۱٫۳۲۵۵ معمولا در حالت تسمه و میلگرد به صورت شاخه‌های ۶ متری انجام می‌شود.این محصول از تولیدات خارجی به بازار عرضه می‌شود و فولاد تندبر ۱٫۳۲۵۵ وارداتی با برندهای چینی و بهلر آلمان در بازار موجود می‌باشد.

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۵۵

قیمت فولاد تندبر ۱٫۳۲۵۵ از بسیاری از انواع معمولی فولاد گرانتر می‌باشد و جز گران قیمت‌ترین آلیاژهای فولادی به حساب می‌آید همچنین قیمت فولاد تندبر ۱٫۳۲۵۵ به دلیل وجود مقادیری از تنگستن گرانتر از قیمت فولاد تندبر ۱٫۳۲۴۳ می‌باشد .

ویژگیهای فولاد تندبر ۱٫۳۲۵۵

با توجه به حضور ۴/۱۵ درصد کروم، ۴/۷۵ درصد کبالت و ۱۸ درصد تنگستن به عنوان عناصر آلیاژی اصلی این فولاد سختی و مقاومت به سایش بسیار بالایی دارد. همچنین این فولادها قابلیت حفظ سختی تا دماهای بالا را هم دارند . سخت‌ترین فلزات هم با افزایش دما با کاهش سختی روبرو می‌شوند .

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۵۵

با توجه به اینکه کاربرد فولادهای تندبر به نوعی است که در محل کارشان به دلیل اصطکاک شدید حرارت موضعی بالایی تشکیل می‌شود، به شدت در معرض افت سختی قرار دارند. افت سختی فولادهای تندبر در بین فولادها کمترین مقدار می‌باشد و قابل مقایسه با مواد بسیار سختی مثل سرامیک‌های صنعتی هستند .

در محدوده‌ی دمایی مشخصی افت شدیدی در سختی فلز رخ می دهد . سختی در این نقطه که در دمای بالا می باشد به سختی قرمز فلز معروف است . سختی قرمز فولاد تندبر ۱٫۳۲۵۵ عدد بالایی می‌باشد . این فولاد قابلیت استفاده به عنوان ابزارهایی با سرعت براده برداری بسیار بالا را دارند . به همین دلیل با نام تندبر شناخته می‌شوند. این موضوع در صنعت امروز که زمان و سرعت تولید بسیار حائز اهمیت است مهم می باشد.

کاربرد میلگرد ۱٫۳۲۵۵

فولاد ۱٫۳۲۵۵ معمولا به صورت میلگرد یا تسمه تولید می‌شود، نحوه تولید این فولادها دشوار می‌باشد و از محصولات با ارزش به حساب می‌آیند. قطر میلگرد از این جنس معمولا از ۲۰ میلی متر تا ۲۰۰ میلی متر بیشترین کاربرد را دارد. در بازار خرید و فروش تسمه یا میلگرد فولاد ۱٫۳۲۵۵ به صورت آنیل شده که نرم ترین حالت آن میباشد، انجام می‌شود و پس از تولید ابزار مورد نظر با عملیات حرارتی به خواص نهایی مورد نظر می‌رسد.

آنیل نرم سازی فولاد ۱٫۳۲۵۵ در دمای ۸۲۰-۸۵۰ درجه سانتیگراد انجام می‌شود و حاصل آن نرم ترین حالت فولاد می‌باشد. برای سخت کاری فولاد ۱٫۳۲۵۵ حرارت دهی در دمای ۱۲۶۰-۱۲۹۰ درجه سانتیگراد صورت می‌گیرد‌ و معمولا در روغن کوئنچ می‌شود. البته این فولادها با سرد شدن در هوا هم تا حد بالایی سخت می‌شوند به همین دلیل با نام خشکه هوایی هم شناخته می‌شوند. از این فولاد برای تولید هر نوع ابزار برشی و یا تراشکاری می‌توان استفاده کرد، همچنین فولاد تندبر ۱٫۳۲۵۵ در ساخت قالب‌های کشش سیم، اکستروژن و… نیز کاربرد دارد.

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۵۵

بررسی فنی فولاد های تندبر

فولاد های تندبر جز فولاد های پر آلیاژ می باشد. مقدار کربن آنها در رنج ۰٫۶ تا ۱٫۵ درصد قرار دارد. این دسته از فولادها استحکام بالا و مقاومت به سایش بالایی در دمای بالا دارند. برای نام گذاری این فولادها معمولا از پیشوند H و یا HS استفاده میکنند. عناصر آلیاژی ‎ای که در ترکیب این دسته از فولادها به کار برده شده است، شامل تنگستن،مولیبدن،وانادیم،کبالت و کروم میباشد. فولاد تندبر ۱٫۳۲۵۵ بر اساس استاندارد آلمان با نام فولاد T4 شهرت دارد.

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۵۵

فولادهای تندبر با  دارا بودن سختی (به طور میانگین) ۶۰ تا ۷۰ راکول در گروه سخت ترین فولاد های آلیاژی جای گرفته اند.
به دلیل بالا بودن دمای سخت کاری این دسته از فولادها دو مرحله پیش گرم جهت گرم کردنشان انجام می شود . این فولادها معمولا بعد از این فرآیند سختیشان تا ۶۷HRC بالا می رود. کاربرد این دسته از فولادها معمولا در ابزارهای ماشینکاری مشاهده می شود.

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۵۵

خصوصیات فیزیکی فولاد ۱٫۳۲۵۵

درصد کربن بین ۱٫۵ تا ۰٫۶ 
 مدول الاستیسیته N/mm² × ۱۰³   217

چگالی g/cm3   8.70

رسانایی گرمایی W/m.K 19.0

مقاومت الکتریکی Ohm mm2 /m  0.65

ظرفیت گرمایی ویژه  J/g.K  0.46

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۵۵

آنیل کاری فولاد ۱٫۳۲۵۵

برای آنیل کاری ابتدا آن را درون کوره تا دمای ۸۲۰-۸۵۰ درجه سانتیگراد حرارت می دهند و به آرامی در کوره تا دمای ۵۵۰ درجه سانتیگرا اجازه خنک شدن می دهند در مرحله بعد، آن را از کوره درمی‎آورند تا خنک شود و سختی آن تا ۲۶۵ برینل برسد. برای تنش زدایی فولاد ۱٫۳۲۵۵ آن را تا دمای ۶۵۰-۶۰۰ حرارت میدهند تا تنش های ناشی از ماشینکاری و یا عملیات حرارتی از بین برود.

سخت کاری فولاد ۱٫۳۲۵۵ 

سخت سازی به این ترتیب انجام میگیرد که تا دمای ۱۲۶۰ – ۱۲۹۰ حرارت می دهند و پس از آن در هوا ، روغن و یا حمام گرم تا دمای ۵۵۰ درجه سانتیگراد خنک می کنند . بعد از عملیات کوئنچ کردن سختی به میزان ۶۳ – ۶۶ راکول سی می رسد.

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۵۵

مقاومت به خوردگی

مقاومت به خوردگی این فولاد با توجه به اینکه مقدار قابل توجهی تنگستن دارد ولی اگر پوشش درستی نداشته باشد دچار تخریب و خوردگی می شود و این مقدار تنگستن دلیلی بر میزان مقاومت آن به خوردگی ندارد.

جوشکاری فولاد ۱٫۳۲۵۵

به رغم وجود مقادیر نسبتا بالای تنگستن این فولاد قابلیت جوشکاری را دارا می باشد.

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۵۵

ماشینکاری فولاد ۱٫۳۲۵۵

قابلیت ماشینکاری فولاد T4 نسبتا مطلوب است . می‌توان گفت که چیزی در حدود ۵۵% فولادهای ساده‎‌ی کربنی خنک شده در آب می‎‌باشد.

فولاد ابزار تندبر ۱٫۳۲۵۵

مشخصات فنی

فورج : Φ۵۱-Φ۲۵۰
نورد گرم : Φ۱۵-Φ۵۵
نورد سرد : Φ۳٫۰-Φ۱۴
مفتول سرد: Φ۱٫۰-Φ۱۴

فولاد ۱٫۳۲۵۵ از وجوه فراوانی به فولاد ۱٫۳۳۵۵ شباهت دارد با این تفاوت که میزان کبالت آن ۵% بیشتر است و به همین علت است که شاهد بهبود خاصیت سختی در دماهای بالا می‌باشیم.قیمت این استاندارد از نوع مولیبدن‎دار خودش بالاتر است.

فولادهای تندبر با  دارا بودن سختی (به طور میانگین) ۶۰ تا ۷۰ راکول در گروه سخت ترین فولادهای آلیاژی جای گرفته اند. برندگی مهمترین ویژگی فولادهای تندبر یا خشکه هوایی است و برجسته ترین ویژگی فولاد های تندبر، دلیل نام گذاری این نوع فولاد است.

از کاربرد های مهم این استاندارد

  • ابزار آلات دریل کاری
  • غلطک‏‎های نورد
  • برش دهنده‎های چرخ دنده‎ای
  • پانچ های اکستروژن سرد
  • ابزارآلات خانکشی
  • برش دهنده ‎های چرخشی
  • تیغه‎ های برش اره ‎ای

اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل تهران که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .

نظر دهید

Phone icon
Call Now Button